اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301481
تاریخ انتشار: 1399/07/05 01:15
پیش‌بینی زیباکلام از توافق ایران و آمریکا! / چقدر از اسناد دفاع مقدس محرمانه است؟ / موسوی خوئینی‌ها می‌خواهد جای خاتمی را بگیرد؟

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

 
اظهارات سردار نقدی درمورد هواپیمای اوکراینی

سردار نقدی در پاسخ به این که «سطح دسترسی خبرنگاران و افکار عمومی به اطلاعات در خصوص مسائلی از جمله هواپیمای اوکراینی خیلی پایین بود و اغنای مناسبی صورت نگرفت و سپاه کارکشته عمل نکرد» یادآور شد: کارکشته‌ای که می‌گویند معنی‌اش این است که قرائن بسیاری وجود داشته که ما می‌توانستیم خودمان را به آن آویزان کنیم و بگوییم اشتباهی انجام نشده و دشمن جنگ الکترونیک کرده، رسانه‌هایی که روش دشمن را در لاپوشانی‌ها و در کلاهبرداری و عوام فریبی‌ها می‌بینند انتظار دارند ما هم همان‌طور عمل کنیم، در حالی که ما با مردم‌مان صادقیم. اشتباه کردیم می‌گوییم اشتباه کردیم، انتقاد می‌کنند که چرا شما از آن روش‌ها استفاده نکردید؟ فلان قرائن می‌توانست مستمسک قرار بگیرد که این قضیه را منکر شوید، در حالی که ما با مردم‌مان صادقیم و قرار نیست از روش‌های دشمن استفاده کنیم، مردم هم قدر این صداقت را می‌دانند و به همین دلیل اعتماد دارند، ما هم دنبال عوام‌فریبی نیستیم که یک شگرد رسانه‌ای پیدا کنیم و مساله را بپوشانیم، مردم برای ما غریبه نیستند.

هلال احمر: در توزیع واکسن آنفلوانزا در مجلس نقشی نداشتیم

سخنگوی جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر تاکنون اقدام به توزیع و پخش واکسن آنفلوانزا نکرده است، گفت: هلال احمر در توزیع این واکسن در مجلس نقشی نداشته است. محمد نصیری در گفتگو با تسنیم با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر تاکنون اقدام به توزیع و پخش واکسن آنفلوانزا نکرده است، اظهار کرد: در این زمینه، این مجموعه تابع تصمیمات سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است. وی تصریح کرد: نحوه توزیع واکسن آنفلوانزا نیز از طریق سازمان غذا و دارو به جمعیت هلال احمر اعلام شده و به زودی نیز فرایند توزیع آن آغاز خواهد شد. نصیری در پاسخ به این پرسش که آیا جمعیت هلال احمر در ارتباط با در اختیار گذاشتن واکسن آنفلوانزا در مجلس شورای اسلامی نقش داشته است یا خیر، گفت: به هیچ عنوان در این زمینه ورودی نداشته و هنوز واکسن آنفلوانزا از سوی جمعیت هلال احمر توزیع نشده است.

رئیس کمیسیون بهداشت: یک عده از این مجلس خوششان نمی‌آید، علیه آن فضاسازی می‌کنند

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: برخی موضوع دریافت واکسن آنفلوانزا توسط مجلس را با قصد تخریب مجلس برجسته کردند. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بنده در مورد صحت خبر دریافت این میزان واکسن آنفلوانزا توسط مجلس از رئیس سازمان غذا و دارو سوال کردم که وی ضمن تایید آن گفت: واکسن آنفلوانزا بین تمام مراکز بهداشتی و درمانی توزیع شده است. نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این موضوع که باید واکسن دریافت می‌کردند، حرف حقی است، اما بنده معتقدم باید ابتدا واکسن به اندازه کافی بین مردم توزیع می‌شد بعد به مجلس می‌دادند. به این دلیل که فضاسازی علیه آن می‌شود و مردم تصور می‌کنند که نکند خون نمایندگان رنگین‌تر از آن‌هاست. این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: البته ابتدا باید ۲.۵ میلیون واکسنی که قرار بود به زنان باردار و بیماران خاص داده شود، توسط داروخانه‌ها بین آن‌ها توزیع می‌شد، بعد به مجلس می‌دادند؛ آن هم در شرایطی که از ۱۶ میلیون واکسن درخواستی تنها کمتر از ۲ میلیون داریم؛ بنابراین، عجله‌ای نبود که در این شرایط سهمیه واکسن مجلس داده شود. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم که یک عده از این مجلس خوششان نمی‌آید و علیه آن فضاسازی می‌کنند؛ بنابراین، در این مقطع زمانی و با وجود این شرایط موافق دریافت واکسن آنفلوانزا توسط مجلس نبودم.

