اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301343
تاریخ انتشار: 1399/06/13 03:36
عضو مجمع تشخیص مصلحت: قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین بدون تصویب FATF عملیاتی نیست / پلیس: بازداشت شش مدیر کانال تلگرامی که در نوسانات قیمت ارز نقش داشتند / چرا ظریف در جلسات هیات دولت حاضر نمی‌شود؟

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد.

توضیحات وزیر ورزش و تاج قانع‌کننده نبود
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه تاکنون مسلم است این که هم فدراسیون و هم وزارت ورزش در این زمینه کوتاهی کرده‌اند و ابعاد مختلف مساله باید بررسی شود. حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر گفت: بررسی پرونده ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی با قوت و قدرت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود؛ منتها هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: متولیان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در کمیسیون حاضر شدند و توضیحات شفاهی نیز دادند که این توضیحات قانع‌کننده نبود. قرار است مستندات مکتوبی در این زمینه ارائه شود و پرونده همچنان ساری و جاری است و شنبه نیز مجدد در کمیسیون جلسه‌ای در مورد سرمربی سابق تیم ملی داریم. او بیان کرد: آنچه تاکنون مسلم است این که هم فدراسیون و هم وزارت ورزش در این زمینه کوتاهی کرده‌اند و ابعاد مختلف مساله باید بررسی شود.

چرا ظریف در جلسات هیات دولت حاضر نمی‌شود؟
دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برخی اخبار منتشره در زمینه غیبت ایشان در نشست های هیات دولت اظهار داشت: در شرایطی که رژیم ترامپ و صهیونیست‌ها تمامی تلاش خود را برای فشار اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر جمهوری اسلامی ایران بسیج کرده‌اند، بنده و همکارانم در وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران، شبانه روزی تمام وقت خود را برای ناکام کردن این تلاش‌ها اختصاص داده‌ایم و از هیچ اقدامی برای سربلندی کشور و برافراشته‌ ماندن پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی بر فراز سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان کوتاهی نکرده ایم بلکه با دیپلماسی فعال و مبتکرانه حتی در شورای امنیت ملل متحد این پرچم مقدس را همچون خاری در چشمان آمریکا و اذنابش نشانده‌ایم. دکتر ظریف افزود: سه پیروزی بی سابقه دیپلماتیک در شورای امنیت در همین چند هفته هدیه ناقابل دستگاه دیپلماسی به ملت بزرگ ایران در ایام هفته دولت است. ایشان در پایان گفت: این راه سخت اما پرافتخار اگرچه ابزار مناسب و متناسب نیاز است،هیچ وقفه و کم کاری نخواهیم داشت و برای تامین منافع ملی از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

ردپای حسن رعیت در گرانی خودرو
روزنامه شرق نوشت: عمده قطعات وارداتی در این قالب عبارت است از بلبرینگ‌ها، قطعات سیستم ترمز AB، قطعات EMS، فرمان خودرو، کویل، لنت ترمز، سنسورها، دینام، استارت و‌.... با توجه به خریدی در حدود ۲۵۰ میلیون یورو در واحد PCP در بازه زمانی ۹۵ تا نیمه ۹۸، رقمی بین ۳۸ تا ۵۰ میلیون یورو مازاد پرداختی، عاید شرکت‌های واسطه معرفی‌شده از سوی گروه عظام شده است. گویا حسن رعیت، دوست و همراه بابک زنجانی، در پرونده اختلالات صنعت خودرو نیز نقش داشته است. گزارش تحقیق‌و‌تفحص مجلس دهم از صنعت خودرو نشان می‌دهد گروه عظام به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی قطعات ایران‌خودرو، به‌جای تعمیق ساخت داخل قطعات مورد نیاز این شرکت‌ها، آن‌ها را از طریق شرکت‌های واسطه‌ای وارد کرده و بین ۳۸ تا ۵۰ میلیون یورو پول اضافه صرفا برای بسته‌بندی این قطعات در شرکت‌های واسطه‌ای به صنعت خودرو تحمیل کرده که برخی از این شرکت‌های واسطه‌ای متعلق به حسن رعیت هستند؛ متهم خبرسازی که پس از دستگیری، تا مدت‌ها بحث بر سر باغ‌وحش خانگی‌اش و شناسایی ۱۷ قلاده ببر در باغ‌وحش متعلق به او، ادامه داشت.

مکرون به دیدار آیت‌الله سیستانی می‌رود
رئیس‌جمهور فرانسه در سفر کوتاه امروز خود به عراق با آیت الله سید علی سیستانی در نجف اشرف دیدار خواهد کرد. روزنامه مستقل "کل الاخبار" نوشت، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در اولین سفر رسمی خود به عراق، امروز (چهارشنبه) وارد این کشور می‌شود و قرار است با آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در نجف اشرف دیدار کند. به گفته منابع عراقی مکرون با برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و درباره همکاری میان دو کشور و جنگ علیه تروریسم و حمایت از ثبات منطقه بحث و تبادل نظر خواهد کرد. روزنامه الصباح عراق نیز نوشت که در سفر مکرون به عراق پرونده‌های مهم و حساسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سفر مکرون به بغداد برای اعلام حمایت از دولت عراق به ویژه از نظر نظامی است.

