اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303864
تاریخ انتشار: 1400/07/28 23:53
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت :بعلت کمبود اکسیژن و وجود سولفیت هیدروژن در آب بیش از هزار قطعه ماهی تالاب برم الوان بهمئی تلف شده است .

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، از صبح دیروز تا کنون بیش از هزار قطعه ماهی درتالاب  برم الوان بهمئی تلف شده است .


برهمین اساس ،سید اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: صبح دیروز پس از مشاهده تلفات ماهی در این تالاب فورا طی مکاتبه ای با شیلات استان هماهنگی های لازم جهت حضور کارشناسان مرکز شیلات به برم فراهم شد .
هاشمی افزود : پس از نمونه برداری از ماهی های تلف شده ،اداره شیلات استان طی مکاتبه ای علت تلف شدن این حجم از ماهی را کمبود اکسیژن و وجود سولفیت هیدروژن بیان کرده است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: تالاب برم الوان بدلیل عدم وجود گردش آب و وجود میزان بالای سولفات هیدروژن در این دریاچه تلف شدن ماهی ها طبیعی و دور از انتظار نبوده است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد : تالاب برم الوان جزء دریاچه هایی است که عمق نسبت به سطح زیاد دارد ،در فصل تابستان که لایه های بالا گرم و پایین سرد است آب به خوبی مخلوط نمی شود به همین دلیل آب بدون اکسیژن است و تقریبا تا جاهایی به عمق ۳ متر عملا اکسیژن آب صفر است با شروع فصل سرما اختلاط جزئی آب لایه های سطحی با آب آلوده قسمت های عمیق دریاچه بدلیل همدمایی آب های سطحی با آب اعماق از نظر زیستی بسوی شرایط نامطلوب پیش می رود و ماهی هایی که در این قسمت از آب گرفتار می شوند بدلیل کمبود اکسیژن تلف می شوند .


هاشمی تصریح کرد : درصورت بروز خشکسالی ،کمبود و یا عدم ورود آب شیرین به دریاچه در فصل گرم از ضخامت لایه های آب شیرین سطحی کاسته شده و عملا منطقه زیستی ماهیان محدود گشته و درصورت وقوع جریانات هوایی و وزش باد، آب های آلوده دارای گازسولفید به سطح آمده و سبب مرگ جمع کثیری از آبزیان خواهد شد .
وی گفت : این پدیده در دهه های ۷۰ و ۹۰ نیز اتفاق افتاده است .
گفتنی است تالاب برم الوان بهمئی با مساحت حدود ۱۵ هکتار با عمق ۳۰ متر ثبت ملی شده و ثبت بین المللی آن در حال پیگیری است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*