اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301210
تاریخ انتشار: 1399/05/24 09:14
.

بیانیه ایران درباره قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت، حمله راکتی به نزدیکی پایگاه آمریکا در صلاح‌الدین عراق، اعلام وضعیت فوق العاده در لبنان و وعده دوباره ترامپ برای توافق یک ماهه با ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آغاز رأی گیری شورای امنیت برای قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران نیز اشاره کرد.

بیانیه ایران درباره قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت

بیانیه ایران درباره قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت، حمله راکتی به نزدیکی پایگاه آمریکا در صلاح‌الدین عراق، اعلام وضعیت فوق العاده در لبنان و وعده دوباره ترامپ برای توافق یک ماهه با ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آغاز رأی گیری شورای امنیت برای قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران نیز اشاره کرد.
به گزارش «تابناک»؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به صورت مجازی به رأی گذاشت.
خبرنگار رویترز در گزارشی، مهلت این رأی گیری را تا ساعت ۱۷:۳۰ عصر جمعه به وقت محلی اعلام کرد. نتیجه این رأی‌گیری اندکی بعد در یک نشست این شورا اعلام می شود.
این در حالی است که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در راستای سیاست داخلی ایالات متحده توصیف کرد و از شورای امنیت خواست در برابر اقدام غیرقانونی و بیمارگونه آمریکا بایستند.
در بیانیه مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ـ که روز پنج‌شنبه منتشر شد ـ آمده است: «پیش نویس قطعنامه آمریکا ـ که در نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ارائه شده است ـ با هدف پرداختن به سیاست داخلی آمریکا بوده و به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ارتباطی ندارد».
این بیانیه ادامه می‌دهد: «این پیش‌نویس قطعنامه، یکپارچگی، اقتدار و اعتبار شورای امنیت و به طریق اولی، سازمان ملل متحد و چند جانبه‌گرایی، حاکمیت قانون و دیپلماسی را هدف قرار داده است».
از سوی دیگر و هم راستا با بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل، «نیکلا دو ریویر» نماینده دائم فرانسه در این نهاد بین المللی، در واکنش به تلاش آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران و تهدید به توسل به مکانسیم ماشه برای بازگرداندن تمام تحریم‌های ضدایرانی، در یک پیام توئیتری ضرورت حفظ برجام را یادآوری کرد.
وی در این باره نوشت: «برجام نقشی کلیدی در صیانت از رژیم منع اشاعه هسته‌ای ایفا می‌کند و ضامن عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است».

بیانیه ایران درباره قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت

 نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، با صدور بیانیه‌ای، خواستار ایستادگی کشورهای عضو شورای امنیت در برابر قطعنامه ضد ایرانی آمریکا شده است.
این بیانیه به زبان انگلیسی منتشر شده. ترجمه متن کامل آن به شرح زیر است: هدف از صدور پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به شمار می‌رود، تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل داخلی آمریکاست و به هیچ وجه ارتباطی با حفظ صلح‌ و امنیت بین‌المللی ندارد.
  این قطعنامه، تمامیت و مرجعیت و اعتبار شورای امنیت ـ و در سطحی فراتر از آن، سازمان ملل متحد را ـ و همچنین چندجانبه‌گرایی، حاکمیت قانون و دیپلماسی را نشانه گرفته است.
ایالات متحده به منظور ارضای اعتیاد شدید خود به اعمال تحریم و توجیه رفتارهای غیرمسئولانه خود در شورای امنیت در اقدامی بی‌اساس، ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کند، حال آنکه دخالت‌ها، رویه‌های شرورانه، سیاست‌های تفرقه‌‌آمیز، اشتهای سیری‌ناپذیر برای صدور سلاح‌های مرگبار به کشورهای منطقه، حضور شمار زیادی از نیروهای آمریکا در خاورمیانه، حمله‌ها و عملیات‌ پرچم عوضی و مخرب خود این کشور است که عامل اصلی بی‌ثباتی، ناامنی و رنج بشری در این منطقه است.
انتظار می‌رود اعضای شورای امنیت در برابر اقدام غیرقانونی و شرورانه ایالات متحده، ایستادگی و سوءاستفاده از این شورا و دستکاری آن را رد کرده و ثابت کنند که این نهاد قادر است از توافق برجامی که خود آن را به تأیید رسانده حمایت، از قطعنامه ۲۲۳۱ که آن را به اتفاق آرا به تصویب رسانده حراست و از مرجعیت و اعتبارش محافظت کند.

