اخبار عمومی
اعلام وصول 2
300047
تاریخ انتشار: 1399/01/11 03:07
یاداشت│یدالله مرادی
کرونا با ویروس لیپیدی اش بر ریه ها چسبید تا روز قیامت را به عینه نمایش دهد که مادر از فرزند دلبندش دوری مینماید، برادر و خواهر و همسران نمی‌توانند یکدیگر را در آغوش بکشند و پدر از فرزندش با فاصله می نشیند تا مبادا بمیرد ؟!

پایگاه خبری عصر جهان؛ یدالله مرادی- مدیرکل اسبق میراث فرهنگی و گردشگری با ارسال یاداشتی نوشت:

کرونا ویروس و پیامد آمدنش
« فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین .آیه ۶۴ از سوره مبارکه یوسف»
کرونا چه پیامی دارد؟دنیای بعد از کرونا چگونه است؟جهان در حال چه تغییراتی است؟طبیعت کره زمین به کدام سو میرود ؟
این سوالات و دهها سوال دیگر ذهن کنجکاو انسان را بخود مشغول داشته،لذا تلاش پژوهشگران برای پاسخگویی به اینگونه سوال ها معطوف شده است .
آیا کرونا ویروس فقط یک شر و یک بلای جدید برای انسان است یا خیری هم در آن نهفته است ؟
« و عسی آن تکرهوا شیئا و هو خیر لکم .آیه ۲۱۶ از سوره بقره»
انسان،از قطار زندگی چگونه پیاده میشود ؟ در سفر طولانی بنام زندگی دهها ایستگاه و تغییر مسیر و حادثه و رویداد متعدد و متنوع وجود دارد ،کی ، کجا و در کدامین ایستگاه قرار به پیاده شدن است ؟این دنیا و این سیاره را چگونه ترک میکنیم؟
کرونا ویروس انتقام طبیعت و محیط زیست و مخلوقاتش از انسان است یا ساخته خود انسان ؟
کرونا کدام سرباز نامریی خدای خالق بوده که ویلانشیانان ،غارتگران ،ثروتمندان ،اشراف و فقرا را با هم و بدون در نظر گرفتن مذهب،رنگ ،جنیست ،ملیت ،عنوان ،سن و قد و زادگاه ،مورد تهاجم قرار داده و به بند کشیده ؟
جا دارد تا از کرونا بپرسیم که :
۱-تو کدامین درجه دار خدایی هستی که همه اقشار جامعه و خلایق را بدون نگهبان و ارتش و حراست و صدور حکم قضایی در خانه هایشان حبس و حصر نموده ای ؟
۲-تو کدامین مامور امنیتی خدا هستی که پیشرفته ترین آزمایشگاه های دنیا،ماهرترین پزشکان عالم را در کشتن خود ناتوان کرده ای؟زیرکانه ترین و باهوش ترین نخبگان دوران از کنترلت درمانده اند؟از دست آنها فرار می‌کنی و در ۱۹۷ کشور جولان میدهی ؟!
و حال از خود بپرسیم :
*-راستی بعد از حذف کرونا (هر مدت که طول بکشد)،ما انسانها کجا خواهیم بود؟با چه وضعیتی روبرو میشویم ؟
نسل انسان و داستان راز بقا به کجا منتهی می‌گردد ؟جنگ سوم جهانی و آینده ی بشریت  به چه شکل بوقوع میپیوندد؟ محیط زیست اعم از طبیعت تا وضعیت زندگی اجتماعی و چهره انسان چه دگرگونی ها خواهد یافت ؟
بدنبال پیدایش ویروس کووید ۱۹ در سه ماه اخیر چندین واحد دانشگاهی در آمریکا و اروپا و بهداشت جهانی تلاش نموده اند تا نسبت به همه گیر شدن این  ویروس  بعد از نسل کشی تلخ انسان قرن بیست و یکم،چه اتفاقاتی بر زندگی او حاصل می‌شود؟ بر اساس بخشی از تحقیقات آنها ،این ویروس تا یکسال مهمان سیاره زمین است و در نتیجه بسیاری از روابط اجتماعی،اموزه های انسانی،فضای طبیعی و ملاحظات زندگی را دستخوش تغییرات گسترده خواهد نمود و شاید به همین مشی می‌باشد که کرونا در عین کراهت وحشتناک و رفتار ظالمانه اش با انسان،پنجره ای بسوی تنفسی تازه برای طبیعت و انسان باقیمانده در این سیاره را گشوده است و آثاری از خیر و تحول در جامعه انسانی و جغرافیای طبیعی در حال بوجود آمدن است :
الف - کرونا آمد تا بزرگترین حقیقت زندگی را که فناشدن و مرگ بود ،برایمان عینی و نزدیک نماید و به این برسیم که مرگ همیشه بوسیله پراید یا سکته و تصادف و یا حضور در میدان رزم و جنگ نیست،بلکه یک موجود کوچک نامریی با چشم، میتواند ماموریت ابابیل را بر عهده گیرد .
