اخبار عمومی
اعلام وصول 2
299944
تاریخ انتشار: 1398/12/28 17:36
.

دولت برای حمایت از اقشار و مشاغلی که در جریان شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب دیده اند برنامه‌های حمایتی متعددی در دستور کار قرار داده است. پرداخت بسته های حمایتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی به سه میلیون نفر، پرداخت وام یک تا دو میلیون تومانی قرض الحسنه به چهار میلیون خانوار آسیب دیده از کرونا، امهال سه ماهه وام‌های قرض الحسنه و صاحبان کسب و کارها، تعویق پرداخت هزینه قبوض آب و برق کسب و کارهای که پیش بینی می شود تا سه ماه آینده با رکود مواجه خواهند بود، تعویق سه ماهه حق بیمه تامین اجتماعی، پرداخت بیمه بیکاری برای افرادی که بر اثر کرونا بیکار شدند و افزایش سقف درآمدهای معاف از مالیات از مهمترین برنامه های دولت برای حمایت از کسب‌و کارها و اقشار آسیب دیده از کرونا است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، پس از شیوع کرونا در کشور، دولت ضمن ارائه تسهیلات و خدمات گسترده درمانی و بهداشتی، برای اقشار و کسب‌وکارهایی که بر اثر شیوع این بیماری آسیب‌ دیدند، حمایت‌های ویژه‌ای در نظر گرفت.  

تاکنون یک هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان صرفا برای مبارزه با کرونا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت شده است که ‌۵۳۰ میلیارد تومان به ستاد ملی مبارزه با کرونا، ۴۰۰ میلیارد تومان به کلان شهر تهران و بقیه مبلغ مذکور به سایر استان ها اختصاص یافته است. علاوه بر مبلغ  هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان، ‌مبلغ  پنج هزار میلیارد تومان دیگر به سازمان تامین اجتماعی از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده تا به بخش بهداشت و درمان کمک بیشتری شود و کادر درمانی از آن بهره مند شوند. همچنین مبالغی برای کمک به دانشگاه های علوم پزشکی در تهران و چند شهر دیگر پرداخت شده است.

 

جزییات پرداخت بسته‌های حمایتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی

با دستور مهم رییس‌جمهور و همراهی سازمان برنامه، به تمامی افرادی که شغل خاص با درآمد ثابت ندارند، بسته حمایتی پرداخت می‌شود. این افراد با کمک بانک اطلاعات ایرانیان شناسایی یا ثبت‌نام می‌شوند. دولت برای حمایت از سه میلیون نفر (یک و نیم میلیون خانوار) که در زمان حاضر هیچ درآمدی ندارند،‌ در یک پروسه چهارماهه از اسفند تا خردادماه از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض پرداخت می کند. بر این اساس به خانوارهای یک نفره ۲۰۰ هزار تومان، خانوارهای دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، خانوارهای سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، خانوارهای چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و به خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می شود.

 

پرداخت وام قرض‌ الحسنه به خانوارهای آسیب‌دیده از از کرونا

همچنین‌ برای کسانی که مشاغلی داشتند و اکنون دچار مشکل شده‌اند از جمله کارگران مغازه‌ها و افرادی که مشغول به دست‌فروشی بودند، با سازوکارهای تعریف‌شده، تسهیلات کم‌بهره پیش‌بینی شده است. بر این اساس به این افراد ‌از یک تا دو میلیون تومان به صورت قرض الحسنه به حسابشان واریز خواهد شد. این وام با یک تنفس سه ماه و به شکل اقساط ۲۷ ماهه و با سود چهار درصد پرداخت می شود. در این زمینه افراد نیاز به حضور در بانک یا آوردن وثیقه و ضامن ندارند و همین که تقاضا کنند پرداخت خواهد شد.

