اخبار عمومی
اعلام وصول 2
302145
تاریخ انتشار: 1399/11/04 20:30
نتیجه انتخابات ۹۲ برآیند پاسخ عمومی به ردصلاحیت هاشمی بود/انتقاد روحانیون از اظهارات جنجالی یک روحانی علیه روحانی / جواد امام: اصولگرایان از سید حسن خمینی دعوت کرده‌اند/ اظهارات صادق خرازی فرار روبه‌جلو برای منافع جناحی است

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

مرتضی نبوی: کفه مخالفت با FATF در مجمع تشخیص سنگین‌تر است

مرتضی نبوی در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: دست دولت خیلی برای توجیه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب پیوستن به لوایح باقی مانده از FATF پر نیست و با این اطلاعاتی که دولت داده، روند بررسی خیلی در مجمع تشخیص مصلحت تغییری نکرده است. وی ادامه داد: ‌یک بحثی در مجمع بوده است که ما تصویب کنیم به دو سازمان جهانی مبارزه با تروریسم و فساد بپیوندیم اما بعد از زمانی که تحریم‌ها کاملا برداشته شود که معنای این هم در واقع نپذیرفتن FATF است. نبوی با اشاره به اینکه در دوره قبلی در این زمینه تعادلی میان استدلال‌های اعضای مجمع و پاسخ‌های دولت برقرار نبود، گفت: یعنی کفه به این سمت بود که ضرر پیوستن به FATF بیشتر از نپیوستن به آن است و هنوز هم سنگینی کفه در مجمع تغییری نکرده است. در واقع سوال اعضای مجمع این است که از پارسال تا الان چه اتفاق جدیدی افتاده است و آیا دولت می تواند بگوید اگر این لوایح تصویب شود، وضعیت معیشت مردم بهتر می شود؟ دولتی‌ها می گویند تا تحریم ها باشد، شرایط تغییر نمی کند. به هر حال بنای نظام این است که به معاهدات بین المللی بپیوندد و جایی که لازم باشد، حق تحفظ را داشته باشیم، ولی شرایط فعلا در مجمع نسبت به گذشته تغییری نکرده است.

آشنا: نتیجه انتخابات ۹۲ برآیند پاسخ عمومی به ردصلاحیت هاشمی بود

مشاور رییس جمهور در توییتی نوشت که نتیجه انتخابات سال ۹۲ در واقع برآیند پاسخ عمومی به تصمیم شورای نگهبان بود. حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور در تویت خود نوشت: در سال ۹۲ اصلاح طلبان و اصولگرایان در بستر روانی و سیاسی ناشی از عدم احراز صلاحیت مرحوم هاشمی به رقابت پرداختند و نتیجه انتخابات هم برآیند پاسخ عمومی به این تصمیم شورای نگهبان بود. روحانی هم مانند هاشمی نه اصولگراست و نه اصلاح طلب. البته رحم اجاره‌ای مشکل عقیم بودن را حل نمی‌کند.

واکنش یک حقوقدان به برنامه جنجالی اخیر صداوسیما

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در خصوص توهین به رئیس جمهور در رسانه ملی گفت: ببینید از زمان شکل گیری مجلس یازدهم خطی شروع شده است برای ناکارآمد نشان دادنِ دولت تا بتوانند شرایط را به گونه‌ای پیش ببرند که انتخابات ۱۴۰۰ تحت الشعاع ناتوانی‌های دولت قرار گیرد و این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست. او گفت: می‌توانیم حرف های آقای جهان بزرگی را به دو بخش تقسیم کنیم؛ اول اینکه می گوید مملکت رها شده و آقای روحانی به جای آنکه برود ببیند در مملکت چه خبر است، نشسته‌اند در خانه، قسمت دوم هم اینکه گفته‌اند رئیس‌جمهور نشسته در خانه و منقل پای منقل است! به نظر من اتفاقا قسمت اول خیلی مهم تر است. ایشان به قدری به مسئله سطحی نگاه و فکر می‌کند که زمان شاه عباس کبیر است، که مسئولین لباس مبدل بپوشند و بروند ببینند در جامعه چه خبر است! نعمت احمدی گفت: امروز رئیس‌جمهور می‌نشیند و یک کلیک می کند و از مسائل باخبر می‌شود. یعنی نوع نگاه این افراد به گونه‌ای است که آدم فکر می کند از مسائل و تکنولوژی روز دنیا فرسنگ ها فاصله دارند؛ همانطور که آقای احمدی نژاد هم سازمان برنامه و بودجه و بودجه نویسی را به هم زد. ایشان هم فکر می کرد برای انجام دادنِ کارها باید یک گونی پول به دست گرفت و حرکت کرد، مثل دوره خلفای بنی‌عباس! ما از این نگاه باید بترسیم.

