اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303143
تاریخ انتشار: 1400/04/06 17:33
یادداشت مدیر مسئول-
از ذکر مصادیق طایفه گرائی و ایل پرستی در جوامع محلی کوچک پرهیز می نماییم و اگر اندکی توجه کنید اثار زیانبار آن را در اختلافات منجر به کشت و کشتار و پیامدهای برگزاری انتخابات مجلس و شوراهای شهر و روستا در منطقه خود، شهر خود و یا روستای خود می بینید

پایگاه خبری عصرجهان؛خلیل جهان تاب پور-با مرور شبکه های اجتماعی بالاخص اینستاگرام به صفحاتی بر می خوریم که نه تنها تعصبات کورکورانه و جاهلی در باب قوم گرائی  و ایل پرستی را تئوریزه می کنند بلکه با ایجاد سوژه های تصنعی و یا واقعی به اختلافات بین اقوام، ایلات و طوایف دامن می زنند و یا سایر اقوام را به سُخره و استهزا می گیرند
متاسفانه مشاهده می شود حتی رسانه های رسمی محلی در زمان انتخابات شوراها و مجلس حمایت فلان طایفه از فلان کاندید را در تیتر می آورند
طایفه، قوم، ایل و ملت مفاهیمی هستند که بخشی از زیست اجتماعی انسان هستند و قابل حذف و یا کتمان هم نیستند و این مفاهیم در شکل گیری هم گرایی اجتماعات انسانی موثرند
اما اتکا به ملت ستائی، قوم گرائی  و ایل پرستی متعصبانه توام با خودبرتربینی از زمان های کهن تا دوره معاصر در سطوح جوامع محلی، ملی و بین المللی اثار بسیار زیانباری برجای گذاشت که می توان به آثار جنگ جهانی دوم، جنگ بالکان و نسل کشی در روندا را در دوره معاصر اشاره کرد
از ذکر مصادیق طایفه گرائی  و ایل پرستی در جوامع محلی کوچک پرهیز می نماییم و اگر اندکی توجه کنید اثار زیانبار آن را در اختلافات منجر به کشت و کشتار و پیامدهای برگزاری انتخابات مجلس و شوراهای شهر و روستا در منطقه خود، شهر خود و یا روستای خود می بینید
جنگ جهانی دوم با چاشنی برتری نژاد ژرمن ها ۷۰ تا ۸۵ میلیون کشته شامل ۵۰ تا ۵۵ میلیون کشته‌ ی غیرنظامی و ۲۱ تا ۲۵ میلیون کشته نظامی‌ و ۵ میلیون اسیر جنگی برجای گذاشت
نسل کشی در روندا که ناشی نژاد پرستی و خودبرتربینی دو قبیله هوتو و توتسی بود علاوه بر کشته‌شدن ۸۰۰ هزار مرد، زن و کودک، تجاوز جنسی به ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار زن را به دنبال داشت
در جنگ صربستان با بوسنی و هرزگوین واقع در شبه جزیره بالکان که در هنگام ریاست‌جمهوری اسلوبودان میلوشویچ و با فرماندهی رادوان کاراجیچ بین ۵ آوریل ۱۹۹۲ تا ۱۴ دسامبر ۱۹۹۵ رخ داد تعداد کشته شدگان عددی میان ۲۵٬۰۰۰ تا ۳۲۹٬۰۰۰ نفر تخمین زده شد و حدودا به ۲۰٬۰۰۰–۵۰٬۰۰۰ زن و دختر که اکثر آن‌ها از مسلمانان بوسنیایی بودند تجاوز جنسی شد
فلذا در این شرایط طایفه، قوم، ایل و ملت به جای هم گرایی اجتماعات انسانی کارکرد واگرایی پیدا می کند
لذا در قرآن کریم طایفه گرایی با چاشنی فخر فروشی و خودبرتربینی مردود شمرده شد و صرفا با عبارت "لتعارفوا" مجوز داده می شود یعنی فقط برای شناخت (آیه 13 سوره حجرات)و مسخره و استهزا اقوام را تقبیح می کند(آیه 11 سوره حجرات)
وقتی جهالت در قوم گرایی شدت می یابد آیات أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ ﴿۱﴾تفاخر به بيشترداشتن شما را غافل داشت (۱)حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ﴿۲﴾تا كارتان [و پايتان] به گورستان رسيد (۲) نازل می شود
از سوی دیگر امروزه رعایت اصول انسانی همانند عدالت، انصاف، گذشت، عطوفت، عشق، احترام به همنوع، همپذيری، همدردی، مسالمت جوئی و صلح طلبی، وفای به عهد، امانت داری، احسان، عدم تضعییع حقوق دیگران، رعایت حقوق حیوانات و محیط زیست..........می تواند باعث شکل گیری اجتماعات انسانی و هم گرائی جمعی شود و اختلافات قومی و نژادی را هضم و یا کم رنگ کند
سخن پایانی خطاب به گرداندگان این پیج ها در شبکه های اجتماعی
اما در مباحث مطروحه نسب شناسی طوایف و ایلات هرچه دست نوشته های خود را به گذشته دورتر ارجاع دهند ابهامات بیشتر می شود و به ناچار با داستان سرایی و اتصال به اسطوره های محلی و ملی قصه را به پایان می برید
فعالیت های متعصبانه طایفه گرائی با چاشنی توهین و بهتان هیچ کمکی به ایل و یا طایفه شما نمی کند جز اینکه بذر کینه، تفرقه و عداوت می پاشد و پیامده خود را در گسترش اختلافات کوچک و یا مدنی(انتخابات مجلس و شوراها شهر و روستا) نشان می دهد
نقش سیاسیون در بازافرینی نظام های ایلی و طایفه ای برای رسیدن به مقاصد سیاسی بسیار زیاد است و خود موجد گسترش این صفحات، کاهش امنیت اجتماعی و زایش کینه و عداوت می شود
و اما ما می توانیم با پلتفرم ایل و طایفه مفاهیم فرهنگ های بومی محلی همانند زبان ها، آداب و رسوم، موسیقی، احترام و عشق به همنوع، رعایت حقوق حیوانات و محیط زیست، شناخت فرهیختگان..........را بازآفرینی کنیم


