اخبار عمومی
اعلام وصول 2
302929
تاریخ انتشار: 1400/03/09 17:07
معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه ۹ خردادماه در نشستی با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی آخرین فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران و برنامه‌های آتی آن را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از بنیاد شهید و امور ایثارگران، مهندس سعید اوحدی در این نشست ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا، اصحاب رسانه را به‌عنوان یک پشتیبان صدیق برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در اجرای برنامه‌ها خواند و افزود: آثار وضعی ارزشمند اهالی و اصحاب رسانه در دستیابی بنیاد به اهداف خود کاملا مشهود و قابل تقدیر است.


رییس‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه خردادماه را از ماه‌های ماندگار در خاطره مردم ایران، محور مقاومت و در تراز بین‌المللی عنوان کرد و گفت: سوم خردادماه و آزادسازی خرمشهر نقطه عطف مهمی در تاریخ ۸ سال دفاع مقدس و یک پیروزی بزرگ برای ملت قهرمان ایران هم به لحاظ نظامی و هم سیاسی بود. آزادسازی خرمشهر هیمنه رژیم بعث و هم‌پیمانان آن را خرد کرد و یک خودباوری مهم در جبهه انقلاب و اسلام به‌وجود آورد.
وی تقارن پیروزی عظیم محور مقاومت در فلسطین و غزه با سالروز آزادسازی خرمشهر و عملیات الی بیت‌المقدس را یک اتفاق مبارک و از حکمت‌های الهی خواند و افزود: امروز در ادامه دفاع مقدس ما؛ دفاع در فلسطین اشغالی همچنان جریان دارد و شاهد هستیم که برای نخستین بار صهیونیست‌ها بدون هیچ پیش‌شرط و با پذیرش تمام شروط مقاومت آتش‌بس را پذیرفتند. این پیروزی مردم مقاومت در واقع تحقق بخش عظیمی از آرمان‌های حضرت امام (ره)، سیدالشهدای محور مقاومت و شهدای مقاومت و نقطه عطفی در به‌هم‌زدن توازن نظامی و سیاسی منطقه است و پس از آن قطعاً کسی جرأت نمی‌کند از معامله قرن و عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب اسرائیل صحبت کند.
 رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگر صحبت‌های خود در بیان برنامه‌های بنیاد در سال گذشته عنوان کرد: علی‌رغم برخی مشکلات و مسائلی که از سال‌های گذشته متراکم شده بود، در سال گذشته با حمایت دولت، سازمان برنامه و بودجه و ستاد نیروهای کل مسلح، بیش از ۸ هزار میلیارد بدهی بنیاد به جامعه نجیب ایثارگری و دستگاه‌های مختلف پرداخت شد.

کارنامه حوزه بهداشت و درمان ایثارگران
اوحدی افتتاح ۵۳ طرح در بنیاد در حوزه‌های مختلف اقتصادی، درمانی و آموزشی که زمینه اشتغال برای ۳۰ هزار عزیز جامعه ایثارگری فراهم کرد را از اهم برنامه‌های بنیاد در سال گذشته خواند و اضافه کرد: در سال گذشته فقط در حوزه درمانی که از مسئولیت‌های ویژه بنیاد است، ۹۰۵ تخت به تخت‌های بیمارستانی اضافه شد، که از این تعداد حدود ۱۵۰ تخت مربوط به بخش مراقبت‌های ویژه بود.
وی ادامه داد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) طی ماه‌های آتی یک بیمارستان هزار تخت‌خوابی با پیشرفته‌ترین امکانات درمانی برای ایثارگران خواهد بود.
معاون رییس‌جمهور در ادامه گفت: در سال گذشته حدود ۶۱ هزار و ۵۰۰ پرونده در کمیسیون پزشکی بنیاد مطرح شد، که نسبت به سال ۹۸ _که بدون شرایط کرونا ۵۴ هزار پرونده مطرح شده بود_ ۱۰ درصد افزایش داشته و برنامه ما برای سال ۱۴۰۰ بررسی ۷۰ هزار پرونده خواهد بود.
وی افزود: از اتفاقات خوب در حوزه بهداشت و درمان بنیاد، تشکیل کمیسیون پزشکی در سوریه، دمشق و حلب با همکاری سپاه قدس بود تا رزمندگان ما در جبهه مقاومت مجبور به مراجعه به ایران نباشند.

