اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301594
تاریخ انتشار: 1399/07/21 00:16
در دولت روحانی اصلاح‌طلبان تنها نقش کولبر را داشتند! / نظر امام جمعه سابق ارومیه در مورد ریاست جمهوری زنان /تلاش رئیس جمهور سابق برای آزادی بقایی؟/اظهارات وزیر احمدی‌نژاد درباره کاندیداتوری رئیسی و قالیباف در ۱۴۰۰

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

 
بعد از قالیباف، نمایندگان تهران هم به بخش بیماران کرونایی سر زدند

جمعی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از بخش‌های مختلف بیمارستان رسول اکرم (ص) از جمله بستری بیماران کرونایی بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیت بخش‌های مختلف آن قرار گرفتند. در این بازدید سیدمحمود نبویان، سید احسان خاندوزی، عبدالحسین روح‌الامینی، ابوالفضل عمویی، فاطمه قاسم‌پور، اقبال شاکری و همچنین امیرحسین باقرنژاد دبیر اجرایی مجمع نمایندگان استان تهران حضور داشتند. /ایلنا

سفر‌های قالیباف زمینه ساز انتخابات ریاست جمهوری است

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:سفر‌های استانی بعد از رسیدن به قدرت باید معطوف به حل مشکلات مردم باشد، اما واقعیت این است که سفر‌های استانی نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند. اگر سفر‌های استانی مشکلات را حل می‌کرد، پس باید بهترین دوره این مملکت دوره احمدی‌نژاد می‌بود، در حالی که از هر سو نگاه کنیم، می‌بینیم سیاه‌ترین دوره تاریخ ایران دوره احمدی‌نژاد است. در نظام‌های جدید سفر‌های استانی برای حل مشکلات مدیریتی بی‌معناست. سفر‌های استانی بیشتر وجهه سیاسی دارد. ایرادی ندارد یک فرد برای انجام کار تبلیغاتی و انتخاباتی به چنین سفر‌هایی برود و سلسله سفر‌های انتخاباتی خود را کلید بزند، اما این سفر‌ها به جز موارد خاص نباید از جایگاه یک مقام مسئول باشد. سرکشی نمایندگان به دیگر حوزه‌های انتخابیه قابل قبول است، به شرط آنکه بازی درنیاورند و در چارچوب وظایفشان حرف بزنند و شوآف نباشد. سفر‌های استانی قالیباف احتمالا زمینه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری است، چون در مجلس نمی‌تواند کاری بکند و هیچ برنامه‌ای هم ندارند.

تلاش رئیس جمهور سابق برای آزادی بقایی؟

رییس دولت‌های نهم و دهم طی نامه‌ای به سیدمحمود علوی ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت معاون خود در دوران حضور در کاخ ریاست‌جمهوری، به «تشریح اقدامات مخرب و غیرانسانی برخی عوامل موثر در دستگاه اطلاعاتی کشور علیه حمید بقایی و یاران نهضت به سوی بهار» پرداخته و همزمان «خواستار برخورد جدی» وزیر اطلاعات دولت دوازدهم با این عناصر شد. دولت بهار به عنوان مرجع اصلی انتشار این نامه، از چیستی اقدامات مخرب مدنظر احمدی‌نژاد جزییاتی منتشر نکرده و بر خلاف روال معمول، متن نامه او را نیز روی خروجی خود قرار نداده است، ولی به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد در حال آغاز تلاش‌هایی برای آزادی نزدیک‌ترین چهره به خود است. /اعتماد

نماینده مجلس: لباس‌های چسبان دختران و پسران باعث عقیم شدن آن‌ها می‌شود

حسین جلالی دبیر کمیسیون فرهنگی: در چاله بحران جمعیتی قرار گرفتیم و به شدت در کشور دچار کاهش جمعیت شدیم که اگر وضعیت به همین شکل بماند به پیر‌ترین کشور دنیا تبدیل خواهیم شد. در سال ۱۲۰ هزار موالید داریم، اما در مقابل نزدیک به ۷۰۰ هزار کودک‌کشی تحت عنوان سقط جنین در کشور داریم و تقریبا روزی ۲۰۰۰ هزار کودک را می‌کشیم. تغییر سبک پوشش و لباس هم در افزایش ناباروری به شدت تاثیر داشته است، این لباس‌های چسبان مخصوصا در حوزه شلوار برای پسر و دختر باعث عقیم شدن می‌شود.

