اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303585
تاریخ انتشار: 1400/06/24 23:12
تذکر نادران به دولت درخصوص مذاکرات هسته‌اي/ روایت سردار کوثری از سفر گروسی به ایران/خباز: دولت‌ جديد دست آژانس را بازتر گذاشت اما هيچ اعتراضي نشد / مطهري: بهانه‌ي هزينه کردن از جيب مردم جور شد / پيام عراقچى در پايان مسئوليت معاونت سياسى

*عصرجهان*- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

 

*حسن رعیت جمعا به ۳۵ سال حبس محکوم شد*

 

ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در مورد پرونده حسن میرکاظمی معروف به رعیت، اظهار داشت: بخشی از این پرونده پیش تر در دادگاه رسیدگی و منجر به صدور حکم شده بود و بخشی از آن مفتوح بود که اخیرا منجر به صدور حکم بدوی شد. به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، وی تصریح کرد: در این پرونده ۲۰ نفر محکومیت یافتند که اتهامات آن‌ها مشارکت در اخلال عمده در نظام پولی و ارزی کشور و پولشویی، کلاهبرداری، جعل، استفاده از سند مجعول و اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات است؛ همچنین اتهام برخی محکومان دیگر این پرونده ناظر بر معاونت در جرایم فوق الذکر است. سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: در این پرونده مجرم اصلی به یک فقره حبس ۲۵ سال، سه فقره حبس سه سال و یک فقره حبس یکسال، جمعا به ۳۵ سال حبس محکوم شد. همچنین در این پرونده یک نفر به ۱۶ سال حبس، دو نفر به ۱۰ سال حبس، یک نفر به ۹ سال حبس، شش نفر به ۷ سال حبس و بقیه نیز به شش سال و پنج سال حبس محکوم شده‌اند.

 

*دادگستری آذربایجان غربی: فوت یک متهم زیر شکنجه و در حین بازداشت کذب است*

 

مرکز رسانه قوه قضاییه مرگ شخصی با هویت "یاسر منگوری" زیر شکنجه و در حین بازداشت را تکذیب و اعلام کرد که او در درگیری مسلحانه کشته شده است. مرکز رسانه قوه قضاییه به نقل از روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان غربی در این باره اعلام کرده است: در پی انتشار خبری از سوی رسانه‌های معاند مبنی بر فوت فردی به نام یاسر منگوری زیر شکنجه و در حین بازداشت، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی با تکذیب این خبر اظهار داشت: حسب گزارش‌های واصله فرد مذکور از عوامل مسلح گروهک تروریستی بوده که تیرماه سال جاری در درگیری مسلحانه کشته می‌شود.

 

*روایت سردار کوثری از سفر گروسی به ایران*

 

اسماعیل کوثری درباره بیانیه مشترک آژانس و سازمان انرژی اتمی بیان کرد: آنها خودشان متوجه شدند که وضعیت مثل سابق نیست که هر طور آنها خواستند تصمیم بگیرند اجرا شود و به ما چیزی را تحمیل کنند. بنابراین به همین دلیل ما قبول کردیم آنها با نظارت خودشان بیایند. در عین حال این فیلم هایی که تاکنون ثبت و ضبط شده، نزد ما می ماند و به هیچ وجه حتی یک دقیقه از آن فیلم ها به آنها داده نمی شود. او در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان از توضیحات فالیباف قانع شده اند یا خیر؟ عنوان کرد: زمانی که ایشان توضیح دادند نمایندگان به طور کامل قانع شدند البته یکی، دو نفر دیرتر آمده بودند و متوجه نشدند که آقای قالیباف، مجددا توضیح دادند و شرح ماجرا کردند.

