اخبار عمومی
اعلام وصول 2
300496
تاریخ انتشار: 1399/02/23 17:22
در جمع اعضای شورای مرکزی جامعه جوانان متحد اسلامی:
منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نامزد ریاست مجلس نباید هدفش ریاست جمهوری باشد و نخواهد مجلس را سکو قرار دهد، زیرا اصلاً بالاتر از مجلس نداریم و این تفکر اشتباهی است بین برخی نمایندگان که مجلس را سکو قرار می‌دهند تا به جایگاه دیگر برسند.

به گزارش ایرنا، سید مصطفی میرسلیم در جمع اعضای شورای مرکزی جامعه جوانان متحد اسلامی با بیان اینکه بین آنچه که ما در ذهنمان از ریاست مجلس هست با واقعیت تفاوت وجود دارد، اظهار داشت: ما در مجلس، رئیس نداریم بلکه سخنگو داریم، تلقی این که مجلس هم مثل وزارتخانه و ریاست جمهوری است، اشتباه است چون آنجا مدیریت عمودی و سلسله مراتبی حاکم است که آثار و تبعات خود را دارد ولی در مجلس اینگونه نیست و ذاتاً هیچ فرقی بین نماینده تهران و نماینده یک شهرستان کوچک وجود ندارد و هرکدام یک رای دارند.


وی افزود: نماینده از حوزه انتخابیه، انتخاب می‌شود ولی وقتی وارد مجلس می‌شود نماینده کل کشور به حساب می‌آید و مسئولیتش هم عام است. این مجموعه باید مدیریت شود و آن مدیریت‌ هم فردی نیست و نمی‌تواند فردی باشد و قطعاً مدیریتی جمعی بر مجلس حاکم است.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه شاخص‌های سه‌گانه پیشنهادی جامعه جوانان متحد اسلامی برای رئیس مجلس، شرط لازم است، تصریح کرد: نامزد ریاست مجلس نباید هدفش ریاست جمهوری باشد و نخواهد مجلس را سکو قرار دهد، زیرا اصلاً بالاتر از مجلس نداریم و این تفکر اشتباهی است بین برخی نمایندگان که مجلس را سکو قرار می‌دهند تا به جایگاه دیگر برسند.
میرسلیم با تاکید بر اینکه شأن نماینده این است که می‌تواند به کمک دیگر نمایندگان مجلس برترین مقام اجرایی کشور یعنی رییس‌جمهور را به مجلس بکشاند و حتی عدم کفایتش را در صورت نیاز مطرح کند، گفت: این در حالی است که بر اساس قانون اساسی، مجلس قابل انحلال و تعطیل نیست و حتی در شرایطی چون جنگ هم مجلس و انتخابات آن تعطیل نمی‌شود.
وی ادامه داد: اگر کسی نماینده مجلس شود و اهداف دیگری داشته باشد، ظلم و جفا به مردم و مجلس است زیرا مجلس را دست کم می‌گیرد.
میرسلیم با بیان اینکه تا سال قبل برخی فکر می‌کردند ریشه مفاسد کشور به دولت یا قوه مجریه بر می‌گردد و در این مورد نظر می‌دادند و مقاله می‌نوشتند، تصریح کرد: من اکنون یقین پیدا کرده‌ام که ریشه حل مفاسد در مجلس است و اگر آنجا درست نشود، امید نداشته باشید که دولت درست شود ولی اگر مجلس درست شود می‌توان امید داشت سایر قوا هم اصلاح شوند. «ماهی از سَر گَنده گردد نِی ز دُم» و امام(ره)   فرمود «مجلس در راس امور است».
رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه نمی‌شود فردی مدعی مقابله با فساد باشد و خودش هم به نوعی با فساد مناسباتی داشته باشد، خاطرنشان کرد: کسی که ادعای منزه بودن دارد زمانی به درد می‌خورد که با انحرافات اقتصادی، سیاسی در مجلس مقابله کند.
وی افزود: وقتی می‌گوییم رئیس‌مجلس سخنگو است، یعنی به مجلس نگاه می‌کند و می‌بیند که از اکثریت آن چه چیزی بیرون می‌آید و آن را جمع‌بندی می کند و ارائه می‌دهد. رئیس مجلس به عنوان یک شخص حقوقی در برخی ارکان نظام همچون مجمع تشخیص مصلحت و شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو است و آنجا نباید هر چه خود می‌خواهد بگوید و باید آنچه را که مطابق با نظر اکثریت است مطرح کند.