 

مهلت سه‌ماهه تسهیلات کسب و کار خرد و وام‌های قرض الحسنه

همچنین بر  اساس تصمیم شورای پول و اعتبار، اقساط تسهیلات برخی مشاغل از جمله مراکز تولید غذاهای آماده،‌ رستوران‌ها،‌ تالارها،‌ اغذیه‌فروشی‌ها،‌ گردشگری،‌ هتل و مهمان‌پذیرها، حمل و نقل دفاتر خدمات گردشکری، ‌آژانس ها،‌ بخش تولید و توزیع پوشاک،‌ کیف و کفش،‌ صنایع دستی و همچنین مجتمع‌های فرهنگی و ورزشی که در جریان شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیده اند و نیز اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه تمامی اشخاص طی ماه های اسفند ۹۸ و فروردین اردیبهشت و ۹۹ بدون وضع هرگونه جریمه و کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل می‌شود. علاوه بر این و بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی کسانی که از ابتدای اسفند تا پایان اردیبهشت چک‌شان برگشت بخورد نیز مشمول محرومیت‌های بانکی نخواهند شد.

 

تعویق پرداخت هزینه قبوض  آب و برق

از سویی دیگر پرداخت هزینه قبوض  آب و برق کسب و کارهای که پیش بینی می شود تا سه ماه آینده با رکود مواجه خواهند بود نیز‌ به تعویق خواهد افتاد. همچنین سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نیز از تمهیدات در نظر گرفته شده برای قبوض گاز خبر داده است.

 

بخشودگی مالیاتی
در خصوص بحث مالیات نیز شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده و طبق تصمیمات دولت سقف درآمدهای معاف از مالیات افزایش یافته است. بر این اساس سقف درآمد مشمول مالیات بنگاه های کوچک برای اشخاص حقیقی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان و حقوقی از ۳۰۰ به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بوجه در این خصوص گفت: مالیات از محل در آمد است و به طور طبیعی تا درآمدی نباشد مالیاتی هم پرداخت نخواهد شد و بر این اساس دولت تسهیلاتی در این خصوص در نظر گرفته، اما باید به این نکته توجه هم داشته باشیم نمی توانیم مالیات های گذشته را مورد بخشودگی قرار دهیم، ‌چون یکی از محل های تامین منابع دولت،‌ مالیات است.


تعویق سه ماهه حق بیمه تامین اجتماعی
همچنین  تعویق سه ماهه حق بیمه تامین اجتماعی سهم کارفرمایان ازدیگر اقدامات حمایتی دولت است. این اقدام اگرچه درآمدهای سازمان تامین اجتماعی را  بین ۵ تا ۶ میلیارد تومان کاهش می‌دهد، اما دولت با پرداخت بخشی از بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی تلاش می کند این کمبود را تاحدی جبران کند.

افزون بر این، بانک رفاه کارگران مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با اتکا به منابع داخلی، منابع بین بانکی و یا خط اعتباری در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار داده و سازمان برنامه و بودجه نیز مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از بدهی دولت به این سازمان را در سال سال ۹۹ پرداخت می‌نماید.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص گفت: قرار شد نظام بانکی به تامین  اجتماعی کمک و تسهیلاتی ارائه کند تا این سازمان بتواند سهم کارفرمای مشاغلی را که آسیب دیده‌اند به مدت سه ماه به تاخیر بیندازد.
 

 پرداخت بیمه بیکاری برای همه کسانی که بر اثر کرونا بیکار شوند
همه کسانی که براثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند با تشخیص سازمان‌های مربوطه شان ظرفیت استفاده از قانون بیمه بیکاری را دارند و مشمول بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمایتی سازمان و وزارتخانه مربوطه هستند.

همچنین  درباره افرادی که دارای قرارداد رسمی کار نیستند مثل دستفروشان نیز مقرر شد حدود ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه به منظور پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به این افراد تخصیص یابد.

تدابیر دولت و برنامه های حمایتی برای اقشار آسیب دیده ناشی از کرونا با هدف عادی شدن تدریجی فعالیت های اقتصادی صورت گرفته  و پیش‌بینی می شود که با اجرای پروتکل‌های بهداشتی در ۲ ماه آینده آرام‌ آرام به شرایط عادی اقتصادی باز گردیم



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*