تخصیص ۱۰۰ میلیارد از اعتبارات کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم و رنج و زحمت اقشار ضعیف جامعه، گفت: رانت خواری در روز روشن آن هم از کیسه ملت در حال رخ دادن است و به نظر می‌رسد، امروز برخی پول‌های کلان، بی‌حساب و کتاب جابجا می‌شود. نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با یادآوری عضویت پر سر و صدای فرزند حسن روحانی در هیات علمی دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی گفت: متاسفانه گزارش‌های خوبی از روابط و نسبت‌های فامیلی در دولت به گوش نمی‌رسد و پیگیری‌های بنده در این مدت کوتاه نمایندگی حکایت از مساله‌ای پر ابهام در دانشکده مذکور دارد. نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در ادامه پرده از یک معامله پر ابهام برداشت و گفت: در حالی که صد‌ها پروژه مشابه در شهرستان‌ها بر زمین مانده، چرا ظرف ۴۸ ساعت آن هم با مکاتبه مستقیم دانشگاه شهید بهشتی تهران بدون رعایت سلسله مراتب اداری، مجوز برداشت مبلغ یکصد میلیارد تومان را برای خرید ملک مورد نظر دانشکده فوق الذکر از صندوق توسعه ملی صادر می‌شود. نظری با اشاره به اعتبار تخصیص نیافته صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت افزود: آقای رئیس جمهور آنقدر با خانواده خود در دولت نامحرم است که وزیر بهداشت از بی تفاوتی محض وی به وضعیت بی پولی وزراتخانه لاجرم به افراد دیگر شکوه می‌کند، اما رئیس جمهور، شوریده دل بیقرار دختر خود است.
 
زاهدی: مردم نگران تحریم‌های آمریکا نباشند
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه‌ها باید شفاف‌سازی کنند که تحریم‌های اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، چیزی جدیدی به تحریم‌های قبلی اضافه‌تر نکرده است و هیچ اثربخشی جدیدی این تحریم‌ها نخواهد داشت و مردم نگران نباشند.
 
دکتر "محمدمهدی زاهدی" در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فعال شدن مکانیزم ماشه از سوی آمریکا گفت: یکه‌تازی آمریکا در عرصه سیاسی و اقتصادی دنیا پس از فروپاشی کشور شوروی آغاز شد و واقعا آمریکا در جایگاهی قرار گرفته بود که هر اراده‌ای که در دنیا می‌کرد، باید عملیاتی می‌شد و آمریکا نمی‌توانست تنها بر ۲ یا ۳ کشور تاثیرگذاری جدی داشته باشد و حتی شاهد بودیم در برخی از موقعیت‌ها، با فشار آوردن روی کشور‌هایی مانند چین و روسیه، آن‌ها را ناچار به پذیرفتن برخی مسائلی که خود می‌خواست عملیاتی کند، می‌کرد. وی افزود: امروزه آمریکا آن حالت یکه‌تازی گذشته خود را ندارد و این یک درس مهمی برای دنیاست و در مباحث اخیر مربوط به جمهوری اسلامی ایران، شاهد عدم همراهی برخی از کشور‌های دنیا حتی هم پیمانان اروپایی‌شان با ایالات متحده آمریکا هستیم. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعال شدن مکانیزم ماشه اظهار کرد: آمریکا در مکانیزم ماشه، یقین بر عملیاتی شدن آن داشت و اگر نامه‌ای که آمریکا نوشته بود تا مکانیزم ماشه را اجرایی کند از سوی سازمان ملل تحویل گرفته و پذیرفته شده بود، به صورت خودکار بعد از یک ماه این مکانیزم عملیاتی می‌شد، اما سازمان ملل آن نامه را نپذیرفت و ثبت نکردن این نامه در تاریخ سازمان ملل بی سابقه بوده است. سفیر اسبق ایران در مالزی با تاکید بر آنکه جهان در مکانیزم ماشه با آمریکا همراهی نکرد، تصریح کرد: آمریکا آن قدرتی که در گذشته داشت و همه گوش به فرمان او بودند،دیگر ندارد.