عضو شورای مرکزی اتحاد ملت: روحانی دلش برای اصلاح‌طلبان نمی‌سوزد
جلال جلالی‌زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت: روحانی که دلش به حال اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی نمی‌سوزد. متاسفانه یکی از ضعف‌های اصلاح‌طلبان این است که بدون نقشه و تدبیر و دوراندیشی وارد کارزار انتخابات می‌شوند، مردم را تشویق و تهییج می‌کنند اما پس از آن همان فرد یا گروهی که حاصل آرای بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان هستند، اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی را فراموش می‌کنند. روحانی هم دچار چنین معضلی شد. او حتی یک بار در مورد اقداماتی که در راستای رفع حصر که مطالبه مهم اصلاح‌طلبان بود، توضیح نداد که چه کرده و چه نکرده است. البته این معضل در مورد سایر مطالبات اصلاح‌طلبان نیز وجود داشته و دارد. روحانی حاضر نشد در این زمینه گزارشی به مردم ارایه کند. متاسفانه خصایص فردی روحانی خیلی به او ضربه زده و موجب شده او از پایگاه مردمی که قبلا داشت، محروم شود. حتی حامیان درجه یک روحانی هم از او گلایه‌مند هستند. او حتی حاضر نشد در این دوران به روسای ستادهای انتخاباتی‌اش وعده ملاقات بدهد.

پاسخ صریح واعظی به یک شایعه علیه ظریف و دولت
چند روزی است شایعه هایی درباره قهر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و عدم حضور او در جلسات اخیر هیات دولت به گوش می رسد. در همین راستا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، امروز در حاشیه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره علت عدم حضور وزیر امور خارجه در جلسات اخیر هیأت دولت گفت: آقای ظریف به دلیل کاری که برایشان پیش آمده در جلسه امروز نبودند و هفته‌ی گذشته نیز در مسافرت بودند. آقای ظریف در جلسه روز یکشنبه حضور داشتند.

خودکشی شکارچی‌ که دایی محیط‌بان خود را کشت
شامگاه سه شنبه در جریان درگیری بین محیط بانان با شکارچیان در منطقه ارمک وچمبه شهرستان بندرلنگه، ۲شکارچی با شلیک گلوله مستقیم به سینه محیطبان «محمد حسن‌نژاد»، او را به شهادت رساندند و از منطقه متواری شدند که یکی از ضاربان، بلافاصله دستگیر و یک شکارچی دیگر نیز شناسایی شد. محیط‌بان محمد حسن‌نژاد ۵۰ ساله بود و ۲۳ سال سابقه فعالیت در حفاظت از محیط زیست هرمزگان را داشت. وی طی سال‌های گذشته ۲بار به عنوان محیط‌بان نمونه‌ استان انتخاب شده بود. این حادثه ناگوار در تابستان سال ۹۵ نیز در این استان تکرار شده بود؛ در آن زمان محمد دهقانی و پرویز هرمزی، دو محیط بان بندرعباس در منطقه حفاظت شده گنو بر اثر تیراندازی دو شکارچی غیرمجاز، جان خود را از دست دادند. ساعتی پس از انتشار خبر شهادت محیط بان هرمزگانی، فرمانده انتظامی این استان خبر داد که «خواهر زاده محیط بان بندرلنگه، پس از به شهادت رساندن دایی خود با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داده است.»

پلیس: بازداشت شش مدیر کانال تلگرامی که در نوسانات قیمت ارز نقش داشتند
سرهنگ علی ولیپور گودرزی با اشاره به بازداشت شش مدیر کانال تلگرامی دلالان ارزی، در این رابطه اظهار کرد: در رصدهای اطلاعاتی و پالایشهای فنی بازار ارز در فضای مجازی، تعدادی کانال تلگرامی دلالان ارز که نقش ویژه‌ای در تعیین قیمت وگرانی‌های اخیر بازار ارز داشته‌اند، شناسایی شدند و بررسی موضوع در اختیار تیمی از کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ قرار گرفت. رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ عنوان کرد: در بررسی به عمل آمده مشخص شد این گروه‌ها هرکدام حداقل ۱۶۰ عضو داشته که با خرید و فروش ارز غیرقانونی باعث ایجاد نوسانات قیمت بازار ارز و سیر صعودی قیمتها شده‌اند. این مقام انتظامی با اشاره به اینکه در این تحقیقات پلیسی شش گروه تلگرامی شناسایی شد، تصریح کرد: در ادامه تحقیقات، هویت مدیران گروه‌های تلگرامی شناسایی و با هماهنگی‌های قضائی هر شش مدیر کانال تلگرامی دستگیر و گروه‌های آنها مسدود و حذف شد. وی تصریح کرد: برخورد با اخلالگران اقتصادی یکی از اولویتهای کار پلیس امنیت اقتصادی تهران است و پلیس با قاطعیت با اخلالگران نظام اقتصادی مقابله می‌کند. گودرزی تصریح کرد: متهمان با صدور قرار مجرمیت توسط مراجع قضائی برای تکمیل تحقیقات در اختیار این پلیس قرار دارند.

