اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299892
تاریخ انتشار: 1398/12/17 00:13
مردی که مسیر زندگی ظریف را تغییر داد! / یک توصیه برای تغییر هزینه برنامه‌های مذهبی / واکنش پرویز پرستویی به انتشار تصویر چتش با مجری شبکه فارسی‌زبان

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد.

 
لاریجانی به وزیر بهداشت: یکی از معاونان خود را به قم بفرستید

صبح امروز (جمعه ۱۶ اسفند) علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار سعید نمکی، رییس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ضمن دریافت گزارش آخرین تحولات، نیازمندی‌ها و تدابیر انجام شده برای مقابله با این بیماری در سطح کشور، بر استقرار برخی اعضای ستاد مذکور در استان‌های درگیر به ویژه سرکشی مداوم از مراکز درمانی قم، گیلان و تهران که بیشترین مراجعات را شاهد هستند، تاکید کرد و با اشاره به اقدامات بین المللی و تماس‌های خود با روسای مجالس برخی کشورها، خواستار پیگیری وزیر بهداشت از همتایان خارجی‌اش برای ارسال اقلام بهداشتی مورد نیاز به کشور شد. لاریجانی با توجه به وضعیت ویژه قم از حیث شیوع و ابتلا به کرونا، خواستار اعزام یکی از معاونان وزیر بهداشت به نمایندگی از خود و وزیر بهداشت در این استان و سرکشی مستمر به مراکز بهداشتی و درمانی آن شد.

رئیس بیمارستان کامکار قم نیز به کرونا مبتلا شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، وی در دو هفته اخیر، شبانه‌روز در بیمارستان حضور داشت و در کنار سایر پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان مذکور، به بیماران خدمات‌رسانی می‌کرد. بر اساس این گزارش، در حال حاضر رییس بیمارستان کامکار – عرب‌نیا شهر قم در قرنطینه و تحت درمان است. قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم نیز پیش از این، از ابتلای دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، دو معاون وی و ده تن از پزشکان و پرستاران استان قم به ویروس کرونا خبرداده بود. علی اِبرازه تاکید کرده بود: در صورتی که مسائل بهداشتی به درستی در قم رعایت نشود، شاید نیاز به تخت ما، به دو تا سه هزار هم برسد؛ از این روی مردم باید یک تا دو ماه و در ایام نوروز خود را در منازل قرنطینه کنند.

پیشنهاد دانشگاهیان به دولت: از دهک پایین جامعه در دو ماه آینده حمایت بیشتری کنید

۵۳۷ چهره دانشگاهی در نامه‌ای به رییس جمهوری خواهان توجه ویژه دولت به دهک پایین جامعه در دو ماه پیش‌رو شدند. در این نامه که امضای اساتید مشهور دانشگاهی کشور را در ذیل خود دارد آمده: «مردم عزیز ایران روز‌های سختی را می‌گذرانند. آنهایی که به هر صورت دستشان می‌رسد و توانی دارند، به نحوی امور زندگی خود را می‌گذرانند و از خود مراقبت نیز می‌کنند. اما در این میان، بخش‌های آسیب پذیر جامعه هستند که این وضعیت بحرانی را به نحو مضاعفی تجربه می‌کنند. هستند کارگرانی که شغل ثابت و در آمد مشخصی ندارند و روز مزد، بدون پس انداز و پشتوانه مالی روزگار می‌گذرانند. همچنین دستفروشان و همه آنهائی که به امید کسب در آمدی در شب عید برای بقای خود بوده اند، اکنون دورنمای تیره‌ای برای روز‌ها و هفته‌های آتی دارند. به عبارت دیگر، فقر و تنگدستی و محرومیت این روز‌ها با گسترش روز افزون کرونا معنای بسیار آزار دهنده تری پیدا کرده است.» در پایان این نامه آمده است: «ضمن سپاس از زحمات جامعه پزشکی و پرستاری کشور، امضا کنندگان این نامه پیشنهاد اقدام فوری و ضروری در این راستا، از جمله از طریق اعطای یارانه ویژه به دهک پایین جامعه برای دو ماه آینده، یا اعطای بسته معیشتی ویژه و یا هر اقدام حمایتی سریع الاجرای دیگری را می‌نماید. در این ارتباط جامعه فرهنگی و دانشگاهی کشور جهت مشارکت و همکاری اعلام آمادگی می‌نماید.»

