اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301052
تاریخ انتشار: 1399/05/03 03:47
یاداشت(قسمت دوم)│حامد حیدری
نابینایان مثل دیگر افراد جامعه، انتظار دارند که همانند شهروندان عادی با آنها رفتار شود. دنبال ترحم ویا کمک غیر ضروری نیستند و میتوانند از استقلال خود حمایت کنند

پایگاه خبری عصرجهان؛ حامد حیدری🖋️

هنگامی که زندگی نامه تعدادی از نابینایان را بخوانیم در می یابیم که برخی از آنها علیرغم معلولیت و نقص، نوابغ زمانه خود در موضوعات مختلف بوده اند.

از لویی بریل ، مبدع خط بریل گرفته تا هلن کلر، نویسنده بیش از ۱۲ کتاب و مقالات بی شمار. همچنین ، از ری چالز نوازنده مشهور امریکایی تا مارلا رانیان قهرمان ملی دوی ۵۰۰۰ متر بانوان و حاضر در مسابقات المپیک،

از طه حسین مصری که دو مدرک دکتری داشت و وزیر بود و دارای جایزه حقوق بشر ازسازمان ملل، تا علی صابری هموطن سیاستمدار و عضو دوره چهارم شورای شهر تهران و عضو هیت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، تا فاطمه اسود زاده خوزستانی دانشجوی سرآمد وممتاز دوره دکتری وفعال در عرضه خدمات رسانی به معلولان ومربی خط بریل وفعال فرهنگی اجتماعی.

این ها قطره ای از دریای نوابغی است که علیرغم نابینایی ، اما با هدف و برنامه ریزی و تلاش و توکل به جاهایی رسیده اند که خیلی از افراد سالم وبینا به آنجا نرسیده اند.

هرچند همه ساله به جهت تکریم ومعرفی نیازها و ویژگیهای این صنف از معلولان ، ۱۵ اکتبر را روز جهانی نابینایان و روز عصای سفید نام‌گذاری کرده اند *اما اغلب مردم هنوز هم با نیازهای واقعی این افراد ویا چگونگی برخورد با آنها در سطوح اجتماعی و آموزشی اطلاعات کافی ندارند که هدف این نوشتار پرداختن به این موضوع است.*


بیشتر بخوانید:

 

یاداشت(قسمت اول)│حامد حیدری

 

 

دوتعریف، افراد نابینا و کم بینا از دو دیدگاه قانونی و آموزشی وجود دارد

از دیدگاه قانونی (پزشکی)عمدتا افراد نابینا ‌کسانی هستند که در فاصله ۷ متر چیزی را می بینند که اشخاص بینا در ۷۰ متری می بینند به عبارتی دیگر دارای تیزبینی ۲۰/۲۰۰ حتی با اصلاح دید و استفاده از عینک؛ دراین تعریف همچنین‌افراد کم بینا را افرادی توصیف کرده که در بهترین حالت دارای تیزبینی ۲۰/۷۰تا۲۰/۲۰۰در چشم اصلاح شده می باشد.

از دیدگاه آموزشی، تعریف افراد نابینا اینگونه است که آنها برای شروع و ادامه تحصیل به خط بریل، فایل های صوتی یا روشهای شنیداری دیگر نیازدارند. همچنین در تعریف آموزشی ، افراد کم بینا کسانی هستند که میتوانند با ابزار درشت کننده، کتابهای با خط درشت و حروف چاپی بزرگ تحصیل خود را شروع و ادامه دهند. بعبارتی دیگر از نظر آموزشی تفاوت نابینا و کم بینا در استفاده نابینایان از حس لامسه وخصوصا حس شنیداری بعنوان ابزار های اساسی یادگیری است؛ درحالیکه کم بینایان میتوانند به کمک فناوری، از باقیمانده بینایی خود بعنوان ابزار اساسی یادگیری بهره ببرند.