تشکیل پرونده سلامت الکترونیک جامعه ایثارگری
اوحدی انجام ۱۰۰ هزار مورد پایش سلامت در سال گذشته را از اتفاقات خوب حوزه بهداشت و درمان بنیاد علی‌رغم وجود بیماری کرونا خواند و اضافه کرد: این برنامه در سال ۱۴۰۰ با صددرصد افزایش پیگیری خواهد شد. تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای عزیزان جامعه ایثارگری با همکاری بیمه دی هم از اتفاقات مبارک درمانی در سال گذشته بود که زمینه مناسبی برای پیگیری پرونده و موارد پزشکی و درمانی عزیزان ایثارگر تحت پوشش این طرح است.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه سال پیش اتفاقات مهمی را در بیمه دی شاهد بودیم، عنوان کرد: سال قبل در چنین روزهایی فقط ۲۰۰۰ مرکز درمانی طرف قرارداد بیمه دی بودند، اما امروز با ۹۰۰۰ مرکز درمانی قرارداد داریم. همچنین در طول ۵ سال گذشته هیچ زمانی سراغ نداریم که مطالبات بیمه دی در پایان سال صددرصد پرداخت شده باشد؛ اما در سال ۹۹ تمام مطالبات بیمه دی تا پایان اسفندماه پرداخت شد.
اوحدی با اعلام اینکه بیمه دی ۹۰۰ نمایندگی، ۴۸ شعبه و ۷۵۰ میز خدمت در ساختمان‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در سراسر کشور دارد، اضافه کرد: امسال یک برنامه جامع بسیار خوب در بیمه دی طراحی شده است که پایلوت این برنامه در سال ۱۴۰۰ در اصفهان اجرا می‌شود و طی آن هزینه‌های درمانی عزیزان جامعه ایثارگری درب منازل ایشان تسویه می‌شود. از دیگر اقدامات خوب بیمه دی ارائه خدمات بیمه‌های مختلف، به‌صورت اقساطی و با لحاظ کردن تخفیف ویژه ایثارگران است که با استقبال خوب جامعه ایثارگری همراه شده است.
وی افزود: بیمه دی در سال گذشته از نظر شاخص بهره‌وری جزو صد شرکت برتر کشور انتخاب شد و ظرف یک هفته آینده افزایش سرمایه در بیمه دی را خواهیم داشت.
 
اتفاقات مهم  فرهنگی بنیاد در سالی که گذشت
اوحدی اجرای ۴۰ برنامه با چهل هزار اجرا به مناسبت چهلمین هفته دفاع مقدس را از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی بنیاد در سال گذشته خواند و افزود: طی سال گذشته علی‌رغم بیماری کرونا و با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی زمینه حضور بیش از ۱۱ هزار نفر از عزیزان جامعه ایثارگری و خانواده‌های شهدا در اردوها و اماکن تفریحی و اقامتی بنیاد فراهم شد که در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده زمینه برای حضور ۴۰ هزار نفر از این عزیزان فراهم شود.
معاون رییس جمهور تجلیل از نخبگان ایثارگری و رتبه‌های زیر ۱۰۰ کنکور سراسری بدون سهمیه را از دیگر برنامه‌های فرهنگی بنیاد در سال ۹۹ خواند و افزود: در سال گذشته مسئولیت تدوین «سند ملی جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت» که در ۴۰ سال گذشته جای خالی آن کاملا مشهود بود، به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شد که با تشکیل کمیته‌های تخصصی و با استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی در ۵ فصل تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل داده شد؛ که اتفاق بزرگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد بود.
وی اجرای ۳۹ برنامه با ۳۹ هزار اجرا در سراسر کشور ویژه ایام سوم خردادماه تا ۱۵ خردادماه امسال را از دیگر برنامه‌های فرهنگی بنیاد خواند و اضافه کرد: هفته گذشته هم یک کنگره پربار با عنوان «دیپلماسی ایثار» با حضور چند تن از رایزنان فرهنگی کشور و رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد که ظرفیت‌‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در خارج از مرزهای جغرافیایی ما را نشان داد.
اوحدی برگزاری چهاردهمین کنگره بزرگ فاتحان خرمشهر و کنگره بزرگداشت ۱۷۸۶ شهید ارتش در عملیات بیت‌المقدس در هفته اول خردادماه را از دیگر برنامه‌های فرهنگی بنیاد خواند و اضافه کرد: در حاشیه کنگره بزرگداشت ۱۷۸۶ شهید ارتش تفاهم‌نامه‌ای با ارتش جمهوری اسلامی ایران امضا کردیم که مطمئناً زمینه همکاری‌های خوبی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد بود.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه در حوزه انضباط مالی از تشکیل تمامی مجامع شرکت‌های تابعه بنیاد خبر داد و افزود: این مجامع باید تشکیل شود تا بتوانیم کارنامه شفافی در حوزه‌های اقتصادی داشته باشیم.
اوحدی ضمن تشکر از پشتیبانی مجلس و نمایندگان انقلابی در تصویب و حمایت و همراهی دولت دوازدهم در تدوین بودجه ۱۴۰۰ بنیاد، عنوان کرد: بودجه بنیاد در سال جاری نسبت به سال ۹۹ یک تحول است و دیگر شاهد انباشته و متراکم شدن بدهی‌ها در سال ۱۴۰۰ نخواهیم بود و جزو دستگاه‌های اول کشور هستیم که تخصیص‌های خود را به‌موقع دریافت کردیم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته بنیاد ۱۱ تفاهم‌نامه با ۱۱ دستگاه مختلف داشته است، اضافه کرد: طی هفته جاری و آتی هم سه تفاهم‌نامه با سه وزارت‌خانه دیگر امضا خواهیم کرد که تفاهم‌نامه با وزارت صمت و حل مسأله خودروی جانبازان یکی از این تفاهم‌نامه‌ها است. همچنین امسال برای نخستین‌بار پاداش بازنشستگی ایثارگران را در قانون بودجه لحاظ کردیم و از امسال این حق مسلم جامعه ایثارگری به موقع پرداخت خواهد شد.
 