یک نماینده مجلس به سربازی که مانع از ورود او به خط ویژه شد، سیلی زد

خبرگزاری اصولگرای نسیم‌آنلاین در خبری نوشته: «شنیده‌ها حاکی است یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته به علت ممانعت سرباز راهور از ورود وی به خط ویژه اتوبوس، عصبانی شده و به صورت این سرباز سیلی زده است».این رسانه البته توضیحات بیشتری در این باره نداده است.

واکنش ستاد کل نیروهای مسلح به سیلی خوردن سرباز ناجا توسط نماینده مجلس

امیر دریادار رحیمی پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: در خصوص موضوع زد و خورد نماینده مجلس با یکی از سربازان نیروی انتظامی معاونت حقوقی ناجا وارد عمل شده و در حال تنظیم شکایتی در این خصوص است. از طریق دادگاه کارکنان دولت به این پرونده رسیدگی و تا به نتیجه رسیدن موضوع مساله بررسی خواهد شد. فرض کنیم که سرباز هم در این رابطه مقصر بوده باشد، لذا به هیچ عنوان هیچ فردی حق این را ندارد سربازی را که در حال انجام خدمت است، مورد ضرب و شتم خود قرار دهد. این پرونده در حال بررسی ستاد کل است و نتیجه آن متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.

جدال توئیتری مهاجرانی و آشنا درباره رئیس جمهور نظامی

وزیر ارشاد دولت اصلاحات با انتشار پیامی از مخالفت‌ها با رییس جمهور نظامی انتقاد کرد. سید عطاالله مهاجرانی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دولت نظامی؟! اگر سردار شهید قاسم سلیمانی حضور داشت و در انتخابات ریاست جمهوری ١٤٠٠ نامزد می‌شد، آیا کسی در صلاحیت کامل ایشان برای ریاست جمهوری تردید داشت؟! این معادله که رئیس جمهور نظامی باشد یا نباشد یک مغلطه است. اگر فردی نظامی نامزد شود باید به دانش، تجربه و صلاحیت او نگریست.»

حسام الدین آشنا هم در پاسخ به مهاجرانی نوشت: «وقتی نوشتم «بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره‌ای دفاع از حریم و حرم بماند...» آن بزرگ‌مرد با آقای جهانگیری تماس گرفت و پیغامی داد که بسیار روشن و آموزنده بود. کاش ایشان آن پیام را بازگو کند یا دیگرانی که نظر آن شهید را در مورد احتمال کاندیدا شدن می‌دانند لب باز کنند و حقیقت را بگویند.»

جواد امام: اصولگرایان از سید حسن خمینی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ دعوت کرده‌اند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: گروه های زیادی دوست دارند سید حسن خمینی کاندیدای آنها باشند. اصولگرایان از او دعوت کرده اند اما نپذیرفته است. «جواد امام»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با کاندیداتوری سید حسن خمینی در انتخابات ۱۴۰۰ به برنا گفت: گروه‌های زیادی دوست دارند سید حسن خمینی کاندیدای آنها باشد؛ اصولگرایان از او دعوت کرده اند اما نپذیرفته است. او افزود: اصلاح طلبان هم به او پیشنهاد داده اند اما هنوز عزم جدی برای حضور در انتخابات را ندارد.او افزود: از افراد دیگری هم در سطح او برای حضور در انتخابات دعوت شده؛ اما هیچ کدام نپذیرفتند؛ از جمله آنها محمدجواد ظریف است که بارها توسط گروه های مختلف اصلاح طلبی از او برای حضور در انتخابات دعوت شده اما تاکنون نپذیرفته است.این فعال سیاسی در ادامه بیان کرد: روز شنبه تکلیف لیست نهاد اجماع ساز مشخص و لیست ارائه و شخصیت ها مشخص می شوند.این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: اگر بنای حکومت انتخاباتی مشابه مجلس یازدهم باشد، هر تلاشی برای انتخابات بیهوده است.