 

*واکنش وزارت کشور به فیش حقوقی منتشرشده از استاندار سیستان و بلوچستان*

 

روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای، مدرس خیابانی استاندار جدید سیستان و بلوچستان را دارای مراتب تعهد، پاکدستی، مسئولیت‌پذیری و برخوردار از سوابق استوار اجرائی و پیشینه روشن مدیریتی به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی بر شمرد و اخبار مغشوش درخصوص وی را رد کرد. در بخشی از این جوابیه آمده است: طبق توضیحات و اطلاعات منتشر شده از مسئولان «شرکت سرمایه گذاری امید» درباره آنچه تحت عنوان فیش حقوقی منتسب به جناب آقای مهندس «مدرس خیابانی» پیشتر در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، کاملا ًروشن است که سند مذکور شامل تجمیع معوقات و مطالبات مربوط به چندین ماه فعالیت ایشان می‌باشد. بر مبنای این توضیحات، روند فوق برای سایر کارکنان و مدیران آن مجموعه،به همین منوال محاسبه و پرداخت ‌شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخلاف ادعاهای مطرح‌ شده در برخی رسانه‌ها، حقوق دریافتی ایشان منطبق بر قوانین، مقررات و ضوابط بوده و در این رابطه سقف مجاز قانونی رعایت شده است.

 

*تقی پور، نماینده اصولگرا: دستیابی به توافق بین ایران و غرب ضروری است*

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصلاح‌طلبان به دلیل شکستی که در دولت گذشته خورده‌اند، به دنبال القای این مطلب هستند که راهی جز کوتاه آمدن جمهوری اسلامی در مقابل غرب وجود ندارد. اصلاح‌طلبان در هشت سال مذاکره با غرب و آمریکا نتوانستند از عزت جمهوری اسلامی پاسداری کنند. رضا تقی‌پور افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی و پیام انقلاب بارها توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است. طبق این سیاست، جمهوری اسلامی با همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی می‌تواند مذاکره و ارتباط برقرار کند، به شرط آنکه این رابطه عزتمندانه باشد. نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه مشی جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب مذاکره و گفتگو بوده است، اظهار داشت: اصلاح‌طلبان به دنبال القای این مطلب بودند که جمهوری اسلامی می‌خواهد رابطه خود را با دنیا قطع کند و این دروغ شاخدار را در رسانه‌های خود مرتباً اعلام می‌کردند تا طرف غربی را که عامل اصلی به بن‌بست رسیدن مذاکرات است، تبرئه کنند. تقی‌پور افزود: دستیابی به توافق بین ایران و غرب ضروری است، اما این توافق باید در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت باشد.

 

*نماینده مجلس: عده‌ای ماینرهای از رده خارج شده در چین را وارد کشور می‌کنند*

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس تاکید کرد: متاسفانه عده ای سودجو ماینرهای نسل اول از رده خارج شده چینی را به کشور وارد کرده که مصرف برق آن به مراتب بالا است. وی در ادامه اظهار کرد: استخراج رمزارزها بزرگترین تهدید برای صنعت برق و تامین برق مصارف خانگی و تجاری هستند. تنها بخشی که وارد شبکه شده و به صورت مستمر برق مصرف می کنند استخراج رمزارزها است و این امر آسیب جدی به تاسیسات برقی وارد می کند. نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: از سوی دیگر از زمانی که رمزارزها وارد شده است سوداگران متصل شده و ماینرهای نسل اول را وارد کشور می کنند با استفاده از ماینرهای نسل اول ۸۰۰ هزار کیلوبات برق برای تولید یک بیت کوین استفاده می شود و در حالی که ماینرهای نسل جدید ۱۴۲ هزار کیلوبات برق برای تولید یک بیت کوین استفاده دارند؛ متاسفانه امروز عده ای تمام ماینرهای نسل اول که از رده خارج شده را از چین وارد کشور می کنند. این ماینرها همگی از رده خارج شده و برق قابل توجهی نیاز دارند در صورتی که ماینرهای نسل جدید به مراتب برق کمتری استفاده می کنند.