خطیب جمعه قم: ترامپ آبروی ابرقدرتی آمریکا را بُرد

سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های مجازی نماز جمعه قم در حرم حضرت معصومه (س) اظهار داشت: در هفته‌های اخیر دشمن کینه توز ما سه بار در مجامع جهانی مانند مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد شکست مفتضحانه‌ای خورد. وی افزود: دشمن دنبال این بود که تحریم‌هایی که علیه نظام اسلامی وضع کرده بودند، ادامه پیدا کند، اما به فضل پروردگار تعجب است که حتی هم پیمانان آمریکا نیز اجازه ندادند که مانور داشته باشد. وی افزود: هم پیمانان آمریکا یک نَه بزرگ به آمریکا گفتند و در بین همه کشور‌ها فقط یک کشور کوچک پیدا شد که به دعوت آمریکا پاسخ مثبت گفت. حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: آیا این برای آمریکا و رئیس جمهوری که آبروی آمریکا و ابرقدرتی آمریکا را بُرد ـ هرچند از اول هم آبرویی نداشت ـ یک ننگ نیست؟ عضو خبرگان رهبری همچنین با اشاره به هفته دفاع مقدس یادآور شد: نباید تصور کنیم که دوران دفاع مقدس با سرافرازی و تقدیم هزاران شهید سپری و تمام شد، دشمن امروز جنگ فرهنگی و اقتصادی علیه ما به راه انداخته، تفاوت آن روز با امروز در این است که در دفاع مقدس همه انگیزه داشتیم دشمن را از خاک کشور بیرون کنیم، متحد بودیم و در کنار حضرت امام (ره) قرار داشتیم، ولی امروز دشمن برای نسل جوان تهام فرهنگی و همچنین جنگ اقتصادی و تحریم را طراحی کرده است.

واعظی: خون مقامات از مردم رنگین‌تر نیست؛ اما...

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: خون مقامات از مردم رنگین‌تر نیست، اما تردید نکنید اگر رئیس‌جمهور ۱۴ یا ۲۱ روز بخواهد در منزلش بماند قطعا به کشور و تصمیم‌گیری‌ها لطمه وارد می‌شود. محمود واعظی درباره اینکه دفعه گذشته که وزیر پیشنهادی صمت معرفی شد، رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد وی حاضر نشد و پس از آن موجی از انتقاد‌ها را به همراه داشت و اینکه آیا احتمال دارد وی این بار در جلسه رأی اعتماد رزم حسینی حاضر شود، گفت: بار‌ها گفته شده است برای مقام‌های کشور ستاد ملی مبارزه با کرونا بر اساس حساسیت مسئولیت‌شان دستورالعمل‌هایی را ابلاغ کرده است؛ البته این به معنای آن نیست که خون یک مقام رنگین‌تر از مردم عادی ماست. رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: سلامتی همه ایرانیان خواه رئیس‌جمهور، وزیر و یا یک فرد معمولی باشد، برای ما مهم است.

خط فقر برای یک خانواده ۴ نفره ۱۰ میلیون تومان است

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه خط فقر در جامعه برای خانوار ۴نفره ۱۰میلیون تومان است، گفت: بسیاری از کارگران توان خرید گوشی موبایل برای ادامه تحصیل فرزاندانشان را ندارند. حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور در گفتگو با تسنیم، درباره مشکلات کارگران در تأمین امرار معاش و هزینه‌های تحصیل فرزندان خود در شرایط دشوار قدرت خرید گفت: در چند سال اخیر، آحاد جامعه و علی الخصوص کارگران کشورمان تحت تاثیر شدید‌ترین فشار‌های اقتصادی همچون افزایش افسارگسیخته تورم، کاهش درآمد و کاهش قدرت خرید، افزایش فقر روبه رو بوده اند که در این اواخر، مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا به آن اضافه شده است. این معضلات، مدیریت و روال عادی زندگی کارگران را تحت الشعاع قرار داده و آن‌ها را در تأمین هزینه‌های روزانه به بن بست رسانده است.
 
