اخبار عمومی
اعلام وصول 2
303879
تاریخ انتشار: 1399/12/01 06:41
یادداشت|نسیم حافظی
الكتروشیمی شاخهای از دانش شیمی است كه در بهبود خواص مواد و تأمنی انرژی نقش بسزایی دارد.

پایگاه خبری عصرجهان؛ نسیم حافظی دبیری شیمی ناحیه ۲ اهواز- رشد دانش و پیشرفت فناوری، اجنام فعالیتهای فردی، اقتصادی، صنعتی و... را آسانتر كرده و افزایش سطح رفاه و آسایش را به دنبال داشته است. تأمنی روشنایی، گرمایش و سرمایش آسانتر، حمل و نقل سریعتر و امینتر، درمان و كاهش اثر نقص عضو و انتقال ایمن آب آشامیدنی نیم رخی از افزایش سطح رفاه و آسایش را نشان میدهند.

دو ركن اساسی تحقق این فناوریها، دستیابی به مواد مناسب و تامین انرژی است. میدانید كه پركاربردترین شكل انرژی در به كارگیری این فناوریها انرژی الكتریكی است. الكتروشیمی شاخهای از دانش شیمی است كه در بهبود خواص مواد و تأمنی انرژی نقش بسزایی دارد.

باتری یكی از فراوردههای مهم صنعتی است كه در محل مورد نیاز با اجنام واکنشهای شیمیایی، الکتریسیته تولید میكند. برای منونه تأمنی انرژی الکتریکی برای تنظیم کننده ضربان قلب، سمعک، تلفن همراه، اندام مصنوعی، دوربین دیجیتال، رایانه قابل حمل و خودروی الکتریکی به باتری وابسته است.

از سوی دیگر ساخت لوله‌های فلزی انتقال آب، قوطی‌های محتوی مواد غذایی، لوازم آشپزی كه در برابر خوردگی مقاوم هستند و مانع از آلوده شدن آب و مواد غذایی میشوند، همچنین كسب اطمینان از كیفیت تولید فراوردههای دارویی، بهداشتی، غذایی و... چهرهای دیگر از افزایش سطح رفاه و آسایش هستند. دستیابی به این موفقیتها در گرو بهره‌گیری از دانش الكتروشیمی است. دانشی که میتواند دستاوردهای گوناگونی را برای رفاه بشر به ارمغان آورد و در ایجاد آسایش بیشتر برای مردم همچننی پیشرفت کشورمان نقش ایفا کند. برای دستیابی به این مهم نخست باید بدانید در چه واكنشهایی الكترون داد و ستد میشود؟ چگونه میتوان از این واكنشها در تامین الكتریسیته بهره جست؟ الكتروشیمی چه نقشی در تأمنی انرژی سبز و پاك دارد؟ چگونه میتوان خواص مواد را بهبود بخشید؟ از درس علوم به یاد دارید كه یكی از راههای بهرهگیری از انرژی ذخیره شده در فلزها، اتصال آنها در شرایط مناسب به یكدیگر است. برای منونه با یك تیغه مسی و تیغهای دیگر مانند روی و با میوهای مانند لیمو میتوان نوعی باتری ساخت و با آن یك المپ LED را روشن كرد. موتورسیكلت برقی و تلفن همراه منونههایی از وسایلی هستند كه با انرژی ذخیره شده در باتری كار می كنند. در واقع باتری، مولدی است كه در آن واكنشهای شیمیایی رخ میدهد تا بخشی از انرژی شیمیایی مواد به انرژی الكتریكی تبدیل شود و موتور را به حركت درآورد. با این توصیف شناخت نوع و شیوه اجنام واكنشهای درون باتریها كمك خواهد كرد تا بتوان از واكنشهای شیمیایی برای رفع نیازها به درستی بهره برد.

 

برچسب ها:
نسیم حافظی ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*