اخبار عمومی
اعلام وصول 2
301979
تاریخ انتشار: 1399/09/30 20:23
دورهمی ها وتعاملات رودررو اعضای خانواده از دیرباز بعنوان یکی از دست آوردهای مهم فرهنگهای شرقی وخصوصا فرهنگ ایرانی است

پایگاه خبری عصرجهان؛حامد حیدری ✒️

امشب در تقویم ایرانیان شب یلداست. طولانی ترین شب سال ؛ به همین بهانه خانواده ها دور هم جمع میشوند و جشن میگیرند. جشنی که یکی از بارزترین مختصات آن دورهمی افرادخانواده وتعامل کلامی وغیر کلامی آنها با هم می باشد

به این مناسبت وخارج از موضوع تاریخی و فلسفه وجودی این شب که از عهده این نوشتار خارج است به آثار روانشناختی دورهمی ها برسلامت افراد وجامعه اشاره ای مختصر میکنم:

دورهمی ها وتعاملات رودررو اعضای خانواده از دیرباز بعنوان یکی از دست آوردهای مهم فرهنگهای شرقی وخصوصا فرهنگ ایرانی است اما متاسفانه این سرمایه ، به دلایل مختلف اجتماعی فرهنگی وتحولات جامعه شناختی وخصوصا تاثیر ونفوذعنصر رسانه، به حداقل رسیده است. که این امر میتواند پیامدهای فردی واجتماعی زیادی را به همراه داشته باشد.

سیر تاریخی شکل و ظاهر دورهمی ها هم به دلایل ذکر شده، دوره های مختلفی را پشت سرگذاشته است واز دورهمی های دایره ای ،که در آن شکل دورهمی هاو مهمانی ها بیشتربصورت حلقوی، ومیزان روابط کلامی بسیار بالا وتعامل چندسویه با همه افرادوجود داشت، با ظهور رسانه های سرد وخصوصا تلفزیون جای خودرا به دورهمی های خطی، که در آن تلفزیون وصفحه نمایش محوروکانون توجه می باشد ، داده است. دراین مرحله چیدمان ودیزاین نشیمن گاه یا اتاق پذیرایی طوری است که تلفزیون محور وکانون توجه اعضای خانواده است که بشدت ارتباطات کلامی رودروی افراد را کاهش داد .در مرحله بعد وبا ظهور رسانه های گرم و شبکه های اجتماعی تحت وب، دورهمی های نقطه ای شکل گرفته، به این ترتیب که افراداز طریقی گوشی های خود وفضای مجازی با مخاطبان یا علاقمندی های خود در ارتباط هستندو حداقل تعامل با افراد پیرامون خود در مجلس یا دور همی را دارند . بنابراین به شدت روابط رو در رو در این مرحله کاهش یافته است.

به همین دلیل حفظ و نگاهداشت سنت ها ورسم های دیرینه که در آن میزان تعاملات کلامی وغیرکلامی مثل بازی ها سرگرمی هاو...بالاست نه تنها در این دوره موردتایید است بلکه به شدت مورد نیاز خانواده ، خصوصا فرزندان وکودکان می باشد به جرات میتوان گفت که یکی از آفت هایی که کانون گرم خانواده را نشانه رفته، به حداقل رسیدن تعاملات کلامی وغیرکلامی اعضای خانواده با هم می باشد.

امروز عنصر تعاملات اعضای خانواده باهم نه تنها شاخصی برای سلامت روان خانواده و ضامنی برای بقای جامعه سالم وعاری از رفتار پرخطر بوده بلکه بعنوان یک پیش آیندمهم در پیشگیری از انواع اختلالات رفتاری و آسیب های روانی فردی واجتماعی به حساب می آید.همچنین تعاملات بین فردی اعضا خصوصا منظومه والدینی ومنظومه فرزندان باترکیب سازه هایی مثل کنترل ونظارت میتوانند تبیین کننده سبکهای فرزندپروری والدین و وآثاروپیامدهای آن باشند.

درکنار نفوذ عنصر رسانه که میشود با ارتقای سواد رسانه افراد خانواده آن را درخدمت رفاه وپیشرفت زندگی بکاربرد توانمندسازی والدین در خصوص سبک های فرزند پروری میتواند در ارتقای شاخص تعاملات اعضا باهم تاثیر شگرفی داشته باشد.

والدین پرمشغله با اهمالکاری انگیزشی واولویت گذاشتن به کار وعلاقمندی های خود به حساب تعامل با دیگر اعضای خانواده، والدین مستبد به دلیل ایجاد دیواره خشن سخت وغیرقابل نفوذارتباطی با فرزندان، والدین مسامحه گر وسهل گیر با عدم حضور فیزیکی وروانی موثر در منزل و والدین آشفته وپریشان با رفتارهای هیجانی توام با انرژی منفی مثل بحث وجدل ودرگیری های مداوم روابط اعضای خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار داده وآن را به پایین ترین حدممکن می رسانند به طوری که فضای روانی منزل همیشه توام با احساس تنهایی و انواع افسردگی ها اضطراب ها و دیگر اختلالات رفتاری خواهد بود.

در همین راستا توصیه های پیشگیرانه از بروز آسیب های روانی فردی واجتماعی فرزندانمان ،را باید در پای بندی به دورهمی های خانواده که در آن گفتگوی سازنده، گوش دادن فعال، بازی وسرگرمی بعنوان عناصری اصلی تعامل اعضای خانواده باهم باشد، جستجو کرد.

 

یلدایتان مبارک🌹

برچسب ها:
حامد حیدری ؛ یلدا ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*