اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299331
تاریخ انتشار: 1398/10/15 19:05
علی رغم فشار‌های واشنگتن و بعد از دو روز از ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی ابومهندس از سوی آمریکا، نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق اعلام کرد، پیش‌نویس قانون اخراج نیرو‌های خارجی تدوین شده و این قانون از جمله مهمترین قوانینی است که در دور کنونی مجلس بررسی و به رأی گذاشته خواهد شد.

به رغم فشار‌های واشنگتن و بعد از دو روز از ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی ابومهندس از سوی آمریکا، پارلمان عراق در جلسه رای‌گیری عصر روز یکشنبه، طرح اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق را تصویب کرد.

 نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق هم در جلسه رای‌گیری پارلمان این کشور برای تصویب طرح اخراج نیرو‌های خارجی از کشورش، خواستار خروج فوری نیرو‌های آمریکایی از عراق شد و گفت: «منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیرو‌های خارجی عراق را ترک کنند.»

عادل عبدالمهدی در جلسه فوق‌العاده پارلمان عراق امروز (یکشنبه) با بیان اینکه ترور ابومهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی، ترور سیاسی بود، خاطرنشان کرد: در پیش گرفتن گزینه پایان حضور نیرو‌های خارجی در عراقف گزینه‌ای است که از لحاظ منطقی درست‌تر است.

منابع خبری اعلام کردند، در این جلسه ۱۶۸ نماینده حضور یافته‌اند. عبدالمهدی در جلسه پارلمان تصریح کرد: به آمریکا ابلاغ کردیم که عراق بخشی از مجازات علیه ایران نیست.اعتماد بین ما و آمریکا کاهش یافت، چون ما موضعی به دور از مجازات علیه ایران داشتیم.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: ایران و آمریکا با تروریسم جنگیدند و از نیرو‌های مسلح عراق حمایت کردند.

عبدالمهدی عنوان داشت: آمریکا به عراق ابلاغ کرد که اسرائیل در تابستان گذشته مقر‌های حشد شعبی را بمباران کرد.

وی در خصوص تحولات رخ داده در مقابل سفارت آمریکا گفت: ابو مهدی المهندس در قانع کردن تظاهرات کنندگان برای ترک کردن سفارت نقش داشت.

عبدالمهدی تاکید کرد: حمله آمریکا که به شهادت سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس انجامید، اوضاع را پیچیده‌تر کرد و برگزاری این جلسه را ضروری نمود. در صبح همان روزی که سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسید، قرار بود با وی دیدار داشته باشم و در آن، سردار سلیمانی پاسخ ایران به پیام عربستان را به من بدهد.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: حضور نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های ائتلاف اساساً به دو نامه برمی‌گردد که وزارت خارجه عراق به شورای امنیت فرستاد که در مورد آموزش نیرو‌های عراقی و مبارزه با داعش و پاکسازی مناطق عراق بود و ماموریت دیگری برای آن‌ها لحاظ نشد. نامه نخست را هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین عراق برای دبیرکل سازمان ملل در مورد اوضاع دشوار عراق در هنگام حضور داعش فرستاد و خواهان حفاظت از اراضی عراق از سوی کشور‌های عضو برای آموزش نیرو‌های عراق و ارائه سلاح‌ها و تکنولوژی‌های لازم به عراقی‌ها شد.

وی ادامه داد: نامه دوم را ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه سابق عراق فرستاد که مکمل نامه پیشین و در آن آمده بود که جامعه بین الملل در نشست پاریس اعلام کردند داعش تهدیدی علیه عراق است و ما از کشور‌ها به دلیل حمایت از عراق از جمله حمایت نظامی مناسب قدردانی می‌کنیم. در این نامه آمده بود که ما حمایت کشور‌ها از جمله آمریکا را می‌ستاییم. عراق به کمک برادران و دوستان خود برای مبارزه با تروریسم سیاه نیاز داشت، اما حاکمیت عراق و استقلال این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عبدالمهدی تاکید کرد: بر اساس اوضاع کشور و پیامد‌های شهادت ابو مهدی المهندس و سردار قاسم سلیمانی، از پارلمان می‌خواهیم که قبل از هر تصمیمی، در خصوص اقدامی که حاکمیت و استقلال عراق را حفظ کند، خوب بیندیشند. ما دو گزینه داریم: یکی اینکه حضور نیرو‌ها در عراق پایان یابد و یا به پیش نویس پیشینی بازگردیم که قبل از روی کار آمدن دولت کنونی بود و در مورد منحصر کردن نقش نیرو‌ها به کمک به نیرو‌های عراقی برای پیگرد عناصر داعش بود و اینکه نیرو‌های خارجی مسئولیت جنگی نداشته باشند و دولت دستورکاری برای کاهش تعداد این نیرو‌ها بر اساس منافع ملی تصویب کند. به نفع آمریکا و عراق است که حضور خارجی در کشور پایان یابد.

