پایگاه خبری عصرجهان-کهگیلویه وبویراحمد استانی چهارفصل با ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۶۰۰ هزار هکتار جنگل در جنوب غربی ایران بوده که در واقع ۲۰ درصد جنگل ها زاگرس در این استان قرار دارد و یکی از تامین کنندگان اصلی زغال بلوط به صورت غیر قانونی شناخته می شود
ماشین ها که جان می گیرند ، می سوزند و می سوزانند، فکر و ذهنشان به حداقل رساندن زمان میان مبدا و مقصد است تا نان شبشان را تامین کنند. این ماشین ها به خودرو های شوتی معروفند خودروهایی که رانندگان آن در قالب حملکننده قاچاق چوب که تیشه به ریشه جنگل ها زاگرس می زننه و خطراتی که برای مردم در جاد رقم می زنند و برای لقمه نانی، ناامنی و مرگ ، را به دیگران هدیه می دهند.
سرعت بالا، پلاک ها ناخوانا، تردد در نیمه های شب ، راننده های ماهر و بی کله ای که گویا هیچ ترسی از پیچ های تند جاده ، تاریکی و گشت های پلیس ندارند ، .
شاید بیشتر جوانانی که به این شغل ها رو می اورند ؛ نداشتن شغل مناسب و یا سود خوبی که نصبیشان میشود.
کهگیلویه وبویراحمد استانی چهارفصل با ۵۰۰ هزار هکتار مرتع و ۶۰۰ هزار هکتار جنگل در جنوب غربی ایران بوده که در واقع ۲۰ درصد جنگل ها زاگرس در این استان قرار دارد و یکی از تامین کنندگان اصلی زغال بلوط به صورت غیر قانونی شناخته می شود، این روزها تیشه بیکاری بر گرده این جنگل ها فرود می آید و خودروهای شوتی چوب و زغال بلوط ها را در کهگیلویه و بویراحمد به استانهای مختلف کشور قاچاق می کنند و از اواخر پاییز و در زمستان قاچاق چوب بلوط ها افزایش می یاید.
یکی از راننده گان شوتی به خبرنگار اَفتونیوز می گوید : ساعت ۴ بعدازظهر به جنگل ها می رویم با اَره برقی که خریدم حدود سه ماشین خرد میکنم و اماده میکنم و ازساعت ۸ شب تا ۴ صبح سه بار به سمت شیراز حرکت میکنم و بدون درد سر حدود ۳ میلیون همین یک شب کار میکنم ، و به سراغ یکی دیگه رفتم و چند دقیقه را باهاش حرف زدم
یکی دیگر از این رانندگان می گوید: توقف برای شوتی در جاده ممنوع است مگه اینکه با اسکورت ها از قبل هماهنگ کرده باشد . آنها در مبدا استارت می زنند و در مقصد ترمز می کنند و بارش ازیاسوج به سمت بهبهان حرکت میکند و حدود ۴۰۰ کلیو هیزم خشک با خود حمل میکند، در مسیر آب خوردن، و بنزین یا چرت زدن نداریم چرا که وقت بارگیری، بنزینت باید تکمیل باشه و راننده شوتی پشت فرمان که مینشیند، موتور را به قصد۱۸۰ یا ۲۰۰ آتش میکند و میگن ترمزی در کار نیست و میگفت کاری به پیچ وچاله چوله یا سرعت گیر نداریم ، شهرستان و بویراحمد شوتی ها بیشتری در حمل قاچاق چوب دارد
تاراج منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی، آلودگی هوا، وقوع سیل، رانش زمین، از بین رفتن گیاهان بومی و گونه های ارزشمند و آسیب به محیط زیست جانوران و انسانها تنها بخشی از مضرات قاچاق چوب است که باید با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم و جدیتر شدن متولیان این بخش از گسترش آن جلوگیری کرد.
گزارش : امیر بینافر/افتونیوز