اخبار عمومی
اعلام وصول 2
304065
تاریخ انتشار: 1400/09/14 00:13
فلاحت پیشه: برجام در آی سی یو است / دستگیری اعضای گروهک منافقین به جرم قاچاق در آلبانی / رسایی: از شکایت روحانی تبرئه شدم / درخواست عباس عبدی از تیم مذاکره کننده

 

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

 

انتقاد محمدرضا باهنر از رفتار انتخاباتی شورای نگهبان

باهنر: ما همواره گفته‌ایم شورای نگهبان باید طوری صلاحیت‌ها را بررسی کند که در نهایت همه بخش‌های جامعه نامزدهای خود را در انتخابات ببینند. در همین انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، مشاهیری مانند آقای لاریجانی و آقای جهانگیری رد صلاحیت شدند.بد نیست یک نظرسنجی میدانی شده و مشخص شود که به‌طور میانگین چه تعداد به دلیل رد صلاحیت آقای لاریجانی یا آقای جهانگیری دیگر تمایلی به شرکت در انتخابات نداشتند؟آرا در جمهوری اسلامی همواره استثنائی بوده است؛ از رفراندوم فروردین سال ۵٧ که بیش از ٩٨ درصد مردم رأی مثبت دادند تا عموم انتخابات‌های ریاست‌جمهوری که میزان آرا زیر ۶٠ درصد نبوده است. در همه سال‌های بعد از انقلاب میزان مشارکت در انتخابات به میزان مشروعیت نظام گره زده شد که کار درستی هم بود./شرق

انتقاد تند نماینده مجلس از حامیان افزایش ١٠ درصدی حقوق کارکنان دولت

نظری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:کسانی که بحث افزایش ۱۰درصدی حقوق را پیش کشیده اند و از آن دفاع می کنند یا حقوق شان بالاست یا از کف جامعه خبر ندارند و یا نمی دانند در بازار چه خبر است.الان تورم در کشور به ۴۰ درصد رسیده است و طبق قانون برنامه ششم، حقوق‌ها باید همان ۴٠ درصد افزایش پیدا کند. با ١٠ درصد افزایش حقوق، یعنی، ۳۰درصد مخارج و هزینه های زندگی کارمند در هواست. این فرد اگر دهک شش است، به دهک چهار سقوط می کند، ضریب جینی افزایش پیدا می کند و فاصله طبقاتی بیشتر می شود.حقوق ها باید متناسب با تورم و شرایط فعلی افزایش داشته باشد./عصرایران

مطهری: فعالان سیاسی سکوت کرده اند چون امید بازگشت به قدرت ندارند

علی مطهری نماینده مجلس دهم:شرایط به شکلی شده که فقط افراد مشخص می‌توانند وارد مجلس، دولت و نهادهای دیگر ‌شوند، افرادی که نظرات رسمی نظام را تکرار ‌کنند و از خودشان نظری نداشته باشند.دولت روحانی، حدود ۶٠ درصد قدرت قانونی خود را در اختیار داشت و بقیه قدرت، بیشتر در دست نهادهای دیگر بود. اگر قدرت کاملا در دست دولت گذشته بود و دست دولت در تصمیم‌گیری باز بود، برجام به این سرنوشت دچار نمی‌شد.اگر گروهی سکوت کرده‌اند شاید به این علت باشد که دیگر امیدی به بازگشت به قدرت سیاسی ندارند و تصور می‌کنند راهی برای ورود آنها به حاکمیت نیست و دیگر نمی‌توانند مؤثر باشند.

طلاق صوری و ازدواجِ دوباره برای دریافت وام!

زوج‌ها طلاق صوری می‌گیرند و بعد از ثبت طلاق، دوباره محضرخانه عقد رسمی را برای آن‌ها می‌خواند.تاریخ عقد جدید به بانک اعلام می‌شود و متقاضی می‌تواند وام خود را از بانک دریافت کند.یکی از این محضرخانه‌ها گفت: «ما فقط طلاق صوری و عقد رسمی را انجام می‌دیم بعد از آن ثبت‌نام وام ازدواج و انتخاب شعبه بانک برای دریافت وام بر عهده مشتری است. البته تو بانک آشنا داریم و اگه می‌خواید زودتر وام خودتون رو بگیرید و ثبت‌نام رو هم ما انجام میدیم و برای هر نفر ۵ میلیون تومان به جز ۲۰ میلیون طلاق و عقد دریافت می‌کنیم»هزینه محضرخانه‌ها برای انجام طلاق و عقد حدود یک میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است اما برای آنکه وام ازدواج گرفته شود تا ۲۰ میلیون تومان هم از افراد پول می‌گیرند.با احتساب هزینه طلاق و عقد دوباره برای هر زوج و ثبت‌نام وام ازدواج توسط محضرخانه، هر زوج باید ۳۰ میلیون تومان بپردازند.مبلغ وام ازدواج اکنون برای هر زوج ۷۰ میلیون تومان است که برای متقاضیان زیر ۲۴ سال تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد./ تجارت‌نیوز

