اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301540
تاریخ انتشار: 1398/04/24 22:08
فوق تخصص بیماری های عفونی مطرح كرد:
مسعود مردانی در خصوص بیماری زونا بیان کرد: ویروس آبله مرغان بعد از بهبودی در بخشی از سیستم اعصاب مرکزی پنهان می شود و با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به زونا تبدیل می شود.

دکتر مسعود مردانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص بیماری های عفونی در برنامه «روزنه» رادیو گفت و گو در توضیح بیماری زونا گفت: بیماری آبله مرغان برای مردم نام آشنا است و هیچ کس در ایران نمی تواند منکر این باشد که یکی از اعضای خانواده اش مبتلا به این بیماری نشده باشد. آبله مرغان یک بیماری شدیدا واگیر تب دار است که معمولا در زمان های قبل از کودکی گرفته می شد ولی اکنون با بهتر شدن وضعیت بهداشت عمومی در کشور در سال های اخیر بروز موارد این بیماری را در بزرگسالان نیز مشاهده کردیم.



وی افزود: هر چه سن ابتلای این بیماری بالاتر رود شدت علایم آن بیشتر می شود. آبله مرغان یک بیماری نسبتا خوب و خوش خیم است و معمولا با یک هفته درگیری بهبودی ایجاد می شود. عوارض نادری نیز دارد که ممکن است گریبانگیر فرد شود اما عمدتا ختم به خیر می شود.

مردانی خاطرنشان کرد: ویروس آبله مرغان شدیدا به سیستم اعصاب مرکزی علاقه مند است و بعد از بهبودی فرد در قسمتی از سیستم اعصاب مرکزی نهفته می شود و ممکن است سال ها در آنجا بماند و وقتی سیستم ایمنی فرد ضعیف شود یا یک واقعه خوب و بد برای او اتفاق افتد، ممکن است این ویروس دوباره فعال شود که خود را به صورت زونا نشان می دهد.

این استاد دانشگاه در رادیو گفت و گو تاکید کرد که فردی بیماری زونا می گیرد که قبلا آبله مرغان گرفته باشد.

او افزود: عده ای هستند که وقتی زونا می گیرند اظهار می کنند که به خاطر ندارند آبله مرغان گرفته باشند. اما اینگونه نیست. زمانی گفته می شد که علائم آبله مرغان در بچه های کوچک به قدری سبک است که ممکن است با یک یا دو دانه در بدن و یا تب خودش را نشان دهد و در واقع دانه ها به گونه ای باشند که در معرض دید مادر نباشند. وقتی این افراد را در بزرگسالی آزمایش می کنیم متوجه می شویم که آبله مرغان را گرفته اند و حتی آنتی بادی هم دارند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*