اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301769
تاریخ انتشار: 1399/08/20 01:58
هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم

 این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس کماکان در وضعیت قرمز، تصمیم جدید برای پیش گشایش بازار فردا، ارزش سهام عدالت و دارایکم چقدر شد؟ قیمت جدید بلیت هواپیما هفته آینده اعلام می‌شود، یارانه نقدی آبان سه شنبه واریز می‌شود، بیشترین سرمایه‌گذاری در ترکیه توسط کدام کشور؟ و خودروسازی برزیل در سایه‌روشن را در بر دارد.

بورس همچنان در وضعیت قرمز

امروز شاخص کل با ۲۵۳۷۴ واحد کاهش معادل منفی ۲.۰۵ درصد به یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۱۴۸ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۶۶۳۶ واحد کاهش معادل منفی ۲.۰۵ درصد به ۳۱۷ هزار و ۷۹۳ واحد، شاخص کل هم وزن با ۲۷۹۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۷۶ درصد به ۳۶۶ هزار و ۷۸ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۸۳۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۷۶ درصد به ۲۳۹ هزار و ۷۷۲ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۴۱۸۹ واحد کاهش معادل منفی ۲.۰۴ درصد به یک میلیون و ۶۴۴ هزار و ۶۳۲ واحد، شاخص بازار اول با ۲۴۷۶۱ واحد کاهش معادل منفی ۲.۹۰ درصد به ۸۳۰ هزار و ۳۳۳ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۷۰۷۸ واحد کاهش معادل منفی ۱.۰۰ درصد به ۲ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۴۷۰ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۶۸۳ هزار و ۳۴۲ نوبت معاملاتی، ۷ میلیارد و ۹۲۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۰ هزار و ۱۰ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز دوشنبه 19 آبان 99 / کام تلخ سهامداران

تصمیم جدید برای پیش گشایش بازار فردا

محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران گفت: طی اطلاعیه ای که تا دقایق دیگر منتشر می شود، امکان انجام معاملات روزانه از فردا میسر خواهد شد و تمامی سرمایه گذاران می توانند روزانه خرید و فروش کنند. وی در خصوص تغییرات پیش گشایش اعلام داشت: به زودی تغییراتی در پیش گشایش بازار نیز اعمال می شود که به این ترتیب پیش گشایش از ساعت ۸:۴۵ دقیقه تا ۸:۵۵ دقیقه خواهد بود و از ساعت ۸:۵۵ دقیقه تا ساعت ۹:۰۰ امکان هیچ گونه ویرایش و حذف وجود ندارد.

ارزش سهام عدالت و دارایکم چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۳۳۶ هزار و ۵۴۴ تومان (۳.۶ درصد) کاهش یافت و افت قیمت را در سومین روز معاملاتی هفته جاری ثبت کرد. با احتساب این موضوع، ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۷۲۰ تومان رسید. بنابراین، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۸۳۲ تومان رسیده است. همچنین قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با افزایش ۲.۰۱ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۷ هزار و ۶۹۲ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با ۳.۸۵ درصد رشد نسبت به روز معاملاتی قبل به ۱۸ هزار و ۱۰ تومان افزایش یافت. /منبع: نبض بورس

شاخص سهام اروپا با خبر واکسن کرونا ۴ درصد جهش کرد

سی‌ان‌بی‌سی: در معاملات روز دوشنبه، با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و با انتشار اخباری خوش در مورد واکسن کرونا سهام اروپایی به جهشی قدرتمند دست یافتند. غول دارویی آمریکا، فایزر و غول دارویی آلمان بایون‌تک، امروز اعلام کردند که واکسن کرونای آنها ۹۰ درصد در جلوگیری از ابتلای افراد سالم به این بیماری مؤثر است. شاخص پن یوروپین استاکس ۶۰۰ اروپا ۴.۰۸ درصد جهش کرد. داکس آلمان ۵.۵۳ درصد به ارزش خود افزود، فوتسی لندن ۴.۸۵ درصد جهش کرد، کاک فرانسه با جهش بزرگ ۶.۹۴ درصدی روبرو شد و فوتسی میلان ایتالیا ۵.۴۰ درصد بالا آمد.

خبر کشف واکسن کرونا قیمت نفت را بالا برد

قیمت نفت پس از انتشار خبر میزان بالای اثربخشی واکسن کرونا و پس از اینکه عربستان اعلام کرد توافق اوپک پلاس می‌تواند برای خنثی سازی افزایش عرضه و کاهش تقاضا تنظیم شود، تقریبا ۱۰ درصد افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۳.۳۸ دلار افزایش ۴۲.۸۳ دلار و نفت خام آمریکا با ۳.۶۷ دلار افزایش ۴۰.۸۱ دلار معامله شدند. نفت برنت تقریبا ۸ درصد و نفت خام آمریکا تقریبا ۱۰ درصد افزایش ارزش را ثبت کردند. شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد، واکسن کرونای این شرکت بیش از ۹۰ درصد اثربخشی داشته است. /رویترز

