اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301430
تاریخ انتشار: 1399/06/25 17:28
معاون وزیر بهداشت:
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فرایند افزایش میانگین سن جمعیت در ایران بسیار بالاست به طوری که کشور ما در ۳۰ سال آینده با سونامی سالمندی مواجه خواهد شد.

دکتر مریم حضرتی روز سه‌شنبه در حاشیه کنگره ملی سیمای سلامت خانواده در اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، ۹ درصد جمعیت کشور را در سن سالمندی اعلام کرد و افزود: با ادامه فرایند کنونی کاهش نرخ رشد جمعیت، تا ۳۰ سال آینده ۲۵ درصد جمعیت کشور در سن سالمندی قرار گرفته و با سونامی پیرسالی مواجه خواهیم شد.


وی اضافه کرد: ۳۰ سال بعد سال‌خوردگی جمعیت ایران یک بحران بزرگ و جدی خواهد بود و لازم است که از هم اکنون برای شرایط به وجود آمده برنامه‌ریزی درست انجام شود.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین وی با بیان این که بیشترین تعداد سالمندان در ۳۰ سال آینده را بانوان تشکیل خواهند داد، گفت: جمعیت زنان سالمند در ۳۰ سال آینده با توجه به شرایط سلامت، درآمد و سیاست‌های حمایتی، با مشکلات بیشتری رو به رو خواهند بود.
وی افزایش جمعیت سالمندان، کاهش نرخ رشد جمعیت و افت میزان تولد نوزادان را از جمله دغدغه‌های همه مقامات کشور دانست و خواستار اجرای دقیق سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور به منظور جلوگیری از پیرسالی جمعیتی شد.
دکتر حضرتی، افزایش نرخ رشد جمعیت را از جمله راهکارهای مولد و جوان کردن جمعیت ایران ذکر کرد و افزود: برای حمایت از افزایش رشد جمعیت و رشد نرخ باروری در جامعه مراکز زیادی تاسیس شده که خدمات رایگان ارائه می دهند.
وی در تشریح تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای افزایش نرخ رشد جمعیت اضافه کرد: این وزارتخانه خدمات حمایتی خود را در بخش بهداشت و مامایی برای مادران باردار و در سن باروری متمرکز کرده تا این دغدغه برطرف شود.
به گزارش ایرنا، کنگره ملی سه روزه سیمای سلامت خانواده در اردبیل روز سه‌شنبه با هدف تبیین ابعاد مختلف نقش نهاد خانواده در تضمین سلامت عمومی جامعه در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل آغاز شد.
دبیر اجرایی این کنگره و رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ارائه مقاله و پوستر، برگزاری کارگاه خانواده درمانی پست مدرن راه‌حل‌محور، کارگاه‌های مامایی، ازدواج و روانشناختی و ارائه مباحثی پیرامون سلامت روانی در روابط خانوادگی، سلامت خانواده در پاندمی کووید ۱۹، ارتقای سلامت و پیام سلامت برای خانواده را از جمله محورهای تعیین شده برای این کنگره عنوان کرد.
دکتر بهنام مولایی بیان کرد: با توجه به آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق، خشونت، نزاع خیابانی و چالش‌های دیگر در این حوزه، برگزاری این کنگره در سطح ملی با بررسی‌های ابعاد و محورهای نقش نهاد خانواده در تضمین سلامت عمومی جامعه در دستور کار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در این کنگره با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و با هم‌اندیشی و برگزاری نشست‌های مختلف علمی و از طریق همفکری و هم‌اندیشی کارشناسان امر، فرصت‌ها و چالش‌های سلامت خانواده احصا و راهکارهای حل آنها ارائه می‌شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*