 

*تذکر نادران به دولت درخصوص مذاکرات هسته‌اي*

 

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: در بحث مذاکرات هسته‌اي مجلس قانون، مصوب کرده و لازم است دولت ضوابط قانوني را رعايت کند.الياس نادران در تذکري شفاهي در جلسه علني صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: متاسفانه در بحث اربعين دولت محدوديت‌هاي فراقانوني ايجاد کرده است و فقط از طريق مرزهاي هوايي اجازه ورود به زائران مي‌دهد، زائران پشت مرزها گير کرده‌اند و تدبيري در اين زمينه صورت نگرفته است.وي در ادامه اظهار کرد: در بحث مذاکرات هسته‌اي نيز مجلس شوراي اسلامي قانون مصوب کرده و دولت لازم است که ضوابط قانوني را رعايت کند. تاکنون گزارشي رسمي از سوي مقامات دولتي در صحن مجلس ارائه نشده است. لازم است کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي با توجه به تعطيلي مجلس اين گزارش را دريافت کرده و منتشر کند.

 

*واکنش محمود صادقي به اظهارات رئيس قوه قضائيه درباره زندان‌‌ها*

 

يک نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي گفت: زماني طرح نظارت از سازمان زندان‌ها را به مجلس ارائه داديم و درخواست داشتيم يک کميته متشکل از دولت، قوه قضائيه، مجلس و سازمان‌هاي مردم نهاد از زندان‌ها بازديد کنند.محمودصادقي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره اظهارات رئيس قوه قضائيه در خصوص نظارت روي زندان و همچنين بازديد معاونت زنان نهاد رياست جمهوري از زندان زنان، گفت: در مجلس دهم طرحي درباره اداره زندان‌ها ارائه داديم و حتي به شخصه درباره اداره زندان‌ها در گذشته با آقاي اژ‌اي مکاتباتي داشته‌ام.اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي در خصوص اصلاح ساختار در نحوه اداره زندان‌هاي کشور، عنوان کرد: اصلاح ساختاري؛ به اين معنا که ساختار سازمان زندان‌ها اصلاح شود يعني ساختاري به وجود بيايد که سازمان زندان‌ها نظارت‌پذير شود؛ چرا اين امر لازم است؟ زيرا امروز شخص آقاي اژه‌اي در رأس قوه قضائيه قرار دارند، فردا روزي شخص ديگري مي‌آيد، بنابراين بايد قانوني شود که بنا بر سليقه‌‌ها تغيير نکند.وي با تاکيد بر اين‌که اصلاح ساختار نظارت بر زندان‌ها يعني اينکه اين سازمان نظارت‌پذير شود، ادامه داد: اين نظارت‌پذيري مي‌تواند به اشکال مختلفي تعميم شود؛ در طرحي که مجلس براي نظارت بر زندان‌ها ارائه داد، مطرح کرديم يک نهادي مرکب از سه قوه يعني مجلس، قوه قضائيه و دولت به منظور نظارت مستمر شکل بگيرد و مطرح کرديم که دبيرخانه اين کميته هم در وزارت دادگستري باشد و به طور دوره‌اي نظارت و گزارش را منتشر کنند و تاکيد هم داشتيم حتما در اين کميته خانم‌هاي نماينده هم باشند تا بتوانند بر زندان زندان به طور خاص نظارت کنند.

 

*ضربه وزارت اطلاعات به يک تيم تروريستي*

 

با اشراف اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان (عج) يک تيم تروريستي وابسته به سرويس‌هاي اطلاعاتي کشورهاي متخاصم، شناسايي و مورد ضربه قرار گرفت.اين تيم تروريستي که در تلاش بود عليه برخي از مراکز حساس و حياتي کشور اقدام ايذايي و تروريستي را فراهم نمايد؛ با اقدام وزارت اطلاعات متلاشي شد.شايان ذکر است اطلاعات تکميلي در آينده نزديک به استحضار مردم شريف ايران رسانده خواهد شد.

