اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303830
تاریخ انتشار: 1400/07/23 10:51
رییس جهاد کشاورزی بهبهان گفت: بیش از ۱۵۰ پرونده فعال در دادگستری و ۴۵ حکم تخریب ویلا غیرمجاز صادر شده که در انتظار اجرای حکم می باشد.

حمیدرضا رشیدی رییس‌ جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان در گفت‌و‌گو با فارس در مورد وضعیت تغییرکاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی  اظهارکرد: طبق قانون حفظ کاربری ارضی کشاورزی مصوب سال ۱۳۷۴ هرگونه تغییرکاربری برای اجرای طرح های کشاورزی و صنعتی نیاز به مجوز از شورای تغییرکاربری دارد و هرگونه ساخت وساز در زمین کشاورزی بودن داشتن مجوز تخلف محسوب می شود.

وی افزود: در سال های اخیر شاهد هستیم عده‌ای با خردکردن زمین های کشاورزی و ساخت ویلا در اراضی بدون داشتن مجوز باعث از بین رفتن زمین های مرغوب زیرکشت شده اند.

رییس جهاد کشاورزی بیان کرد: متولی نظارت بر حفظ زمین‌های کشاورزی اداره امور ارضی و گشت این اداره می باشد و بهبهان نیز با داشتن ۱۳۵ کیلومتر محدوده سرزمینی و بیش از ۶۳ هزار هکتار ارضی کشاورزی زیرکشت تنها یک پرسنل و خودرو گشتی جهت حفظ و مقابله با تغییرکاربری دارد.

رشیدی بیان کرد: گشت امور اراضی جهت انجام نظارت برحفظ اراضی کشاورزی دچار مشکلات و کمبودهای زیادی است و این امر موجب بروز مشکلاتی همچنین عدم جلوگیری به موقع از عملیات ساخت و ساز غیر مجاز در ارضی کشاورزی شده‌ است.

وی در ادامه گفت: در راستای برخورد به موقع با متخلفین نیازمند همکاری دیگر ارگان ها از جمله نیروی انتظامی و دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان هستیم که تا قبل از ساخت بنا بتوانیم از عملیات ساخت‌و‌ساز جلوگیری کنیم.

 

رییس جهاد کشاورزی بهبهان باتوجه‌ به قانون حفظ کاربری ارضی افزود: با ورود به موقع و همکاری دستگاه انتظامی و قضایی می توان قبل از اتمام ساخت ساز در عرصه کشاورزی بدون تشکیل پرونده قضایی ساخت و ساز غیر مجاز ویلاها در اراضی کشاورزی را متوقف و تخریب کرد.

رشیدی اظهار کرد: یکی از عللی که باعث ترویج ساخت ویلا در عرصه کشاورزی شده واگذاری اشتراک دستگاه‌های خدمات رسان از جمله آب،برق و گاز است.

وی گفت: واگذاری انشعاب موقت به ویلاها باعث ترویج ساخت ساز در اراضی کشاورزی و همچنین تغییر کاربری غیرمجاز شده و باید هرچه سریعتر این انشعابات جمع آوری و از واگذاری انشعاب جدید ممانعت شود.

رشیدی بیان کرد: ارائه این خدمات به ویلا های غیرمجاز موجب بروز مشکلات عدیده برای روستا‌های هجموار از جمله کمبود آب و برق شده است.

اجرای احکام تخریب نیازمند حمایت سایر ارگان ها است

رییس جهاد کشاورزی بهبهان تشریح کرد: در سال جاری حدود ۱۵۰ پرونده تغییرکاربری غیر مجاز تشکیل و در سیستم قضایی در حال رسیدگی است.

وی افزود: تاکنون با پیگیری‌های صورت گرفته موفق به دریافت ۴۵ حکم تخریب ویلا های غیر مجاز در اراضی کشاورزی از سوی دادگستری شده‌ایم ، طولانی بودن پروسه رسیدگی به این پرونده‌ها در سیستم قضایی یکی از علل جلوگیری به موقع برخورد با تغییرکاربری غیر مجاز است.

رشیدی تصریح کرد: برخی ملاحظات اجتماعی و سیاسی مانع از اجرای احکام قلع قمع ویلا‌های غیرمجاز  است.

وی در ادامه بیان کرد: اجرای احکام تخریب ویلاهای غیرمجاز نیازمند همکاری نیروی انتظامی و دیگر ارگان های زیرصلاح را می طلبد که با اراده محکم پای کار باشند و ما را در اجرای حکم کمک کنند.

 

اقدمات پیشگیرانه جهت جلوگیری از تغییرکاربری صورت گیرد

رییس جهاد کشاورزی بهبهان در راستای پیشگیری از خرد کردن و تغییرکاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی بیان کرد: جلسه ای مشترک با حضور دادستان  و اداره صمت برگزار شد و مصوب گردید مشاورین املاک حق فروش  و خرد کردن زمین‌های کشاورزی را ندارند و اداره صمت با متخلفین برخورد کند.

وی در ادامه عنوان کرد: همشهریان جهت خرید و فروش زمین‌های کشاورزی و رعایت قوانین انتقال زمین های کشاورزی با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی و استعلام از اداره جهاد کشاورزی از قانونی بودن زمین خود مطمئن شوند.

رشیدی تصریح کرد: با توجه به نیاز همشهریان به تفرجگاه گردشی می‌توان در قالب شهرک‌های گردشگری عمومی با همکاری میراث فرهنگی از زمین‌های بایر بلا  استفاده که زیر کشت کشاورزی نیستد با طی مراحل قانونی استفاده کرد.

وی افزود: دستگاه های خدمات‌رسان از جمله اداره برق و آب باید از واگذاری اشتراک به ویلاهای غیرمجاز اکیدا خوداری کنند و ما را در راستای مبارزه با تغییرکاربری زمین های کشاورزی همیاری کنند.

رییس جهاد کشاورزی تصریح کرد: روند پیش رو تغییرکاربری زمین های مرغوب کشاورزی در آینده نزدیک صدمات جبران ناپذیری از جمله بیکاری و عدم تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز را وارد می کنند و این امر نیازمند توجه ویژه مسئولین شهرستان را می‌طلبد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*