انتقاد توانگر، نماینده تهران از سخنان بیژن نوباوه درباره ضرورت توقیف ٣٠ فیلم

مجتبی توانگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنس به سخنان اخیر بیژن نوباوه در رابطه با مجوز ۳۰فیلم و مساله دار خواندن آن‌ها، نوشت: «نماینده خود قانون‌گذار است و باید بیشترین احترام را به قانون بگذارد. سخنان تند و نسنجیده یکی از نمایندگان در مورد توقیف ۳۰فیلم، قاعدتا نظر همه مجلس نیست، طبق قانون، مسئولیت پروانه نمایش با وزارت‌ارشاد استمجلس نیست و این‌گونه اظهارات غیرکارشناسی فقط کار را برای آن وزارتخانه سخت می‌کند.» پیش از این بیژن نوباوه نماینده دیگر تهران بیان کرده بود که «بیش از ۳۰ فیلم مسأله‌دار از کمیته شورای نمایش مجوز نمایش گرفته‌اند که در این فیلم‌ها ارزش‌های اخلاقی، انقلابی و ملی زیر سؤال رفته است. با وجود مخالفت‌هایی صورت گرفته، این فیلم‌ها در کمیته شورای نمایش مجوز گرفته‌اند اما اگر این فیلم‌ها اکران شوند ما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس فرا خواهیم خواند.»

نماینده‌ی مجلس: کیفیت نامطلوب اینترنت، ارتباطی با طرح صیانت ندارد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حسین جلالی» پیرامون انتظارات از وزیر ارتباطات برای بهبود سرعت و کیفیت اینترنت ثابت و همراه، گفت: در مورد اینترنت بحث مراکز، شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و روستاها مطرح است و نکته آنکه وضعیت اینترنت ثابت و همراه در روستاها فاجعه است. نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پاسخ مجموعه‌ی ارائه دهندگان خدمات اینترنت در خصوص سرعت و کیفیت نامطلوب اینترنت ثابت و همراه، این است که مقصر خود مشتری است و از هر کدام از سرویس دهندگان که اینترنت داشته باشید و از سرعت و کیفیت ناراضی باشید، پیشنهاد می‌شود که سرویس‌دهنده‌ی دیگری را انتخاب کنید. دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: متاسفانه مجموعه‌ی مخابرات کشور بعد از خصوصی سازی، تکه تکه شده و همین موضوع باعث عدم پاسخگویی مسوولان مربوطه شده است. زمانی که مخابرات دولتی بود، تمامی درآمد کسب شده صرف توسعه‌ی امور می‌شد، اما در حال حاضر بخش خصوصی درآمد خود را به‌جای توسعه، در جیب می‌گذارد.

معاون رئیس جمهور: اگر در مذاکرات توافق نشد، به سمت شرق می‌رویم؛ مثلا با نفت تهاتر می کنیم

سید محمد حسینی روز شنبه در همایش دانشجویان نخبه کرمان به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو با بیان اینکه ایران در مذاکرات هسته ای طرح، ایده و برنامه دارد و برنامه ها نیز تا این لحظه نتیجه ‌داشته‌اند تصریح کرد: تیم های طرف دیگر مذاکره اختیارات لازم را ندارند اما تیم ایران مجهز و با اختیارات کامل پای میز مذاکره رفته و از موضع قدرت از منافع خودمان حمایت می کنیم. وی ادامه داد: کشور با قدرت در این زمینه کار می کند، ۴۰ نفر عضو تیم از ایران از تخصص ها و نهادهای مختلف سیاسی و اقتصادی حضور دارند و برای انجام مذاکرات به وین رفته اند که افرادی متخصص هستند؛ در این زمینه هزینه می کنیم اما نتیجه لازم را نیز می گیریم. حسینی اظهارداشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب درباره نگاه به شرق فرمودند، قدرت اقتصادی اکنون به سمت چین و هند حرکت می کند که اگر توافق نشد هم می توانیم از این بخش منافع خودمان را به دست بیاوریم. وی تاکید کرد: می توانیم در توسعه مسائل اقتصادی با شرق تفاهم کنیم، منافع خودمان را نیز به دست آوریم، به طور مثال با نفت تهاتر می کنیم و در حوزه های مختلف پایبندی آنها به تعهداتشان بیشتر است.