از طرفی در یکی دوماه اخیر، تحمیل هزینه‌های تحصیل فرزندان کارگران چالش دیگری است که آن‌ها را به طور فزآینده‌ای با چالش مواجه نموده است. زیرا درآمد ناچیزشان حتی کفاف تأمین هزینه‌های مسکن شان را نخواهد داد. وی ادامه داد: در این شرایط توانایی تأمین مخارج دیگری چون تحصیل فرزندان خود را ندارند، زیرا عوامل فوق منجر به سقوط این قشر به پایین‌تر از خط فقر و فقر مطلق شده است. این موضوع از این حیث مورد تاکید است که بنا بر تعریف سازمان‌های جهانی خط فقر را حداقل درآمدی میداند که یک نفر بتواند در یک کشور زندگی نماید. با توجه به برآورد حدود ۱۰ میلیون تومانی خط فقر کشورمان برای یک خانواده ۴ نفره و دریافت خوشبینانه حقوق ماهیانه سه میلیون تومان، به راحتی می توان اثبات کرد که کارگران (بیش از نیمی از جمعیت کشورمان) در فقر مطلق هستند.
 
تهران بیشترین تعداد مستاجران را در میان شهر‌های مختلف کشور دارد

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار، بیشترین درصد خانوار‌های اجاره نشین به ترتیب در استان‌های تهران با ۴۳.۵ درصد، البرز با ۴۱ درصد، قم ۳۹.۳ درصد، کرمانشاه ۳۵.۲ درصد و خراسان رضوی با ۳۴.۲ درصد تعلق داشته است. کم‌ترین تعداد اجاره‌نشین‌ها نیز در استان‌های اردبیل با ۱۹.۴ درصد، گلستان ۲۱.۱ درصد، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی هر کدام ۲۱.۴ درصد و چهارمحال و بختیاری با ۲۱.۸ درصد ساکن بوده‌اند. در آبان ۱۳۹۰ از تعداد ۲۱ میلیون و ۴۹ هزار و ۹۳۴ خانوار ۲۶.۶ درصد خانوار‌ها اجاره نشین بوده‌اند. مقایسه بین دو سرشماری سال‌های ۹۰ با ۹۵ نشان می‌دهد که خانوار‌های اجاره نشین از ۲۶.۷ درصد در کل کشور در سال ۱۳۹۰ به ۳۰.۷ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

جزئیات تجارت ایران با اروپا در هفت ماهه سال ۲۰۲۰
 
اتاق بازرگانی تهران: در هفت ماهه سال جاری میلادی، میزان تجارت انجام‌شده میان ایران و ۲۷ کشور اروپایی به مرز دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون یورو رسیده است. این عدد در مقایسه با هفت ماهه نخست سال قبل، کاهشی ۹ درصدی را نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از این کاهش، تحت تاثیر شیوع کرونا بوده است. در ماه نخست، بیش از ۴۵ و در ماه دوم بیش از ۴۲ درصد صادرات ایران به اروپا افزایش یافته است، اما این عدد در ماه‌های بعدی منفی شده و در آوریل رکورد منفی ۶۴ درصد را به ثبت رسانده است. در دو ماه اخیر، صادرات ایران به اروپا رشد داشته است. میزان واردات ایران از اروپا بیش از ۱۱ درصد کاهش یافته و تراز تجاری ایران در معامله با اروپا با فاصله‌ای زیاد، منفی است. مانند سال‌های گذشته، آلمان اصلی‌ترین شریک اروپایی ایران به شمار می‌رود و پس از آن ایتالیا، هلند، اسپانیا و فرانسه قرار دارند. /ایسنا

شرکتی که ۵۸ میلیون دلار پول گرفته، اما هنوز واکسن آنفلوآنزا را وارد نکرده است!