 

*پيام عراقچى در پايان مسئوليت معاونت سياسى*

 

عراقچى در پايان مسئوليت معاونت سياسى وزارت امور خارجه پيامي را منتشر کرد.متن پيام سيد عباس عراقچى به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
اکنون، و در پايان بخشي ديگر از دوره خدمت خود در مسئوليت معاون سياسي وزارت امور خارجه، خداوند منان را که توفيق خدمت در اين سال هاي حساس و پرمخاطره را ارزاني ام داشت، شکرگزارم. اتمام يک دوره از مسئوليت به معناي چشم پوشي از خدمتگزاري به اين ميهن، نظام و آرمان هاي مردم شريف و نجيب ايران نيست. در کسوت يک ديپلمات جمهوري اسلامي ايران، تا واپسين دم حيات، تمامي توان و استعداد و تجربه خود را همچنان با افتخار در خدمت وطنم و سازماني که بيش از سه دهه از عمر خود را با وظايف و ماموريت هاي آن زيسته ام - وزارت امور خارجه - و يا هر کجاي ديگر که لازم باشد، قرار خواهم داد.از خداوند متعال براي برادر عزيز خود جناب آقاي دکتر اميرعبداللهيان وزير محترم امور خارجه، در اين مسئوليت سنگين موفقيت و سربلندي مسئلت مي نمايم و انشاالله مشاوري امين براي ايشان خواهم بود.همچنين آرزوي توفيق و سرافرازي ِ برادر گرامي جناب آقاي دکتر علي باقري را در سمت معاون سياسي وزارت امور خارجه دارم.

 

*مطهري: بهانه‌ي هزينه کردن از جيب مردم جور شد*

 

علي مطهري، فعال سياسي به سرعت گرفتن واردات واکسن کرونا به کشور واکنش نشان داد.نماينده مجلس دهم در توييتي نوشت:سرعت گرفتن واردات واکسن بهانه‌اي شده است براي کساني که بگويند پس نيازي به پيوستن به اف‌ اي‌ تي‌ اف نيست و به هزينه کردن ها از جيب مردم ادامه دهند.در حالي که اين سرعت گرفتن معلول عوامل متعددي است از جمله آزاد شدن بخشي از پول ما در کره‌جنوبي، افزايش توليد جهاني واکسن، تغيير سياست کلي نظام از تأکيد بيش از حد بر واکسن داخلي به واردات واکسن خارجي، و البته تماس تلفني آقاي رئيسي با رئيس جمهور چين و پاسخ مثبت او به درخواست ايشان.

 

*توکلي خواستار برکناري استاندار جديد سيستان و بلوچستان شد*

 

احمد توکلي رئيس هيات مديره ديده بان شفافيت و عدالت با ارسال نامه اي به رئيس جمهور نسبت به انتصاب مدرس خياباني به عنوان استاندار جديد سيستان و بلوچستان واکنش نشان داد و از ايشان خواست تا دولت در انتخاب اين فرد تجديد نظر کرده و وي را برکنار کند.متن نامه بدين شرح است:

بسم الله الرحمن ارحيم
برادر ارجمند جناب آقاي رئيسي

رئيس جمهور محترم
سلام عليکم

امام علي (ع) به مردم خبر داد که خداوند با دانشمندان هر ملت ميثاق بسته و از آنان تعهد گرفته است که گرسنگي ستم ديدگان و شکم‌بارگي ستمگران را برنتابند؛ و هنگامي که استاندارش در بصره مهماني ثروتمندي را مي‌پذيرد که فقيران را از سفره‌اش رانده و ثروتمندان را بر آن خوانده‌اند، چنان بي‌تاب مي‌شود و وي را با شلاق ملامت مي‌نوازد که پس از 1400 سال هنوز سرافکندگي عثمان‌بن‌حنيف استاندار در برابر چشمان پيروان علي (ع) زنده است. سند اين کار در نامه 45 نهج‌البلاغه آمده است؛ البته اين نامه طبقه‌بندي نداشت و محرمانه نبود!

