اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301140
تاریخ انتشار: 1399/05/18 05:07
ترامپ نئوکان‌های جنگ‌طلب را راه حل مذاکره با ایران می‌داند!
روزنامه انگلیسی در مطلبی با اشاره به استعفای برایان هوک و انتخاب الیوت آبرامز می نویسد که ترامپ با پر کردن اطرافش با نئوکان هایی که درکی از دیپلماسی نبرده اند به دنبال مذاکره با ایران است.

به گزارش وبگاه روزنامه گاردین در مطلبی در خصوص کناره گیری برایان هوک می نویسد: دیپلمات ارشد دولت ترامپ در امور ایران، یعنی برایان هوک استعفایش را در حالی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا یک قمار پرریسک را علیه تهران در سازمان ملل دنبال می کرد.

در حالی الیوت آدامز جایگزین او می شود که وی همزمان سمت نمایندگی دولت آمریکا در امور ونزوئلا را نیز به عهده خواهد داشت. آبرامز به بلندپروازی در خصوص ایران و ونزوئلا معروف است و قبلا مسائل این دو کشور را به هم مرتبط کرده است؛ زمانی که او یک شخصیت برجسته در دولت ریگان به ویژه در موضوع رسوایی مک فارلین بوده است.

هوک که تا این زمان تنها مقام ارشد بازمانده در وزارت خارجه مبهم ترامپ بوده است دلیل استعفایش را اعلام نکرده و ادعا می کند که کارزار فشار حداکثری علیه ایران بسیار موفق بوده است.

پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در حالی کناره گیری او را اعلام کرد که او را یک مشاور قابل اعتماد و دوست خوب توصیف کرد. اما دلیلی برای استعفایش نگفت.

پمپئو اضافه کرد که هوک نتایج تاریخی در مواجه با رژیم ایران بدست آورده است.

هوک در دو سال گذشته نقش مرکزی در تلاش ها برای فشار علیه اقتصاد ایران ایفا کرد، زمانی که ترامپ آمریکا را از توافق هسته ای با ایران خارج کرد.

این روزنامه مدعی شد: کارزار فشار حداکثری سختی های زیادی بر ایران متحمل کرده است. اما در خصوص برنامه اتمی ایران نتایج معکوسی داشته است و به روند آن سرعت بخشیده است. در همین خصوص زمانی که ایران برای تولید اولین سلاح اتمی نیاز داشت اگر تصمیم بر آن باشد، از یک سال به چند ماه کاهش یافته است.

هفته آینده ، ایالات متحده قصد دارد با طرح یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی بین المللی برای ایران شود ، با تهدید اینکه اگر قطعنامه رد شود ، یک اقدام جدی و جنجالی برداشته خواهد شد: یکی اینکه آمریکا ادعا خواهد کرد، به صورت تکنیکی هنوز عضوی از برجام است و بر اساس بند قرارداد و مکانیسم ماشه تحریم های سازمان ملل علیه ایران را فعال خواهد کرد.

هوک هم در این زمینه تلاش های بسیاری برای متقاعد کردن متحدان آمریکا کرد اما موفقیت های او ناچیز بود. هوک شامگاه چهارشنبه 15 مرداد ماه طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی در نشست سالیانه انجمن امنیتی اَسپِن بار دیگر تاکید کرد که آمریکا  به هر صورت که شده تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در خصوص تصمیمش برای استعفا اظهار داشت: یک زمان خوب برای رفتن هرگز وجود ندارد. گاهی در مسیر سفر و گاهی در مقصد این اتفاق رخ می‌دهد. در خصوص راهبردمان در قبال ایران، هر دوی این موارد صدق می‌کنند. ما دوست داریم که به یک توافق جدید با ایران برسیم، اما در عین حال فشارهای ما باعث سقوط منابع مالی آنها شده است.

او در ادامه مدعی شد که ایران و گروه های مقاومت نسبت به سه سال گذشته ضعیف تر شده اند و با توافق و یا بدون توافق آمریکا موفق عمل کرده است.

یکی از موارد تلاش هوک برای انزوای ایران، ایمیل هوک به کاپیتان نفتکشی بود که متهم به ارسال نفت ایران به سوریه بود و به او برای عدم رساندن محموله پول پیشنهاد کرد. مطلبی که فایننشال تایمز آن را در گذشته منتشر کرده بود.

آرین طباطبایی، یکی از اعضای پژوهش در صندوق آلمانی مارشال آلمان، اظهار داشت که فعالیتهای آمریکا سیاست ایران را در منطقه تغییر نداده و زمان موفقیت ایران در برنامه اتمی را کاهش داده است.

از طرفی آبرامز نماینده آمریکا در امور ونزوئلا نیز در منزوی ساختن دولت مادورو نیز ناکام بوده است. همچنین در تقویت موقعیت مدعی رقیب به ریاست جمهوری، خوان گوایدو ناموفق بود.

دیوید اسمیلد یک متخصص امور ونزوئلا در دفتر واشنگتن در آمریکای‌لاتین می گوید انتخاب آبرامز این پیغام را به نیروی مخالف در ونزوئلا می رساند که آنها دیگر در اولویت آمریکا قرار ندارند و تنها باید ازخود دفاع و با دولت مبارزه کنند. او می گوید اگر نیروهای مخالف در ونزوئلا برای آمریکا اولویت داشت آبرامز نباید سمت دیگری می گرفت.

این مسئول می گوید مقامات دولت ترامپ باور خود را در خصوص پیروزی آسان در ونزوئلا از دست داده اند. اینکه خوان گوایدو بتواند جایگزین نیکلاس مادرور شود.

وی می افزاید آنها شرایط را به گونه ای نمی بینند که به زودی همه چیز حل شود.

آبرامز یکی از اشخاص معروف در رسوایی مک فارلین است. زمانی که دولت ریگان درصدد فروش سلاح به ایران و تامین بودجه شورشیان نیکاراگوئه بود. در سال 1991 او به خودداری از اطلاعات به کنگره محکوم شد که در نهایت با عفو جورج بوش موضوع خاتمه یافت.

شاید ترامپ هوک را به خاطر عدم موفقیتش برای کشاندن ایران به میز مذاکره سرزنش می کند. مذاکره با رئیس جمهوری که هیچ کس به او اعتماد ندارد و احترامی قائل نیست. این موضوع را تریتا پارسی بنیانگذار و نایب رئیس اجرایی مؤسسه کویئنسی برای کشورداری مسئولانه عنوان می کند.

به هر حال جایگزینی هوک با آبرامز- فردی با تجربه و مناسب که بیشتر نیز بلندپرواز است، به نظر نمی رسد به طور خاصی بتواند در دیپلماسی تغییری ایجاد کند. از آنجایی که ترامپ می گوید که خواهان مذاکره است، او اطرافش را با نئوکان های جنگ طلب و بلند پرواز پر کرده است. افرادی که هیچ ایده ای از دیپلماسی ندارند.

منبع: گاردین/ترجمه: ابوالفضل خدائی/ Thu 6 Aug 2020

منبع:خبرآنلاین



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*