اخبار عمومی
اعلام وصول 2
302790
تاریخ انتشار: 1400/02/14 22:51
طبق قانون، فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می شود.

ایرنا نوشت: ساماندهی بازار مسکن و جلوگیری از فرار مالیاتی در ماه‌های اخیر تشدید شده و بر این اساس، همه املاک باید ثبت شوند، طبق قانون، فرسودگی، بهانه‌ای برای عدم پرداخت مالیات نیست و املاک کلنگی نیز مشمول مالیات خانه‌های خالی می‌شوند.

بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب آذرماه ۹۹ تمامی سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی مالک و مستاجر و تمام مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را ظرف ۲ ماه (از ۱۹ فروردین تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰) در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در صورتی که بیش از ۱۲۰ روز مالک یا ساکن نداشته باشد به عنوان مسکن خالی ثبت شده و به ازای هر ماه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود.

یکی از سوالات متداول مالکان این است که چنانچه ملکی به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره دادن نداشته باشد، آیا مشمول مالیات خانه خالی می شود؟

 چنانچه ملکی به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره‌دادن نداشته باشد باز هم مشمول مالیات خانه خالی می‌شود.

طبق قانون، فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می شود.

بر این اساس پس از اینکه مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات خانه خالی بودن را دریافت کرد باید به سامانه جهت خوداظهاری مراجعه کند.

سوال دیگر این است که حکم ملکی که خریداری شده اما هنوز به مالک جدید تحویل نشده و در فاصله زمان بین خرید تا تحویل نهایی خالی بوده، چیست؟ بر اساس قانون اگر به میزان ۱۲۰ روز خالی باشد و در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات خانه خالی می شود.

پس از پایان زمان خوداظهاری دستگاه‌ها مکلف هستند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، خدمات حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب (آب، برق، تلفن و گاز)، ارسال اسناد و مدارک (گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه)، ثبت نام در مدارس محل اقامت و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی، کدپستی، شرح نشانی یکتای درج شده اقامتگاه اصلی در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.

وزارت راه و شهرسازی به منظور سهولت در ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، ۲۴ ساعته، تلفنی و پیامکی به سوالات شهروندان پاسخ می‌دهد.

بر همین اساس، مرکز ارتباط مردمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور با شماره ۵۹۱۹۸-۰۲۱ وشماره پیامکی ۰۲۱۱۹۳ برای پاسخگویی به صورت ۲۴ ساعته آمادگی دارد.

شهروندان تهرانی با گرفتن شماره ۵۹۱۹۸ و شهروندان دیگر استان‌های کشور با شماره‌گیری ۰۲۱۵۹۱۹۸ می‌توانند در گفت‌وگو با کارشناسان مرکز ارتباط مردمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع‌ها و سوالات خود را مطرح کنند.

تا روز نهم اردیبهشت ماه مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان بر اساس آخرین رقم کد ملی سرپرستان خانوار تعریف شده بود. اما از روز ۱۰ اردیبهشت تمامی سرپرستان خانوار می‌توانند تا ۱۹ خرداد بدون هیچ شرطی در سامانه املاک و اسکان ثبت نام داشته باشند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*