صدر پیشنهاد داد؛ تست روانپزشکی برای کاندیدای ریاست جمهوری

دکتر محمد صدر، مشاور ارشد وزیر امور خارجه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با آرمان ملی گفت: بنده پس از اینکه ترامپ در آمریکا به قدرت رسید و قبل از آن با مشاهده رفتار آقای احمدی‌نژاد به این نتیجه رسیدم که کاندیدای ریاست‌جمهوری قبل از حضور در انتخابات حتما باید مورد بررسی‌ روانشناختی و روانپزشکی قرار بگیرد. وی تاکید کرد در چنین شرایطی، اگر کسی دارای مشکلات شخصیتی یا نارسیسم باشد و به قدرت برسد آسیب‌های جدی به جامعه خواهد زد. به همین دلیل نیز با توجه به شخصیتی که در چهار سال گذشته از ترامپ مشاهده شده احتمال اینکه وی بازی انتخابات را به هم زده و معادلات را به بهانه تقلب به هم بزند، وجود دارد. این در حالی است که طرف مقابل نیز ضعیف نیست و به‌راحتی بازی را واگذار نخواهد کرد که ترامپ بتواند با بهانه تقلب سرنوشت انتخابات را تغییر بدهد. این اتفاق در انتخاباتی که جورج بوش و الگور در آن حضور داشتند نیز رخ داده که در نهایت جورج بوش به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. ترامپ دارای شخصیت غیر‌عادی است و به همین دلیل، احتمال اینکه قصد داشته باشد معادلات انتخاباتی را به بهانه انتخابات به هم بزند وجود خواهد داشت.
 
اظهارات وزیر احمدی‌نژاد درباره کاندیداتوری رئیسی و قالیباف در ۱۴۰۰
 
یک چهره سیاسی اصولگرا گفت: هنوز تصمیم واحدی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اتخاذ نشده است. «سیدمحمد حسینی»، دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، درباره آخرین برنامه‌های جریان اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و برگزاری جلسات انتخاباتی، به برنا گفت: جلساتی به صورت پراکنده در حال برگزاری است؛ بدین معنا که تشکل‌ها و احزاب اصولگرا هم جداگانه و هم در قالب چند جبهه، جلساتی را برگزار می‌کنند، ولی هنوز انسجام لازم ایجاد نشده است، جامعه روحانیت مبارز هم ظاهرا این بار بنا دارد نقش موثری در انتخابات ایفا کند و برخی اعضای شورای مرکزی جامعه، گفت‌وگو‌هایی با تعدادی از نیرو‌های انقلاب داشته‌اند، اما هنوز تصمیم واحدی درباره ساز و کارانتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اتخاذ نشده است؛ به بیانی دیگر مانند دوران قبل که جبهه مردمی یا شورای ائتلاف، به جمع بندی می‌پرداخت، هنوز چنین محوریتی شکل نگرفته است.

این استاد دانشگاه تهران افزود: چند کمیته توسط دبیرخانه شورای ائتلاف شکل گرفته و جلساتی برپا شده است، اما شورای مرکزی ائتلاف تاکنون مثل انتخابات مجلس، جلساتی نداشته است، شاید به دلیل انتقاداتی که به عملکرد این مجموعه وجود دارد، اساسا این مکانیزم تغییر پیدا کند؛ همان گونه که جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب فقط برای انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت و پس از انتخابات فتیله اش پایین کشیده و بعد هم به فراموشی سپرده شد! این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به کاندیدا‌های جریان اصولگرایی تصریح کرد: تاکنون بعضی از کاندیدا‌ها نشست‌هایی را با طرفداران درجه اول خود داشته اند و با افراد شناخته شده‌ای از عناصر انقلابی گفتگو و رایزنی کرده‌اند. برخی نیز از این مرحله فراتر رفته و غیررسمی، ستاد خود را تشکیل داده‌اند، زیرا هنوز زمان تبلیغات انتخاباتی نشده که رسما وارد گود تبلیغات شوند. نکته دیگر این که هر یک از این کاندیدا‌ها تیمی را به منظور انجام کار‌های رسانه‌ای، تولید محتوا برای ارائه برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی همراه ساخته اند تا مردم ببیند گزینه‌ها چه طرح‌ها و راهکار‌هایی برای برون رفت از مشکلات فعلی و بهبود وضع اقتصادی و معیشت جامعه دارند.
 
