اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301110
تاریخ انتشار: 1399/05/13 00:47
این خبر تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت دلار چه تاثیری بر بورس دارد؟ عقب‌نشینی نرخ سکه به مرز کانال ۱۰ میلیونی، پیش بینی قیمت جهانی طلا در روز‌های آتی، توافق سئول و تهران بر سر ایجاد کارگروه تجارت بشردوستانه، افزایش تولید نفت روسیه به ۹.۳۷ میلیون بشکه در روز و پاجرو در آستانه پیوستن به تاریخ را در بر دارد

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباراقتصادی

شاخص بورس به ابرکانال جدید وارد شد

امروز شاخص کل با ۴۹۸۷۰ واحد افزایش معادل ۲.۵۴ درصد به دو میلیون و ۱۱ هزار واحد، شاخص قیمت وزنی ـ ارزشی با ۱۳۱۱۳ واحد افزایش، معادل ۲.۵۴ درصد به ۵۲۸ هزار و ۹۴۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۸۷۵۹ واحد افزایش معادل ۱.۶۲ درصد به ۵۲۶ هزار و ۸۸۶ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۵۵۲۲ واحد افزایش معادل ۱.۶۲ درصد به ۳۴۵ هزار و ۶۴۱ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۲۰۴۷ واحد معادل ۲.۰۵ درصد به دو میلیون و ۵۸۷ هزار و ۶۲۷ واحد، شاخص بازار اول با ۲۷۷۵۳ واحد معادل ۱.۹۳ درصد به یک میلیون و ۴۶۷ هزار و ۵۵۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۰۳۸۰۷ واحد معادل ۲.۶۳ درصد به ۴ میلیون و ۴۵ هزار و ۷۷۱ واحد رسید.

 

کاهش قیمت دلار چه تاثیری بر بورس دارد؟

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این که کاهش و بازگشت قیمت دلار به قیمت های اولیه چه اثراتی بر بازار سرمایه خواهد داشت، گفت: این مساله تاثیر اندکی بر بازار دارد، به خصوص اینکه مبنای محاسبات در بازار نرخ نیما و حتی در مورد تسعیر بانکها نرخ ۹هزار تومان برای هر دلار است؛ از این روی، بازار نسبت به نرخ دلار در زمان افزایش بی تفاوت و در زمان کاهش، ضربه گیر فاصله نرخ است. در همین حال، با توجه به برتری بازار سرمایه نسبت به بازار ارز ، مدت هاست که مساله انتقال نقدینگی میان این دو بازار کاملا به نفع بازار سرمایه تغییر کرده است. به گفته دارابی، اگر حتی از سال ۹۱ و شروع بحران ارزی نگاه کنیم در همین مدت شاخص بورس ۶.۴ برابر بیشتر از دلار بازدهی داده و کاملا مشخص است که سرمایه گذاری در بازار ارز چیزی جز زیان و تحمل ریسک بالا نیست و امیدواریم ارز برای همیشه از سبد سرمایه گذاری مردم عادی حذف شود./ سنا

قیمت دلار در صرافی‌های مجاز

در معاملات امروز (یکشنبه دوازدهم مردادماه ۹۹) در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۰۰۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۱۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز شنبه، ۴۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۳۵۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۴۰۰ تومان گران‌تر شده است.

عقب‌نشینی نرخ سکه به مرز کانال ۱۰ میلیونی

بازار داخلی سکه، امروز (یکشنبه، دوازدهم مرداد) هرچند نوسان قابل توجهی را تجربه کرد، اما در نهایت روندی نزولی داشت. امروز هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به آخرین روز معاملات در روز گذشته به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۵ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز کاهش ۳۰۰ تومانی داشت وبه  قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. همچنین یک گرم طلای خام ۱۸عیار نیز به ارزش یک میلیون و ۴۴ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با بهای چهار میلیون و ۵۲۵ هزار تومان به فروش رسید. /ایرنا

خریداران سکه برای پرداخت مالیات آماده شوند!