«سلیمی» عضو هیأت رئیسه مجلس: دولت در زمینه اعطای ۵۸ میلیون دلار به یک شرکت نورچشمی برای واردات واکسن آنفلوآنزا به کشور توضیح دهد، چون شنیده‌ام این ارز به کشور ترکیه برده شده و واکسنی هم وارد نشده است. نیاز ما در حال حاضر ۱۶ تا ۲۰ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزاست که فقط بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده است. این انتقاد به دولت وارد است که چرا اقدام لازم برای واردات واکسن آنفلوآنزا از مدت‌ها قبل صورت نگرفته، در حالی که زدن این واکسن فقط در دو هفته ابتدای مهر تاثیر دارد و بعد از آن دیگر کارایی ندارد.

هدف گذاری جمهوری اسلامی گرفتن بغداد نبود

سردار علایی اولین فرمانده نیروی دریای سپاه گفت: امام انتظار آن را داشتند که مردم عراق از فرصت درگیر شدن صدام با ایران استفاده کنند و حکومتشان را عوض کنند، ولی برای اینکه ایران حکومت بعثی عراق را عوض کند، هیچ جایی ندیده‌ایم که امام چنین چیزی را از نیرو‌های مسلح یا دولت ایران خواسته باشند.

ماجرای بلیت ۶۴ میلیون تومانی تهران- استانبول!

آرمان بیات کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی: این اتفاق یک پدیده منحصر به فرد بود که اتفاق افتاد، ماجرا از این قرار بود که افرادی زیادی که قصد سفر به ترکیه را داشتند، به دلیل وقت سفارت کشور‌هایی نظیر آمریکا، کانادا و استرالیا می‌خواستند، به هر طریقی که شده به ترکیه بروند، اما در این رابطه پروز‌های مستقیم بین دو کشور برقرار نبود و تنها در این رابطه شرکت قطر ایرویز یک خط پروازی برقرار کرده بود. زمانی که که در یک مسیر هوایی تنها یک شرکت به ارائه خدمات اقدام کند و در مقابل تقاضا نیز برای آن زیاد باشد، طبیعتا تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد. با توجه به وضعیتی که پیش آمد، سازمان هواپیمایی کشوری با مسئولان ترک اقدام به رایزنی پرداختند و در اولین گام پرواز‌های شرکت ماهان به استانبول در حال برقراری است. سایر شرکت‌هایی نظیر ایران ایرتور، زاگرس و قشم ایر نیز به زودی پرواز‌های خود به ترکیه را از سر خواهند گفت، ترکیش ایرویز نیز برنامه جدید پروزای خود به تهران را اعلام کرده که آن نیز به زودی عملیاتی خواهد شد. /فرارو

موسوی خوئینی‌ها می‌خواهد جای خاتمی را بگیرد؟

علی صوفی گفت: آقای موسوی خوئینی‌ها می‌خواهد به آقای خاتمی کمک کند و حتما قصدی برای تصدی جایگاه او در جریان اصلاحات را ندارد. آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها اخیرا در یادداشتی با تأکید بر ضرورت حضور حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نوشت که: «چرا ما صحنه را ترک کنیم؟ آیا عرصه را ترک می‌کنید تا معلوم نشود که آنان چه بر سر انتخابات می‌آورند؟ هرگز چنین گمانی به شما گرامیان نمی‌رود. پس در انتخابات شرکت کنید، یا پیروزی، یا افشای بیشتر چهره کسانی که انتخابات را به بازی گرفته‌اند». یادداشت اخیر او که در کانال شخصیِ تلگرامی‌اش منتشر شد، واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. برخی گفتند این نامه از سر دلسوزی بوده است، برخی دیگر آن را یک دستور انتخاباتی به اصلاح‌طلبان قلمداد کردند و برخی دیگر نیز مطرح کردند که موسوی خوئینی‌ها می‌خواهد جای محمد خاتمی بنشیند و رهبری جریان اصلاحات را در دست بگیرد.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تحلیل این یادداشت گفت: «یادداشت اخیر آقای خوئینی‌ها را باید نوعی بازگشت او به عرصه سیاسی قلمداد کنیم. او بعد از مدت‌ها گوشه‌نشینی سیاسی، امسال یک نامه به رهبر انقلاب نوشت که بازتاب زیادی داشت و یادداشت اخیر او هم که رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان را مشخص می‌کند. با توجه به سابقه‌ای که آقای خوئینی‌ها در انقلاب دارد و با توجه به جایگاه او در بین نیروهای اصلاح‌طلب می‌توان انتظار داشت که یادداشت اخیرش زمینه مشارکت همه‌جانبه اصلاح‌طلبان در انتخابات را فراهم کند».
 