همانند خیلی معلولیت های دیگر، علل مختلف ژنتیکی و محیطی را برای نابینایی و کم بینایی میتوانن ذکر کرد اما شناخته ترین علل آن، بیماری سرخچه (روبلا) در دوران بارداری مادر، آسیب دیدگی شبکیه چشم به دلیل زودرسی نوزاد ویا آسیب های وارده به مغز یا عملکرد ناصحیح بخش هایی از آن را میتوان ذکر کرد.

در خصوص تعلیم و تربیت این گروه، آموزش خط بریل ، استفاده از باقیمانده بینایی، و تقویت مهارتهای شنیداری و گوش دادن از مهمترین توصیه های آموزشی است که باید ازسوی نهادهای خانواده ومدرسه هماهنگی و حمایت شود.

این نکته حایز اهمیت است که بدانیم کودکان نابینا و کم بینا، در دوران جوانی وبزرگسالی جهت زندگی مناسب و خوب، بیشتر نیاز به مهارتهای سازگاری اجتماعی دارند تا کسب مهارتهای فنی و حرفه ای.

نابینایان مثل دیگر افراد جامعه، انتظار دارند که همانند شهروندان عادی با آنها رفتار شود. دنبال ترحم ویا کمک غیر ضروری نیستند و میتوانند از استقلال خود حمایت کنند. نابینایان بر خلاف تصور عموم، حس فوق العاده، واستعداد موسیقیایی خاص ندارند بلکه بر اساس نظریه جبران حسی(Sensory Compensation) تیز حسی آنها به دلیل استفاده زیاد از دیگر حواس خصوصا حس شنیداری است.

تحقیقات نشان داده اند که در بحث رشدزبان ، نابینایی اثر مهمی بر فهمیدن و کاربرد زبان ندارد. هرچند تفاوت جزیی در مراحل اولیه فراگیری رشد زبان، معمولا نخستین واژه های آنها با تاخیر شروع می شود اما مخزن واژگان به سرعت افزایش می یابد.

همچنین هیچ دلیلی وجود ندارد که نابینایی سبب کم هوشی شود.در تست هوش کلامی، کودکان‌نابینا، نمرات برابری با گروهای سالم کسب نموده اند.

نکته مهم دیگر این است که اگه فرد نابینایی، پیشرفت تحصیلی کمی را تجربه کند علت را باید، نه درنابینایی، بلکه در روشهای آموزشی یا انتظار خیلی کم، از آنها جستجو کرد. داشتن انتظار کمتر از اندازه از آنها ،عزت نفس و عملکرد آنها را پایین می آورد

همچنین نقص بینایی ،مانع سازگاری اجتماعی نابینایان نیست اگر افرادی از این گروه در سازگاری اجتماعی مشکل داشتند، علت را باید در واکنش نامناسب افراد جامعه و رفتارهای نامناسب آنها جستجو کرد. لذا برای ایجاد سازگاری و افزایش عزت نفس نابینایان میبایست بر توانایی های فرد نابینا تاکید شود و به جنبه هایی که میتواند در آنها بروز نمایند اهمیت داده شود. همچنین میتوان با بهره گیری از فناوری، وفراگیری مهارتهای جدید به آنها کمک کرد تا ضمن قبول محدودیت های خود و کنار آمدن با آنها، زندگی خودرا ادامه دهند. تحقیقات نشان داده اند که موفقیت تحصیلی و رفتارهای اجتماعی خوب و سازگارانه نابینایان وکم بینایان باعث افزایش عزت نفس آنها می شود ونه برعکس.

هرچند که نابینایان میتوانندهمانند افراد بینا به استقلال و مدیریت خود، دست پیداکنند اما این کار بطور طبیعی و به آسانی صورت نمی گیرد و اغلب آن مهارتهایی که افراد بینا به طور عادی وبه سادگی ، یاد میگیرند باید به افراد نابینا آموزش داد.

ادامه دارد...

برچسب ها:
حامد حیدری ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*