اخبار عمومی
اعلام وصول 2
304331
تاریخ انتشار: 1400/11/03 00:01
اتهامات تازه علیه برادر حسن روحانی / آیا روسیه از تحریم‌های ایران نفع می‌برد؟ / واکنش واعظی به تفحص مجلس از نهاد ریاست‌جمهوری دولت روحانی

 عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد.

اتهامات تازه علیه برادر حسن روحانی/ نماینده دادستان: فریدون رشوه‌ها را گرفت و خرج انتخابات کرد

در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز، استفاده حسین فریدون از حساب‌های مسعود احمدی زاده جهت دریافت رشوه و حق حساب از رسول دانیال‌زاده تأیید شد. دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز امروز در شعبه ۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

نماینده دادستان گفت: حسب گزارش معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه، حد فاصل تاریخ ۱۰/‏۰۹/‏۹۴ تا ۱۷/‏۱۰/‏۹۴ مجموعاً مبلغ ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال طی ۳۸ تراکنش بانکی از حساب محمد علی پور فطرتی به حساب آقای مسعود احمدی زاده در بانک صادرات از مرتبطان حسین فریدون واریز شده است. استفاده حسین فریدون از حساب‌های مسعود احمدی زاده جهت دریافت رشوه و حق حساب از رسول دانیال‌زاده تأیید شده است و موجب محکومیت مسعود احمدی‌زاده به اتهام فراهم کردن بزه ارتشاء از طریق در اختیار قرار دادن حساب بانکی به حسین فریدون به ۱۵ سال حبس تعزیری شده است.

پرونده وجوه دریافتی حسین فریدون و مسعود احمدی‌زاده از شرکت کروز در شعبه بازپرسی در حال رسیدگی است. در حال حاضر مسعود احمدی زاده در خارج از کشور است.طبق گزارش اطلاعات سپاه، مبلغ ۶ میلیارد ریال در ۲ فقره، ۱۱ میلیارد ریال در یک فقره و یک فقره یک میلیارد ریال بابت انتخابات مجلس نهم توسط شرکت کروز انجام شده و به تأیید حمید کشاورز توچایی رسیده است. طبق ردیابی‌ها مبالغ مذکور به منظور انتخابات به حسین فریدون و مرتبطان او پرداخت شده است./مرکز رسانه قوه قضائیه

رئیس سازمان سنجش: کنکور را حذف شده در نظر بگیرید

عبدالرسول پورعباس در مورد کنکور و مصوباتی در خصوص کاهش سهم آن در نظام سنجش آموزش کشور گفت:طی سال‌های آینده، ما دیگر کنکور به شیوه سابق نخواهیم داشت، بلکه یک نظام سنجش ورود به دانشگاه را که شامل دو بخش است، اجرایی خواهیم کرد.وی ادامه داد: نظام سنجش دو مرحله‌ای را آزمون‌های یکپارچه کشوری در آموزش و پرورش و آزمون‌های کشوری در سنجش تشکیل خواهد داد، ملاک پذیرش و ورود به دانشگاه نیز این دو سنجش خواهد بود، از این رو کنکور را حذف شده در نظر بگیرید، سوابق تحصیلی و آزمون سنجش به شکل هوشمند و در تعدد قابل قبول از سوی آموزش و پرورش و سازمان سنجش در راستای تقویت این دو سازمان طراحی خواهد شد.

پیش‌نویس باقری هیچ فرقی با پیش‌نویس عراقچی ندارد

غلامعلی جعفرزاد ایمن آبادی در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره روند گفت‌وگوهای وین گفت: ترامپ با خروج از برجام مشکل بزرگی را برای آمریکا و ایران ایجاد کرد. ما از اول معتقد بودیم که برجام باید احیا شود، چرا در دو سال گذشته این همه کارشکنی انجام شد تا این اتفاق نیفتد؟ در مجلس فحش پدر به آقای ظریف دادند، او جرأت نداشت که پایش را به مجلس بگذارد.وی افزود: سند پیش نویس آقای عراقچی موجود است، بالاخره سند توافقی هم بیرون می آید، آن زمان مشخص می شود آنها هیچ تفاوتی با هم ندارند. تا همین امروز مذاکرات مطابق همان پیش نویس آقای عراقچی جلو رفته است و همه نظارت ها و محدودیت های قبلی باقی خواهد ماند و هیچ اتفاق عجیب و غریبی هم نیفتاده است. اگر قرار بر این بود چرا زودتر از این گفتگوها انجام نشد.این فعال سیاسی یادآور شد: وضع اقتصادی کشور فاجعه است. مردم دارند تلف می شوند. روی کره جنوبی متمرکز نباشیم، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، روسیه و چین هیچ یک پول ما را نمی دهند. امیدواریم با توافق وین، پول های ایران آزاد شود و وضعیت بازار ارز، رسیدگی به پروژه های عمرانی، اشتغال و معیشت مردم سامان بگیرد.

