اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299291
تاریخ انتشار: 1398/10/10 13:01
غریب پور در نشست با انجمن مدیریت پروژه:
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: پیاده سازی مدیریت پروژه در این سازمان، به صورت 100 درصدی انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور در جلسه اختتامیه "پروژه انجام مطالعات فاز شناخت برای پیاده سازی سیستم مدیریت پروژه در ایمیدرو و شرکت های تابعه" ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو از ابتدای فعالیت تاکنون 14 میلیارد دلار طرح افتتاح کرده و امسال نیز 3.5 میلیارد دلار (بیش از 40 هزار میلیارد تومان) پروژه راه اندازی خواهد کرد.
وی افزود: با حجم بالای طرح هایی که ایمیدرو هر ساله اجرا می کند، نیاز به ایجاد ساختاری برای مدیریت پروژه است. از این رو با پیاده سازی مدیریت پروژه در ایمیدرو، شعار «انجام درست کار درست» به طور کامل محقق می شود.

مدیریت پروژه در سه سطح
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در 3 سطح فردی، پروژه ای و سازمانی نیاز به مدیریت کنترل پروژه داریم، تصریح کرد: در بخش خدمات فردی برای اجرای پروژه ها مشکل داریم. همچنین، ارزیابی مناسبی از پروژه ها (کنترل پروژه و کنترل هزینه) و نیز بنگاه های اقتصادی برای اجرای پروژه ها نداریم.
وی ادامه داد: حتی اگر پروژه ای اجرا نکنیم، باید آن را نظارت کنیم. به عنوان مثال، چنانچه طرح کک سازی اروند را برای اجرا به شرکت فولاد خوزستان واگذار می کنیم، باید مدیریت پروژه را در اختیار داشته باشیم.
غریب پور اذعان داشت: سازمانی که پروژه های ارزشمند و مدیران توانمندی دارد، باید مدیریت کنترل پروژه داشته باشد.
وی ادامه داد: در ایمیدرو در حوزه های مختلف از جمله اکتشاف، آموزش و پژوهش پیشرفت مطلوبی داشته ایم اما در حوزه مدیریت پروژه، نیاز به فعالیت بیشتری داریم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر، برای جبران ضعف کنترل پروژه در طرح های در حال اجرا، کمیته پایش تشکیل شده و روند اجرای طرح ها را به طور مستمر نظارت کرده ایم.
وی ادامه داد: اما این موضوع باید سیستماتیک و به صورت مدیریت پروژه باشد تا خطاها کمتر شود.

همکاری با انجمن مدیریت پروژه
غریب پور با بیان اینکه انجمن مدیریت پروژه، کار مطالعاتی مناسبی برای بررسی موضوع پیاده سازی مدیریت کنترل پروژه در ایمیدرو انجام داده است، گفت: همه مدیریت های تخصصی، در این پروژه درگیر بودند و از میان همه شرکت ها، شرکت هایی انتخاب و به صورت پایلوت بررسی شدند.
وی افزود: مسیری که شروع شده باید کامل شود. این روشی قابل اتکا برای اجرای پروژه ها است.

مزایای پیاده سازی مدیریت پروژه
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه نظام مدیریت پروژه با رویکرد مکانیزاسیون، برنامه محور و سیستم محور بوده و فرد محور نیست، به مزایای این نوع مدیریت پرداخت و گفت: در چنین فرآیندی، با تغییر مدیریت ها، روند مدیریت پروژه تغییر نمی یابد و اعمال سلیقه کاهش می یابد.
وی ادامه داد: در نظام فرد محور، احتمال بروز خطا، بالا است، اما در سیستم مدیریت پروژه، پس از انجام مراحل آزمون و خطا، پروژه ها در مکان یابی، انتقال دانش فنی، تعیین حجم پروژه و غیره، دچار مشکل نمی شوند.
همچنین با پیاده سازی این روش، در مزایده ها و مناقصه ها، سرمایه گذار دچار اشتباه نمی شوند و قیمت ها به هم نزدیک است، نتیجه اینکه، سرمایه گذار با مسیر هموارتری مواجه می شود.

برگزاری 55 جلسه با حضور 100 نفر از ذینفعان
امیر خرمی شاد، معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در این جلسه نیز گفت: در تاریخ 26 مرداد 98 با انجمن مدیریت پروژه، قرارداد منعقد کردیم و طی این 4 ماه، 75 جلسه با حضور 100 نفر از ذینفعان برگزار شد.
وی ادامه داد: تعدادی از طرح ها شامل زغالسنگ پروده 2، 3 و 4 طبس، فولاد سفید دشت، فولاد میانه، طرح آلومینیوم جنوب، طرح توانمند سازی اکتشاف بررسی شدند. در این میان، 2 کلاس آموزشی با حضور مدرسان دارای مدرک IPMA (انجمن بین المللی مدیریت پروژه) طراحی شده تا دانش مدیریت پروژه (PMBOk) را آموزش دهند.

ایجاد فرهنگ مدیریت پروژه براساس IPMA
سعید محمد، رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران، با اشاره به اهمیت مدیریت پروژه در ایمیدرو، گفت: ایمیدرو به عنوان یک سازمان تخصصی، پروژه های مهم و تاثیرگذار را در کشور اجرا می کند و تاثیر مستقیمی بر تولید ناخالص ملی دارد.
وی ادامه داد: با توجه به پروژه محور بودن ایمیدرو و تاکید این سازمان بر انجام پروژه ها در زمان خود و حتی قبل از برنامه، این انجمن می تواند خدمات مناسبی در راستای ایجاد فرهنگ مدیریت پروژه، براساس استانداردهای IPMA ارائه کند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*