جدال توییتری محمود صادقی و امیرآبادی

عضو هیات‌رئیسه مجلس یازدهم نسبت به اظهارات محمود صادقی درباره این مجلس واکنش نشان داد. محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم درباره وقایع اخیر رخ داده در مجلس یازدهم و عملکرد نمایندگان این مجلس در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: یکی از خبرنگاران پرسید چرا درباره‌ی اتفاقات جاری در مجلس یازدهم اظهارنظر نمی‌کنی؟ گفتم: راستش وقتی به این مجلس با آن قهر مردم از انتخابات فکر می‌کنم، یاد این سخنرانی امام می‌افتم: «... این مجلس چه ارتباطی به ملت ایران دارد. ملت ایران به این‌ها رأی ندادند...» احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و عضو هیات‌رئیسه فعلی مجلس که اتفاقا در دوره دهم، هم در مجلس حضور داشت در واکنش به این نوشته صادقی زیر پیام او پاسخ داد: سلام نمی‌تونی اظهارنظر کنی، چون خودت در دوره دهم همه چیز گرفتی؟ در این جدال خودت هم گرفتی که امیرآبادی آن را آغاز کرده است، اشاره‌ای به این موضوع نشده که دقیقا نمایندگان مجلس دهم چه چیزی دریافت کرده‌اند که الان از آن‌ها عیله این نمایندگان استفاده می‌شود.
 
سخنان کدخدایی درباره زنان در حد یک شوخی است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اینکه برخی بخواهند در زمان نزدیک به انتخابات بیایند و شعار‌هایی را عَلَم کنند تا فقط ویترین زیبایی را ایجاد کنند، تاثیرگذار نخواهد بود. اخیرا عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در مصاحبه‌ای گفته است: «در انتخابات اخیر، تعداد خانم‌هایی که برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند و تایید صلاحیت شدند بسیار بود؛ از بین آن‌ها تعداد ۱۶، ۱۷ نفر انتخاب شدند. یعنی خانم‌ها هم به خودشان رای نمی‌دهند، اینجا که دیگر شورای نگهبان مقصر نیست. پس دقیقاً مساله ممنوعیت‌های قانونی نیست و پای مسائل فرهنگی در میان است. شاید در دوره‌های آتی، رئیس جمهور زن هم داشته باشیم.» در این ارتباط «فرزانه ترکان»، عضو حزب کارگزاران سازندگی، درباره سخنان سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اینکه در انتخابات زنان به زنان رأی نمی‌دهند و در آینده رئیس‌جمهور زن خواهیم داشت، به برنا گفت: بسیاری از وعده‌هایی که در حوزه زنان داده شده هنوز محقق نشده است. متاسفانه زنانی که حق‌شان بوده و این شایستگی را داشتند در مناصب مهم قرار بگیرند به منصه ظهور نرسیده است.
 
او افزود: اینکه از زنان شایسته حتی به عنوان معاون وزیر یا ریاست دانشگاه‌ها و یا سیستم‌های مدیریتی آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و اقتصاد استفاده نمی‌شود و حتی وقتی اسم وزیر زن برده می‌شود، موضع‌گیری‌های تندی از سوی برخی‌ گرفته می‌شود، به‌ گونه‌ای که موجب عقب‌نشینی رئیس‌جمهور از معرفی وزیر زن می‌شود، بنابراین این سخنان کدخدایی در حد یک شوخی است. زنان ما همچنان برای رسیدن به حقوق اولیه خود در حال تلاش هستند، چه برسد به اینکه بخواهیم، بحث‌های بالاتر را مطرح کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه آیا مسائل فرهنگی موجب شده ما یک رئیس‌جمهور زن نداشته باشیم یا بر این باورید که شورای نگهبان بستر لازم را برای حضور کاندیدا زن در انتخابات ریاست جمهوری، فراهم نکرده است؟ تصریح کرد: به‌ طور کلی نمی‌توان گفت که فقط یک نهادی مانند شورای نگهبان مقصر است، بلکه فضای عمومی جامعه ما، اعم از نهاد‌های قانونگذار و اجرایی برای احقاق حقوق زنان تلاش نکرده‌اند. هر گاه نزدیک به زمان انتخابات می‌شود همه نهاد‌ها از زنان، دفاع می‌کنند چراکه بحث حوزه زنان بحث جذابی است و از این روی، برای خود شعار‌هایی را مطرح می‌کنند تا بتوانند فضای عمومی جامعه را به سمت خود جذب کنند، اما به محض اینکه رقابت‌های انتخاباتی به پایان می‌رسد، همه این شعار‌ها و وعده‌ها در صندوقچه قرار می‌گیرد.
 