ب- کرونا آمد تا انسان غرق در لذات و اسراف و مادیت را هشدار دهد که همه ی ثروتمندان و عنوان داران  هم باید به خانه نشینی در خانه های بتونی روی آورند و بدانند که هیچکس از درد و عذابش در ایمن نمیباشد .
پ - کرونا وارد شد بدون مجوز و ویزا و کارت شناسایی تا قدرت خالق را بر مخلوق با همه ی دارایی ها و املاکش به چالش کشاند و اثبات کند که پولدار هم باشی همانند فقیر در بیکسی و تنهایی می‌میری و حتی نماز و مراسم بزرگداشت و تشییع جنازه برایت بجا نمی آورند ،چماق داران و آدمهایت هم بر قبر کردنت حاضر نمی‌شوند .!!!
ت - کرونا آمد تا معلوم نماید که حضور فیزیکی افراد جای خود را به دنیای ارتباط مجازی میدهد و جمع های دوستانه و خانوادگی در حال کوچک شدن است و سیطره تلفن و اینترنت جای افراد حقیقی را اشغال نموده است .
ج- کرونا آمد تا اعلام دارد که همه مسئولان و مقامات عاشق و شعارگوی خدمت و تلاش را بهتر معرفی نماید که چگونه از ترس ویروس یا در کاخها خزیده اند و یا از طریق ویدیو کنفرانس حرف میزنند و دستور میدهند و گزارش میگیرند .
چ - کرونا آمد تا قدرت ابزار های جدید در حوزه علم و آموزش و تعلیم را به نمایش بگذارد و آینده علم را برای خروج از حالت سنتی و معلم و تابلو  بسوی بکارگیری تکنولوژی پیش ببرد و زندگی انسانها را وامدار تکنولوژی نماید ،و لذا تمامی مدارس بناچار به جدیدترین ابزار انتقال علم در حال تجهیزشدن هستند ،حتی بسیاری از روشها و مفاهیم و دستاوردهای علوم در  تحولی خارق‌العاده هستند .
ح - کرونا در شرایطی پا بر عرصه سیاره زمین گذاشت که جنگل ها در حال نابودی برای ساختن میز و صندلی و چاپ کتاب و تهیه انرژی و.......بودند ،اما دنیای بعد از کرونا قطعا فضای تنفس جدید از حیات وحش و جنگل است ،هر چند تعداد زیادی از میزها و صندلی ها را بی صاحب مینماید.
خ - کرونا با ویروس لیپیدی اش بر ریه ها چسبید تا روز قیامت را به عینه نمایش دهد که مادر از فرزند دلبندش دوری مینماید، برادر و خواهر و همسران نمی‌توانند یکدیگر را در آغوش بکشند و پدر از فرزندش با فاصله می نشیند تا مبادا بمیرد ؟!
د - ویروس کرونا آمد تا نه تنها توجه به معنویت و دعا را زنده کند ،بلکه کتاب های الکترونیکی و خاک خورده کتابخانه ها را برای مطالعه به قرنطینه های خانگی بکشاند .
ذ - کرونا ویروس با خود شرایطی آورده که صنایع دستی،هنر و خلاقیت فردی را نه تنها رشد داد که وارد مرحله جدیدی از رنسانس در جهان نمود .
