اخبار عمومی
اعلام وصول 2
300062
تاریخ انتشار: 1399/01/12 01:11
یاداشت│حامدحیدری
توصیه میگردد که نهاد های رسمی و افراد در انتخاب و یا ترجمه اصطلاح های پیشگیرانه همه جوانب مرتبط با بار معنایی واژه ها را مدنظر قرار دهند تا از بدفهمی، جابجایی و جایگزینی معنایی اصطلاحات وواژگان خودداری گردد.

پایگاه خبری عصر جهان؛ حامدحیدری🖋

ویروس کرونا شتاب زده و چراغ خاموش اکثر جوامع دنیا را فارغ از نژاد و دین و طبقه اجتماعی نشانه رفته و به تهدیدی جدی برای سلامت بشر تبدیل شده است. در این بین حکومتها و سازمان های بین المللی پروتکل های پیشگیرانه را توصیه نموده اند که ضمن دعوت خوانندگان به رعایت آنها به جهت حفظ سلامتی خود وپیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، از تفصیل و توضیح کامل آنها اجتناب می کنیم . این نوشتار در صدد ا ست تا تفاوت معنایی بین فاصله اجتماعی و فاصله فیزیکی بعنوان یک توصیه اساسی را توضیح دهد.

یکی از این پروتکل های پیشگیرانه رعایت،  ((فاصله اجتماعی((Social Distance )) توسط افراد جامعه است. از آنجایی که
فاصله اجتماعی اصطلاحی است  که بار اجتماعی فراوانی دارد ودر حیطه واژگان تخصصی جامعه شناسی  وعلوم اجتماعی قرار میگیرد و قاعدتا اشاره به فاصله موجود میان گروه های اجتماعی است، لذا می بایست به جای اصطلاح فاصله اجتماعی از اصطلاح فاصله فیزیکی ((physical distance)) استفاده شود.  به عبارتی دیگر فاصله اجتماعی به تفاوت میان گروههای یک جامعه براساس برخی مولفه های از پیش تعیین شده وقابل اندازه گیری  مثل طبقه اجتماعی،نژاد وقومیت و... گفته می شود که معمولا ارتباطی به فاصله مکانی ندارد. نکته حایز اهمیت این است که دانشمندان علوم اجتماعی و جامعه شناسان فاصله زیاداجتماعی را عاملی خطر ساز دانسته و آن را بعنوان پیش آیندی جهت شکل گیری مشکلات اجتماعی می دانند که باعث  شکاف نسلی ، انقطاع وپیامدهای ویژه آن می شود.

توصیه های پیشگیرانه به  افراد جامعه مبنی بر رعایت فاصله قطعا به فاصله فیزیکی اشاره دارد که اشاره به رعایت فاصله مکانی داشته که معمولا واحد اندازه گیری آن متر است و درآن افراد توان دست دادن، روبوسی کردن، بغل کردن و تماس فیزیکی  به جهت مصون ماندن از ابتلا به ویروس کرونا حتی الامکان را ندارند یا بااراده و اختیار اجتناب می کنند

برخی از دانشمندان و صاحبنظران استفاده از واژه فاصله اجتماعی را نا مناسب توصیف میکنند و معتقدند که باعث بدفهمی در سطح جامعه خواهد شد و معتقدند که فاصله اجتماعی نزدیک و پیوندهای اجتماعی قوی،   مقابله با سختیها و مشکلات را حداقل به لحاظ روانشناختی برای افراد آن جامعه  آسانتر کرده و تاب آوری وسازگاری آنها را افزایش می دهد.
توصیه میگردد که نهاد های رسمی و افراد در انتخاب و یا ترجمه اصطلاحهای پیشگیرانه همه جوانب مرتبط با بار معنایی واژه ها را مدنظر قرار دهند تا از بدفهمی،  جابجایی و جایگزینی معنایی اصطلاحات وواژگان خودداری گردد. در خاتمه وبه جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا سعی کنیم فاصله فیزیکی را رعایت کنیم نه فاصله اجتماعی.

برچسب ها:
حامدحیدری ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


مهسا
|
Iran
|
1399/01/21 22:00
  +0

  -0
پاسخ
خوبه بد نیست

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*