حرف تازه‌اي در انتخابات زديد و فساد و تبعيض را رقيب خود خوانديد به اين ترتيب نه تنها به خدا بلکه به خلق خدا نيز به طور ويژه متعهد شده‌ايد. مردم نيز که از شما ضديت با فساد را در کسوت قضا ديده بودند به اميد عمل به اين تعهدات به شما رأي داده‌اند. براي تحقق اين هدف به ياراني نياز داريد که به دستور علي عليه‌السلام بايد پس از آزمون و ارزيابي دقيق به کار دعوت شوند، نه آنکه با تبعيت از تمايلات ناحق و استبداد رأي آنان را بر مردم مسلط سازد. چرا که گزينش مقامات با اين دو روش انواع ستم‌ها و خيانت‌ها را در حکومت جمع مي‌کند. بايد آناني را برگزيد که اهل تجربه و حيا باشند...

ديده‌بان شفافيت و عدالت شهادت مي‌دهد که شما تلاش داشته‌ايد که بدين سياق عمل کنيد و از اينکه در برخي موارد، پس از آگاهي از دوچهره بودن داوطلبان نهي از دعوت آنان را پذيرفته‌ايد، جاي تقدير دارد. ولي متأسفانه به نظر مي‌رسد در ميان خيرخواهان اطرافتان؛ دوچهره‌هاي پيچيده‌تري نفوذ کرده‌اند که شما را براي انتصاب هم‌جنسان خود ترغيب مي‌کنند؛ که اين کار به زيان مردم و موجب ناخشنودي علي عليه‌السلام و دوستان اوست و موجب تبعات تلخي است که در کلام مولا برشمرده است. تبعاتي که کام مردم را تلخ و خشم آن‌ها را برمي‌انگيزد.

چرا بايد کسي را براي استانداري سيستان و بلوچستان انتخاب کنيد که حقوق و مزاياي وي تقريباً 23 برابر حداقل حقوق و دستمزد و مزاياي يک کارگر است؟ (4/89 ميليون در برابر 9/3 ميليون) اگر حقوق ماهي 90 ميليون تومان نجومي نيست، پس چيست؟

آيا رهبر دلسوز و صادق انقلاب حقوق‌هاي نجومي را حرام‌خواري، غيرمنصفانه، ظالمانه، نامشروع، خيانت به آرمان‌ها و حمله به ارزش‌هاي اسلامي نخواندند؟ و يا دستور ندادند دريافت‌هاي نامشروع بايد برگردانده شوند و کساني که بي‌قانوني کردند بايد مجازات شوند؟ اگر سوءاستفاده از قانون شده است بايد از کار برکنار شوند؟ چرا که آن‌ها لياقت تصدي سمت‌هايشان را ندارند.

اين فرد نود ميليوني، وقتي فردا وارد استان سيستان و بلوچستان مي‌شود از مردم آنجا شرم نمي‌کند که حقوق 90 ميليوني را از کيسه کم‌ وزن اين مردم خورده است؟ مردمي که براي خريد نان، چندرغاز يارانه خود را در گرو نانوا مي‌گذارند يا براي امرارمعاش و فرار از قاچاق مواد مخدر، ناچار سوخت کشور را به خارج مي‌برند؟ از بچه‌هايي که هنوز در کپر زندگي مي‌کنند. خجالت نمي‌کشد؟ اگر شرم مي‌کرد نبايد مي‌پذيرفت و اگر آزرمي ندارد، با معيار و تشخيص مولا علي عليه السلام نبايد نصب مي‌شد.

از طرف ديده‌بان، پنجشنبه 18 شهريور به وزير محترم کشور که از انتخاب‌هاي خوب جنابعالي و دلسوز مردم مستضعف است و معاونش که از اساتيد خوشنام و مردمي است، تلفني اعلام کردم که اين فرد صلاحيت ندارد و پرونده‌اش در ديده‌بان وجود دارد و قرار شد شنبه به آنجا بفرستيم. فرستاديم، به عذر دير رسيدن مکتوب ديده‌بان شفافيت و عدالت، يکشنبه در دولت تصميم گرفتند. براي صحت تشخيص ديده‌بان، يک نمونه را تقديم مي‎‌کنم.