انتقاد روحانیون از اظهارات جنجالی یک روحانی علیه روحانی

محمود صلواتی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و محمدتقی فاضل میبدی، مدرس دانشگاه و حوزه به اظهارات یک روحانی در شبکه چهار علیه رئیس جمهور واکنش نشان دادند.حجت الاسلام و المسلمین محمود صلواتی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی گفت: باید بپذیریم که مسئولان در حال خدمت به کشور و مردم هستند و اگر ضعف و نارسایی های هم هست، باید از زوایای مختلف به آن نگریست و دنبال علت ها رفت، نه این که با قضاوت های عجولانه، مسئولان را به خیانت و کم کاری متهم کنیم. وی ادامه داد: اینکه فردی با لباس روحانیت در صدا و سیمای جمهوری اسلامی با ادبیات زننده به منتخب مردم توهین کند، جای تاسف دارد. صدا و سیما در حالی اجازه چنین اهانتی را به این فرد داده که آقای دکتر روحانی دارای سابقه طولانی در انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و سایر مناصب حساس را دارد. صلواتی ادامه داد: روحانیت همان گونه که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اصلی را ایفا کردند، در تداوم و موفقیت انقلاب نیز رسالت و نقش اول را بر عهده دارند، بنابراین، باید مراقب باشیم عده ای در لباس روحانیت با ورود به کشمکش های جناحی و سیاسی، دستاوردهای انقلاب اسلامی را به فنا ندهند. وی در ادامه گفت: برای پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش های زیادی صورت گرفت، تعداد زیادی اعم از روحانیون، فعالان سیاسی و مردم در دوران رژیم طاغوت برای پیروزی انقلاب، شکنجه، تبعید و زندانی شده و عده ای نیز اعدام و یا محکوم به حبس های طولانی شدند. بنده نیز از جمله افرادی بودم که برای پیروزی انقلاب اسلامی و حاکمیت دین و اخلاق، به حبس ابد محکوم شده و چهار سال نیز حبس کشیدم که در چنین روزهایی، به عنوان آخرین زندانی سیاسی در آستانه پیروزی انقلاب آزاد شدم.

چرا قوه قضاییه به عنوان مدعی‌العموم به ماجرای توهین به رییس جمهور ورود نمی‌کند؟

بعد از اظهارات نامناسب در مورد رییس‌جمهور در برنامه زاویه شبکه چهار تلویزیون که منجر به ایجاد حواشی بسیاری شد، عده‌ای معتقدند که باید قوه‌قضاییه به عنوان مدعی‌العموم به این موضوع ورود کند؛ اما بر اساس قانون دادستان نمی‌تواند بدون اعلام شکایت از ناحیه شاکی خصوصی دستور تعقیب و رسیدگی صادر کند. سردبیر خبرگزاری میزان در پاسخ به این مطالبه که چرا قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم به ماجرای توهین به رییس جمهور در برنامه زاویه شبکه چهار ورود نمی‌کند در صفحه توییتر خود نوشت: «بعد از اظهارات نامناسب درمورد رئیس‌جمهور در برنامه تلویزیونی، برخی مطالبه می کنند قوه‌قضاییه بعنوان مدعی‌العموم ورود کند. احتمالا قانون جدید کاهش‌ مجازات‌ حبس‌تعزیری را نخوانده‌اند. براساس قانون دادستان نمی‌تواند بدون اعلام شکایت از ناحیه شاکی خصوصی دستور تعقیب و رسیدگی صادر کند. با توجه به قانون جدید، دایره شمول جرائم قابل گذشت توسعه یافته و برخی از مواد ق. م. ا از جمله ماده ۶۰۹ با عنوان هتک حرمت مقامات رسمی کشور در زمره جرائم قابل گذشت قرار گرفته و در این جرایم ورود و رسیدگی قوه قضاییه نیازمند شکایت رسمی از ناحیه مقامات مذکور است.»

کنایه آشنا به اصلاح‌طلبان: رحم اجاره‌ای مشکل عقیم بودن را حل نمی‌کند

مشاور رئیس‌جمهوری گفت: روحانی هم مانند هاشمی نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب. البته رحم اجاره‌ای مشکل عقیم بودن را حل نمی‌کند.حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در سال ۹۲ اصلاح طلبان و اصولگرایان در بستر روانی و سیاسی ناشی از عدم احراز صلاحیت مرحوم هاشمی به رقابت پرداختند و نتیجه انتخابات هم برآیند پاسخ عمومی به این تصمیم شورای نگهبان بود.او در ادامه نوشت: روحانی هم مانند هاشمی نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب. البته رحم اجاره‌ای مشکل عقیم بودن را حل نمی‌کند.