واکنش کدخدایی به تحریم قضات ایرانی

سخنگوی شورای نگهبان نسبت به تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه تعدادی از مسئولان قضایی ایران واکنش نشان داد. «عباسعلی کدخدایی» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در ادامه فشار‌ها بر ایران، دونالد ترامپ تحریم‌های جدیدی را بر قضات کشورمان وضع کرده است.» وی ادامه داد: «آیا قوه قضایه ایران نیز می‌تواند تحریم‌های مشابهی بر قاتلان سیاهپوستان این کشور که در هنگام دستگیری آن‌ها را شکنجه کرده و بدون محاکمه به قتل می‌رسانند، وضع کند؟» به گزارش ایرنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه شب در بیانیه‌ای که روی تارنمای این وزارتخانه قرار گرفت، اعلام کرد که «سیدمحمود ساداتی و محمد سلطانی» قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز و زندان‌های عادل آباد، ارومیه و وکیل‌آباد را تحریم کرده است.
 
ادعای رویترز: سفیر ایران در فرانسه احضار شد

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع مدعی شد که سفیر ایران در پاریس به وزارت امور خارجه احضار شده است.خبرگزاری رویترز به نقل از ''منبع مطلع'' که نامی از آنها ذکر نکرده، ادعا نموده است که وزارت خارجه فرانسه، سفیر ایران را به دلیل مسائل به اصطلاح حقوق بشری احضار کرده است. یک مقام وزارت خارجه فرانسه از پاسخ‌ گویی صریح در این باره امتناع کرد ولی گفته است که سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس مشترکا درباره آنچه او مسائل حقوق بشری خواند، اقدام کرده اند.
 
دست بزند، ایران همانند گذشته با قدرت به او پاسخ خواهد داد

سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اینکه آیا تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان بر صنایع دفاعی کشور تاثیر خواهد داشت یا خیر، اظهار کرد: ما در حوزه تسلیحاتی به مقدار بسیار بالا خودکفا هستیم و نیازی به واردات نداریم. حرفی هم که رئیس جمهور جاهل و تروریست آمریکا مطرح کرده در دنیا هیچ خریداری ندارد. ترامپ با حرف‌های خود مضحکه عالم شده و اگر بخواهد به اقدامات قلدرمآبانه دست بزند، جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته با قدرت به او پاسخ خواهد داد. وی در خصوص اینکه با پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران؛ امکان صادرات تسلیحات و تجهیزات بومی برای ما وجود دارد یا خیر، گفت: انواع بسیاری از محصولات ما مشتریان خاص خود را دارد و می‌تواند یک منبع صادراتی و درآمدی برای ایران باشد.
 
غرامت خانواده شهدای منا از عربستان چه شد؟

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: همچنان موضوع شهدای منا را در مذاکرات و تفاهم نامه‌های حج با کشور میزبان پیگیری می‌کنیم. به گزارش مشرق، علی رضا رشیدیان در کنگره لاله‌های سفید به مناسبت بزرگداشت شهدای منا و مسجدالحرام برگزار شده بود، با گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا و شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: با توجه به قطع روابط با عربستان، سازمان حج و زیارت موضوع شهدای منا را در دستور کار خود قرار داده و این موضوع همواره جزو ثابت مذاکرات محسوب می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد: تشکیل کمیته حقیقت یاب با مشارکت همه کشور‌هایی که حجاج شأن شهید شده‌اند مورد انتظار است.