سقوط قیمت طلا با اعلام خبر کشف واکسن کرونا

قیمت نفت پس از انتشار خبر میزان بالای اثربخشی واکسن کرونا و پس از اینکه عربستان اعلام کرد، توافق اوپک پلاس می‌تواند برای خنثی سازی افزایش عرضه و کاهش تقاضا تنظیم شود، تقریبا ۱۰ درصد افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۳.۳۸ دلار افزایش ۴۲.۸۳ دلار و نفت خام آمریکا با ۳.۶۷ دلار افزایش ۴۰.۸۱ دلار معامله شدند. نفت برنت تقریبا ۸ درصد و نفت خام آمریکا تقریبا ۱۰ درصد افزایش ارزش را ثبت کردند. شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد، واکسن کرونای این شرکت بیش از ۹۰ درصد اثربخشی داشته است.

راس نرمان، تحلیلگر بازار گفت: «این دیدگاه وجود دارد بیرون آمدن از وضعیت همه گیری ویروس کرونا، عاملی برای رشد اقتصادی است و خبر مثبتی برای جهان است؛ اما خبری منفی برای طلاست.» /فارس

تغییر مسیر دلار

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به قیمت ۲۳۵۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۴۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۱۳۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۸۰۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۹۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز یکشنبه ۱۵۵۰ تومان افزایش نرخ دارد.

واکنش بانک مرکزی به شایعات ارزی

بانک مرکزی دقایقی پیش اعلام کرد: "علی رغم روند نزولی اخیر در بازار که البته مانند هر روندی گهگاه با اصلاح روبه رو می شود، برخی به غلط این گونه القا می کنند که سطوح مشخصی از نرخ بازار، کف قیمتی بانک مرکزی است و همچنین با انتشار اخبار و شایعات سعی در بر هم زدن چشم انداز کاهش ریسک های غیر اقتصادی دارند تا به هر شکل ممکن از کاهش نرخ بازار جلوگیری کنند. این گروه در صدد جبران زیان ناشی از فروکش کردن چشمگیر انتظارات منفی در بازار ارز کشور و متعاقبا سایر بازارها هستند. اما می توان تأکید کرد، روند نزولی شکل گرفته و ثبات در بازارهای دارایی علیرغم این گونه مقاومتها تداوم خواهد داشت. ضمن آن که بانک مرکزی انتظار دارد تا نهادهای مسئول، درپی شناسایی و معرفی گروه هایی باشند که با ایجاد این شایعات و القائات در تلاش هستند تا نگذارند کام مردم از ایجاد فضای باثبات در اقتصاد کشور شیرین شود. بر این اساس، بانک مرکزی همزمان با روند کاهش ریسک های غیراقتصادی، با قدرت و توان بیشتری قیمت بازار را به سمت نرخ های پایین تر که متکی بر عوامل بنیادین اقتصاد است هدایت می کند و بدیهی است با استمرار عرضه بانک مرکزی، پتروشیمی ها، فولادی ها و سایر صادرکنندگان و گشایش های ارزی در جریان، بازار ارز از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد."

قیمت جدید بلیت هواپیما هفته آینده اعلام می‌شود

پس از یک ماه گران‌فروشی بلیت هواپیما، رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرد که قیمت جدید در هفته آینده ابلاغ می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی موظف به رعایت این قیمت‌ها هستند. /ایرنا

یارانه نقدی آبان سه شنبه واریز می‌شود

سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها اعلام کرد:‌ یکصد و هفدهمین مرحله یارانه نقدی آبان ماه سال جاری به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل به مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۲۴ روز سه شنبه مورخ ۲۰ آبان ۹۹ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود. همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا پنجمین قسط از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات دریافت کرده‌اند کسر خواهد شد.

بیشترین سرمایه‌گذاری در ترکیه، توسط کدام کشور؟

ترکیه در شش ماه منتهی به ژوئن ۳.۹۳ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۱ درصد کاهش یافته است. کارشناسان تضعیف ارزش لیر، شیوع گسترده کرونا و افزایش نرخ تورم را از دلایل اصلی این کاهش قابل توجه عنوان می کنند. آن طور که داده های منتشر شده نشان می دهند، در بین بخش های مختلف، ۳.۲ میلیارد دلار از کل سرمایه گذاری‌ها مربوط به بخش خدمات بوده است و ۷۶۴ میلیون دلار در زمینه صنعت و ۲.۱ میلیون دلار در کشاورزی سرمایه خارجی جذب شده است. پتروشیمی و الکترونیک محبوب ترین بخش های صنعتی برای خارجی ها بوده است.  

در ماه آگوست ترکیه ۵۳۶ میلیون دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرده که در مقایسه با ۸۰۲ میلیون دلار ماه قبل کاهش محسوسی داشته است. در مقام مقایسه، متوسط جذب سرمایه مستقیم خارجی در ترکیه بین سال های ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۹ معادل ۱۴.۶ میلیارد دلار در سال بوده است. در بین کشورهای مختلف، ایتالیا بیشترین سرمایه‌گذاری را در ترکیه انجام داده است به گونه ای که طی دوره فوق، ۹۹۶ میلیون دلار از کل سرمایه خارجی جذب شده در ترکیه مربوط به این کشور بوده است. پس از این کشور، آمریکا با ۷۴۵ میلیون دلار، انگلیس با ۴۳۹ میلیون دلار و هلند با ۳۵۴ میلیون دلار قرار دارند.