 

*سفير ايران در عراق: ويزاي عراق براي زائرين اربعين حسيني رايگان است*

 

سفير ايران در عراق با بيان اينکه ويزاي عراق براي زائرين اربعين حسيني رايگان است و زائران براي دريافت ويزا نياز به پرداخت هزينه‌اي ندارند، افزود: براساس رايزني‌ها و هماهنگي‌هايي که با مقامات عراقي صورت گرفته براي راهپيمايي اربعين امسال براي زائران ايراني سهميه‌اي 60 هزار نفري در نظر گرفته شده است.ايرج مسجدي با بيان اينکه دولت عراق در ابتدا سهميه 30 هزار نفري براي زائران ايراني جهت شرکت در مراسم اربعين در نظر گرفته بود و در جريان سفر الکاظمي به تهران و رايزني‌هايي که انجام شد اين سهميه به 60 هزار نفر افزايش پيدا کرد، خاطرنشان کرد: سهميه در نظر گرفته براي زائران ديگر کشورها در مجموع 10 هزار نفر است.وي در پاسخ به اين سوال که آيا آماري از ميزان زائران غيرايراني که سال‌هاي گذشته در مراسم راهپيمايي اربعين حسيني شرکت مي‌کردند در اختيار دارد يا نه، گفت: من آمار دقيقي از زائران ديگر کشورها ندارم ولي تا آنجايي که اطلاع دارم دو سال پيش حدود 250 الي 300 هزار زائر غيرايراني از طريق خاک ايران براي شرکت در راهپيمايي اربعين حسيني وارد عراق شدند.

 

*پاسخ غريب آبادي به ادعاي آزار جسمي بازرس زن آژانس*

 

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پاسخ به ادعاي مطرح شده درباره بازرسي از يکي از بازرسان زن آژانس، گفت که سياست حفاظتي تاسيسات هسته‌اي ايران از چند ماه پيش تغيير کرده و اين موضوع نيز به آژانس اطلاع داده شده است.«کاظم غريب آبادي» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين و همچنين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگويي در خصوص حواشي منتشر شده درباره ادعاي يکي از بازرسان آژانس مبني بر آزار جسمي در جريان بازرسي در ايران اظهار داشت: متاسفانه چندين مورد عمليات‌هاي تروريستي و خرابکاري در تاسيسات هسته‌اي داشتيم و براي همين سياست حفاظتي تاسيسات هسته‌اي ما از چند ماه پيش تغيير کرده و اين سياست‌ها و اقدامات جديد حفاظتي شامل چگونگي بازرسي از بازرسان آژانس هم شده است.وي که با خبرگزاري صدا و سيما گفت‌وگو مي‌کرد، تصريح کرد: اين سياست را به آژانس اعلام کرديم و البته همچنان اين سياست‌ها در حال بهبود و ارتقاست. نماينده دائم ايران ادامه داد: همزمان به آژانس هم خواستيم که به بازرسان توصيه کند به خاطر حساسيت موجود و سوابق خرابکاري، نهايت همکاري را با ماموران حفاظتي تأسيسات هسته‌اي داشته باشند.