پلیس فتا: هیچ سایت همسریابی در کشور مجوز فعالیت ندارد

سرهنگ رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا: هیچ سایت همسریابی در کشور مجوز فعالیت ندارد. فقط سایت و مجموعه همدم که آن هم یک سایت همسریابی نیست و یک سایت همسان گزینی است، مجاز به فعالیت در این زمینه است. او افزود: پلیس فتا در حوزه فعالیت همسریابی به هیچ فرد یا گروهی مجوز نمی‌دهد چرا که متولی ومسئولیت این کار بر عهده وزارت ورزش و جوانان است.

درخواست عباس عبدی از تیم مذاکره کننده

عباس عبدی در یادداشتی در اعتماد درباره مذاکرات وین نوشت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که به عنوان موضوع جدید مطرح می‌شود، گرفتن ضمانت اجرایی کافی برای جلوگیری از نقض توافق از سوی طرف مقابل، به‌طور مشخص امریکا است. در این باره بهتر است وقت را تلف نکرد. نه اینکه آنان نمی‌توانند چنین ضمانتی را بدهند، به نظرم می‌توانند. شاید نیاز چندانی به تصویب کنگره هم ندارد. نمونه‌اش توافق الجزایر است. حتی اگر کنگره هم امضا کند هر گاه لازم دانستند از آن خارج می‌شوند. از کنوانسیون‌های بین‌المللی هم به راحتی خارج می‌شوند چه رسد به این مورد. عبدی در ادامه نوشت: از اتخاذ تصمیم نباید ترسید. نیازمند یک رویکرد تعدیل شده نسبت به روابط خارجی و نگاه به جهان هستیم. این رویکرد نه ناقض استقلال ما است و نه نافی ارزش‌های رسمی، بلکه مقوم آنها نیز هست. حتی برخی از آقایان مراجع هم بر این تغییر تاکید نموده‌اند، پس بیش از این تامل جایز نیست. اگر این رویکرد تعدیل شود، بخش مهمی از هزینه‌های یک توافق خوب از میان خواهد رفت. اگر به توافق نرسید خیلی روشن و شفاف توضیح دهید که از شما چه خواستند که ندادید و چه می‌دادند که نگرفتید. همین.

رسایی: از شکایت روحانی تبرئه شدم

حمید رسایی با انتشار توئیتی از رأی قطعی ‎دادگاه ویژه روحانیت در خصوص شکایت حسن روحانی از وی خبر داد.حمید رسایی در توئیتی نوشت: «‏رأی قطعی ‎دادگاه ویژه روحانیت در خصوص شکایت حسن روحانی درباره توییت بالا که با هشتک ‎انتخابات تشریفاتی و در پاسخ به اتهام‌زنی روحانی منتشر کرده بودم، ابلاغ و از اتهامات وارده ‎تبرئه شدم.»رسایی در این توییت به صورت ضمنی و غیرمستقیم روحانی را به قتل پسرش متهم کرده بود. در دهه ۷۰ اعلام شد که پسر روحانی با شلیک گلوله اسلحه خودکشی کرده است.

