اخبار عمومی
اعلام وصول 2
30393
تاریخ انتشار: 1395/02/20 16:55
گفتگو اختصاصی با رضا دانش پژوه فیلمساز یاسوجی؛
مردم استان ما یادشان نیست استاندار سال 80 کی بود....نماینده سال 69 در مجلس شورای اسلامی کی بود.... اما چیزی را که با چشم می بینند فراموش نمی کنند.

فیلمساز یاسوجی فارغ التحصیل رشته مدیریت از دانشگاه ایندیراگاندی و دانش آموخته سینما از مدرسه فیلم و تلویزیون  پونای هندوستان، او به دعوت دانشگاه پونا و آرشیو فیلم هند در جشنواره فیلم دانشجویی شهر پونا ایالت ماهاراشترا کشور هند داوری نمود او در کارنامه خود آثاری همچون "همه زندگی ام" ، "نیهال" ، "دست بافته های مادری ام" فیلم مستند بلند lens wide(لوکیشن این فیلم شهرهای پونا و بمبئی) ..... در کارنامه خود دارد.
بخشی از افتخارات و عناوین کسب شده توسط این فیلم ساز کهگیلویه و بویراحمدی فیلمساز یاسوجی:
ساخت مستند های چند روز در خیابان/نیهال/خشت خانه/لنز وایددر کشور هندوستان، کسب مقام سوم بخش فیلمنامه سینمایی در جشنواره بین المللی کیش، کسب مقام اول بخش فیلمنامه کوتاه وقف/تهران،کسب بهترین کارگردانی مستند از جشنواره  منطقه ای آسیبهای اجتماعی شیراز، کسب لوح تقدیر فیلمنامه برای فیلم هریم از جشنواره منطقه ای سینمای جوان /سنندج، کسب لوح تقدیر بخش فیلمنامه از جشنواره منطقه ای سینمای جوان/یاسوج، دبیر انجمن فیلم دانشجویان ایرانی در هندوستان2009/2010 ، داوری در جشنواره فیلم دانشجویی پونا کشور هند و تهیه کننده چندین مستند تلوزیونی


ساسان امینی گزارشگر پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان به سراغ این فیلمساز توانمند و اما کم ادعا رفت و طلیعه این گفتگو را اینگونه آغاز نمود:
عصرجهان: آقای دانش پژوه ممنون از اينكه وقتتان را در اختيار خوانندگان ما قرار داديد. و لطفا خودتان را به طور مختصر معرفی نمائید
رضا دانش پژوه متولد 1358 یاسوج. فارغ التحصیل رشته مدیریت از دانشگاه ایندیراگاندی و دانش آموخته سینما از مدرسه فیلم و تلویزیون  پونای هندوستان.
عصرجهان: آقای دانش پژوه با توجه به اينكه تحصيلات معتبر و آكادميك داشتيد چرا در هند ادامه نداديد!؟و حال كه ايران اومديد چطور شد استان  کهگیلویه و بویراحمد!؟
رضا دانش پژوه: من در هند هم درس خوندم و هم نگاه کردم.  اسم یاش راج فیلمز یعنی انتهای سینمای هندوستان. یک کمپانی تمام عیار در زمینه تولید.من در سال پنجم زندگی در هندوستان آنقدر این کمپانی به من انگیزه می داد که تصمیم گرفتم در هند بمانم و همانجا زندگی کنم.اما پدرم نابینا شد و مجبور شدم برگردم.در هندوستان با یک  دندانپزشک ایرانی مقیم به اسم دکتر خواجه نوری  که اصالتی یزدی داشت  و خودش هم یک کمپانی داشت  آشنا شدم. این رفت و آمدها و گفتگوها منجر به علاقه من به تهیه کنندگی سینما شد و تلاش کردم به عنوان  یک آماتور تهیه کنندگی و فنونش را یاد بگیرم. صنعت سینمای هند آنقدر ویژگی های خاص داشت که من فکر کردم حالا که نمی توانم در هند بمانم آن را در استان خودم عملی کنم. من مسیری را می خواهم شروع کنم که در آن فیلمسازی در شهرستان ها بیشتر دیده شود. در حوزه ای که زندگی می کنم تقریبا یک میلیون مخاطب دارم. ترجیح دادم برای این جمعیت یک میلیونی فیلم دلخواهشان را بسازم. به همین خاطر موسسه فیلمسازی "نگار فیلم دنا" را تاسیس کردم.


عصرجهان: تعريف جنابعالي از سينما و فرهنگ سينما رفتن چيست!؟و تاريخچه سينما در ايران چگونه شكل گرفت؟
رضا دانش پژوه: سینما در کلام اول جایی برای سرگرمی ست و اطمینان دارم مردم هم همین نظر را دارند ؛ کما اینکه همه آثار سینمایی به قصد سرگرمی تولید نمی شوند.
 اول ما باید سینما داشته باشیم و بعدا بگوییم که آیا ما فرهنگ سینما رفتن داریم یا نه؟این سوال را می توان بعد از داشتن سینما پرسید نه اکنون.
تکنولوژی سینما از همان روزهای اول اختراعش وارد ایران شد و همزمان با سینما صامت مردم ایران سینما را شناختند ؛ و ورود تکنولوژی ها جدید در صنعت سینما توقع مردم را بالا برده است.
عصرجهان: جايگاه سينما در استان كجاست و از تاريخچه آن براي خوانندگان بفرماييد. آيا اصلا در استان سينمايي دارد؟
رضا دانش پژوه: بله در دهدشت سينما داريم بطوريكه؛ هم استانی های ما در دهدشت اعتراض می کنند که چرا هر جا می روید می گویید استان ما سینما ندارد؟ مگر دهدشت جزء این استان نیست؟ قطعا دهدشت جزء همین استان است ولی بحث سینما یه وصله ننگین برای سخنرانی های دلگرم کننده عده ای از به ظاهر فرهنگیان ماست.
اما در ياسوج :
سینما در زمان محمدی شهردار سابق تعطیل قطعی شد و تاکنون هر شهرداری که آمده است نگاهی به این بخش مهم فرهنگی نداشته اند.
الان شهرداری و ظاهر داخلی آن شبیه به یک بانک بزرگ است و این بانک قطع به یقین قصد احداث سینما در مکان سابقش را ندارد. سینمای یاسوج در هر مکان دیگری احداث شود شکست می خورد و خواست مردم احداث سینما در خیابان شهید هرمز پور یاسوج است.
سینمای ویران و خاکبرداری شده یاسوج نتیجه نگاه شهرداری به فرهنگ است.قطعا نگاه پر ایراد شهرداری به سینمای یاسوج فراموش نخواهد شد. دوستانی که در شورای شهر یاسوج هستند در صورتیکه به طرح انتقال سینما به هر مکانی رای بدهند به رای مردم خیانت کرده اند.


