اخبار عمومی
اعلام وصول 2
302796
تاریخ انتشار: 1400/02/15 01:15
اگر مخالفان موفق به تشکیل دولت شوند، نتانیاهو پس از ۱۲ سال از قدرت کنار می‌رود

 یورونیوز نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نتوانست دولت را طبق برنامه تشکیل دهد و زمینه را برای مخالفان خود که می‌خواستند او را از قدرت برکنار کنند هموار کرد.


برخی از شبکه‌های تلویزیونی اسرائیلی از روز دوشنبه در طرح سناریوهای مختلف در این موضوع که چگونه حزب لیکود به رهبری نتانیاهو می‌تواند اکثریت پارلمانی را کسب کند، با یکدیگر رقابت می‌کردند.
حزب لیکود در انتخابات ۲۳ مارس (سه فروردین) توانست ۳۰ کرسی پارلمانی را از ۱۲۰ کرسی کسب کند و در صدر قرار گیرد. رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل ماه گذشته در حکمی نتانیاهو را مسئول تشکیل دولت کرد. انتخابات ۲۳ مارس چهارمین انتخابات در کمتر از دو سال در اسرائیل بود که با امید بازگشایی در بن‌بست سیاسی این کشور برگزار شد.
اما پس از هفته‌ها بحث و گفت‌وگو و ایجاد شایعات متناقض، نتانیاهو نتوانست اکثریت ۶۱ نماینده را برای تشکیل دولت ائتلافی کنار هم جمع کند.
دفتر ریاست جمهوری در بیانیه کوتاهی اعلام کرد: «کمی قبل از نیمه‌شب، آقای نتانیاهو به ریاست جمهوری اطلاع داد که قادر به تشکیل دولت نیست و بنابراین در حال بازگرداندن اختیارات به رئیس جمهور است.»
با این شرایط رئیس جمهوری اسرائیل باید از روز چهارشنبه صبح در تماس با نمایندگان منتخب کنست باشد تا درباره اقدامی که در پیش گرفته می‌شود، صحبت کند.
یائیر لاپید، با گرایشات میانه، روزنامه‌نگار سابق و رهبر حزب یش عتید روز دوشنبه گفته بود آماده است تا وظیفه تشکیل دولت را به او بسپارند.
زمان دوره جدید فرا رسیده است (...) این فرصتی تاریخی برای از بین بردن موانعی است که جامعه اسرائیل را تقسیم می‌کند. [فرصتی تاریخی] برای متحد کردن مذهبی و سکولار و چپ و راست و میانه است

یائیر لاپید رهبر حزب یش عتید

آقای لاپید اضافه کرده بود: «زمان دوره جدید فرا رسیده است (...) این فرصتی تاریخی برای از بین بردن موانعی است که جامعه اسرائیل را تقسیم می‌کند. [فرصتی تاریخی] برای متحد کردن مذهبی و سکولار و چپ و راست و میانه است.»
بنیامین نتانیاهو در هفته‌های اخیر تلاش کرد تا با متحدان خود از احزاب فوق ارتدوکس و جناح راست افراطی یامینا و راست افراطی «صهیونیسم دینی» یک «دولت راست» تشکیل دهد.
اما با همه این گروه‌ها، شمار کرسی‌ها در ائتلاف او به ۵۹ نماینده می‌رسید که همچنان دو کرسی برای کسب اکثریت کم داشت.
از سوی دیگر بنی گانتس، رئیس سابق ارتش عصر روز سه‌شنبه گفت که «با تمام رهبران احزاب طرفدار تغییر گفت‌وگو کرده تا از آن‌ها بخواهد که آقای لاپید را برای تشکیل دولت توصیه کنند» تا «طی چند ساعت» با هم دولت تشکیل دهند.
اما طبق گزارش خبرگزاری فرانسه این احزاب نیز تنها ۵۱ نماینده خواهند داشت که ۱۰ نماینده کمتر از ائتلاف برای تشکیل دولت است. بنابراین او باید ۱۰ کرسی دیگر از میان احزاب عربی یا تشکیلات راست افراطی به رهبری نفتالی بنت گرد آورد تا بتواند دولت تشکیل دهد.
اگر مخالفان موفق به تشکیل دولت شوند، نتانیاهو پس از ۱۲ سال از قدرت کنار می‌رود و صفحه‌ای جدید در تاریخ اسرائیل ورق می‌خورد. در غیر این صورت ممکن است انتخابات پنجم در دو سال اخیر گریز ناپذیر باشد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*