اخبار عمومی

 

 

 

 

 

301595
تاریخ انتشار: 1399/07/21 22:05
یادداشت نوستالژیک
تن پوش كهن ايل بهمئی با وجود اشتراکات با پوشش مردان سایر ایلات لُر و تُرک؛ اما از وجه تمایز خاص خود برخوردار بود به گونه ایکه این لباس در در زمره آثار ملی قرار گرفت

پایگاه خبری عصرجهان؛ خلیل جهان تاب پور-در سالیان نه چندان دور و دراز مردان هر ایلی از تن پوش خاصی استفاده می نمودند، که وجه مشترک همه آنان  پوشش کامل، بهره گیری از طرح ها و رنگ ها طبیعی و تناسب با شرایط اقلیمی بود.
لباس سنتی مردان ایل بهمئی با وجود داشتن اشتراکات با تن پوش سایر ایلات لُر و تُرک؛ از وجه تمایز خاصی برخوردار بود به گونه ایکه بنا به گفته مجتبی صلاحی نژاد مدیر اداره میراٍث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهمئی این لباس برای ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد و سرانجام در همایش ثبت میراث ناملموس کشور واقع در سرعین استان اردبیل به ثبت ملی رسید.


اما امروزه لباس محلی مردان ایل بهمئی از  مد افتاده و پسران و مرادان همانند سایر هم سن و سالان خود در کلان شهرها با طراحی و دوخت لباس بر اساس مد روز قد و بالای خود را آراسته می کنند
البته اخیرا مشاهده می شود که برخي از جوانان و میان سالان به صورت سمبلیک تن پوش سنتی ايل بهمئی را با لباس مد روز سِت می کنند و در آئین ها و مناسبت ها استایل خود را با این لیاس مزین می نمایند گرچه می توان این روند رو به گسترش توام با ارزش گذاری را به پدیدار شدن بازآفرینی نظام های ایلیاتی در پی زمین زدن نظام شهروندی وصله زد
شایان ذکر است پوشاك قديمي مردان بهمئی « جومه» (پیراهن یقه طوقی)، « تنبان« و « دلگ» و « شال كمر» و «جوقا» و « كلاه نمدي» و « گيوه ملکی » بود

پیوست:
بهمئی از نام بهمن یکی از فرزندان عالی گرفته شده است. عالی چهار فرزند به نامهای بهمن، طیب، یوسف و خدر داشت.  
ایل بهمئی در راستای سیاست اسکان عشایر، ایل بهمئی را به لحاظ جغرافیای سیاسی در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد و در چندین بخش پراکنده گردیدند

 



کانال تلگرام عصر جهان


مختار خلخال
|
Iran
|
1399/07/21 23:13
  +3

  -0
پاسخ
درود بر ایل تاریخ سازه بهمئی
درود برصداقت و پاکدلی بهمئی
درود بر جنگ اوران ۱۳۱۶
حسین تقوی فر
|
Iran
|
1399/07/22 02:27
  +0

  -0
پاسخ
سلام بر عزیزان عصر جهان
ازتون بسیار خواهشمندم و تقاضا دارم که فایل * عکس دسته جمعی جشن بزرگان ایل بهمئی * رو برام ارسال کنید
خدا میدونه که چقدر ممنونتون میشم
09168537403
علی پابرجا
|
Iran
|
1399/07/22 10:20
  +0

  -0
پاسخ
درود بر مردمان ایل بهمئی
بخوانید
|
Iran
|
1399/07/22 10:34
  +0

  -0
پاسخ
عموجان چندتا نقد بود که زیاد باعث تشنج شد بین فعالین فرهنگی بهمئی

و اینکه نوشته بهمئی یکی از طوایف روسای بختیاری هست اینو اصلا ننویسید یا اصلاح کنید چون ما مستقل هستیم و لباس مستقل داریم و زیر شاخه لیراوی  از سردار گلویه ساسانیان هستیم  اسم بختیاری باعث زیر مجوعه ما شد و هرچی تلاش بود دوباره به اسم بختیاری تمام میشود




علی
|
Iran
|
1399/07/22 11:03
  +0

  -0
پاسخ
سلام درود خدمت اقای جهانتاب ..چمران آرمند هستم از هم گروهی های غارون تا مارون..اقای جهانتاب امروز خبری از کانال شما رو خوندم در مورد لباس ایل بهمئی که بسیار جالب بود بابت این موضوع دستتون درد نکنه..اما اخرین همین متن اشاره ای به نسب ونیایه بهمئی ها کردی که از نظر تاریخ واسناد مکتوب وموجود هیچ تشابهی با نیایه ما بهمئی ها نداشت....ایل بهمئی از ایلات لیراوی ولیراو فرزند بایوجمان وبایوجمان فردی از تبار گیلویه یا کهگیلویه...پشت شماری ما بهمئی ها تا بایوجمان نزدیک به شانزده تا هفده پشت میشه.واگر میانگین هر پشتی رو بین ۲۵ تا ۳۰ سال در نظر بگیریم حداقل تاریخ ما هشتاد سال بالاتر از به وجود اومدن اسم بختیاری هست.اسم بختیاری از اواخر دوره صفویه وارد جریان سیاسی ایران شد...اما لیراوی نزدیک به هفتصد سال تاریخ مکتوب داره...واولین مدرک در مورد لیراوی ها مربوط به یک سردار لیراوی بنام امیر جلال الدین مسعود لیراوی هست..یعنی ۲۵۰ سال بیشتر از نام بختیاری...اگر عالی .فرزند لیراو.ولیراو فرزند بایوجمان رو از طایفه بهداروند حساب کنیم .یعنی تاریخ ما ۲۰۰ سال بیشتر نیست؟؟؟..امیدوار بشه اون تیکه اخر خبر رو اصلاح کرد..چون ما فعالین فرهنگی ایل بهمئی چندین ساله که رو این قضیه داریم کاریم میکنیم تا چیزی که به غلط وبر اساس بی اطلاعی یک چوپان در کتاب اقای نادر افشار نادری چاپ شد.اصلاح بشه

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*