وی با بیان اینکه علل این حادثه هنوز در هاله‌ای از ابهام است، افزود: پاسخ به چرایی این حادثه خواست همه کشور‌های اسلامی و کشور ماست و بعد از حادثه در کلیه مذاکرات و تفاهم نامه‌های حج جمهوری اسلامی ایران با طرف عربستانی همواره یک بند ثابت در خصوص چرایی وقوع حادثه و پیگیری‌های حقوقی آن وجود داشته و دارد و ما این مهم را تا حصول نتیجه پیگیر خواهیم شد. وی با بیان اینکه پیگیری‌های حقوقی نیز از سوی سازمان بعد از وقوع حادثه آغاز شده است، افزود: در کنار پیگیری‌های سیاسی، مذاکرات، تفاهم نامه‌های حج، موضوع از طریق حقوقی همان ابتدا با جذب یک وکیل بین المللی و اخذ وکالتنامه از خانواده‌های شهدا پیگیری شد، اما با توجه به قطع روابط و نبود دفتر کنسولی عربستان در ایران و عدم پذیرش وکالتنامه وکیل یاد شده در دادگاه‌های عربستان، امکان پیگیری در مراجع قضایی آن‌ها میسر نشد، اما موضوع همچنان با جدیت دنبال می‌شود. رئیس سازمان حج وزیارت در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عدم فراموشی فاجعه منا اشاره کرد و افزود: ما مسئول هستیم تا اجازه ندهیم یاد و خاطره شهدای منا و مسجدالحرام به فراموشی سپرده شود و اینکه دوم مهر ماه در تقویم کشور عزیزمان برای بزرگداشت شهدای منا ثبت شده نشان از اهمیت موضوع دارد.
 
واکنش ضرغامی به مستند انحرافی بی‌بی‌سی

عزت الله ضرغامی در واکنش به مستند انتشار یافته از رسانه بی‎ بی‌ سی، پستی را در صفحه‎اش منتشر و خاطراتی را در این باره بیان کرد. به دنبال پخش و انتشار مستند «کودتای خزنده» از رسانه معاند بی‌بی‌سی، که سعی در مخدوش کردن حقایق و وقایع دوران دفاع مقدس و تخریب محسوس فرماندهان نظامی در این دوران داشته است، عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما و عضو شورای عالی فضای مجازی، پستی را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته و در ارتباط با همین موضوع نوشته است:

"پاسخ به مستند کودتای خزنده

مستند کودتای خزنده BBC را دیدم.
برای من حرف جدیدی نداشت. ولی مناسب است که بچه های جنگ که مرتبط با این وقایع بودند، روشنگری کنند.
و چقدر خوب است که خاطرات تلخ، به عنوان تجربه‌های شیرین، چراغ راه آینده باشد.
به همین مناسبت پست قدیمی (۹۵/۹/۶) "سرداران بسیجی" که اشاره‌ای به همین تجربه دارد را در پی نوشت تکرار می‌کنم.

شهید حاج داود کریمی (فرمانده سابق سپاه تهران)؛ شهید حاج کاظم رستگار، شهید حسن بهمنی و شهید ناصر شیری؛
هدیه به بر و بچه‌های قدیمی سپاه تهران و نازی‌آبادی‌های دوره‌ی دفاع مقدس.

بررسی اختلافات درون سپاه در سال ٦٣ و ماجرای پادگان ولی‌عصر (عج)، که نهایتا با قرائت تذکرنامه حضرت امام (ره) توسط شهید محلاتی در این پادگان پایان یافت، یک حقیقیت را روشن می‌کند؛ و آن اینکه:

اختلاف نظرهای کارشناسی اگر با حواشی انحرافی مخلوط شود، نتیجه‌اش جز تخریب و خسران سازمانی چیز دیگری نخواهد بود.
این چهار شهید بزرگوار و تعداد دیگری از فرماندهان سپاه تهران و تیپ سیدالشهدا (ع)، معتقد بودند که تمرکز عملیات، باید در جبهه‌ی غرب باشد نه در جنوب. در مقابل، دیگر بزرگان و فرماندهان سپاه نیز نگاه کارشناسی دیگری داشتند.
همچنین اختلاف دیدگاه‌ها در مورد جایگاه "صف و ستاد" در جنگ هم، مسئله ساز شده بود.
مصادره‌ی این اختلافات کارشناسی، توسط افرادی چون اکبر گنجی، مربی سیاسی پادگان ولی‌عصر (عج)، باعث شکل‌گیری جریانی انحرافی شد که می‌رفت تا در اوج جنگ، سپاه را به تفرقه و دو دستگی بکشاند!