معاون سازمان امور مالیاتی درباره مالیات خرید سکه، گفت: کسانی که در جریان عرضه سکه از سوی بانک مرکزی اقدام به خرید کرده اند تا سقف معینی مشمول پرداخت مالیات مقطوع می‌شوند و دستورالعمل دقیق آن طی یکی دو روز آینده اعلام می‌شود. مسیح افزود: خریداران سکه که سکه‌های خود را عرضه می‌کنند و به فروش می‌رسانند، باید حتماً نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و همچنین پرداخت مالیات متعلق آن اقدام کنند. وی با بیان اینکه ما اطلاعات مربوط به خریداران سکه را در اختیار داریم گفت: عرضه و فروش این سکه‌ها نیز در نهایت برای ما مشخص خواهد شد و مالیات آن‌ را نهایتاً مطالبه خواهیم کرد. معاون سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: خریداران سکه با تعداد بالا در صورت پرداخت نکردن مالیات شامل جرایمی می‌شوند که غیرقابل بخشودگی است. /صداوسیما

پیش بینی قیمت جهانی طلا در روزهای آتی

جدیدترین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد، هرچند بیشتر تحلیلگران وال استریت همچنان به افزایش قیمت طلا در معاملات هفته جاری خوش بین هستند، میزان خوش بینی آنها به پایین ترین حد در دو ماه گذشته سقوط کرده است. در مقابل، میزان خوش بینی سرمایه گذاران به بالاترین حد در یک ماه اخیر رسید. نه تنها سرمایه گذاران به افزایش قیمت طلا خوش بین هستند، بلکه صعود بی سابقه قیمت طلا، علاقه بیشتری به بازار این فلز ارزشمند جلب کرده است و شمار شرکت کنندگان در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه گذاران خرد، به بالاترین رکورد در بیش از دو سال اخیر رسید.

در حالی که از میزان خوش بینی تحلیلگران کاسته شده است، تعداد اندکی کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند. بسیاری از تحلیلگران انتظار اصلاح قیمت در کوتاه مدت را دارند و متذکر شده اند، عوامل بنیادین قوی وجود دارد که می تواند طلا را به بالای مرز ۲۰۰۰ دلار در هر اونس برساند. اوژن واینبرگ، مدیر تحقیقات کالای کومرس بانک اظهار کرد قیمت های بیش از حد بالا رفته و ۲۰۰۰ دلار سطح جذابی خواهد بود که در آن معامله گران به سودگیری خواهند پرداخت؛ اما سیاست پولی جهانی و کاهش ارزش ارزها همچنان تا پایان سال از قیمتها پشتیبانی خواهد کرد. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۵۹ درصد افزایش و سه نفر معادل ۱۸ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر معادل ۲۴ درصد نظر خنثی داشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۲۰۷۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۳۷۵ نفر، معادل ۶۶ درصد به افزایش و ۳۸۵ نفر معادل ۱۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۳۱۵ نفر معادل ۱۵ درصد نظری نداشتند.

توافق سئول و تهران بر سر ایجاد کارگروه تجارت بشردوستانه

کره جنوبی و ایران بر سر ایجاد کارگروه توسعه تجارت بشردوستانه به عنوان بخشی از تلاش‌های دوجانبه تهران و سئول در محدوده معافیت‌های تایید شده از تحریم‌های آمریکا، به توافق رسیدند. به گزارش ایبِنا از یونهاپ، براساس اعلام منبعی نزدیک که به شرط حفظ هویت حاضر به گفت‌وگو شده است، مذاکرات سطح دبیرکلی با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص چگونگی هم‌سطح سازی درخواست‌های ایران برای دارو و تجهیزات پزشکی با محصولات تحت اختیار صادرکنندگان کره جنوبی، انجام شده است. نخستین مذاکرات این کارگروه احتمالا اوایل ماه آینده انجام خواهد شد. طرفین در جریان مذاکرات مجازی سطح بالا که اوایل هفته جاری برگزار شد، به این توافق دست پیدا کردند. در جریان مذاکرات، طرف ایراتی تمایل خود را برای خرید محصولات کره ای به ارزش چندصدهزار میلیون دلار ابراز کرد. کره جنوبی از مدتی پیش و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در ایران به دنبال توسعه صادرات بشردوستانه به این کشور از جمله کیت‌های تست کرونا و همچنین سایر داروهای اساسی همچون واکسن آنفولانزا و داروهای ضددیابت بوده است.