نقل قول عضو کارگزاران از نظر امام جمعه سابق ارومیه در مورد ریاست جمهوری زنان
 
عضو حزب کارگزاران نقل قول جالبی در مورد نظر حسنی امام جمعه سابق ارومیه درباره ریاست جمهوری زنان بیان کرد.یدالله طاهرنژاد از اعضای حزب کارگزاران در مورد احتمال ریاست جمهوری زنان برای سال ۱۴۰۰ ضمن ضعیف خواندن این اتفاق گفت: یک بار آقای حسنی امام جمعه ارومیه گفت در اسلام از بخشدار تا رئیس‌جمهور نمی‌تواند زن باشد؛ این حرف را زده بود. آقای روحانی تلاش زیادی داشت تا یک وزیر زن داشته باشد، ولی به او اجازه داده نشد.
 
نماینده سه دوره مجلس بر اثر کرونا درگذشت
 
فرماندار سردشت گفت: "محمد کریمیان" نماینده ادوار شهرستان‌های سردشت و پیرانشهر در استان آذربایجان غربی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخت. وی در دوره چهارم، پنجم و هفتم نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس بود.اقصی نخشی‌پور روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پس از چندین روز بستری در بیمارستان، امروز فوت کرد، افزود: وی در دوره چهارم، پنجم و هفتم نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در خانه ملت بود.فرماندار سردشت با آرزوی رحمت الهی برای این نماینده اسبق در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کریمیان صبح امروز در یکی از بیمارستان‌های تهران جان باخته است. همچنین داوود کریمیان، فرزند محمد کریمیان با تایید خبر فوت پدرش گفت: پدرم چهار روز در بیمارستان بستری بود که متاسفانه نتوانست بر بیماری کرونا غلبه کند.
 
توصیه مصباحی مقدم به دولت
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: تا پایان فعالیت دولت کمتر از یک سال باقی است. نمی‌توان از دولت انتظار داشت که پروژه‌های بزرگ اقتصادی را شروع کند یا پروژه‌های ناتمام بزرگ را به سرانجام برساند. مهمترین رسالت دولت مدیریت بازار است. غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: تا پایان فعالیت دولت دوازدهم کمتر از یک سال فرصت باقی است. با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی، نمی‌توان از دولت انتظار داشت که در این مدت پروژه‌های بزرگ اقتصادی را شروع کند یا پروژه‌های ناتمام بزرگ را به سرانجام برساند. به نظر مهمترین رسالت دولت در چندماه پیش روی مدیریت بازار است. با توجه به بی‌ثباتی قیمت‌ها، مدیریت بازار و کنترل قیمت‌ها باید در فوریت اقدمات دولت باشد. برای مدیریت قیمت‌ها، باید بخشی از نقدینگی در دست مردم با اعمال سیاست‌های انقباضی، از جامعه جمع‌آوری و این نقدینگی به سمت بنگاه‌های تولیدی هدایت شود. برای کنترل قیمت‌ها همچنین تشدید نظارت‌ها ضروری است.


گروسی: آژانس بر فعالیت‌های ایران نظارت دائم دارد

 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به توانمندی‌های ایران در چرخه فناوری هسته‌ای از نظارت دائمی بازرسان این نهاد بر فعالیت‌های هسته ای صلح آمیز این کشور خبر داد.«رافائل ماریانو گروسی» در مصاحبه با نشریه اتریشی «ی پرسه» در مورد موضوعاتی چون رقابت عربستان سعودی و ترکیه برای دستیابی به فناوری هسته ای، غنی سازی اورانیوم در ایران، برنامه هسته ای کره شمالی و نگرانی ها از استفاده نادرست از تسلیحات هسته ای گفت‌وگو کرد.مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اهمیت نظارت و حضور بازرسان در مکان هایی که در آنها فعالیت هسته ای انجام می شود، تأکید کرد و گفت: انرژی هسته ای نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارد.وی از این که ایران به غنی سازی اورانیوم خود در مقیاس گسترده ادامه می دهد، ابراز نگرانی نمود و ادعا کرد: ایران به غنی سازی اورانیوم در حد بالاتری از آنچه متعهد شده، ادامه می دهد. این مقدار ماه به ماه در حال بیشتر شدن است.
 
