اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3008
تاریخ انتشار: 1393/09/23 15:03
دکتر احمد احمد زاده، فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان و عضو هیئت علمی دانشگاه - سرطان را این گونه معرفی می نماید

عصرجهان -دکتر احمد احمد زاده، فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان و عضو هیئت علمی دانشگاه - سرطان را این گونه معرفی می نماید:

سرطان‌ها گروه متنوعی از بیماری‌ها می‌باشند که به‌‌وسیله رشد کنترل‌‌ نشده و گسترش سلول ‌های غیرطبیعی در بدن مشخص می‌شوند. سرطان دومین علت مرگ ‌و میر در ایالات ‌متحده می‌باشد. تقریباً یک ‌دوم همه مردان و یک ‌سوم همه زنان در ایالت متحده در طول زندگی‌شان مبتلا به سرطان خواهند شد. امروزه میلیون‌ها نفر با سرطان زندگی می‌کنند و یا سرطان داشته‌اند.

ريشه سرطان در جهان به یک پزشک یونانی هیپوکرات (460- 370 قبل از میلاد مسیح)، یعنی کسی که پدر علم پزشکی نامیده شد، برمیگردد. هیپوکرات از اصطلاحات کارسین و کارسینوما برای توصیف تومورهایی که زخم ایجاد نمی‌کنند و زخم ایجاد می‌کنند استفاده نمود. در یونان، این لغات به خرچنگ (به‌دلیل شباهت شکلی با خرچنگ) اشاره دارد. پزشک رومی به نام ‌سلسوس، بعداً اصطلاح یونانی را به سرطان (لغت لاتین خرچنگ) ترجمه کرد. گالن، پزشک رومی دیگر، از کلمه انکوس برای توصیف تومورها استفاده کرد. اگرچه قیاس خرچنگ هیپوکرات و سلسوس همچنان برای توصیف تومورهای بدخیم استفاده می‌شود ولی اصطلاح گالن در حال حاضر نیز توسط بسیاری از انکولوژیست‌ها استفاده می‌شود. انسان‌ها در طول تاریخ نیز به سرطان مبتلا بوده‌اند. بنابراین جای تعجب وجود ندارد که انسان‌های گذشته درباره سرطان مطالبی نوشته‌اند. مدارک اولیه بسیاری درباره سرطان در میان تومورهای استخوانی فسیل‌شده، انسان‌های مومیایی‌شده در مصر باستان‌ و دست‌خط‌های قدیمی، ‌یافت شده‌ است. رشد سرطان استخوان که استئوسارکوما نامیده می‌شود در مومیایی‌ها دیده شده است. تخریب جمجمه که در سرطان سر و گردن وجود دارد، نیز دیده شده است.

درصد اندکی از سرطان‌ها (5 تا 10%) را می‌توان به وراثت (در فرزندان) نسبت داد. در گذشته بخش بزرگی از سرطان‌ها را ‌تنها به عوامل محیطی نسبت می‌دادند ولی در حال حاضر به تعامل عوامل مستعد ژنتیکی و مواجه‌های محیطی نسبت می‌دهند.

روش‌های ‌مشخصی برای ‌تشخیص سرطان وجود دارد. این روش‌های تشخیصی شامل شرح حال‌، سابقه پزشکی و معاینه بالینی، ارزیابی مارکرهای تومور (‌به‌‌طور مثال AFP ، BRCA ، CA-125 ، CA-19-9 ، CEA ، PSA و یا مواد دیگر در خون یا مایعات بدن که سرطان را شناسایی می‌کنند)، مطالعات سیتولوژی (به‌‌طور مثال مایع آسیت، خلط، بافت، ادرار)، بررسی تصویربرداری (‌به‌طور مثال اشعه ایکس، سی‌تی اسکن‌، ام‌آر‌آی) و بیوپسی تومور می‌باشد. هدف بالینی برای درمان سرطان مراقبت‌، کنترل و تسکین می‌باشد. پاسخ به درمان با واژه‌های کامل، نسبی، مقاوم و در حال پیشرفت تعریف می‌شود. برای درمان سرطان شیوه‌های مختلفی وجود دارد که گاهی به‌‌تنهایی و گاهی به‌صورت ‌ترکیب با یکدیگر برای درمان سرطان استفاده می‌شوند که شامل: جراحی,شیمی درمانی, رادیوتراپی و ایمونوتراپی است .

بیمار و خانواده بیمار سرطانی دچار مشکلات روحی و روانی  می شوند که قبل از طرح تحول سلامت مشکلات مالی نیز بود که به یاری خدا با اجرای این طرح تا حدودی مشکلات خرید دارو کاهش یافته است ولی مشکلات کمبود تخت های بستری با توجه به حجم مراجعین از استان های مختلف همچنان  پابرجاست  که امیدواریم با همت مسولان این مشکل نیز حل شود، ولی مشکلات روحی و روانی بیماران نیز نیاز به پی گیری دارد که در این خصوص نبود همکاران روانشناس و روانکاو و روانپزشک کاملا احساس می شود. البته برخورد مناسب همکاران درمانی و غیر درمانی در بیمارستان با تمامی بیماران بخصوص با این بیماران سرطانی می تواند تا حدودی کمک کننده  باشد.  وظیفه ما در دانشگاه علوم پزشکی این است که تا جایی که امکان دارد کلیه کارهای تشخیصی و درمانی در مراکز دانشگاهی انجام شود و از اعزام بیماران به خارج استان جلوگیری کنیم که کارهای زیادی برای این  هدف انجام شده است که امیدواریم  با تکمیل بخش پیوند مغز استخوان نیز مشکلات اعزام بیماران به خارج استان و مشکلات مقیم شدن بیماران و همراهان آنها برای بیش از 6 ماه  در شهرهای خارج از استان نیزحل شود که این مهم نیازمند پی گیری و توجه ویژه مسولان دانشگاه و استان می باشد.



کانال تلگرام عصر جهان


احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
1393/09/23 21:11
  +1

  -0
پاسخ
سرطان دستگاه گوارشی ریشه در سموم کشاورزی و تخمیر نا قص نان دارد

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*