انتقاد تند راغفر از سیاست‌های اقتصادی در دوران مبارزه با کرونا

حسین راغفر: «هرچند این بحران پیش آمده یک وضعیت غیرقابل تصور بوده و پیش از آن نمی‌شد آن را پیش‌بینی کرد، اما باید در نظر داشت که این ریسک به خاطر پدیده جهانی‌شدن و رفت و آمد‌ها و تردد‌های بین‌المللی، متداول خواهد شد و برای پوشش ریسک این نوع بحران‌ها نیز در نظام‌های حمایتی باید فکر اساسی شود. البته از دولت و مجلسی که در سه دهه گذشته کلیه تعهدات قانون اساسی خود را نسبت به مردم فراموش کرده‌اند این انتظاری دور از واقعیت است». راغفر همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بی‌توجهی به ضرر‌های اقتصادی مردم و قشر آسیب‌پذیر از آن جهت که موجب افزایش نارضایتی‌ها اجتماعی و اقتصادی می‌شود نهایتا به ضرر مسئولان نیست، گفت: «قطعا همین طور است. به هر حال آنچه ما در دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ مشاهده کردیم نیز فقط واکنش به پدیده آن روز نبود. این‌ها ناشی از مجموعه فشار‌هایی است که طی دوران طولانی انباشته شده و یک جایی خود را نشان داده است. قطعا این بحران کنونی نیز یک آزمایشی برای کل نظام حاکمیتی و سیاست‌گذاری کشور است و باید به آینده آن نیز توجه جدی کرد.»
 
قیمت الکل در بازار سیاه پنج برابر قیمت رسمی

رییس انجمن داروسازان ایران: متاسفانه با وجود اینکه بیش از دو هفته از شیوع ویروس جدید کرونا در کشور می‌گذرد، ولی هنوز مشکل تامین ماسک و ضد عفونی کننده‌های الکلی مورد نیاز داروخانه‌ها برای در اختیار مردم قرار دادن، حل نشده و همزمان هم داروخانه‌ها و هم مردم سرگردان هستند. به نظر می‌رسد که این مشکل نه به دلیل کمبود منابع در کشور، بلکه به دلیل عدم هماهنگی در شرایط بحران ایجاد شده است. /ایسنا
 
هزینه برنامه‌های مذهبی را به خرید بسته‌های پیشگیری از کرونا اختصاص دهیم

رییس سازمان تبلیغات اسلامی از مردم خواست تا هزینه‌های مربوط به برگزاری مراسم اعتکاف و جشن‌های اهل بیت (ع) را برای خرید بسته‌های سلامت و پیگشیری از ویروس کرونا به ویژه برای مناطق محروم اختصاص دهند. / ایرنا
 
واکنش پرویز پرستویی به انتشار تصویر چتش با مجری شبکه فارسی‌زبان

پرویز پرستویی جزئیات دقیقی از ماجرای چت اینستاگرامی با مجری شبکه فارسی زبان خارجی را تشریح کرد. همان شب، مجری خانم یکی از شبکه‌های خارج از کشور، در برنامه‌اش، این پست را نشان داد و علیه من حرف‌های تندی زد و گفت که جیره‌خوار نظام هستم. راه ارتباطی و شماره تماسی از او نداشتم، برای همین از طریق دایرکت اینستاگرام به او پیام دادم. به او محترمانه گفتم، پستی که برای سردار سلیمانی گذاشتم، کاملا نظر شخصی خودم بود و به توصیه کسی نبود. من برای دفاع از پستم درباره شهید سلیمانی، به سراغ او رفتم و گفتم برای این کار، پولی نگرفته‌ام. همان یک‌ بار هم بود. متأسفانه تمام چت ما هم منتشرنشده و آن را تقطیع شده، نشر داده‌اند. /ایسنا
 
کرونا ۲۹۰ میلیون دانش‌آموز را در سیزده کشور خانه نشین کرد

مدیرکل یونسکو: کودکان بدترین ضربه را از اقدامات اضطراری مقابله با ویروس کرونا را خورده‌اند. در حالی که تعطیلی موقت مدارس به خاطر سلامتی و دیگر بحران‌ها مساله جدیدی نیست، اما متاسفانه وسعت جهانی و سرعت فعلی تعطیلی مدارس، بی نظیر است و اگر طولانی شود می‌تواند تهدیدی برای حق تحصیل باشد. تا کنون بیش از ۹ کشور تعطیلی مدارس را اجرایی کرده اند. بنا به پیش بینی یونسکو اگر این کشور‌ها همه مدارس را تعطیل کنند، بیش از ۱۸۰ میلیون دانش آموز دیگر از رفتن به مدرسه منع خواهند شد. مقامات یونسکو اظهار کرده اند، بیشترین تاثیر این تعطیلی‌ها در چین با داشتن ۲۳۳ میلیون، ژاپن با ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار و ایران با بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز بوده است.
 
