اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301124
تاریخ انتشار: 1399/05/14 03:31
ترکیه پذیرش کامیون ایرانی را محدود کرد/ترخیص برنج تا پایان مرداد ماه بلامانع است/سکه به ١١ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباراقتصادی

بورس قرمز شد

در پایان بازار امروز، شاخص کل با ۱۸۹۲۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۰ درصد به یگ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۵۹۵ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۴۹۷۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۴ درصد به ۵۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد، شاخص کل هم وزن با ۹۵۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۱۸ درصد به ۵۲۵ هزار و ۹۳۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۶۲۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۱۸ درصد به ۳۴۵ هزار و ۲۴۰ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۲۲۶۴ واحد کاهش معادل منفی ۰.۸۶ درصد به دو میلیون و ۵۷۰ هزار و ۵۲۷ واحد، شاخص بازار اول با ۱۸۴۶۲ واحد کاهش معادل منفی ۱.۲۶ درصد به یک میلیون و ۴۵۰ هزار و ۱۱۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۹۴۱۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۸ درصد به ۴ میلیون و ۵۴ هزار و ۷۸۳ واحد رسید.

گزارش بورس امروز دوشنبه 13 مرداد 99 / اختلال در فرابورس/ سقوط شاخص کل به زیر 2 میلیون واحد

کاهش دامنه نوسان معاملات بورس به ۲ درصد تکذیب شد/ سامانه معاملات دو هسته‌ای می‌شود

مدیرعامل بورس تهران کاهش دامنه نوسانات معاملات بورس به ۲ درصد را تکذیب کرد. علی صحرایی در گفت و گویی اعلام کرد: قبلاً نیز شایعه افزایش دامنه نوسان سهام مطرح بود؛ حالا مجدداً این شایعه در خصوص کاهش دامنه نوسان به ۲ درصد مطرح شده که این شایعات درست نیست. وی افزود: برای رفع مشکلات در سامانه معاملات به زودی تغییراتی بنیادین انجام می‌دهیم. سهام حاضر در بازار بورس تهران به واسطه تراکنش‌های زیاد و مشکلات سامانه در کوتاه مدت و خیلی موقت در دو تایم زمانی معامله می‌شوند.

به گفته صحرایی، در این تغییرات، صنایع در دو زمان مختلف و دوره معاملاتی جداگانه سفارش گیری می‌شوند. بخشی از معاملات در زمان زودتر شروع می‌شود. از سوی دیگر، صنایعی که بیشترین سهام را در دل خود جای داده اند و چند صنعت دیگر هم در زمان دیگری که حدوداً تا ساعت ۱۵ طول می‌کشد، معامله خواهند شد. این اتفاق صرفاً برای یک دوره کوتاه مدت است. مدیرعامل بورس تهران تصریح کرد: در تصمیمی دیگر همان طور که در سال ۹۷ هسته معاملاتی فرابورس و بورس را جدا کردیم، برای بورس تهران هم دو سامانه معاملاتی جدا در نظر گرفته ایم و به زودی دو هسته معاملاتی برای معاملات شرکت‌های حاضر در بازار سهام فعال می‌شود.

فردا کدام شرکت در بازار سرمایه عرضه اولیه می شود؟

قرار است که فردا ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹ سیزدهمین عرضه اولیه سال جاری انجام شود و در آن سهام شرکت پتروشیمی ارومیه با نماد شاروم که یکی از شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت می‌باشد. برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه شود. به گزارش بورس تابناک، با عرضه اولیه شرکت پتروشیمی ارومیه، تعداد شرکت های بورسی سبد سهام عدالت به ۳۷ شرکت ارتقا خواهد یافت. در این عرضه اولیه قرار است که ۱۵ درصد از سهام کل شرکت پتروشیمی ارومیه معادل ۸۴ میلیون سهم از طریق عرضه اولیه و با نماد شاروم وارد بازار فرابورس شود. طبق اطلاعیه منتشره توسط فرابورس ایران، هر کد حقیقی و حقوقی می‌تواند حداکثر ۴۰ سهم از این شرکت را در بازه قیمتی ۶۲۰ تا ۶۳۰ تومان ثبت سفارش کند؛ بنابراین حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در عرضه اولیه شاروم ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود. حداکثر مبلغ مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه، باعث شده است تا عرضه اولیه شاروم به عنوان کم هزینه‌ترین عرضه اولیه سال جاری لقب بگیرد.

امروز در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۰۳۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۱۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۲۰۰ تومان رشد داشته است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۲۳۸۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز یکشنبه، همانند دلار، ۲۰۰ تومان گران‌تر شده است.