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


حکیم
|
Iran
|
1400/04/28 18:35
  +0

  -0
پاسخ
این حرفه ها فقط بیانشون شیرین هست و تئوری و اعلان نظر و بیانشان طرفدار دارد
در موقع عمل و حادث شدن هر کدام از ما در موقعیتی از گرداب طایفه گری خود از هر نازی و ژرمن ملی گرایی ناسیونالیستی تر عمل می کنیم

تنها راه توسعه هر منطقه طرد و فاصله گرفتن ازقوم گرایی هست
قوم گرائی در تضاد با توسعه، شایسته سالاری،نخبه پروری، اتحاد ،حقوق شهروندی و رشد فرهنگی هست

*اگر امروز یاسوج تاحدودی رشد یافته که واقعا یافته و بعنوان مرکز استان چه از لحاظ سیاسی و توریستی و فرهنگی و اجتماعی نسبت به سالهای دهه های ۱۳۴۰ فاصله گرفته حضور غیربومی های دهدشت ، لنده و طیبی، بهمئی و از همه مهمتر سرمایه گذاری اردکانیها در آن شهر است.*

بهبهان ، گچساران بعد از یاسوج نیز بعلت مهاجر پذیر بودن از اهمیت بهتری برای زندگی برخوردارن اما هیچ کس در شهرهایی مثل لنده یا دهدشت یا بهمئی براحتی مهاجرت و سرمایه گذاری نمی کند و این ثابت ماندن بافت قومی و قبیله ای باعث رشد تعصبات و موجد قوم گرائی و عدم توسعه منطقه شده است بطوریکه در اکثر فضای مجازی خروج و مهاجرت از منطقه را تنها راه رشد فرد و خانواده بیان می کنند.....

نتیجه:
مهاجرت راه رشد و توسعه فردی هست و مهاجرت پذیری راه رشد و توسعه ی منطقه ای
قوم گرائی و طایفه گرائی در هرشکل و شمایلی توسط نخبگان مردود و مطرود گردد و از برگزاری و راه اندازی کارناوال ها و جشنواره های قومی و طایفه ای ،باید پرهیز و حقوق شهروندی را اولویت هر تصمیمی قرار داد.

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*