اخبار عمومی
اعلام وصول 2
30271
تاریخ انتشار: 1395/02/13 12:32
سخنگوی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی کشور:
با رایزنی فعالان حوزه میراث فرهنگی و محیط زیست پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی شکل گرفت تا به یاری فعالان حقیقی این دو حوزه بتواند خواستها ...

پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان/با رایزنی فعالان حوزه میراث فرهنگی و محیط زیست پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی شکل گرفت تا به یاری فعالان حقیقی این دو حوزه بتواند خواستها و مطالبات انبوه دوستداران محیط زیست و میراث فرهنگی را هماهنگ و متمرکز کند.
علی رضا افشاریدر انتخاباتی که گذشت پویش موفق شد میثاق‌نامه‌اش را به تأیید بیش از 100 تن از نامزدها برساند که یک‌سوم آنها وارد مجلس شده‌اند. تاکنون پویش موفق شده است که در 14 استان از جمله کهگیلویه و بویراحمد هسته استانی خود را تشکیل دهد. به همین بهانه گفتگویی با علیرضا افشاری سخنگوی پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی ترتیب داده شد، که در ادامه می خوانیم.
جناب افشاری ایده تشکیل پویش پاسداری از کجا شروع شد؟ و این پویش با چه اهدافی شروع به کار کرد و چه برنامه هایی دارد؟
نابودی میراث فرهنگی و محیط زیست ما چنان شدت گرفته که برای متوقف کردن این سیر نباید هیچ امکانی را نادیده بگیریم. یکی از مهم‌ترین نهادهایی که می‌تواند هم از نظر قانون‌گذاری و هم از نظر نظارت بر حُسن اجرای قوانین در تغییر این شرایط، بسیار مهم باشد مجلس شورای اسلامی است. هم‌چنان که در این سالها بی‌توجهی این قوه مهم مملکتی سبب اتفاقات ناگواری در این دو عرصه شده است و حتی گاهی نماینده‌ای به خاطر برخی منافع شخصی یا نا آگاهی سبب تصویب قانون خسران ‌باری شده که پیامدهای جبران ‌ناپذیری داشته است. از این رو، فرستادن افراد آگاه به این عرصه و ممانعت از ورود برخی کسان که یا ناآگاه هستند و یا تعمداً منافع شخصی یا منافع پیمانکاران بزرگی را که کارشان با تخریب میراث فرهنگی و محیط زیست همراه است دنبال می‌کنند، همواره دغدغه شماری از فعالان این دو عرصه بوده است.
اما از آن‌جا که انجمن‌ها و نهادهای مدنی این کنش و حضور در عرصه انتخابات را عملی سیاسی می‌دیدند یا این هراس وجود دارد که مراجع ذی‌صلاح از این عمل آنها برداشت کاری سیاسی را داشته باشند، از ورود به این عرصه خودداری کرده‌اند. هر چند برخی کنشگران رأسا در هنگام انتخابات فعالیت داشته‌اند. از این رو، در پی دو سال رایزنی برخی فعالان این عرصه‌ها پویش یا کمپین پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی شکل گرفت تا به یاری فعالان حقیقی این دو حوزه بتواند خواستها و مطالبات انبوه دوستداران محیط زیست و میراث فرهنگی را هماهنگ و متمرکز کند.
برای اجرای این حرکت پس از تنظیم مرام‌نامه، میثاق‌نامه‌ای تنظیم شد تا به تأیید نامزدها برسد؛ آن‌هم نامزدهایی که پیشینه برخورد با میراث فرهنگی و طبیعی را نداشته باشند، تا اگر آنها این میثاق را تایید کردند فعالان دو حوزه‌ی یادشده، که در واقع نمایندگان بخش وسیعی از مردم هستند، از آنها پشتیبانی کنند. در انتخاباتی که گذشت پویش موفق شد میثاق‌نامه‌اش را به تأیید بیش از 100 تن از نامزدها برساند که یک ‌سوم آنها وارد مجلس شده‌اند.