تضعیف دلار باعث شد قیمت جهانی طلا باز هم رکورد بزند

روز دوشنبه، ضعف دلار آمریکا و نگرانی از تأثیرات منفی اقتصادی ویروس کرونا باعث شد تا تقاضا برای طلا افزایش یابد و قیمت آن رکورد تاریخی جدیدی ثبت کند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن با رسیدن به ۱٫۹۸۴.۶۶ دلار رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت رساند. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم که پیش از این از ۲٫۰۰۰ دلار عبور کرده بود، حالا به رکورد تاریخی ۲٫۰۰۹.۵۰ دلار رسیده است. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا در حال رشد است و در سراسر جهان به حدود ۱۸ میلیون نفر رسیده است.

سکه به ١١ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز دوشنبه سیزدهم مرداد ۱۳۹۹ در معاملات بازار آزاد تهران به ١١ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ١٠ میلیون و ٧٠٠ هزار تومان، نیم سکه ٥ میلیون و ٥٥٠ هزار تومان، ربع سکه ٣ میلیون و ٢٥٠ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ٧٥٠ هزار تومان است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ١٩٧٣ دلار و ٩٩ سنت و هر گرم طلای ١٨ عیار یک میلیون و ٨٠ هزار و ٣٧٧ تومان است. /مهر

طلای سیاه ارزان شد

در معاملات امروز به علت نگرانی در مورد فزونی عرضه در بازار به علت اینکه اوپک و هم پیمانانش از ماه آگوست، قرار است تولید خود را افزایش دهند و همچنین افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ سبب کاهش تقاضا برای نفت می‌شود، قیمت نفت کاهش یافت. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با ۴۶ سنت کاهش ۴۳.۰۶ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۵۲ سنت کاهش ۳۹.۷۵ دلار معامله شد. برنت، چهارمین ماه افزایشی را در ماه جولای رقم زد و نفت خام آمریکا سومین ماه افزایشی را تجربه کرد، در حالی که هر دو در ماه آوریل به کمترین رقم رسیده بود، آن زمان که جهان به علت شیوع کرونا در قرنطینه فرو رفته بود. هیرویوکی کیکوکاوا، مدیرعامل بخش تحقیقات اوراق بهادار نیسان گفت: «از آنجایی که قرار است اوپک پلاس از این ماه رقم کاهش تولید خود را کم کنند، یعنی افزایش تولید داشته باشند و همچنین بهبود قیمت نفت احتمالا تولیدکنندگان آمریکا را برای افزایش تولید ترغیب کند، سرمایه‌گذاران نگران فزونی عرضه در بازار هستند.» همچنین، نگرانی‌ها در مورد افزایش دوباره شمار مبتلایان به کرونا بر بازار‌های نفتی تاثیر گذاشته است.

خیز بیت‌کوین برای رسیدن به ۲۰ هزار دلار

جدیدترین گزارش‌های خبری نشان می‌دهد بهای جهانی ارز دیجیتال (بیت کوین) به ۱۲ هزار دلار افزایش یافته است. به گزارش فوربز، ‌این اولین باری است که از ماه ژوئیه (خرداد- تیر) بهای بیت‌کوین، ناگهانی از ۱۰ هزار دلار به سطح فعلی ۱۲ هزار دلار افزایش می‌یابد. این گزارش نشان می‌دهد، بهای بیت‌کوین در هفت روز گذشته با افزایش ۲۰ درصدی روبه‌رو شده است. بهای بیت‌کوین دیروز یکشنبه ناگهان به ۱۲ هزار و ۱۰۷ دلار و ۵۱ سنت صعود کرد، ولی در مدت زمان کمتر از یک ساعت این رقم مجددا کاهش یافت و به سطح ۱۱ هزار و ۳۱۲ دلار و ۳۶ سنت رسید. برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که بهای بیت‌کوین تا پایان ۲۰۲۰ به حدود ۲۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت. با شیوع بیماری مرگبار کرونا و رکود اقتصاد جهانی، به‌نظر می‌رسید تشدید نگرانی‌ها که سایر فعالیت‌های اقتصادی را به حال تعلیق درآوده بود، سبب بروز رکود در معاملات روزمره ارزهای دیجیتال شود، ولی بالعکس این نگرانی‌ها سبب شد بازار این ارزها هر روز داغ‌تر شود. به گفته کارشناسان وجود ابهام در خصوص چشم‌انداز اقتصاد جهانی سبب شده است سرمایه‌گذاران بازار بیت کوین و طلا را به عنوان بازارهای قابل اطمینان انتخاب کنند. جذابیت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در نیمه نخست سال جاری میلادی تحت تاثیر شیوع کرونا، گوی سبقت را از فلزات گرانبها چون طلا، نقره و پلاتین ربوده است. به نقل از ایرنا؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست سال جاری میلادی یعنی در بحبوحه کرونا بهای ارز دیجیتال با افزایش ۲۷ درصدی روبه رو شده است.