۱۸۰۰ نخبه ایرانی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشته اند
سورنا ستاری، رئیس بنیاد ملی نخبگان، در حاشیه جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران: خوشبختانه با اتفاقاتی که در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان روی داده است و مسائل دیگری که به وجود آمده است آمار خروج نخبگان کاهش یافته است. رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: تأکید بنیاد ملی نخبگان به سیاست‌های بازگشت، برای فارغ‌التحصیلان است و آمار بازگشت نخبگان به کشور در زمان حاضر ۱۸۰۰ نفر را از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا رد کرده که بعد از کرونا این آمار رو به افزایش بوده است. ستاری افزود: این آمار ریز و به‌تفکیک تمام رشته‌ها حتی رشته‌های تحصیلی داخل دانشگاه‌ها، مثل مهندسی برق و مکانیک و عمران همچنین در حوزه‌های پزشکی و حوزه‌های علوم انسانی و حقوق و روانشناسی به‌طور خاص، با مطالعه‌ای که در بنیاد شده بود در اختیار اعضای ستاد قرار گرفت. وی ابراز کرد: در زمان حاضر جامعه آماری که در بنیاد ملی نخبگان تحت مطالعه است قریب به هفتاد هزار نفر است، که مطالعات ما در بنیاد، در خصوص بحث خروج و دلایل خروج نخبگان از کشور است. ستاری همچنین گفت: با بانک اطلاعاتی که بنیاد نخبگان در مورد فارغ‌التحصیلان خارج از کشور دارد، چند صد نفر از این فارغ‌التحصیلان را رصد کردیم تا بتوانیم در سیاست‌های بازگشت روی این افراد کار کنیم.

پلیس: کیوان امام وردی می‌گوید سادیسم دارد
رئیس پلیس تهران گفت: کیوان امام‌وردی به ارتکاب جرم اقرار کرده اما مدعی شده که مبتلا به سادیسم است. سردار حسین رحیمی در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین روند رسیدگی به پرونده کیوان امام‌وردی، گفت: تاکنون شاکیان زیادی در رابطه با این پرونده به پلیس مراجعه کرده‌اند و مراجعات شاکیان کماکان ادامه دارد و پرونده در دست رسیدگی است. رئیس پلیس تهران بزرگ ادامه داد: این متهم خودش نیز به جرم و تخلفش اقرار کرده اما مدعی شده که سادیسم دارد اما اینگونه نیست. رحیمی خاطرنشان کرد: پلیس امانتدار مردم است و به دنبال اثبات جرم رخ‌داده هستیم و افرادی که توسط این شخص مورد اذیت و آزار و تعرض قرار گرفته‌اند بدانند که نام و مشخصات آنها نزد پلیس محفوظ خواهد ماند.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین بدون تصویب FATF عملیاتی نیست
محمد صدر درباره وضعیت همکاری بانک‌های چین و روسیه با ایران و احتمال عدم همکاری این بانک‌ها با ایران به دلیل بحث FATF، گفت: رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره این مساله توضیح دادند که ظاهرا بانک‌های روسیه و چین با ایران همکاری نمی‌کنند. من هم این موضوع را شنیدم و مثل اینکه صحت دارد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آخرین وضعیت بررسی طرح FATF در این مجمع، گفت: متاسفانه این طرح را کنار گذاشتند. وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی FATF در مجمع بررسی خواهد شد، گفت: هنوز چیزی گفته نشده و زمان بررسی مجدد این موضوع در مجمع مشخص نیست. صدر همچنین درباره قرارداد 25 ساله ایران و چین و بررسی این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: این موضوع همچنان در وزارت امور خارجه دنبال می‌شود و هنوز چیزی در مجمع درباره این قرارداد مطرح نشده است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا بدون اجرای FATF و با توجه به عدم همکاری بانک‌های چینی با ایران، اجرای قرارداد 25 ساله سرانجامی خواهد داشت، اظهارکرد: قطعا تا زمانی که این قضایا حل نشده و همکاری بانک‌ها با ایران مهیا نشود، اجرای این قرارداد معنایی نخواهد داشت. به گفته وی، امروز نیاز است که مجمع به بحث FATF ورود کند ولی متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است./ انتخاب



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*