غريب آبادي گفت: طبيعتا وقتي بازرسان يا خود دبيرخانه آژانس اين اقدامات را با چگونگي بازرسي‌هاي قبلي از بازرسان خود مقايسه مي‌کنند، اينگونه فکر مي‌کنند که شايد اين اقدامات در راستاي آزار جسمي آنهاست، در حالي که اين چنين نيست و هيچ کدام از همکاران ما در سازمان انرژي اتمي چنين قصدي ندارند و همه اين کارها براي حفاظت از تأسيسات هسته‌اي ماست.نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اگر بازرسي، شکايتي داشته باشد مي‌توانند به ما اعلام کند و ما بررسي مي‌کنيم و همانگونه که اگر ما هم شکايتي داشته باشيم به آژانس اعلام مي‌کنيم. وي ادامه داد: اما اين در اثر تشديد اقدامات حفاظتي است که شامل بازرسان آژانس هم شده است که شايد قبلا آنها به اين شکل که الان مورد بازرسي بدني و وسايل قرار مي‌گيرند، قرار نمي‌گرفتند و الان بازرسي‌ها شديدتر شده و خواستيم از آژانس که درک کند و تفسير متفاوتي نداشته باشد و اگر سؤال و ابهامي دارند به ما اعلام کند و ما بررسي کرده و پاسخ را مي‌دهيم. غريب آبادي افزود: همکاري ايران و آژانس، مناسب است اما برخي خواهان ادامه اين همکاري نيستند و مي خواهند از يک موضوع کوچک پرونده بسازند.

 

*خباز: دولت‌ جديد دست آژانس را بازتر گذاشت اما هيچ اعتراضي نشد*

 

محمدرضا خباز در گفتگويي درباره رويکردهاي دوگانه مجلس در قبال توافق دولت روحاني و توافق دولت رئيسي با آژانس گفت: مجلس يازدهم نيمه دوم سال گذشته با هدف زمين‌گير کردن مذاکرات دولت آقاي روحاني و دولت بايدن براي احياي برجام و لغو تحريم ها يک طرح غيرمنطقي را به تصويب رساند. همان زمان بسياري افراد به طور متعدد اعلام کردند که اين قانون دست دولت را براي تصميم گيري مي بندد.وي افزود: ماده 6 آن قانون مجلس اين بود که اگر تا اول اسفند سال 1399 تحريم ها لغو نشود، دولت ديگر حق ندارد اجازه بازديد از مراکز هسته اي را به ناظران آژانس بدهد. همه مي دانستند اين طرح جناحي و سياسي است ولي متأسفانه تصويب و به قانون تبديل شد. دولت آقاي روحاني در اسفند براي آنکه جلوي افزايش فشارهاي خارجي و صدور اطلاعيه آژانس عليه کشور را بگيرد، به مدت سه ماه اجراي اين قانون را به تأخير انداخت.اين فعال سياسي اصلاح طلب يادآور شد: توافق دولت آقاي روحاني و مديرکل آژانس موجب بلند شدن سروصداي نمايندگان مجلس شود که چرا قانون زير پا گذاشته شده است. حالا دولت آقاي رئيسي نه تنها تصميمي مشابه دولت آقاي روحاني گرفت بلکه حتي دست آژانس را نيز بازتر گذاشت.وي افزود: دولت آقاي روحاني بازديدهاي آژانس را محدود کرد اما دولت جديد جلوي بازديدهاي آژانس را کاملا باز کرد. نکته جالب آنکه صدايي از کسي بلند نشد و هيچ نماينده‌اي در مجلس عليه اين تصميم نطق نکرد. البته معتقدم دولت جديد کار درستي انجام داد اگرچه خلاف ماده 6 آن قانون است ولي آن قانون، يک قانون جامع و مانع نيست. يک قانون کاملا جناحي با هدف ناکام گذاشتن دولت قبلي بود.خباز تأکيد کرد: دولت آقاي رئيسي به جاي آنکه برود از مجلس بخواهد آن قانون را اصلاح کند، مثل دولت گذشته خودش آنچه به مصلحت کشور بود عمل کرد. در واقع آن کاري که براي دولت آقاي روحاني خلاف قانون و شرع بود و حتي خيانت و حرام محسوب مي شد يک دفعه براي دولت جديد تبديل به عملي بسيار درست، منطقي، عاقلانه و جلوگيري از بهانه دادن به دست دشمن تبديل شد

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*