گرانی بی حساب و کتاب در بازار خودرو؛ پراید به ۹۳ میلیون رسید

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، ضمن اعلام قیمت‌ خودروهای پرتیراژ در بازار، اظهار کرد: بازار در رکودی کامل به سر می‌برد و سطح معاملات به پایین‌ترین سطح خود رسیده است، چون دارندگان خودرو برای عدم ضرر، نسبت به فروش اقدام نمی‌کنند و خریداران نیز به امید کاهش قیمت‌ها، خریدی انجام نمی‌دهند. این در حالی است که قیمت‌ها در مقایسه با هفته‌های گذشته با شیبی ملایم، روند افزایشی داشته است. وی عرضه ناکافی خودرو را اصلی‌ترین علت افزایش قیمت‌ها دانسته و معتقد است، اگر خودرو به میزان کافی تولید و به بازار عرضه شود، بازار کنترل و آرام خواهد شد.

در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو هر دستگاه پژو ۴۰۵ GLX از ۱۳۰ به ۱۳۹ میلیون تومان، سمند LX از ۱۳۶ میلیون تومان در هفته‌های گذشته به ۱۴۳ میلیون تومان، پژو پارس ۱۷۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۵۱ به ۱۶۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۷۸ به ۱۹۷ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۲۹۰ به ۲۹۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. در حال حاضر  پژو ۲۰۶ V۸ در محدوده ۱۹۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۲۳۶ میلیون تومان، دنا ۲۱۲ میلیون تومان و دناپلاس نیز  ۲۶۰ میلیون تومان قیمت دارند. در گروه سایپا نیز دستگاه پراید ۱۱۱ از ۸۹ در هفته‌های گذشته به ۹۳ میلیون تومان، وانت پراید(۱۵۱) از ۸۱ به ۹۱ میلیون تومان و  پراید ۱۳۱ نیز از ۷۸.۵ به ۸۱ میلیون تومان رسیده‌اند. همچنین تیبا صندوقدار از ۹۲ به ۹۶ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۰۲ به ۱۰۷.۵ میلیون تومان، ساینا از ۱۰۳ به ۱۰۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. این در حالی است که محصول جدید سایپا یعنی کوئیک دنده‌ای و کوئیک R به ترتیب کوئیک ساده ۱۲۳ میلیون تومان و کوئیک R (دو رنگ) ۱۲۷ میلیون تومان تعیین قیمت‌ شده‌اند. /ایسنا

هشدار بزرگ‌ترین بانک اروپا نسبت به ضرر ۱۳میلیارد دلاری وام‌های بد

بانک اچ‌اس‌بی‌سی هشدار داد، احتمالا بدهی‌های بد این بانک از برآورد قبلی تجاوز کرده و در سال جاری به۱۳میلیارد دلار خواهد رسید همچنین با توجه به پاندمی کرونا، عواید آن نیز بیشتر از یک دوم کاهش می‌یابد.

ترخیص برنج تا پایان مرداد ماه بلامانع است

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از تاخیر در اجرای مجدد ممنوعیت فصلی ترخیص برنج از ابتدای شهریور ماه خبر داد و گفت: بر اساس جدیدترین مصوبه ستاد تنظیم بازار، ممنوعیت فصلی برنج از ابتدای شهریور ماه امسال اجرایی می‌شود؛ بنابراین، فعلا ممنوعیتی به گمرکات کشور در این خصوص ابلاغ نشده و هنوز منعی جهت ترخیص این کالا‌ها وجود ندارد. به نقل از باشگاه خبرنگاران، این در حالی است که پیش از این خبری منتشر شده بود، مبنی بر اینکه گمرکات کشور به استناد ممنوعیت‌های فصلی برنج از خروج بعضی محموله‌های برنج در گمرکات جلوگیری کرده‌ اند، اما بر اساس تازه‌ترین اعلام معاون فنی گمرک، ترخیص این کالا تا پایان مردادماه بلامانع خواهد بود.

ترکیه پذیرش کامیون ایرانی را محدود کرد

سخنگوی گمرک ایران درباره علت کندی تردد کامیون‌های ایرانی از مرز بازرگان به سمت ترکیه و یا کامیون‌های ترانزیتی اظهار داشت: دلیل کندی تردد‌ها این است که ترکیه روزانه فقط حدود ۱۵۰ دستگاه کامیون را از مرز بازرگان پذیرش می‌کند و سایر مرز‌های ایران و ترکیه هم امکان تردد کامیون نیست. /ایلنا

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*