عبدالمهدی تاکید کرد: در پیش گرفتن گزینه پایان حضور نیرو‌های خارجی در عراق گزینه‌ای است که از لحاظ منطقی درست‌تر است. ما با تعدادی از سیاست‌های آمریکا در داخل عراق موافق نیستیم.

نخست وزیر عراق به پارلمان توصیه کرد که تدابیر فوری را برای پایان دادن به حضور خارجی در کشور اتخاذ کند.

از سوی دیگر، یک نماینده از نینوا گفت: برای وفاداری به دِینی که شهدا بر گردان ما دارند، به خارج کردن نیرو‌های آمریکایی رای خواهیم داد.

قرار است در این جلسه، لایحه اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق به رأی گیری گذاشته شود. این در حالی است که پیشتر منابع اعلام کردند که فراکسیون‌های کرد و اهل تسنن در جلسه امروز پارلمان حضور نمی‌یابند.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: برخی منابع عراقی گفتند پیش نویس قانونی که پارلمان عراق درباره آن رای گیری خواهد کرد، بر لزوم اقدام دولت برای پایان دادن به حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق تاکید می‌کند.

پیش‌نویس این قانون تاکید می‌کند دولت عراق باید درخواست کمک از (به اصطلاح) ائتلاف برای مبارزه با داعش را لغو کند. پیش‌نویس این قانون، بر جلوگیری از استفاده نیرو‌های خارجی از حریم هوایی عراق برای هر هدفی که باشد، تاکید می‌کند.

پارلمان عراق تصمیم گرفته در جلسه بیست و هشتم خود در مورخه ۵/۱/۲۰۲۰ میلادی با استناد به ماده ۵۹ و ۱۰۹ قانون اساسی و نیز در راستای مسئولیت ملی و نظارتی خود به عنوان نمایندگان ملت و دغدغه‌مندی نسبت به سلامت و حاکمیت ارضی عراق و با توجه به اختیارات خود تصمیمات زیر را بگیرد؛

ـ الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک ارائه شده به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، چرا که عملیات نظامی و جنگی در عراق به پایان رسیده و پیروزی علیه گروه تروریستی داعش حاصل شده است؛ لذا دولت عراق باید برای پایان دادن به حضور هرگونه نیرو‌های خارجی در اراضی کشور و ممانعت از به کارگیری آسمان عراق، اقدام کند.

ـ دولت عراق و فرمانده کل نیرو‌های مسلح باید شمار نیروی آموزش دهنده خارجی را که نیاز دارد به همراه مکان‌های حضور، مسئولیت و مدت قراردادشان اعلام کند.

ـ دولت عراق به نمایندگی وزیر امور خارجه باید برای ارائه شکایت علیه ایالات متحده آمریکا به علت ارتکاب موارد نقض پرمخاطره حاکمیت و امنیت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت برود.

این طرح از زمان تصویب، قابل اجراست. بنا بر اعلام منابع عراقی مانند شبکه الاتجاه، تاکنون ۱۷۰ نماینده پارلمان عراق، پیش‌نویس طرح «اخراج نیرو‌های آمریکایی» از خاک این کشور را امضا کرده‌اند.
در همین زمینه، ائتلاف «الفتح» عراق اعلام کرد، سیزده پیش‌نویس قانون از جمله قانون اخراج نیرو‌های خارجی برای تصویب در پارلمان این کشور تدوین شده است.

پیش نویس اخراج نیروهای آمریکایی از عراق به تصویب پارلمان این کشور رسید/فشار آمریکا به فراکسیون های کردی و سنی

«حنین القدو» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق اعلام کرد که «پیش‌نویس قانون اخراج نیرو‌های خارجی از عراق از جمله مهمترین قوانینی است که در دور کنونی مجلس بررسی و به رأی گذاشته خواهد شد».

«شبکه اخبار العراق» به نقل از این نماینده الفتح گزارش داد که اولویت پارلمان عراق، بررسی قانون اخراج نیرو‌های خارجی از این کشور است.

وی با بیان این مطلب افزود: «کمیسیون امنیتی با فرماندهان امنیتی و فرمانده کل دیدار خواهد کرد تا میزان نیاز آن به نیرو‌های خارجی با تعیین تابعیت، تعداد و محل حضورشان معین شود.»

