اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303764
تاریخ انتشار: 1400/07/13 18:39
دکتر ندا کردونی از جمله حقوقدانان نادری است که فقط به پژوهش و آموزش می پردازد. این کتاب که رساله ی دکترای ایشان است ،ایده های جدیدی را دامن می زند و با چشم اندازهایی که ترسیم نموده اند ، امیدوارم که در آینده فراتر از "تز و ایده" به یک "نظریه" در این زمینه برسد،چرا که همه ی شرایطش را دارد."

*پایگاه خبری عصرجهان؛محمد شریفی نیم نگاهی به کتاب، فرهنگ در پیشگاه حقوق به قلم دکتر ندا کردونی* ✍️

*الف: معرفی اجمالی کتاب،فرهنگ در پیشگاه حقوق*

کتاب " فرهنگ در پیشگاه حقوق" به قلم دکتر ندا کردونی در آخرین روزهای تابستان ۱۴۰۰ در ۵۱۶ صفحه با تلاش انتشارات :نشر و پژوهش شیرازه تهران ، تقدیم دوستداران کتاب شد.
نویسنده در چهار دفتر مقوله ی فرهنگ ، تکثرگرایی، نظم بخشی به تنوع فرهنگی و حقوق اقلیت های ملی و قومی و ... را از منظرحقوق بین الملل و حقوق بشر با ژرف نگری و دقت خاصی مورد واکاوی علمی قرار داده است.
این کتاب شامل چهار دفتر و هر دفتر مشتمل بر چندین گفتار به قرار زیر است:

🔸دفتر اول: نقش حقوق بر بوم فرهنگ
گفتار اول: هویت انسان،حقوق انسان
گفتار دوم: اندیشه در مسیر چند فرهنگ گرایی
گفتار سوم: چند فرهنگ گرایی سفید، چند فرهنگ گرایی سیاه

🔹دفتر دوم: گوشه ی فرهنگ در دستگاه حقوق
گفتار اول: رویکردهای جهانی به تنوع فرهنگی
گفتار دوم: شناسایی حقوقی زیست های متنوع فرهنگی
گفتار سوم: تکثرگرایی در نظم بخشی به تنوع فرهنگی

▪️دفتر سوم: قافیه ی فرهنگ در مثنوی جنگ
گفتار اول: فروپاشی دولت در جدال هویت ها
گفتار دوم: ابزار فرهنگ در دوگانه ی ملیت - قومیت
گفتار سوم : دگردیسی مفهوم جنگ بر محور فرهنگ

♦️دفتر چهارم: گره صلح در تار و پود فرهنگ
گفتار اول: فرهنگ پیش گیری ، فرهنگ واکنش
گفتار دوم : حمایت به مثابه مسئولیت در فرهنگ بشر دوستانه.
گفتار سوم: معماری و بومی صلح
در فصل آخر کتاب ، نویسنده با یادآوری چکیده ی مطالب مطروحه به نتیجه گیری می پردازد.
بانوی پژوهشگر ،خانم زیبا جلالی نائینی ، مدیر انتشارات نشر پژوهش شیرازه ، در مقدمه ای تحت عنوان : "یاداشت ناشر" به معرفی و چرایی اهمیت این حوزه ی مطالعاتی در دوران کنونی ما پرداخته است و بر اهمیت چنین آثاری در برقراری و حفظ صلح  تاکید نموده است‌.
در مقدمه ی  کتاب به قلم : دکتر امیر نیک پی ، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران با ادبیاتی فاخر و نثری شیوا و روان ،ضرورت انتشار این اثر را مورد تاکید قرار می دهند.
دکتر نیک پی در این مقدمه ضمن پرداختن به پایه های تحکیم وحدت ملی ، لحاظ کردن حقوق اقوام و اقلیت های قومی و دینی توسط دولت ها را عامل تعالی و پیشرفت جوامع ارزیابی می کند.
این استاد دانشگاه در سطور پایانی مقدمه ، تاکید می نماید.. " ندا کردونی یکی از بهترین ها در این زمینه[ مطالعات میان رشته ای در حقوق ] است.
[ ...دکتر ندا کردونی] از جمله حقوقدانان نادری است که فقط به پژوهش و آموزش می پردازد. این کتاب که رساله ی دکترای ایشان است ،ایده های جدیدی را دامن می زند و با چشم اندازهایی که ترسیم نموده اند ، امیدوارم که در آینده فراتر از "تز و ایده" به یک "نظریه" در این زمینه برسد،چرا که همه ی شرایطش را دارد."

*ب :تاملی بر دیدگاههای دکترندا کردونی ، بانوی حقوقدان و نویسنده خوزستانی*

دکتر ندا کردونی از نسل بعد از پیروزی انقلاب و جنگ هشت ساله است، وی متولد اهواز و در خانواده ای کاملا فرهنگی دیده به جهان گشود، کتابخانه ی پدرش (حبیب الله کردونی) سرشار از کتابهای ناب و نایاب بود،شیوخیت و کمک به حل اختلافات و دعاوی بین بعضی از طوایف و عشایر در خانواده ی کردونی امری مرسوم و رایج بود،رفت و آمدهای متعدد در منزلشان نقطه ی عطفی بود که "ندا" به صورت نیمه میدانی با خرده فرهنگ های اقوام بتواند تجارب شایانی کسب نماید، همین عامل گرایش ندا را به علم حقوق ترغیب نمود.
در مقطع کارشناسی از دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی تهران و کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی تهران فارغ التصیل شد. در گرایش حقوق بین الملل از دانشگاه علوم و تحقیقات موفق به اخذ مدرک دکترا شد.
از دکتر کردونی می پرسم ، چه عواملی توجه شما را به مباحث حقوق اقوام و اقلیت ها جلب کرده است؟
وی می گوید:"مباحث حقوق فرهنگی و حقوق اقلیت ها را  بر اساس تجربیات زندگی ام در خوزستان چند فرهنگی برای مطالعه تخصصی انتخاب کردم و پایان نامه ی ارشدم در مورد "سنت های مردم عرب خوزستان و حقوق بشر"  بود."
ندا کردونی هرگز دنبال دفتر وکالت نرفت، وی با کنجکاوی وصف ناشدنی و تلاش برای فهمیدن و درک حقایق، بیشتر کتاب می خواند ، پژوهش می کند و به عنوان استاد یافته هایش را صادقانه به دانشجویان آموزش می دهد.

خواندن و نقد کتاب را به همگان توصیه می کنم .



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*