اخبار عمومی
اعلام وصول 2
300616
تاریخ انتشار: 1399/03/09 18:31
خانواده فلوید خواستار مجازات 4 افسری هستند که در مرگ وی نقش دارند اما دادستان‌ها می‌گویند، تحقیقات در این باره ادامه دارد.

تظاهرات آمریکا در پی کشته شدن یک سیاه‌پوست غیر مسلح آمریکایی در ایالت "مینه‌سوتا" به سومین شب خود رسید. رفتار پلیس در بازداشت این سیاه پوست باعث مرگ وی شد.

به گزارش  "رویترز"، این تظاهرات که در روز اول صلح‌آمیز آغاز شد، در دومین و سومین شب با آتش‌سوزی‌های عمدی، غارت و خراب‌کاری ادامه یافت.

معترضان آمریکایی به مرگ "جورج فلویدِ" سیاه پوست، پنجشنبه یک کلانتری را آتش زدند/ عکس: Associated Press

کشته شدن "جورج فلوید" آفریقایی- آمریکایی 46 ساله، باعث خشم عمومی در آمریکا و تظاهرات گسترده در برخی از ایالات این کشور شده است. پلیس او را به خاطر جعل یک بن یا چک خرید 20 دلاری بازداشت کرد و پس از خواباندن وی روی زمین زانوی خود را روی گردن او گذاشت. فلوید در این وضعیت چند بار تکرار کرد که قادر به نفس کشیدن نیست اما افسران پلیس به حرف‌های او توجه نکردند.

معترضان که در روز دوم تظاهرات برخی از فروشگاه‌ها را غارت کردند، پنجشنبه به یک مرکز پلیس در ناحیه سوم شهر "میناپلیس" حمله کرده و کلانتری را به آتش کشیدند.

سومین شب تظاهرات در شهر میناپلیس آمریکا- معترضان چند ساختمان را آتش زدند/ عکس: AP

این کلانتری همان جایی بود که پلیس در 2 روز گذشته با امکانات و ایجاد سپر انسانی مانع رسیدن معترضان به درون آن شد. آنها دلیل تلاش خود را ممانعت از رسیدن معترضان به محل نگهداری اسلحه و مواد خطرناک اعلام کردند.به گفته  پلیس، نیروهای قانون ساختمان این کلانتری را  پس از آتش سوزی ترک کردند.

در شب سوم و پس از حمله معترضان به مرکز پلیس، "دونالد ترامپ" از آمادگی ارتش و گارد ملی برای برقراری نظم در ایالت مینه‌سوتا خبر داد.

رئیس‌جمهور آمریکا در انتهای یکی از توییت‌های روز گذشته خود نوشت: شروع غارت و خشونت، آغاز تیراندازی است. او از برخورد با "اوباش" سخن گفت.

ترامپ افزود: "اوباش" به یاد و خاطره "جورج فلوید" که در روز دوشنبه جان باخت، بی‌احترامی می‌کنند.

یک مرد عکس "جورج فلوید" را در دست گرفته است- جورج فلوید در روز دوشنبه به دلیل رفتار پلیس جان باخت/ عکس: Associated Press

"تیم ویلز" رئیس دموکرات ایالت مینه‌سوتا با امضای یک دستورالعمل به گارد ملی آمریکا اجازه داد تا برای برقراری نظم وارد ایالت تحت فرمان وی شوند.

خانواده فلوید خواستار مجازات 4 افسری هستند که در مرگ وی نقش دارند اما دادستان‌ها می‌گویند، تحقیقات در این باره ادامه دارد.

بی‌بی‌سی در این باره نوشت: بسیاری از معترضان آمریکا بار دیگر پرونده "برونا تیلور" را در شعارها یا فضای مجازی مطرح کردند. برونا تیلور یک رنگین پوست آمریکایی است که چندی پیش در حمله اشتباهی پلیس به آپارتمان شخصی‌اش کشته شد.

در شب سوم تظاهرات معترضان به مرگ فلوید خیابان‌های شیکاگو، لس آنجلس و شهر "ممفیس" را بستند.

در شب سوم تظاهرات چه گذشت؟

اگرچه از شب دوم تظاهرات آتش سوزی عمدی و غارت فروشگاه‌ها آغاز شد، اما در شب سوم به اوج خود رسید و مرکز کلانتری میناپلیس در میان شعله‌های اتش سوخت.

پلیس همچنان برای پراکنده کردن جمعیت از گاز اشک آور و گلوله‌های غیرجنگی استفاده کرد.

معترضان دو ساختمان در نزدیکی مرکز پلیس را آتش زدند.

شب سوم تظاهرات- معترض جوان در حال ژست گرفتن برای دوربین و نشان دادن اعتراض خود به مرگ یک سیاهپوست / عکس: AP

اداره پلیس شهر "مینیا‌پلیس" کمی بعد از آتش‌سوزی‌ها اعلام کرد که به دلیل حفظ ایمنی نیروهایش در ساعت 22 شب پنجشنبه ساختمان کلانتری را تخلیه کرد.

برخی از مقامات شهری میناپلیس نیز در ساعات پایانی پنج‌شنبه از مردم خواستند تا برای حفظ ایمنی از ساختمان‌ پلیس دوری کنند. آنها با استناد به منابع تائید نشده اعلام کردند که مواد منفجره در این ساختمان وجود دارد.

"تیم ویلز" رهبر ایالت مینه سوتا در شب گذشته خواستار حضور گارد ملی در این ایالت شد. او درخواست خود را با حمایت شهردار میناپلیس و شهرداز شهر "سنت‌پل" به عنوان شهر همسایه خود رسمی کرد و شرایط کنونی را "زمانی اضطراری برای صلح" خواند.

او افزود: غارت، خرابکاری و آتش‌سوزی باعث خسارت‌های بیشتر به مشاغل شده و بیشتر به اقلیت‌ها آسیب زده است.

معترضان ساختمان کلانتری و چند ساختمان دیگر در شهر میناپلیس آمریکا را در شب سوم تظاهرات آتش زدند/ عکس: AP

این فرماندار ایالتی گفت: مرگ جورج فلوید باید باعث اجرای عدالت و تحولات سیستمی شود نه خرابی و مرگ.

ترامپ در کنار اظهارات روز پنجشنبه خود، مدیریت شهردار و مقامات مینیاپلیس را محکوم کرد و گفت اگر "جیکوب فری" به عنوان شهردارموفق عمل نکند، گارد ملی وارد عمل می‌شود.

شب سوم تظاهرات آمریکا در شهر میناپلیس- حضور پلیس در برابر معترضان/ عکس: AP

حضور معترضان در  کلانتری میناپلیس پس از فروکش کردن آتش / عکس:  Los Angeles Times

مردم در میان دود ناشی از آتش سوزی در میناپلیس/ عکس: لس‌آنجلس تایمز

 منبع:عصرایران



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*