وزیر راه و شهرسازی: مردم با ریزش دلار انتظار کاهش قیمت دارند؛ متاسفانه در قیمت‌ها چسبندگی داریم

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی درباره انتظار مردم نسبت به کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن با توجه به ریزش نرخ دلار، افزود: نکته حائز اهمیت این است که همواره تحولات نرخ ارز و طلا و به ویژه ارز بر روی کالا و خدمات اثرگذار بوده و با یکدیگر هم‌پیمایی مستمر داشتند. طبیعی است امروز که جریان نرخ ارز معکوس شده و شاهد افت نرخ دلار هستیم، باید قیمت‌ها کاهش یابد چراکه قیمت مسکن و انواع کالا و خدمات به بهانه افزایش قیمت ارز، بالا رفته بود و رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ارتباطی با عرضه و تقاضا نداشت و ندارد. وی تاکید کرد: با ریزش قیمت دلار و تثبیت آن، انتظار جامعه برای از بین رفتن حباب‌های چند لایه قیمتی که با جهش نرخ دلار ایجاد شده بود، به‌حق است و باید شاهد ورود به کانال‌های واقعی قیمت‌ها در تمام بخش‌ها و کالا‌ها و خدمات باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه دیده‌ایم که در این شرایط به لحاظ سنتی، در قیمت‌ها چسبندگی ایجاد می‌شود و با وجود اینکه ارز از قیمت بالا رها شده، اما قیمت انواع کالا و خدمات رها نمی‌شود، از بین رفتن این چسبندگی قیمت بستگی به مردم دارد که تا چه حد در این زمینه مصمم باشند و از خود اراده نشان دهند که در کنار دولت و سیستم نظارتی با این حباب‌های باقی مانده، مقابله کنند تا به شرایط عادی و طبیعی قیمت‌ها در انواع بازار‌ها برسیم.

امید یک خودروساز به ریاست‌جمهوری بایدن

مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس‌‌واگن پیش از اعلام نتیجه انتخابات آمریکا از اظهارنظر در مورد کاندیدای دلخواه خود امتناع کرد اما در عین حال طی گفت‌و‌گویی با بلومبرگ تاکید نمود که پیروزی جو بایدن بیشتر در راستای استراتژی فولکس‌واگن قرار دارد. در زمان اظهار نظر او با توجه به آرایی که باید هنوز در برخی ایالات‌ کلیدی شمارش می‌شدند، هنوز نمی‌شد نتیجه قطعی برای این انتخابات اعلام کرد. هربرت دیس گفت: «برنامه حزب دموکرات بیشتر در هماهنگی با استراتژی جهانی ما برای مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی است.» او این دیدگاه را با اهداف فولکس‌واگن برای عرضه تعداد بیشتری از خودروهای برقی در ایالات‌متحده مرتبط دانست و به این موضوع اشاره کرد که بازار ایالات‌متحده ضعیف‌ترین سهم از وسایل نقلیه برقی را در جایگاه مقایسه با اروپا و چین دارد. بایدن بارها علنی از سوق دادن صنعت خودروی آمریکا به سوی خودروهای برقی و حمایت از توسعه زیرساخت‌های شارژ این وسایل‌ نقلیه سخن گفته است. /دنیای اقتصاد

خودروسازی برزیل در سایه‌روشن

بنا بر اعلام انجمن خودروسازی برزیل، تولید وسایل نقلیه این کشور در اکتبر با رشد ۴/ ۷ درصدی نسبت به ماه قبلش مواجه شد تا رقم آن به ۲۳۶ هزار و ۴۶۸ دستگاه برسد. با این حال، این عدد هنوز ۱۸ درصد کمتر از تولید خودرو در برزیل نسبت به مدت مشابه سال گذشته محسوب می‌شود که دلیل اصلی آن پاندمی کروناست. فروش خودرو نیز در ماه اکتبر با رشد ۵/ ۳ درصدی نسبت به سپتامبر به ۲۱۵ هزار و ۴۴ دستگاه رسید، ولی این رکورد نیز هنوز ۱۵ درصد کمتر از اکتبر سال ۲۰۱۹ است. برزیل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان وسایل نقلیه در آمریکای لاتین محسوب می‌شود که در عین حال، میزبان یکی از شدید‌ترین موج‌های کرونا و مرگ‌و‌میر ناشی از آن طی ماه‌های گذشته بوده است؛ نظیر بسیاری از خودروسازان دیگر، شرکت‌های خودروسازی فعال در این کشور نیز طی ماه‌‌های گذشته به دلیل قرنطینه‌های مقابله با کرونا و افت تقاضا، با کاهش درآمد مواجه شده‌اند.

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*