حمله راکتی به نزدیکی پایگاه آمریکا در صلاح‌الدین عراق

منابع خبری از فرود چند راکت در نزدیکی «پایگاه هوایی بلد»، واقع در استان صلاح‌الدین عراق خبر داده‌اند.
پایگاه «صابرین‌نیوز» و برخی منابع دیگر این خبر را گزارش داده‌اند. شبکه خبری روداو گزارش داد، سه راکت کاتیوشا به پایگاه هوایی بلد در استان صلاح‌الدین اصابت کرد. هیچ تلفاتی گزارش نشده است.
هنوز به جزئیات بیشتری از این خبر اشاره نشده است.
گروه‌های مقاومت عراق پس از مصوبه پارلمان این کشور برای اخراج نیروهای خارجی بر ضرورت اجرای سریع‌تر این مصوبه تأکید کرده‌اند.
درخواست برای خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی، جزو خواسته‌های بیشتر جریان‌های سیاسی در عراق است.
«امجد العقابی» نماینده ائتلاف سائرون عراق، روز دوشنبه از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور خواست با حضور نظامیان تروریست آمریکایی مسامحه نکند.
العقابی به پایگاه خبری المعلومه گفت، در جریان سفر الکاظمی به آمریکا، باید تکلیف مسائلی مشخص شود که مهمترین آن، اخراج فوری نیروهای آمریکای اشغالگر از خاک عراق است.
قرار است الکاظمی هفته آینده در جریان یک سفر رسمی به آمریکا عزیمت و با مسئولان این کشور به ویژه دونالد ترامپ دیدار کند.

اعلام وضعیت فوق العاده در لبنان

مجلس نمایندگان لبنان در نخستین جلسه خود از زمان انفجار ویرانگر در بندر این شهر، که خشم و غضب مردمی علیه گروه سیاسی جامعه را که متهم به فساد و سهل‌انگاری است، همراه داشت، به اعلام حالت فوق العاده در بیروت رای داد.
این جلسه پارلمان در میان تدابیر امنیتی شدید برگزار شد.
پیشتر، دولت لبنان در پی انفجار بیروت وضعیت اضطراری به مدت دو هفته تا هجدهم اوت را بدون تصویب آن در پارلمان اعلام کرد، زیرا قانون حالت فوق العاده را هشت روز می‌داند و در صورت فراتر رفتن از این مدت، باید موافقت پارلمان در این زمینه کسب شود. اما مشخص نشده که آیا رای پارلمان به دستور اعلام حالت فوق العاده از امروز اجرایی می‌شود یا روزهای گذشته از پنجم اوت نیز در آن محاسبه خواهد شد.
این در حالی است که حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان بعد از نشست با میشل عون، رئیس جمهور این کشور در بعبدا نیز از تمدید وضعیت فوق العاده در بیروت به مدت یک ماه خبر داد. وی همچنین از آغاز قرنطینه برخی مناطق خبر داد و گفت: از همگان پایبندی به توصیه های عمومی را خواستارم.
با توجه به محدودیت‌های ناشی از این تصمیم به ویژه در زمینه آزادی تجمع، اعلام وضعیت فوق العاده موجب نگرانی نهادهای حقوقی و فعالان می‌شود.

وعده دوباره ترامپ برای توافق یک ماهه با ایران

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران اعلام کرده است که اگر او در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی پیروز شود، طی سی روز خواهد توانست با ایران به توافق دست یابد.
ترامپ با این حال اعلام نکرده در شرایطی که او تعهدات پیشین در توافق هسته‌ای با ایران را به کنار زد و با نقض توافق برجام از آن خارج شد، چگونه خواهد توانست در یک ماه با ایران به توافق برسد.
رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز در اظهاراتی مشابه، مدعی توافق با ایران بلافاصله پس از پیروزی احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور شده بود، اما به باور بسیاری از کارشناسان و ناظران مسائل آمریکا، این ادعاهای ترامپ بیش از آنکه واقعی و عملیاتی باشد، بیشتر ناشی از موقعیت ضعیف او در رقابت‌های انتخاباتی و تلاش برای ادامه ریاست جمهوری اش در انتخابات آتی است که کمتر از سه ماه دیگر قرار است برگزار شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*