ر- کرونا ویروس آمد تا دهها پژوهش و تحقیق در حوزه نظری و عملی را وارد به یک فعالیت مستمر در سراسر جهان برای شناخت و استفاده از داروها و روشهای جدید برای بقای نسل انسان نماید بطوریکه فقط در یک مورد ۵۰ دانشمند محیط زیستی از مرکز مطالعات میشیگان در نتیجه بروز این عارضه عملا به کشفیاتی رسیده اند که معتقد شده اند :
« کرونا حیات بیولوژیک سیاره را متحول خواهد کرد»
باید اذعان داشت که این ادعا یک پیشگویی افسانه‌ای و رازآلود کتب وهم انگیز نیست بلکه بر اساس یک پیش بینی فیزیکی،علمی ،عینی و با قابلیت تحقق می‌باشد،چون :
✓-پایین آمدن دمای کره زمین بدلیل تعطیلی فعالیتها و کنترل مصرف انرژی همراه با جلوه گری آسمان آبی و کاهش شدید گازهای گلخانه ای که یک آرزو بود الان پدید امده
✓-کاهش میلیون ها تن زباله های ویرانگر طبیعت ناشی از مدیریت مصرف و آگاهی انسان و عدم حضور در طبیعت
✓-احیای صدها سندیکا و مجامع بهداشتی و سلامت در وضع موجود برای حفظ این انسان درمانده از جولان یک ویروس با صرف میلیاردها هزینه
✓-باورپذیر نمودن انسان که برای بقای چند روزی دیگر به هر تلاشی دست یازیده و به این اعتقاد رسیده که انسان مالک این سیاره نیست و نتوانسته خدا را هم زمینی نماید .
✓-کشف این حقیقت که انسان با همه ی ادعایش پس از ۲۱قرن حالا زمینگیر شده و او را به زندانی افکنده اند به وسعت دنیا بدو تعیین زندانبان .
✓-چه قدرتمند توانست در جهان جلسات گروه ۲۰ و المپیک ژاپن ،ال کلاسیکوی اسپانیا،نماز های جمعه و جماعات ملل مسلمان،آیین های مذهبی مسیحی و یهودی و بودایی تا بستن درب حرم اهل بیت شیعیان در عراق و ایران و حتی کعبه در عربستان را تعطیل نماید،انهم بدون مقاومت و حمله ای نظامی .
با این مقدمات  میتوان مدعی شد که این نظریه از حالت فرضیه به وضعیت شکل گیری درآمده ،یعنی : اینکه کرونا بعنوان یک تنفس عمیق و فرصت جدید برای کره زمین و حیات انسانی،حیوانی و نباتی آن می‌باشد.بیل گیتس میگوید :
در حالیکه تعداد زیادی کرونا ( کووید ۱۹)را یک فاجعه بزرگ بحساب می آورند،من ترجیح میدهم آن را یا اصلاح کننده بزرگ ببینم .چیزی که فرستاده شده تا درس‌هایی که ظاهراً فراموش کرده ایم را ،به ما یادآوری کند ،و این بستگی به ما دارد که آنها را یاد بگیریم یا نه .
بر اساس این استدلال واقع بینانه و ژرف ،بپذیریم و بدانیم که حیات کره زمین نیاز شدیدی به یک اتفاق داشت و کرونا ویروس این اتفاق را محقق نموده و عملاً خود تبدیل به یک موجود دفاعی کره زمین در برابر انسان گشته تا همان انتقام از انسان را بگیرد. این را یک غیبگو و یا رمال یا مرتاض و یا رهبانی زاویه نشین نمی نویسد ،یک معلم ساده که در طول سه ماه اخیر از تحولات بوجود آمده و سیر شیوع ویروس کووید ۱۹ و مطالب صاحب نظران استنباط قرین به یقین نموده برای ثبت در تاریخ اعلام میدارد .
امید است بعد از ختم غائله ی تلخ کرونایی و پایان قرنطینه الزامی خانگی، شاهد این تغییرات شگرفی باشیم که ناشی از رفتار تازه انسان آینده مستقر در این سیاره می‌باشد .
در وضع موجود،این ادبیات حافظ شیرین سخن میتواند شرح حالی بر روند بحران حاکم شده کنونی باشد :
گر چه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید
هیچ راهی نیست کان را نیست پایان،غم مخور
حال ما در فرقت جانان و ابرام رقیب  
جمله میداند خدای حال گردان ،غم مخور
حافظ در کنج فقر و خلوت شب‌های تار
تا بود وردت دعا و درس قرآن ،غم مخور
 یدالله مرادی. گچساران
 فروردین ماه ۱۳۹۹



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*