افزایش ۲۰۰ درصدی وام مسکن ایثارگران
معاون رییس‌جمهور در ادامه از اختصاص ۷۰ هزار زمین برای تامین ۷۰ هزار مسکن برای جامعه ایثارگری در سراسر کشور با همکاری وزارت مسکن، راه و شهرسازی، استانداری‌ها و شهرداری‌ها خبر داد و افزود: در روز شهید ۲۱ هزار قطعه از این زمین‌ها واگذار شد. برای ساخت مسکن هم هفته گذشته یک مصوبه خوب در هیأت دولت تصویب شد که وام مسکن ایثارگری با حدود ۲۰۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته ارائه شود و با شروع ساخت‌وساز این مسکن‌ها، شاهد تحولی بزرگ در بخش مسکن ایثارگران باشیم و امیدواریم این عقب‌افتادگی چندین ساله را جبران کنیم.
اوحدی با اشاره به اینکه در سال گذشته جمعاً ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پشتیبانی اشتغال ایثارگران اختصاص داده شده است، افزود: امسال تبدیل وضعیت ایثارگران در بند دال تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ لحاظ شد و تا پایان خردادماه آیین‌نامه آن به‌تصویب می‌رسد و این دغدغه دیرینه جامعه ایثارگری هم رفع خواهد شد.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران دستور رییس جمهور برای استخدام ۱۶ هزار فرزند شهید و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد را از اتفاقات خوب بنیاد در سال گذشته و جاری خواند و گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است تا پایان برنامه این عزیزان را استخدام کند اما با دستور رییس‌جمهور ان‌شاءالله قبل از پایان دولت دوازدهم این اتفاق را شاهد خواهیم بود. طبق برنامه ۱۲ تیرماه آزمون استخدامی این عزیزان برگزار می‌شود و تا پایان دولت به استخدام درخواهند آمد که بخش عظیمی از این اتفاق خوب را مدیون شما اهالی رسانه هستیم.
اوحدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کشور ۱۹۰۰ نفر جانباز عزیز قطع نخاعی داریم که پیش از این به بنیاد مراجعه و هزینه‌های درمانی خود را دریافت می‌کردند، اما با همکاری شرکت متد و ایجاد یک سامانه، تجهیزات پزشکی این عزیزان در سراسر کشور درب منزل آن‌ها تحویل خواهد شد.
وی با اعلام اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بنیاد در سال ۱۴۰۰ با رویکرد تجلیل از جانبازان و با مشارکت خود این عزیزان اتفاق خواهد افتاد، اضافه کرد: امسال برای نخستین بار مدیریت اجرایی مجموعه توانبخشی ایثار به‌طور صددرصد به جانبازان عزیز قطع‌نخاعی تفویض شد و اطمینان داریم با همدلی شاهد تحول بسیار خوبی در حوزه حضور جانبازان در بخش‌های مدیریتی و اجرایی بنیاد خواهیم بود.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه درخصوص واکسیناسیون کرونای جامعه ایثارگری هم عنوان کرد: تا به امروز واکسیناسیون جانبازان ۷۰ درصد، ۵۰ درصد به بالا و والدین معظم شهدا به‌طور کامل انجام شده و اگر عزیزی از این برنامه جا مانده است، به مراکز درمانی بنیاد اطلاع دهد و واکسن دریافت کند.
اوحدی در پایان حضور حداکثری در انتخابات را از آرمان‌ها و خواسته‌های شهدا خواند و گفت: تأکید ما این است که استفاده از خانواده‌های شهدا و عزیزان ایثارگر برای اهداف سیاسی یقیناً ظلم بزرگی به شهدا است. توقع ما از کاندیدهای محترم ریاست جمهوری این است که برنامه‌های خود برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را هم اعلام کنند.
پرسش و پاسخ خبرنگاران و رونمایی از آلبوم عکس «قاب ایثار» شامل عکس‌های دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده‌‌های شهدا که به اصرار خود خانواده‌های شهدا توسط روابط‌ عمومی بنیاد تهیه شده بود، پایان بخش این نشست خبری بود.



کانال تلگرام عصر جهان


غلامحسین رضایی
|
Iran
|
1400/04/24 02:17
  +0

  -0
پاسخ
چهل سال از زمان جنگ گذشته ،هنوز دستور صدور کارت ایثارگری برای رزمندگان منطقه عملیاتی داده نشده،کارتی که هیچ ارزش مالی واجرایی نداره. میگویند فقط برای منطقه جنگی دستور صدور داریم

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*