اخبار عمومی
اعلام وصول 2
300838
تاریخ انتشار: 1399/04/06 23:53
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد:
ابول نژادیان: حدود ۱۰۰ کودک خوزستانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که تاکنون موردی از فوت کودکان بدون بیماری زمینه‌ای گزارش نشده است.تنها در یک مورد فوت کودک ۶ ماهه بر اثر بیماری کرونا گزارش شده بود که آن هم پس از بررسی متوجه وجود بیماری زمینه‌ای او شدیم.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا به استان خوزستان اجازه داد درصورت ضرورت، محدودیت‌هایی در شهرهای با وضعیت قرمز اعمال شود البته این اجازه به صورت شفاهی بوده و تاکنون نامه کتبی به دست ما نرسیده است.

فرهاد ابول نژادیان شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی درخصوص وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان بیان کرد: اسفند سال گذشته و فروردین ماه امسال اختیار اعمال تعطیلی‌ها و محدودیت با استانداران بود و آنها اجازه داشتند برحسب شرایط محدودیت‌هایی اعمال کنند.
وی افزود: از فروردین ماه به بعد به دلیل درگیری استان‌های بیشتری با ویروس کرونا ستاد ملی مقابله با این ویروس اختیار را از استانها گرفت و قرار شد پس از ارائه پیشنهادات از سوی استان‌ها و اقتصاد ملی درخصوص اعمال محدودیت‌ها تصمیم‌گیری کند.
ابول نژادیان بیان کرد: فرماندار آبادان چندی پیش از تشکیل پلیس کرونا خبر داده بود اما نیروی انتظامی به این لفظ ایراد گرفت زیرا معتقد بود به کار بردن عنوان پلیس بار قانونی دارد در واقع منظور فرماندار استفاده از ظرفیت فعالان اجتماعی برای تذکر و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود.
وی درخصوص وضعیت دانش آموزان در سال تحصیلی جدید گفت: در حال حاضر نمی‌توان بازگشایی یا تعطیلی مدارس را پیش بینی کرد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز توضیح داد: زمانی که بیماری بر اثر ویروس کرونا در بیمارستان فوت می‌کند به سردخانه منتقل و پس از آن متوفی به آمبولانس‌های مخصوص سازمان آرامستان تحویل داده می‌شود تا برای خاکسپاری به محل تعیین شده انتقال داده شود.
وی افزود: پس از تحویل متوفی به آمبولانس‌های سازمان آرامستان دیگر علوم پزشکی مسئولیتی ندارد و در اهواز براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا این متوفیان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی غسل و سپس دفن می‌شوند اما در شهرستان‌ها به دلیل نبود غسالخانه مخصوص تیمم می‌شوند.

ابتلای ۱۰۰ کودک خوزستانی به کرونا
ابول نژادیان اظهار داشت: در حال حاضر تنها مرکز بستری و درمان کودکان زیر ۱۵ سال مبتلا به ویروس کرونا بیمارستان ابوذر اهواز است.
وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ کودک خوزستانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که تاکنون موردی از فوت کودکان بدون بیماری زمینه‌ای گزارش نشده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: تنها در یک مورد فوت کودک ۶ ماهه بر اثر بیماری کرونا گزارش شده بود که آن هم پس از بررسی متوجه وجود بیماری زمینه‌ای او شدیم.
وی ادامه داد: درمجموع تاکنون ۲ تا سه کودک مبتلا به ویروس کرونا با بیماری زمینه‌ای همچون نقص ایمنی در استان خوزستان فوت کرده‌اند.
ابول نژادیان بیان کرد: ورودی مراکز ۱۶ ساعته تست کرونا و بیمارستان‌های اهواز در هفته گذشته حدود ۲ هزار و ۵۴۰ مورد به روزانه یک‌هزار و ۷۰۰ مورد رسیده اما در شهرهای قرمز این روند کاهشی نبوده است.
وی درخصوص نقاهتگاه‌های اختصاص یافته به مبتلایان کرونا گفت: نقاهتگاه‌ها با این هدف ایجاد شده‌اند که اگر مبتلایی شرایط حضور در قرنطینه خانگی را نداشت در در این محل‌ها مستقر شود اما در استان خوزستان استقبال کمی از این نقاهتگاه‌ها شد.
ابول نژادیان افزود: در مجموع کمتر از ۱۵۰ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا از حضور در نقاهتگاه‌ها استقبال کردند از سوی دیگر هر بیمار باید حداقل به مدت ۱۴ روز در نقاهتگاه‌ها بستری شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شرایط اقتصادی برای تامین هزینه لباس و غذای این افراد را ندارد.

شکستن قرنطینه خانگی توسط ۳۰ درصدی مبتلایان
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: مطابق آمارهای به دست آمده از خوداظهاری مبتلایان به ویروس کرونا از ۴۰۰ مورد قرنطینه خانگی حدود ۹ درصد اعلام کردند که به دلایل مختلف از جمله لزوم تامین معاش، اجبار صاحب کار و تامین مایحتاج منزل مجبور به ترک قرنطینه شده‌اند.
وی افزود: طبق ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، حدود ۳۰ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا قرنطینه خانگی را شکسته‌اند که همین مسئله نقطه آسیب ما است.
ابول نژادیان اظهارداشت: در ستاد استانی مقابله با کرونا مقرر شد کلانتری‌های محل با اعلام اسامی مبتلایان به ویروس کرونا که موظف به حضور در قرنطینه خانگی هستند بر آنها نظارت کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با رد شایعه گم شدن کیت‌های آزمایش کرونا گفت: روزانه تا ۲هزار و ۵۰۰ نمونه آزمایش مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر ورودی بیش از این ظرفیت باشد به طور قطع شاهد تاخیر در پاسخگویی خواهیم بود.
وی با اشاره به افزایش پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز درخصوص بیماری کرونا بیان کرد: حدود ۲۰۰ طرح تحقیقاتی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز منتشر شده که بستر مناسبی برای پژوهش ایجاد خواهد کرد.
ابول نژادیان اظهار داشت: مطابق تحقیقات انجام شده ۴.۷ درصد مرگ‌های ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت اول، ۲۳ درصد مرگ و میرها در ۴۸ ساعت نخست و مجموعا ۴۷درصد مرگ‌ها در چهار روز اول بوده است.
وی با اشاره به اینکه متوسط سن فوتی‌ها در استان خوزستان ۶۶ سال است، افزود: ۸۲ درصد فوتی‌ها دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: درحال حاضر ساخت ۸۰ تخت آی سی یو در دستور کار است، همچنین سه بیمارستان نیمه کاره خوزستان در مرحله تکمیل قرار دارد.
وی افزود: به ازای هر یکهزار نفر در خوزستان تنها یک تخت بیمارستانی وجود دارد درحالیکه در برخی استانها به ازای یکهزار نفر ۲ الی سه تخت ساخته شده است.
به گزارش ایرنا خوزستان دربحث شیوع بیماری کرونا  از یک ماه پیش در وضعیت قرمز قرار گرفته و در روزهای اخیر تعداد مبتلایان این استان افزایش یافته است.
مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان را ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مردم و ادارات و همچنین افزایش بیماریابی عنوان کرده‌اند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*