فعال اصولگرا: سید حسن خمینی باید مراعات جایگاه خود را بکند

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار کرد: واکنش منفی عده‌ای به کاندیداتوری سید حسن خمینی، دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین دلیل‌ها این است که آقای سید حسن اساساً باید جایگاهی فراجناحی داشته باشند. به هر حال، ایشان نوه مرحوم امام هستند و به همین دلیل شایسته نیست که به بحث‌های سیاسی مرسوم ورود کنند.او در ادامه گفت: با وجود این تاکید که البته بسیار هم مهم است و باید مورد توجه ایشان قرار گیرد، آقای سید حسن خمینی در سال‌های اخیر همواره با یک جریان نزدیکی و حشر و نشر داشته است که چنین رویکردی به هیچ وجه با جایگاهی که به واسطه انتصاب به بنیان‌گذار انقلاب دارد، متناسب نیست. در واقع اگر سید حسن نوه امام نبود، امثال ایشان در جامعه زیاد هستند که هم در حوزه و هم در عرصه سیاست فعالیت دارند.این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: سید حسن باید مراعات جایگاه خود را بکند؛ یعنی نگاه و رابطه‌اش با گروه‌های سیاسی یکی باشد. شاید به همین خاطر است که احتمال کاندیداتوری‌اش در هر انتخاباتی، باعث بروز حساسیت‌هایی می‌شود. او توضیح داد: سید حسن خمینی پایگاه رأی بالایی ندارد، چون ایشان به دلیل اینکه منصب اجرایی نداشته است مردم آشنایی‌ درباره‌اش ندارند، به طوری که به قطعیت می‌توان گفت بعید است طرفداران اصولگرایی و حامیان اصلاح‌طلبی رأی خود را به نام سید حسن خمینی بنویسند.ناصر ایمانی در پایان گفت: سید حسن خمینی باید خودش را متعلق به همه سلیقه‌های سیاسی بداند تا از این طریق از جایگاهش به طور مفیدی دفاع کند.

محمد هاشمی: اظهارات صادق خرازی فرار روبه‌جلو برای منافع جناحی است

عضو سابق حزب کارگزاران در واکنش به ابراز پشیمانی صادق خرازی از حمایت اصلاح طلبان از دولت روحانی گفت: اگر برای یک شخص یا گروه سیاسی، منافع ملی اصل باشد، هیچگاه با نگاه جناحی اقدام به سهم خواهی نمی‌کند و هر کاری هم که کرده، انجام وظیفه بوده است.محمد هاشمی رفسنجانی، عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران، درباره اظهارات اخیر صادق خرازی مبنی بر ابراز پشیمانی از حمایت اصلاح طلبان از روحانی که با واکنش محمود واعظی همراه بود، گفت: در این گونه مسائل دو نوع نگاه مطرح می شود: یک دیدگاه معطوف به منافع ملی است و نگاهی دیگر معطوف به منافع جناحی و حزبی است که در آن یک شخص یا جناح سیاسی منافع خود را بالاتر از منافع ملی تعریف می‌کند. وی افزود: اگر برای یک شخص یا گروه سیاسی، منافع ملی اصل باشد، هیچ گاه با نگاه جناحی اقدام به سهم خواهی نمی‌کند و هر کاری هم که کرده، انجام وظیفه بوده است. بنابراین نوع و منشا اظهاراتی که به نقل از آقای صادق خرازی در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده، بیشتر به منافع جناحی بازمی‌گردد و از نظر من بیان این گونه اظهارنظرات مطلوب نیست.عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه کسی که منافع جناحی را بر منافع ملی مقدم بداند، بار دیگر نیز اگر فرصت قرار گرفتن در قدرت یا مسئولیت را داشته باشد، در راستای منافع ملی عمل نخواهد کرد، گفت: با چنین معیار و شاخصی که عرض کردم می‌توان تشخیص داد که افراد یا گروه‌های سیاسی از همین حالا به دنبال این هستند که با بیان اظهاراتی به نوعی فرار به جلو کرده و در راستای منافع جناحی خود عمل می‌کنند تا در آینده برای خود از آن نمد کلاهی برای خود درست کنند یا اینکه در پی منافع ملی هستند.