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق اخیرا اعلام کرد که به طرف آمریکایی اولویت‌های کشور خود را در خصوص حضور نیرو‌های نظامی خارجی ابلاغ کرده است.

عبدالمهدی به طرف آمریکایی گفته بود، عراق محلی برای درگیری و کشمکش منطقه‌ای نخواهد بود و این کشور نمی‌تواند تخریبی را که داعش به این کشور وارد کرد، تحمل کند.

در همین راستا، «حاکم الزاملی» از رهبران جریان «صدر» عراق در خصوص اخباری مربوط به احتمال حمله نظامی آمریکا به مواضع این جریان و سایر گروه‌های مسلح عراق گفت که نمی‌توان به آمریکا و طرح‌های این کشور در منطقه اطمینان کرد.

الزاملی با بیان اینکه بعید است آمریکا جریان صدر یا سایر گروه‌های عراق را هدف قرار دهد، تأکید کرد که این جریان از سال ۲۰۰۳ تا کنون در برابر گرایش های توسعه‌طلبانه آمریکا و اشغالگری این کشور ایستاده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ۲۶ دسامبر، سرزده برای بازدید از پایگاه هوایی «عین الاسد» ـ محل استقرار نیرو‌های آمریکایی در استان الانبار ـ رفت و تاکید کرد که مطلقا قصد ندارد از عراق عقب‌نشینی کند.

همین اظهار نظر ترامپ و اقدام خارج از عرف وی در خصوص بازدید از پایگاه عین الاسد باعث شد که طیف‌های سیاسی بسیاری در عراق، خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور شوند.

فراکسیون پارلمانی «سائرون» عراق وابسته به جریان صدر این کشور، از دیگر گروه‌های سیاسی عراق بود که به سفر و اظهارات جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا در استان «الانبار» واکنش نشان داد و خواستار تصویب فوری قانونی برای اخراج نظامیان آمریکایی از کشور شد.

فشار آمریکا برای ممانعت از برگزاری نشست پارلمان

منابع آگاه از تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با رئیس پارلمان عراق برای ممانعت از برگزاری نشست پارلمان درباره اخراج نیرو‌های آمریکایی خبر دادند.

به گزارش سایت المسله، یک منبع آگاه اعلام کرد: مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا طی ساعات گذشته با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق تماس گرفت و از وی خواست جلسه فوق‌العاده برای بررسی اخراج نیرو‌های آمریکایی برگزار نکند.

پامپئو به الحلبوسی گفته است، از نمایندگان سنی بخواهد در جلسه حضور نیابند.

این منبع افزود: پامپئو به الحلبوسی تاکید کرده است، با فراکسیون‌های کرد پارلمان به توافق رسیده که به پیش‌نویس قانون اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق رأی ندهند.

پیش از این، فراکسیون بابلیون اعلام کرده بود، آمریکا بر طرف‌های سیاسی برای ممانعت از برگزاری جلسه امروز فشار می‌آورد.

موضع سنی‌ها و کرد‌ها

این در حالی است که ناظران سیاسی و تعدادی از اعضای پارلمان عراق از فراکسیون‌های سنی و کرد امکان تصویب قانون اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق را در حال حاضر بنا به دلایلی بعید دانستند. آن‌ها دلیل اول را ماهیت اختلافات بین فراکسیون‌های سیاسی به خصوص موضع اهل سنت و کرد می‌دانند که مخالف اخراج نیرو‌های آمریکایی هستند و دلیل دوم را در اینکه دولت کنونی عراق، دولت موقت است و حق تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی نظیر دعوت از پارلمان برای بررسی این مساله را ندارد، به خصوص که دولت عراق طی دوره‌های گذشته توجیهاتی درباره نیاز به حضور نیرو‌های آمریکایی مطرح کرده بود، دانسته اند.

احزاب منطقه کردستان در پارلمان عراق اعلام کردند، در نشست امروز پارلمان عراق که برای رای‌گیری درباره قانون اخراج نظامیان آمریکایی برگزار می‌شود، شرکت نخواهند کرد؛ شبکه کُردی «رووداو» در خبری فوری از این اقدام احزاب کرد حاضر در پارلمان عراق خبر داد.

پیشتر برخی از نمایندگان احزاب مختلف منطقه کردستان تاکید کرده بودند که مخالف اخراج اشغالگران از کشورند؛ به این بهانه که عراق هنوز به نظامیان آمریکایی نیاز دارد.

به طور کلی، به نظر می‌رسد کرد‌ها و سنی‌ها با توجه به تهدیدات، فشار‌ها و تماس‌های مقامات آمریکایی، تمایل چندانی برای اخراج نیرو‌های آمریکایی از کشورشان ندارند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*