دستگیری اعضای گروهک منافقین به جرم قاچاق در آلبانی

یک روزنامه آلبانیایی از بازداشت تعدادی از اعضای گروهک منافقین به جرم قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و پولشویی خبر داده است.روزنامه «اگزیت» آلبانی گزارش داد، اعضای گروهک تروریستی منافقین که از سال 2013 میلادی به آلبانی پناهنده شده‌اند بر اساس یک سند رسمی که توسط این رزنامه مشاهده شده است، به دلیل قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و پولشویی دستگیر شده‌اند.این گزارش افزود: این سند خطاب به یک گیرنده دیپلماتیک خارجی که دارای امضا و مهر مدیر اداره پلیس جنایی در پلیس ایالتی است، جزئیات یک برگه محرمانه از جرایم را ارائه می‌دهد که بنا بر گزارش‌ها شامل اعضای این گروهک می‌شود.در این بیانیه آمده است که دو عضو منافقین به همراه همدستان آلبانیایی و یونانی به دلیل مشارکت مستقیم در قاچاق انسان دستگیر شدند. در 11 جولای 2021 میلادی، پلیس یک خودرو حامل شهروندان سوری، عراقی و کرد را متوقف کرد. تحقیقات بیشتر منجر به دستگیری اعضای اصلی باند شد.بر اساس این سند، مشخص شد که بین سال‌های 2019 تا 2021 میلادی، همین باند قاچاق تلاش کرده است حدود 400 عضو گروهک منافقین را از آلبانی به فرانسه منتقل کند.

حسن کامران: نمایندگان انقلابی مجلس ۳۷۰ خودروی دنا گرفته اند

نماینده اصول‌گرای سابق اصفهان در مجلس، به‌مناسبت روز مجلس، فاش می‌کند که مجلس با ۲۷۰نماینده، ۳۷۰ خودروی دنا پلاس گرفته و ۱۰۰خودرو اضافه در پارکینگ مجلس پارک شده‌اند.

فلاحت پیشه: برجام در آی سی یو است

این کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان این که در عمل برجام در آی سی یو است و در اضطرار به سر می برد، گفت: این که شرایطی ایجاد شود که تنفس اولیه شکل بگیرد این وظیفه دیپلمات های هر دو طرف است که تنفس مصنوعی به برجام را شکل دهند .وی افزود: این زمانی محقق می شود که ایران بپذیرد توافقی را با آژانس داشته باشد که در عمل آنچه تحت عنوان دغدغه های ایران – چه ادعایی و چه واقعی- است بر طرف شود .فلاحت پیشه درباره چهارچوب این توافق گفت: در این قالب، آژانس بازرسی هایش را صورت دهد و ایران هم تولید سوخت خود و نصب دستگاه های جدید را متوقف کند و در طرف مقابل هم آمریکایی ها بخش موثری از اموال مسدود شده ایران را آزاد کنند و برخی از موانع تحریمی را بردارند.وی خاطر نشان کرد: این توافق دو طرفه که تحت عنوان «آتش بس دیپلماسی» از آن یاد می کنم می تواند موضع دیپلماسی را در روابط فعلی تقویت کند.رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر این که « دیپلماسی در قبال برجام به شدت مظلوم واقع شده است»، گفت: چنین توافق موقتی می تواند موضع دیپلمات ها و دیپلماسی را تقویت و از تصاعد بحران جلوگیری کند و بعد از آن طرفین می توانند با زمان بیشتر بر سر اصل برجام توافق کنند .

رایزنی ماکرون و بن سلمان حول محور مذاکرات وین

رسانه‌ها از سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان و رایزنی با مقام‌های این کشور در مورد تحولات منطقه از جمله آخرین وضعیت موضوع هسته‌ای ایران و بحران در لبنان خبر دادند.به نوشته روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز شنبه با «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی در آخرین مرحله از سفر دو روزه خود به خلیج فارس دیدار کرد. رایزنی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، بحران‌های متعدد در لبنان و جنگ جاری در یمن از جمله محورهای مورد مذاکره طرفین اعلام شده است.پیش از این، ماکرون در قطر بود و به خبرنگاران گفت که فرانسه و برخی کشورهای اروپایی در حال بررسی افتتاح یک نمایندگی مشترک دیپلماتیک در افغانستان هستند، اما تاکید کرد که این به معنای به رسمیت شناختن حاکمان طالبان این کشور نیست. رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که موضوع لبنان را با ولی‌عهد سعودی مطرح خواهد کرد.در طول دیدارهای اخیر ماکرون از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، مذاکرات رفع تحریم‌های ایران با قدرت‌های جهانی که فرانسه یکی از طرف‌های آن است، از جمله محورهای مهم رایزنی با مقام‌های منطقه بوده است. فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کرده اند که توافق هسته ای 2015 با تغییرات جزئی راه رو به جلو در مذاکره با ایران است.این در حالی است که برخی منابع دیپلماتیک عر از سفر ولی‌عهد عربستان سعودی به چند کشور حاشیه خلیج فارس با محوریت ایران و تقویت همکاری با کشورهای عربی خبر دادند.

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*