عنابستانی ضرب و شتم مامور پلیس را تکذیب کرد

عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: بنده با آقای عنابستانی صحبت کرده‌ام و ایشان درگیری فیزیکی خود با مامور پلیس را به طور کلی تکذیب کردند.محمدرضا دشتی اردکانی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در واکنش به خبر ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی توسط یکی از نمایندگان مجلس و روند بررسی این موضوع در هیلت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: اگر گزارشی به دسته هیات نظارت برسد قطعا آن را بررسی خواهند کرد. بنده تاکنون استعلام گرفته‌ام هنوز شکایتی به ما واصل نشده است.وی افزود: بنده با آقای عنابستانی صحبت کرده‌ام و ایشان درگیری فیزیکی خود با مامور پلیس را به طور کلی تکذیب کردند. دشتی اردکانی ادامه داد: آقای عنابستانی گفتند که سرباز به من توهین کرد، ولی بنده به صورت فیزیکی با وی درگیر نشده‌ام. وی در پایان خاطرنشان کرد: باید این پرونده را در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی کنیم و نتیجه آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

اولین واکنش مجلس به سیلی زدن نماینده سبزوار به یک سرباز

رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با اشاره به انتشار خبر درگیری یک نماینده مجلس با مأمور راهور گفت: این هیات، ادعاهای موجود را بررسی و در صورت صحت و سقم حادثه و چگونگی ماجرا را بررسی و در صورت احراز تقصیر، برخورد قانونی را انجام خواهد داد. سیّد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، به تشریح نحوه رسیدگی به موضوع برخورد فیزیکی یکی از نمایندگان مجلس با مامور راهنمایی و رانندگی پرداخت.وی با بیان اینکه حادثۀ درگیری نماینده مجلس شورای اسلامی با مامور راهور در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در حال بررسی است، گفت: پس از رسیدن گزارش‌ها و ادعاهایی مبنی بر درگیری نماینده مجلس و یکی از مامورین پلیس راهور، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری‌ها را برای بررسی صحت و سقم و چگونگی موضوع آغاز کرد.قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: علی‌رغم پیگیری‌های چند روزه،گزارش نیروی انتظامی در این باره هنوز به مجلس ارسال نشده است.رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این هیات، ادعاهای موجود را بررسی و در صورت صحت و سقم حادثه و چگونگی ماجرا را بررسی و در صورت احراز تقصیر، برخورد قانونی را انجام خواهد داد.

توکلی: سیاست‌های کلی بازنگری شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی سیاست‌ها موضوعیت‌شان از بین رفته است و باید بازنگری شود، گفت: مشکل ما تولید نیست، توزیع است چون سیستم توزیع جلوی تولید را می‌گیرد. به گزارش اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دهمین پیش نشست همایش نظام مسائل اولویت دار کشور با موضوع "نظام مسائل اولویت دار کشور مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام در عرصه اقتصادی″ با سخنرانی احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیری مهدی مقدسی مدیر کل حقوقی مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام برگزار شد.توکلی در جمع شرکت کنندگان در دهمین پیش نشست همایش نظام مسائل اولویت دار کشور گفت: اگر سیاست‌ها اجرا شده باشد و وضع کشور این گونه باشد، پس سیاست‌ها به چه کار می آید؟ اگر به سیاست‌ها عمل شده باشد، نباید وضع این گونه باشد؛ پس معلوم می‌شود که یک جایی از کار مشکل دارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما در ۳۹ حوزه ۷۵۰ سیاست کلی داریم که این مقدار از سیاست‌های کلی زیاد است وقتی ۷۵۰ سیاست کلی داشته باشیم، نمی‌توان نظارت کرد. توکلی تاکید کردند: سیاست‌های کلی باید تعدادش کم باشد در حوزه‌های مادری باشد، باید معطوف به امور مهم باشد، نباید پخش شود چون ناکارآمد می‌شود. ۴ یا ۵ موضوع مهم مثل انتخابات مجلس، بودجه و فساد اقتصادی و ... باید انتخاب شود.

واکنش عباس عبدی به سیلی زدن آقای نماینده به یک سرباز

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی در واکنش به سیلی زدن یک نماینده مجلس به یک سرباز نوشت: «چندی پیش، یک سرباز را به دلیل انجام وظیفه اش در مازندران کتک زدند. فوری سروته ماجرا رو به آم آوردند. ببینیم مورد اخیر را چکارش خواهند کرد؟ اجباری به سربازی بروی، از حقوق خبری نباشد، کتک هم بخوری؟ انتظار دارید فردا از وطن دفاع کنند؟»

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*