میرسلیم با بیان اینکه نمایندگان مجلس به لحاظ حقوقی با هم برابرند ولی عملاً با هم برابر، گفت: یک نماینده جوان، با شور، بانشاط و با شهامت است و یک نماینده مسن‌تر هم مقداری تحرک کمتری دارد و شتاب نمی‌کند و سعی می‌کند تا جوانب کار را بیشتر ببیند. کدام فرآیند در این ۴۰ سال موجب شده که این دو باهم عقد اخوت ببندند؟
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه با این وضعی که مجلس اداره شده، خودش باعث اعتبار مجلس نشده است، اظهار داشت: آن‌هایی که در این سطح بودند و می‌توانستند اشراف داشته باشند و موثر واقع شوند در اثر برخورد نامناسب ریاست، بُریدند، رفتند و مشغول روزمرگی‌های خود شدند.
وی با تاکید بر اینکه مجلس جایی است که نمایندگان باید در آن ارتقا پیدا کنند، خاطرنشان کرد: حتی یک بار به یاد ندارم که مرحوم بهشتی و رهبر انقلاب در جلسه حزب جمهوری به عنوان عضو شورای مرکزی خود را برتر از دیگران بدانند.
میرسلیم با تاکید بر اینکه در این ده دوره که مجلس به این وضع رسیده روش زد و بند بر آن سیطره پیدا کرده است، گفت: برای به نتیجه رسیدن بیانیه گام دوم باید مجلس منزه شود و اگر مجلس منزه نشود، این بیانیه امکان تحقق یافتن ندارد. امام فرمود برای شما کرسی وزارت نمایندگی و ریاست جمهوری نباید فرقی داشته باشد و شما شاگردان همانی هستید که فرمود این ریاست ها به اندازه رطوبت بینی بز ارزش ندارد.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر می‌خواهیم با فساد و ناهنجاری برخورد کنیم باید با زد و بند برخورد کنیم، تصریح کرد: این کرونا بلایی بود که بر سر ما آمد ولی یک کرونای سیاسی هم داریم که عبارت است از کبر، ریا، ویژه‌خواری نفاق و آلودگی. سالهاست که این ویروس به وجود ما افتاده و باید با آن مبارزه کرد.
وی افزود: اگر خدا بخواهد و ما موفق شویم و در موضعی قرار بگیریم که بتوانیم خدمتی کنیم و اصلاحاتی انجام دهیم، کوتاه نخواهیم آمد ولی تمام منافعی که در آن زد و بندها وجود دارد، از ریز و درشت در مقابل ما ایستاده‌اند.
میرسلیم با بیان اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان زیر نظر یکی از نواب رئیس مجلس است، تصریح کرد: شما چه کار می‌کردید که حتی یکی از آن‌هایی را که شورای نگهبان رد صلاحیت کرده قبل از رد صلاحیت نتوانستید رسیدگی کنید؟ هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان چه کار کرده است؟ رئیس مجلس باید به این مسائل رسیدگی کند.
منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه هیئت نظارت بر تطبیق مقررات در این سال‌ها چه کار کرده و چه حقی را احقاق کرده است؟ گفت: سوال این که چطور و چگونه با این مماشات می‌خواهید بر دولت نظارت کنید؟
وی با بیان اینکه من خودم داوطلب نمایندگی مجلس نبوده ام، اظهار داشت: وقتی به عهده ام می‌گذارند، کوتاه نمی‌آیم.
میرسلیم با بیان اینکه ما در مسیر تحقق بیانیه گام دوم قرار داریم، گفت: امیدواریم که روحیه انقلابی و حفظ ارزش‌های انقلاب در ما زنده مانده باشد و ترکیب مناسبی از عناصر خوب و دوستانی را در هیئت رئیسه داشته باشیم که بتوانند اصلاحات لازم را در مجلس انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه ما گدایی سِمَت نمی‌کنیم، خاطرنشان کرد: نظر من این است که نمایندگان مردم آمده‌اند که به مردم خدمت کنند و برای اینکه وسایل این خدمت کردن برایشان فراهم شود، هیات رئیسه را انتخاب می‌کنند و در واقع آن هیات رئیسه خدمتگزاران اینها هستند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*