انتقاد امیر عبداللهیان از تصمیم جنجالی بحرین

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، رفتار حکومت ⁧بحرین⁩ نسبت به بازگشت مسافران بحرینی موجود در ایران (اتباع بحرین) را غیرمتعهدانه توصیف کرد. حسین امیر عبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‏حکومت ⁧بحرین⁩ با بی‌تعهدی نسبت به بازگشت مسافران بحرینی موجود در ایران (اتباع بحرین) رفتار می‌کند. تهران آماده اقدام بهداشتی ـ درمانی (⁧کروناویروس⁩) مطمئن برای بازگشت این مسافران است. متاسفانه تعامل آل‌خلیفه با صهیونیست‌های اشغالگر، دوستانه‌تر از رفتار با مردمان اصیل بحرینی شده است.»
 
مردی که مسیر زندگی ظریف را تغییر داد!

تصویر سمت چپ، حسین شیخ‌الاسلام و تصویر سمت راست، محمدجواد ظریف را در دوران جوانی نشان می‌دهد. محمدجواد ظریف در کتاب «آقای سفیر» می‌نویسد: «پس از پیروزی انقلاب، روزی آقای شیخ‌الاسلام با بنده صحبت کردند و گفتند که همه می‌توانند متخصص کامپیوتر شوند، اما هر کسی نمی‌تواند برای جمهوری اسلامی یک سیاستمدار خوب باشد. تغییر رشته و در نتیجه تغییر مسیر زندگی و تقدیر بنده به خاطر فرمایشات و اصرار ایشان بر این امر اتفاق افتاد.»
 
فلاحت‌پیشه: شیوع کرونا در ایران یک حمله بیوتروریسمی است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شیوع کرونا حمله بیوتروریستی در ایران و چین است، اظهار کرد: اگر تحریم‌ها نبود ایران می‌توانست راحت‌تر با کرونا بجنگد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مبنی بر کمک به ایران برای مقابله با کرونا گفت: ترامپ و پامپئو درباره کرونا دروغ می‌گویند کرونا عامل بیماری عادی نیست بلکه بیوتروریسمی است که در کشور‌های ایران و چین توزیع شده است که در قبال کشور‌های ایران و چین ترویج شد و نباید این موضوع را نادیده گرفت. لازم است مقابله با بیوتروریسم از حوزه پدافند غیرعامل خارج شود و به صورت جداگانه باشد. وی توضیح داد: از امروز تا سال ۲۰۳۰ دنیا با انواع مختلف بیوتروریسم مواجه خواهد شد، باید سازمانی مستقل با اختیارات ویژه شکل بگیرد و ما همچون پدافند موشکی، پدافند بیوتروریسم داشته باشیم.
 
موسوی: ظریف سالم است

سخنگوی وزارت امور خارجه شایعه مثبت بودن نتیجه آزمایش کرونای وزیر امور خارجه را تکذیب کرد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در خصوص شایعه مثبت بودن نتیجه آزمایش کرونای وزیر امور خارجه که در فضای مجازی در حال انتشار است گفت: الحمدلله ایشان در صحت و سلامت کامل هستند و، چون هیچ گونه علائمی ندارند، آزمایشی هم نداده اند.
 
اتهام مضحک سعودی؛ «ایران مسئول شیوع کروناست»!

حکومت سعودی که همچون سال ۲۰۱۲ در خصوص شیوع ویروس «مِرس» پنهانکاری می‌کرد، این بار با طرح ادعای عجیب و مضحک علیه جمهوری اسلامی ایران به پنهان‌کاری در خصوص ویروس کرونا روی آورده است. حکومت سعودی از لحظه شیوع ویروس کرونا در برخی کشورها، همانند سال ۲۰۱۲ میلادی و شیوع ویروس «مِرس» در عربستان به پنهانکاری روی آورده و از همه بدتر به اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و کشورمان را مسئول شیوع کرونا معرفی کرده است. خبرگزاری رسمی سعودی بیانیه‌ای فوری در شامگاه پنجشنبه منتشر کرد که طی آن در یک موضع غافلگیرکننده برای همه، جمهوری اسلامی ایران را مسئول شیوع ویروس کرونا در جهان معرفی کرد.
 
صادقی: سیاسی‌ کردن کرونا مشکلی را حل نمی‌کند

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ کشوری مصون از کرونا ویروس نیست، گفت: اکنون زمان همبستگی ملی و بین‌المللی است، سیاسی کردن مسأله مشکلی را حل نمی‌کند. محمود صادقی در مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«جهان خسته از جنگ و درگیری نیازمند پیام‌های محبت‌آمیز است، کروناویروس‬⁩ یک همه‌گیری جهانی است و هیچ کشور و سرزمینی از آن مصون نیست. اکنون زمان همبستگی ملی و بین‌المللی است. سیاسی کردن مسأله مشکلی را حل نمی‌کند.»
 
انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروز متأسفانه فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و دینی جامعه منفعلانه، به تعطیلی کشیده شده است و مسئولان اداره این امور، مدیریت خود را با تعطیل کردن و دربستن‌های انفعالی اجرا کرده‌اند. به دنبال تداوم تمهیدات بهداشتی و پزشکی برای پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا در شهر‌ها و استان‌های کشور و برگزار نشدن نمازجمعه این هفته مشهد، آیت‌الله علم‌الهدی در قالب دومین خطبه مکتوب، نکاتی را بیان کردند.

آیت‌الله نوری‌همدانی: هند به کشتار مسلمانان خاتمه دهد

مرجع تقلید شیعیان گفت: دولت هند با در نظر گرفتن فرهنگ و سابقه کهن مردم خود در مبارزه با استکبار و استعمار این موضوع را خاتمه دهد و مسلمانان آن کشور همانند گذشته آزادانه به زندگی و فعالیت خود ادامه دهند. آیت الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان در پیامی اظهار داشت: این روز‌ها خبر‌های ناگواری از وضعیت مسلمانان مظلوم در کشور هند به گوش می‌رسد و موجب تاسف و تاثر می‌گردد. متاسفانه این جنایات اسفناک و دردآور در سکوت رسانه‌های بین‌المللی در حال انجام است و سران کشور‌های اسلامی و سازمان‌های حقوق بشری فقط نظاره‌گر بودن این مصیبت را اختیار کردند. بی‌شک مردم هند با آن همه سابقه و فرهنگ کهن خود، زندگی آرامی که در تاریخ با ادیان مختلف و مذاهب متعدد در کنار هم داشته‌اند، حفظ می‌کنند و اجازه نخواهند داد عده‌ای آتش تفرقه را در آن کشور ایجاد کنند و شعله‌ور سازند. امیدواریم دولت هند هر چه سریع‌تر با تدبیر و در نظرگرفتن فرهنگ و سابقه کهن مردم خود در مبارزه با استکبار و استعمار این موضوع را خاتمه دهد و مسلمانان آن کشور همانند گذشته خود آزادانه در آنجا به زندگی و فعالیت خود ادامه دهند و ما هرگونه کشتار و تبعیض را محکوم می‌کنیم.
 
خاطره‌ای از جلسه چند روز پیش با دیپلماتی که کرونا به او امان نداد

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل مرحوم حسین شیخ‌الاسلام را «صدای رسای انقلاب اسلامی در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی» و «سردار دیپلماسی مقاومت» خواند. حسین امیرعبداللهیان با تسلیت درگذشت حسین شیخ‌الاسلام در پیامی نوشت:«تنها خداست که می‌ماند. عروج ملکوتی سردار دیپلماسی مقاومت برادر عزیز مهندس حسین شیخ الاسلام را به نمایندگی از همه همکارانم در دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی (سازمان‌های مردم نهاد حامی فلسطین) و اداره کل بین الملل مجلس شورای اسلامی صمیمانه تسلیت می‌گویم.
شیخ الاسلام عزیز، "صدای رسای انقلاب اسلامی" در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی بود. به راستی او را باید " سردار دیپلماسی مقاومت" خواند، شهید غضنفر رکن آبادی یکی از رویش‌های همنشینی و همکاری با این دیپلمات فهیم، اندیشمند، ولایی، متین، متفکر، حرفه‌ای و انقلابی ایران اسلامی به شمار می‌رود.
شیخ الاسلام عزیز تا آخرین روز‌های حیات پربرکتش، به تداوم مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست قدس شریف (قبله اول مسلمین) می‌اندیشید و تا آخرین لحظات حیاتش برای آزادسازی قدس و حمایت از محور مقاومت طراحی و ایده پردازی می‌کرد.
آخرین جلسه ما در بررسی تحولات منطقه و فلسطین، چند روز پیش، در دبیرخانه کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین برگزار شد، شیخ ما، مانند همیشه، متواضعانه آمد و نشست و آخرین انتظاراتش در حمایت از مقاومت و امنیت حداکثری ایران عزیز و منطقه را تبیین کرد. سپس به اتفاق به نشست پژوهشگاه قوه قضاییه که به بررسی ابعاد حقوقی ترور سپهبد شهید سردار سلیمانی عزیز می‌پرداخت رفتیم. در این جلسه ایشان به عنوان پیشکسوت ما در وزارت امورخارجه، خواستار اقدام موثر قاضی ویژه پرونده ترور سردار سلیمانی شدند.
چهل سال تلاش شبانه روزی بی وقفه، صادقانه، مخلصانه، متعهدانه و ولایتمدارانه، وی را شایسته عنوان شهید شاهد ساخته است.»
منبع:تابناک


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*