اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299789
تاریخ انتشار: 1398/12/06 16:12
اسکای نیوز به نقل از تلویزیون رسمی مصر گزارش داد، حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری اسبق مصر در سن ۹۲ سالگی بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان دستگاه گوارش درگذشت.

تلویزیون رسمی مصر امروز (سه‌شنبه) از مرگ حسنی مبارک خبر داد.

به گزارش اسکای نیوز به نقل از تلویزیون رسمی مصر گزارش داد، حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری اسبق مصر در سن ۹۲ سالگی بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان دستگاه گوارش درگذشت.

طبق این گزارش دوستان و نزدیکان «علاء» پسر مبارک در شبکه‌های اجتماعی در حال ارسال پیام‌های تسلیت به وی هستند در حالی که خانواده مبارک همچنان سکوت کرده و هنوز بیانیه رسمی درباره فوت او صادر نکرده‌اند.

علاء مبارک روز ۲۴ ژانویه گفته بود، پدرش عمل جراحی انجام داد.

امروز با وخامت مجدد حال رئیس‌جمهوری اسبق مصر و انتقال وی به بخش مراقبت‌های ویژه خبر مرگ او منتشر شد.

آقی مبارک پیش از برکناری از قدرت حدود سه دهه رئیس جمهور مصر بود.

او در پی اعتراض‌های موسوم به بهار عربی در سال ۲۰۱۱ از قدرت خلع و بعد از مدتی زندانی و محاکمه شد.

او به اتهام مشارکت در کشتار معترضان مجرم شناخته شد. اما حکم زندان آقای مبارک در نهایت نقض شد و او حدود سه سال پیش آزاد شد.

حسنی مبارک از تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۸۱ که به مقام ریاست‌جمهوری مصر رسید، سه بار در انتخابات ریاست‌جمهوری، بدون این که رقیبی در برابرش باشد به پیروزی رسید. در سال ۲۰۰۵، برای چهارمین دوره پی‌درپی به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. طبق قانون سال ۱۹۷۱ مصر، حسنی مبارک کنترل کشور را می‌بایست تا سپتامبر ۲۰۱۱ عهده‌دار می‌بود، اما با توجه به شرایط دشوار کشورش، در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۱، از مقام ریاست‌جمهوری استعفا و قدرت را به «شورای عالی نیروهای مسلح مصر» واگذار کرد.

او در سال ۱۹۸۱ پس از ترور محمد انور سادات به ریاست‌جمهوری مصر رسید. وی در طول سی سال ریاست جمهوری خود، «حالت فوق‌العاده» را که از زمان جنگ شش روزه برقرار شده‌بود را حفظ کرد و سیاست خارجی انور سادات در رابطه با «صلح با اسرائیل» را ادامه داد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*