بعد از قرائت تذکرنامه‌ی امام (ره)، حاج کاظم رستگار، حسن بهمنی و ناصر شیری به جبهه رفتند و در عملیات بدر، در ساحل شرقی رودخانه‌ی "دجله" هم‌زمان و در کنار هم با دیگر بسیجیان دریادل، بال در بال ملائک گشودند. آفرین بر آن‌ها.
حاج داود کریمی هم که بزرگ بچه‌ها بود، از سپاه بیرون آمد و در مغازه تراشکاری‌اش مشغول شد. در سال ٦٧ جانشین ستاد مبارزه با مواد مخدر شد و در عملیات مرصاد حضور چشمگیری داشت.

به دلیل جراحت سنگین جسمی و شیمیایی، اواخر عمر را با درد و رنج فراوان سپری کرد. با او ملاقات مفصلی در منزلش داشتم. خیلی درد می‌کشید و سرفه می‌کرد. چند بار مجبور به سکوت طولانی شد.

از طرف رهبری انقلاب هم نماینده‌ای از ایشان عیادت و مراتب محبت و عنایت‌شان را ابلاغ نمود.
تشییع جنازه‌اش در نازی‌آباد باشکوه بود؛ آقا محسن هم آمده بود."
 
چقدر از اسناد دفاع مقدس محرمانه است؟

سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در برنامه تلویزیونی دست خط گفت: کمتر از ۵ درصد اسناد جنگ فعلا غیرقابل انتشار است، اما اصل بر غیرمحرمانه بودن اسناد دفاع مقدس است.
 
پیش‌بینی زیباکلام از توافق ایران و آمریکا!

صادق زیباکلام نوشت: ایران و آمریکا در سال ۱۴۰۰ با یکدیگر توافق خواهند کرد! در آینده وضعیتی که در مورد برجام حاکم است، ادامه می‌یابد، اما آن چیزی که قطعی به نظر می‌رسد، این است که ایران در نهایت برجام ۲ را نیز امضا خواهد کرد. این توافق قطعا در دولت حسن روحانی منعقد نخواهد شد، چون طیف تندرو نمی‌خواهند مانند برجام امتیازات اقتصادی توافق احتمالی به اسم دولت روحانی تمام شود. وضعیت تعلیقی که وجود دارد تا زمان انتخابات سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و بعد از آن که دولت محبوب اصولگرایان روی کار آمد، آن زمان مذاکرات برای یک توافق جامع آغاز می‌شود. با اجرای برجام ۲ نیز نرخ دلار کاهش پیدا کند و با ورود سرمایه گذاری‌های خارجی به ایران وضعیت اقتصادی به یک ثبات نسبی برسد، به نظر می‌رسد، همان اتفاقاتی که در سال ۶۸ و ماجرای قطعنامه ۵۹۸ را طی سال آینده دوباره نیز به نظاره خواهیم نشست.
 
انتقاد از حذف هاشمی رفسنجانی در مستند‌نگاری جنگ
 
سید محمد علی ابطحی در کانال تلگرامی خود نوشت: «پرهیز از تحریف تاریخ و نوشتن بی طرفانه آن تنها راه باور اجتماعی به مسایل تاریخی است. حذف آقای هاشمی رفسنجانی در تبلیغات چهلمین سالگرد شروع جنگ که بیشترین زمان فرماندهی دفاع مقدس به عهده او بود و حتی حذف آقای دکتر روحانی که دستیار همیشه هاشمی در ایام جنگ بود، زنگ خطر بزرگی برای تحریف و بی اعتبار کردن تاریخ و کودتای غیر خزنده حذف واقعیات جنگ برای آیندگان است.

کلا وجود افرادی سودار در راس مراکز پژوهش تاریخی، حتی اگر بی طرفانه پژوهش کنند به اصالت آن آسیب می‌زند. متاسفانه مرحوم حسینیان و یا آقای سید حمید روحانی که در مراکز تاریخ نگاری رسمی بودند، سوگیری‌های پر رنگی داشتند و دارند. به این بهانه کاش مرکز اسناد انقلاب اسلامی در آینده رئیسی بی طرف داشته باشد تا در تاریخ دستاورد‌های مهم باورپذیر باشد.»


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*