اخبار عمومی
اعلام وصول 2
3029
تاریخ انتشار: 1393/09/24 22:19
رئیس موسسه تحقیقات خرما کشور:
رئیس موسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری کشور گفت: هرگونه تغییر در زیست بوم رودخانه کارون شامل برداشت های بی رویه ، ورود زه آب های کشاورزی و یا انتقال آب تهدیدی برای نخیلات پایین دست استان محسوب می شود.

عصرجهان -'مسعود لطیفیان' دوشنبه در همایش علمی تاثیر متقابل احیای رودخانه کارون در طرح 550 هزار هکتاری و تولید خرمای استان در سالن جلسات جهاد کشاورزی استان گفت : در استان خوزستان بیش از 40 هزار هکتار نخیلات وجود دارد که از این میزان سالانه بیش از 15 هزار تن خرما تولید می شود .

وی افزود: زمین های حوزه رودخانه کارون از مستعد ترین زمین ها برای کاشت نخیلات است که در صورت بهبود وضعیت آب بهترین محصول خرما در این اراضی به دست خواهد آمد.

رئیس موسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری کشور افزود: 55 درصد از نخیلات در استان خوزستان از طریق رودخانه کارون آبیاری می شود که برداشت های بی رویه از بالادست و کاهش دبی این رودخانه و شوری آب موجب از بین رفتن بخشی از نخیلات در شهرستان های خرمشهر و آبادان شده است.

لطیفیان افزود: کاهش دبی رودخانه کارون موجب شده که آب خلیج فارس وارد این رودخانه شده و به علت شوری آب تولید خرمای نخیلات استان کاهش یافته است.

در ادامه این نشست رئیس بخش آبیاری و تغذیه گیاهی موسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری کشور نیز بیان کرد: در استان خوزستان سه نوع اراضی غیر شور ،مستعد شور شدن و خیلی شور وجود دارد .

عبدالحمید محبی بیان کرد: شوری رودخانه کارون در 50 سال گذشته به دلیل برخی مشکلات در حال افزایش است و در این سالها بسیاری از نخلستان های جنوب استان به دلیل افزایش ای سی از بین رفته است.

وی با اشاره به وارد شدن علف های شور پسند به نخلستان های استان گفت: به دلیل افزایش شوری رودخانه کارون رشد علف های شور پسند در نخیلات استان به شدت افزایش یافته که این نوع علف خطری بزرگ برای نخل های استان است.

در ادامه این جلسه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان نیز با اشاره به رشد حوضچه های غیرمجاز پرورش ماهی گفت: این حوضچه ها به صورت شبانه در جنوب اهواز و خرمشهر در حال ایجاد شدن است و این مسئله یکی از دلیل اصلی شور شدن رودخانه کارون است.

احمد رضا لاهیجان زاده بیان کرد: همچنین افزایش کشت برنج در پایین دست استان نیز ای سی رودخانه کارون را افزایش داده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*