عصرجهان: جناب آقاي دانش پژوه بفرض اينكه ما سينما هم داشته باشيم مثل قبل اما موضوعي كه خيلي نگاه ها رو به خودش جذب ميكنه عدم استقبال مردم از اكران هاست.بنظر شما دليل چيست و راهكارتون براي آن چيست!؟
رضا دانش پژوه: ببينيد آقاي اميني ؛ مردم این استان به این خاطر سینما نمی روند که موضوعاتی که در پایتخت برایشان فیلم می سازند برای این منطقه اهمیت بالایی ندارد. فیلم های مهم را می بینند و بیشتر توجهشان به فروشگاههای فرهنگی است.قطعا اگر فیلمی درباره خودشان ساخته شود مردم به سینما می روند.همه یادمان می آید که فیلم (کی لهراس و سایه اسلحه)چه فروش خوبی داشتند.قطعا نگاه سازمان سینمایی کشور به تولیدات استانی است اما وقتی شهرداری وظیفه اش را فقط دریافت عوارض می داند قطعا در امور  یا نباید دخالت کند یا اگر ورود پیدا می کند مردم تاثیرش را ببینند.
مردم را که با غل و زنجیر   به سینما نمی برند. وظیفه سینما اکران فیلم است و مردم بر اساس سلیقه فیلم انتخاب می کنند و در نتیجه معدل فروش یا بالا می رود و یا نه من می گویم فروش فیلم در سینما دنای یاسوج خوب بود.من مطمئن هستم اگر فیلم بومی تولید شود سینما دهناد مخاطب از دست رفته اش را می یابد.به این خاطر که جای سینما درست است. اما در یاسوج هر روز شهرداری یک خواب برای سینما می بیند.


عصرجهان:بنظر شما علت نبود سينما در ياسوج چيست!؟؟
رضا دانش پژوه: داشتن  سینما کم کم دارد رویا می شود با وجود این همه متولی فرهنگی در استان. هر کدام خودش را مستقل می داند  و نتیجه این موازی کاری در حوزه فیلم و تصویر منجر به عدم بازخواست شهرداری در خصوص مسله سینما شده است.
و تا وقتی تمام تمایلات مسولین ما بر می گرده به جناح های حامی و سیاست زدگی ،فرصتی برای سينما نمی ماند.  و کم کم مسله به کلی فراموش می شود.. ..


عصرجهان: انتظار شما از مسئولان اين بخش چيست؟
رضا دانش پژوه:به نظر من مسئولین ما به ما دروغ نگویند...ما الان بخش خصوصی محسوب می شویم.موسسه "نگار فیلم دنا" بخش خصوصی ست و در اداره ثبت شرکت ها هم اسناد ثبتش موجود است. یک برگه اسناد بیاورند که به موسسه ما کمک شده. منظور من الان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. چون اداره ارشاد اصلا پولی ندارد. بعد از رفتن امین کمالوندی متصور بودیم آقای استاندار آبروداری می کند و با توجه به این مدیر ارشاد دوستشان هست از اداره ارشاد و فرهنگ و هنر حمایت می شود ولی اینطور نشد. اما سوال من اینجاست که ما به عنوان یک موسسه فیلمسازی بخش خصوصی باید از چه کسی حمایت های اولیه را بگیریم تا به سودآوری و اشتغالزایی برسیم؟ مطمن هستم جوابش پیدا نمی شود . چون اصلا شعار بخش خصوصی اسمش را با خود یدک می کشد...شعار....شعار بخش خصوصی
عصرجهان: و اما سخن پایانی...
رضا دانش پژوه:حرف آخر.....مردم استان ما یادشان نیست استاندار سال 80 کی بود....نماینده سال 69 در مجلس شورای اسلامی کی بود.... اما  چیزی را که با چشم می بینند فراموش نمی کنند. این که همه ادعا می کنند و کار فرهنگی می کنند فقط در رسانه و توسط خبرنگار دست چندم تبلیغ می شود. من می گویم کار فرهنگی باید تاثیرش در پیاده رو های خیابان ها دیده شود. کار فرهنگی بدون مخاطب به درد نمی خورد. کار فرهنگی که باید به زور مخاطبش را بیاوری توی سالن به درد نمی خورد. کار فرهنگی با مخاطبان محدود و دائم تکراری کار فرهنگی محسوب نمی شود.و از شما كه زحمت كشيديد و پاي كمي از درد و دل ما نشسته ايد تشكر ميكنم.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*