تکذیب استعفای رئیس کل بانک مرکزی
 
یک منبع آگاه در بانک مرکزی، استعفای عبدالناصر همتی را تکذیب کرد و آن را شایعه خواند. در حالی که برخی از کاربران فضای مجازی از استعفای احتمالی رئیس کل بانک مرکزی خبر داده بودند، آخرین پیگیری‌ها از بانک مرکزی حاکی از این است که عبدالناصر همتی همچنان مشغول به کار است و هم اکنون در جلسه هیات دولت حضور دارد.
 
در دولت روحانی اصلاح‌طلبان تنها نقش کولبر را داشتند
 
جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب  ادامه داد: من این نظر برخی را قبول ندارم که می‌گویند حزب برای کسب قدرت نیست یا اینکه در خصوص ائتلاف با روحانی می‌گفتند که ما به دنبال سهم‌خواهی نیستیم، اتفاقا حزب نیروی انسانی خود را پرورش می‌دهد تا قدرت را به دست گرفته و نیرو‌های خود را در چرخه مدیریتی کشور به کار بگیرد تا امور کشور را براساس برنامه‌های خود اصلاح کند؛ بنابراین، باید احزاب قبل از انجام ائتلاف با روحانی وارد مذاکره می‌شدند، اما این اتفاق صورت نگرفت، روحانی هم در دولت اول تا حدودی منطبق بر وعده‌ها و نظرات پشتیبان‌های خود عمل می‌کرد، ولی در دولت دوم بعد از رای‌آوری به کلی تغییر رویه داد و در انتخاب اعضای کابینه چندان منطبق بر وعده‌هایی که به مردم داده بود، عمل نکرد. همچنین انتقاد دیگر این است که اصلاح‌طلبان در مواجهه با دولت روحانی به جای آن که دولت را جدی و اثرگذار مورد انتقاد قرار دهند، به حمایت‌های بی‌پایه از دولت روی آوردند. نتیجه این اتفاقات این شد که ما اصلاح‌طلبان تنها نقش کولبر را داشتیم، که من قبلا هم در مصاحبه‌ای گفتم که ما کولبر بودیم.
 
سفر هوایی در ایران رویا شد؟

تصمیم ناگهانی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت پرواز‌های داخلی که قرار بود از اول آبان اجرا شود، صدای وزیر راه را نیز درآورد. وی روز گذشته به این موضوع ورود کرد و گفت که «قیمت‌های جدید اعتبار ندارد و لغو شده است.» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی: ما باید چقدر هر دفعه دست در جیب مردم کنیم؟ آن هم در این شرایط بحرانی که مردم گرفتارند.

چرا شرکت‌های هواپیمایی تابع قانون نیستند و به راحتی دست در جیب مردم می‌کنند و پول از آن برمی‌دارند؟ بر چه اساسی قیمت‌ها را تنظیم می‌کنند؟ الان یک خانواده متوسط در طول سال می‌تواند یک سفر مشهد برود. با افزایش ۶۰ درصدی قیمت‌ها دیگر هرگز نمی‌تواند رنگ هواپیما را ببیند. می‌گویند حاضریم هواپیما را بخوابانیم اگر مردم نتوانند سفر بروند. شما حقی ندارید که هواپیما را بخوابانید. شما هواپیما‌های خود را با پول مردم خریده‌اید.

حکایت شرکت‌های هواپیمایی مثل صنعت خودروسازی شده است، ۱۰ هزار پرسنل سپر بلا قرار می‌گیرند و به ۸۰ میلیون نفر ظلم می‌شود. وقتی قیمت‌ها را بالا می‌برند، ادله می‌آورند که آن ۱۰ هزار نفر در معرض بیکاری قرار گرفته‌اند و خودرو‌هایی را که غیراستاندارد است با بالاترین قیمت ممکن به مردم می‌فروشند و قیمت یک پراید را هم‌ردیف با قیمت جهانی مرسدس بنز کرده‌اند.

در صنعت هوایی هم با وجود هواپیما‌های از رده خارج که البته با سرمایه مردم این کشور خریداری شده، با تهدید تعدیل نیرو، قیمت بلیت پرواز را افزایش می‌دهند، در حالی که قیمت پرواز‌های داخلی ما همین حالا هم نسبت به کشور‌های دیگر گران است. /ایسنا


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*