همچنین انتظار می‌رود گسترش تجارت بشردوستانه با تهران به دو کشور کمک کند تا موضوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی حل و فصل شود؛ دارایی‌هایی که گفته می‌شود ۷ میلیارد دلار آمریکا ارزش داشته و از سال گذشته و به دلیل تحریم‌های سنگین واشنگتن علیه تهران در بانک‌های سئول بلوکه شده است.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری روس‌ها به چین

وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد: ممکن است ۲۰ میلیار دلار دیگر در قالب ۶ پروژه به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک روسیه با چین اضافه شود. بر همین اساس پیشنهاد این حجم سرمایه‌گذاری به کمیسیون بین دولتی سرمایه‌گذاری مشترک روسیه و چین ارائه شده و در حال حاضر این گروه در حال بررسی این پیشنهادهاست.

نخستین جلسه این کمیسیون مشترک روز پنج‌شنبه برگزار شد و پیشنهادهایی از سوی شرکت‌های مأمور برای سرمایه‌گذاری به آن ارائه شده است. این کمیسیون در سال ۲۰۱۴ و به پیشنهاد رؤسای جمهور چین و روسیه تشکیل و در حال حاضر ۷۰ پروژه سرمایه‌گذاری از سوی آن هدایت شده و مجموع کل این سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به ۱۱۲ میلیارد دلار رسیده است. وظیفه این کمیسیون، تمرکز بر همکاری و تقویت سرمایه‌گذاری بین دو کشور است. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه است و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۱۹ برای چندمین سال پیاپی افزایش یافت و به ۱۰۲.۷۵ میلیارد دلار رسید. مسکو و پکن قصد دارند، حجم مناسبات تجاری خود را دو برابر کنند. البته ممکن است شیوع ویروس کرونا برنامه دو طرف را تحت تأثیر قرار دهد. در شش ماه نخست سال جاری، مبادلات تجاری بین روسیه و چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش یافت و به ۴۹.۱۵ میلیارد دلار رسید. هم روسیه و هم چین در تلاش هستند تا آنجا که می‌توانند دلار را از مبادلات تجاری خود کنار بگذارند. در سه ماه نخست سال جاری، سهم دلار از مبادلات تجاری بین دو کشور به زیر ۵۰ دلار رسید و روبل، یوآن و دلار جای آن را گرفتند.


افزایش تولید نفت روسیه به ۹.۳۷ میلیون بشکه در روز

بر اساس آمار وزارت انرژی روسیه، تولید نفت و میعانات گازی روسیه در ماه جولای به ۹.۳۷ میلیون بشکه رسید. خبرگزاری اینترفکس گزارش داد، این رقم بیش از میزان تولید در ماه ژوئن برابر با ۹.۳۲ میلیون بشکه در روز است. کشور‌های عضو اوپک پلاس، قرار است از ابتدای ماه آگوست میزان تولید خود را افزایش دهند. تولید نفت و میعانات گازی روسیه از ۳۸.۱۶ میلیون تن در ماه ژوئن به ۳۹.۶۳ میلیون تن در ماه جولای رسیده است. /فارس


خرید گندم از ۷.۱ میلیون تن گذشت


وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: از آغاز فصل برداشت تا دوازدهم مرداد ماه سال جاری، ۷ میلیون و ۱۵۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده و این خرید از رشد ۷ درصدی برخوردار بوده است.


پاجرو در آستانه پیوستن به تاریخ


میتسوبیشی تصمیم دارد تولید پاجرو را مجددا محدود و نهایتا تعطیل کند. رکود این شرکت در سال‌های اخیر، باعث شده که تولید این خودرو سودآور نباشد. بر اساس شاخص بورس ژاپن، این اتفاق باید در سال آینده رخ می‌داد. البته از طرف سازنده این خودرو، هنوز گزارشی اعلام نشده است. مدل فعلی پاجرو که ابتدا سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد، یکی از ماندگارترین نسل‌های این خودرو طی سال‌های اخیر بوده است. پس از تقریبا پانزده سال، بدنه این خودرو وارد آخرین سال تولید خود می‌شود که طی سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ فیس لیفت‌های متعددی داشته است. آخرین نسخه پاجرو، در ژاپن با تعداد ۷۰۰ دستگاه، آخرین تولید این خودرو بود. این شاسی‌بلند که زمانی بسیار محبوب بود، در سال ۲۰۱۸ با کاهش چشمگیری در تقاضا روبه‌رو بود و شرکت میتسوبیشی ناچار به تولید تنها هزار دستگاه از این خودرو شد./تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*