اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303736
تاریخ انتشار: 1400/07/10 15:42
انجمن سلامت خانواده ایران:
در حال حاضر ۱۳ میلیون جوان مجرد در کشور داریم که امکان ازدواج را پیدا نکرده‌اند و به‌طورکلی تمامی این اعداد خبر از تخریب ساختار جمعیت کشور را می‌دهند

انجمن سلامت خانواده ایران به مناسبت هفته جهانی سالمند در نامه‌ای به رییس جمهوری با اشاره به منفی شدن رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۲۵ و قرار گرفتن بیش از ۳۰ درصد جمعیت ایران در گروه سنی بالای ۶۰ سال طی ۳۰ سال آینده و پیر شدن کشور، برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایسنا،عذرا یزدانی پور رییس انجمن سلامت خانواده در نامه‌ای به رییس جمهوری نوشت: اهمیت مقوله مدیریت جمعیت در جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی شده از سوی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی منعکس می‌باشد و با عنایت به اینکه موضوع جمعیت دارای ابعاد مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و محدودیت زمانی است، نباید تأثیر هیچ یک از ابعاد بر ساختار جمعیتی کشور نادیده گرفته شود؛ مطالب ذیل جهت استحضار ارائه می‌شود:

طی ۷۰ سال گذشته نرخ باروری کلی در جهان و ایران به نصف تقلیل پیدا کرده است و در تحقیقات مختلف نرخ باروری در ایران از ۱.۷ تا ۱.۸۴ مطرح شده است که جملگی زیرسطح جانشینی است. رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۲۵ منفی می‌شود. تعداد تولدهای کل کشور طی سال ۱۳۹۶ به ۱۳۹۷ بیش از ۱۲۰ هزار تولد کاهش‌یافته است و در ۳۰ سال آینده بیش از ۳۰ درصد از جمعیت ایران در گروه سنی بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت و در واقع کشور جمهوری اسلامی ایران به سمت سالخوردگی و پیر شدن پیش می‌رود.

در ادامه این نامه آمده است: در حال حاضر ۱۳ میلیون جوان مجرد در کشور داریم که امکان ازدواج را پیدا نکرده‌اند و به‌طورکلی تمامی این اعداد خبر از تخریب ساختار جمعیت کشور را می‌دهند؛ به‌طوری‌که اگر عاجلا همه مسئولین کشور، کارشناسان و مدیران وارد میدان نشوند، با بحران جدی جمعیتی روبرو خواهیم شد. یادی می‌کنیم از یکی از اساتید بزرگ و پیش‌کسوتان نظام سلامت که تاکید ویژه دارند جمعیت مسئله اورژانس کشور است.

از جمله نخستین و مهم‌ترین گام‌هایی که دولت و برنامه‌ریزان برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت باید مدنظر قرار دهند اجماع و توافق بین مقامات سیاسی، مسئولین، برنامه‌ریزان و رسانه‌ها است. میل به چنین اجماع و توافق بدان سبب اهمیت دارد که باعث می‌شود اعتماد و مشارکت تمامی گروه‌های مؤثر و تعیین‌کننده در تنظیم و اجرای این قبیل راهکارها و سیاست‌ها جلب شود. به این فهرست می‌توان گروه‌های دیگری مانند جمعیت‌شناسان، متخصصان علوم سیاسی و اقتصادی و سایر اندیشمندان، فعالین اجتماعی و بخصوص سمن‌ها را نیز اضافه کرد چراکه دانش و تخصص آنها می‌تواند در افزایش کیفیت مباحثات و گفتگوهای عمومی و نهایتاً تنظیم سیاست‌ها و راهکارهای مناسب و حتی برای نظارت و پیگیری چگونگی اجرای سیاست‌ها نقش بسیار مهم و مفیدی ایجاد کند.
متأسفانه زمان و اراده مکفی برای پیاده‌سازی این سیاست‌ها در دولت قبل مدنظر قرار نگرفت. باتوجه‌به محدودیت زمان ما باور داریم دوره چهار سال حضرتعالی فرصت طلایی برای اجرای سیاست‌های جمعیتی می‌باشد. ما داوطلبین و کارکنان انجمن سلامت خانواده ایران که نهادی غیردولتی غیرسیاسی، غیرانتفاعی و داوطلبانه و باسابقه ۲۷ سال فعالیت در زمینه بهداشت خانواده می‌باشد و دارای ظرفیت علمی، عملی، توان اجرایی و مشارکت درون و برون‌سازمانی است وظیفه خود می‌دانیم جهت کمک برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت و به‌طور ویژه بند یک آن اعلام آمادگی جدی نماییم.

امیدواریم با تاکید حضرتعالی بر این موضوعِ اورژانس و مهم همه مجموعه‌های دغدغه‌مند از جمله این انجمن بتوانند در این مسیر از حمایت مقامات تصمیم‌ساز و اجرایی برخوردار گردند تا با دقت، سرعت و قوت این امر مهم را پیش برده و نتایج فعالیت‌ها را به‌صورت مستمر به مقامات نظارتی گزارش کند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*