راهکار و برنامه پویش برای دوران بعد از انتخابات و تشکیل مجلس چیست؟
یکی از موارد مهمی که در بحث شکلی در میثاق‌نامه‌مان آمده بود برقراری ارتباط مستمر و پیوسته نمایندگان با هسته استانی پویش است. از این رو، با برگزاری انتخابات کار پویش تمام نمی‌شود. دوستان پویش در هر استان باید بکوشند در دو کمیته یا کارگروه میراث فرهنگی و محیط زیست مشکلات و معضلات منطقه را گردآوری کنند، سپس با بهره بردن از متخصصان راه‌های رفع آن مشکلات را هم یافته، سپس در نشست‌هایی فصلی آنها را به نمایندگان دهند تا آن بخشی از کار را که نهاد بزرگ قانونگذاری باید پیش ببرد، انجام دهد. در تمام این مراحل هم یاران پویش می‌کوشند از توان و قدرت رسانه‌ها یاری بگیرند و ضمن خبری کردن مشکلات در دو حوزه یاد شده، همسویی نمایندگان پرتلاش را برجسته کنند و طبیعتاً عدم همسویی را هم بازتاب دهند.
مجموعه همکاران و اعضاء پویش متشکل از چه گروهی هستند؟
اکثرا فعالان انجمن‌های محیط‌زیستی یا میراثی ــ درهمه حوزه‌هایش ــ هستند، هر چند در میان‌شان فعالان رسانه‌ای یا کارشناسان و متخصصان این دو عرصه هم وجود دارد. تاکنون پویش موفق شده در 14 استان هسته استانی را شکل دهد.
استقبال از پویش تاکنون چطور بوده است؟
همان‌طور که می‌دانید در هنگام انتخابات بسیاری کمپین‌ها شکل می‌گیرند و از سویی طول می‌کشد تا حتی در میان خود فعالان این دو عرصه هم اعتماد کامل شکل بگیرد که آیا این حرکت در جستجوی نفعی خاص است یا وابستگی به جریانی سیاسی دارد یا نه. با این وجود، به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این حرکت شده است، چه آن‌که هنگام اعلام موجودیت، تأیید بیش از 80 تن از فعالان قدیمی این دو عرصه را داشتیم و چه آن‌که در این مدت از 5 هسته استانی به 14 هسته رسیدیم و حتی فراتر از آن فهرست انتخاباتی ما ــ به یاری نمایندگانی که فردی همکاری می‌کردند ــ نزدیک به بیست استان را در بر می‌گرفت. جدا از این موارد، چون پویش برای ادامه راه و ارتباط با نمایندگان هم برنامه دارد این احتمال قوی است که بر شمار هموندان آن افزوده شود.
لطفاً به معرفی پویش در استان کهگیلویه بویراحمد بپردازید.
به نظرم در این باره گفتگویی با مسئول پویش در استان، دوست رسانه‌ای ‌مان، آقای صادق دوپیکر داشته باشید. ایشان به ‌تازگی این مسؤولیت را پذیرفته‌اند، هر چند پویش به یاری دوستانی که پیش از ایشان نمایندگی پویش در استان را داشتند، توانسته بود تأیید دو تن از نامزدهایی را که هم ‌اینک نماینده مجلس هستند بگیرد که به این‌ وسیله سپاسگزاری فعالان میراث فرهنگی و محیط زیست از این دوست گرامی و یاران‌شان را هم اعلام می‌کنیم و امید است جناب دوپیکر و هموندانشان در هسته استانی پویش ؛ آقایان پویا وکیلی ، مجتبی عسکری، خدامراد فروهر، هادی سنایی و هاشم قاسمی بتوانند یاریگر دوستداران میراث ارزشمند کشور در آن استان باشند و به یاری نمایندگان مجلس اتفاق خوبی را برای این میراث رقم بزنند.
از اینکه وقتتان را به ما دادید بسیار سپاسگزاریم و برای شما و پویش در ادامه مسیر فعالیت تان آرزوی موفقیت داریم.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*