اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299273
تاریخ انتشار: 1398/10/10 00:25
یاداشت│اسماعیل کمالی
شاید با این پرسش مواجه شوید که چرا اصول گرایان در انتخابات 92،94،96 شکست خوردند؟

عصرجهان؛اسماعیل کمالی-  نقل قولی از استیو جابز روایت شده که می گوید :((مردم به اندازه شما به محصولات اهمیت نمی دهند،بلکه فقط به خود ،اهداف و رؤیاهایشان اهمیت می دهند.به مردم نشان دهید که چگونه محصولات شما به آنها کمک خواهد کرد تا پتانسیل کامل خود را آزاد کنند، آن زمان که مشتری دائمی خواهید داشت.))
شاید باورتان نشود اما ایده های استیو جابز که برای شرکت اپل تدوین شده رابطه ای مستقیم با اصول گرایی و اصلاح طلبی در ایران دارد.
اصول گرایان تا کنون 3 انتخابات را باخته اند و به قول نقی معمولی بازیگر در سریال طنز پایتخت (بدهم باخته اند ) در مصاحبه ای که مرحوم هاشمی رفسنجانی با سالنامه 1394 روزنامه آرمان انجام داد در این خصوص  چنین گفت :((ماجراجویی ها  جواب  نمی دهد .در دهمین انتخابات ،وقتی رد صلاحیت  ها گسترده شد، بعضی ها فکر می کردند که میتوان با استفاده از عصبانیت مردم کارهای تند کرد.اما عقلانی ترین کار ممکن همین بود که انجام شد.دیدیم جناحی که پایگاه اجتماعی دارد، هیاهو نکرد و با افرادی که شهرت آنچنانی نداشتند ،وارد انتخابات شدند،شاید اگر همه ی افراد معروف این جناح بودند و پیروز می شدند زیاد مهم نبود.
اما الان به گونه ای دیگر شد.مثل اینکه سربازان یک جریان بدون هیاهو ژنرال های جریان رقیب را با اکثریت قاطع شکست دادند، جامعه تجربه خوبی پیدا کرد و مهمترین سرمایه برای کسب این تجربه ،آگاهی مردم بود. رسانه ها به نقش خود توجه کنند ، در سال های اخیر اگر اتفاقی در کشور می افتاد و رسانه های خارجی گزارش می دادند،صدا و سیمای ما تا دو سه ماه مرتب به عنوان تأثیر پذیری رسانه های خارجی از خود می گفت .اما در این جریان دیدید که چگونه رویه ی تخریبی پیش گرفتند و جالب تر آنکه همان رویه ی تخریبی ،باعث تخریب وجه آنها در افکار عمومی شد،به هر حال من فکر می کنم که نظام باید تجربیات تلخ و شیرین چند سال اخیر را به عنوان سرمایه اجتماعی داشته باشد)).
شاید با این پرسش مواجه شوید که چرا اصول گرایان در انتخابات 92،94،96 شکست خوردند؟
اهداف و رویاهایی که اصول گرایان به مردم ارایه می کنند ،با رویا و اهداف اکثریت جامعه سازگار نیست،آنچه اصول گرایان در مورد آن حرف می زنند ظرفیت های مردم را آزاد نخواهد کرد.
عدالت تنها رویایی بود که محمود احمدی نژاد به مردم فروخت و به قدرت رسید،اما آن نیز در چنبره ای از سایه ی ایده های اصول گرایان ،توخالی از کار در آمد...
جریان اصول گرایی که بیش از دو سوم قدرت حاکمیت را در اختیار دارد ، مشتریان دائمی برای ایده هایی که تاکنون مطرح کرده اند پیدا نخواهند کرد.
اما ایده های اصلاح طلبانه فرصت بیشتری برای رویا پردازی و اندیشیدن به زندگی برای مردم ایجاد می کرد. ایده های تعامل با جهان ، آزادی ،حقوق شهروندی ،شفافیت ، عدم مداخله در زندگی خصوصی مردم و نظایر آن ؛گر چه در حد قابل قبول مردم تحقق نیافتند و به زبان استیو جابز به محصول بدل نشده اند،اما  ظرفیت رویا پردازی و به کار گرفتن تخیل مردم به سوی آینده ای بهتر را داشته اند .
 دنیای سیاست بی شباهت به تبلیغات برای فروش کالاها نیست ، درسیاست ایده های زندگی را می فروشند.
 اصول گرایان بدون ارایه ایده هایی که تخیل و رویاهای مردم درباره ی آینده را به خود جلب کنند، بعید است بدون قلع و قمع استصوابی از صندوق رای پیروز بیرون بیایند و اصلاح طلبان و اعتدالیون نیز اگر فقط به فروش ایده ها قناعت کنند و محصولی نداشته باشند،خیلی زود دچار رکورد می شوند که نه تنها شده اند بلکه قاطبه ی جریان اصلاح طلبی با نیروهای ناشناس و نام های جدید همچون جریان اصول گرا پا به جریان انتخابات اخیر گذاشته اند و این به زبان سیاست یعنی شکست مدیریتی ، از دست دادن اعتماد عمومی، سرخورده کردن جریان حامی.
به همین روی مردم شریف ایران که درهمه ی ادوار به احزاب مختلف اعتماد نموده و در دوره های مختلف  سرنوشت مُلک را به هردو جریان  اصلاح طلب و اصول گرا واگذار کرده است که حاصل آن سلب اعتماد مردم از احزابی ست که قدرت را دستاویز فساد نموده و دست به تاراج ثروت عمومی به نفع خود و نزدیکان خود نموده اند.
تا حدی برخوردها نیز فقط سیاسی  بوده و الا قالی بافی که متهم به حیف و میل  چند هزار میلیارد ثروت کشور است چطور بجای عدالت خانه باید چشم به صدر مجلسی داشته باشد که مدرس ها داشت و با خون مجاهدان مشروطه ایجاد وبا جانبازی قدسیان هشت سال دفاع مقدس حفظ گردیده است.
باری...
برما مردم است که مهمترین حوزه  ی دموکراتیک در حکومتی غیر دموکراتیک را با رأی به مستقلین با اصالت و رادمردانی که حفظ کیان ،نظام و شرف مردم را اوجب واجبات خود بدانند رأی بدهیم تا حق ملی و منطقه ای مردم سرزمین خود را بستانند ؛ نه اینکه چون  چند مجلس گذشته رأی از خوزستان بیاورند و مصوبه ی انتقال آب را به نفع استان های دیگر امضاءِ نمایند و تحفه ای بستانند .
امروز قهر با صندوق رأی به نفع جریان اصول گرایی است که قرار است قالی بافی که بودجه ی شهرداری تهران را به توبره کشیده بر صدر بنشاند که اگر چنین شد وامصیبتا واحسرتا...
 باور بفرمایید رأی دادن در سرنوشت ما تأثیر به سزایی دارد شاید همه ی  این فسادها از تساهل ما باشد، بیاییم حداقل به اندازه ی که برای مدل گوشی تان تحقیق می کنید در خصوص نامزدهای آینده شهرتان تحقیق کنید تا فرزندان آزاده ای را  به مجلس بفرستیم که برایمان آب و هوایی تمیز بیاورند ،
 آنقدر تمیز شاید به تمیزی آزادی ...

مطلبی که خوانید از سری یادداشت های است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

برچسب ها:
اسماعیل کمالی ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*