بعد از توافق موقت، ممکن است مذاکرات دو تا سه سال طول بکشد

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درخصوص پیشنهاد توافق موقت در مذاکرات هسته‌ای گفت: «در این شرایط پیشنهاد دیگری مطرح شده است؛ پیشنهادی با عنوان توافق موقت؛ به این‌نحو که آمریکایی‌ها بخشی از تحریم‌های نفتی ایران را رفع کنند و ایران بتواند تا سقف مشخصی نفت بفروشد و معالات بانکی ایران هم تا حدی عادی شود و ایران هم در مقابل غنی‌سازی 60درصد را متوقف کند. غربی‌ها تصور می‌کنند ایران تا رسیدن به بمب اتم یک ماه فاصله دارد و به همین دلیل می‌خواهند ایران به نقطه گذار نرسد و بنا دارند توافقی موقت بکنند تا با خیال راحت مدت زیادی شاید حتی دو تا سه سال به مذاکره بپردازند.»

توئیت آشنا خطاب به رئیسی

حسام الدین آشنا، مشاور روحانی، در توییتر خود نوشت: آیا انصاف و عقلانیت انقلابی اقتضا می کند دانشجویان عزیز دانشگاه شهید بهشتی از دانشور نوآور و دغدغه مندی چون دکتر محمد فاضلی محروم شوند. آیا مکاتبه انجمن های معتبر علمی کشور با رئیس محترم جمهور و مکاتبه دفتر ایشان با وزیر محترم علوم نباید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

واکنش عطاالله مهاجرانی به سفر رئیسی به روسیه

وزیر دولت اصلاحات در رشته توئیتی به سفر رئیسی به روسیه واکنش نشان داد.عطاالله مهاجرانی در توئیتر خود نوشت:درباره سفر آقای رئیسی به روسیه و سفر عبداللهیان به چین، اپوزیسیون فریاد برآورده اند: که استقلال و وطن به سرعت باد، می رفت که اپوزیسیون رسید! اولا اپوزیسیون محترمی که آمریکا و اسرائیل را به حمله به ایران تشویق می کرد، معنی استقلال و وطن را می فهمد!؟ثانیا، اپوزیسیون گمان می کرد ج ا ایران نمی تواند در برابر تحریم و فشار سیاسی آمریکا دوام بیاورد. حالا وقت فروپاشی است و باید شورای انقلاب تعیین کرد. آقای محترمی که با دو نفر خیال زده دیگر ١٢ سال پیش بیانیه دادند و رهبری جنبش سبز را به واشنگتن - لندن منتقل کردند، حالا می گوید، باید شورای رهبری موقت تشکیل شود.مخالفت و هیاهوی مجموعه اپوزیسیون برانداز، به خاطر بر باد رفتن آرزوهاست. نه تنها معاهدات طولانی مدت با روسیه و چین - بالطبع با رعایت مصالح کشور و ملت- ضروری و مهم است. می بایست با هند نیز چنین معاهده ای سامان یابد. این هیاهو ها، از سر نومیدی و زوال اپوزیسیون نومید و بی آینده است.

واکنش واعظی به تفحص مجلس از نهاد ریاست‌جمهوری دولت روحانی

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق در گفت‌وگو با آنا در واکنش به تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس یازدهم از نهاد ریاست‌جمهوری دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اظهار کرد: تصمیم گرفتم تا آخر فروردین سال آینده مصاحبه نکنم و هر کسی هم که تماس گرفته، مصاحبه نکردم، اجازه دهید با آرامش کار پیش رود و دولت هم کارش را آغاز و بعد مردم قضاوت کنند.وی افزود: تحقیق و تفحص حق نمایندگان مجلس است و از هر جایی که بخواهند می‌توانند تحقیق و تفحص کنند، مهم این است که وقتی بررسی می‌کنند، به این می‌رسند که هیچ یک از این‌ها درست نیست.رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق با بیان اینکه نمایندگان مجلس از هر جایی که بخواهند تحقیق و تفحص می‌کنند و این همواره از جاهای مختلف انجام می‌شود، گفت: این همه از جاهای مختلف تحقیق و تفحص می‌شود، بررسی می‌کنند و می‌بینند که چیزی نیست، خبری به نمایندگان می‌رسد، ولی تحقیق و تفحص حق‌شان است، اما بررسی می‌کنند و متوجه می‌شوند که چیزی نیست.واعظی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است ما چیزی بگوییم و دوباره دعوای جدیدی شروع شود، اجازه دهیم مسیر تحقیق و تفحص هم طی شود.

روحانی اصلاح‌طلب: اظهارات برخی ائمه جمعه خریداری در جامعه ندارد

حجت الاسلام ناصر قوامی در گفتگو با ایلنا در واکنش به این اظهارات گفت: پیش از این هم شاهد برخی اظهارات از سوی ائمه جمعه بودیم. به طور مثال قبلا گفته بودند اسب دوانی زنان، مردان را تهییچ می‌کند، این افراد متاسفانه در مسائل اسلامی و دینی به روز نیستند. اگر در زمان قاجار بودیم، همسران مسئولین و یا زنانی که در سازمان صدا و سیما برنامه اجرا می‌کنند به عنوان بی حجاب شناخته می‌شدند. به همین دلیل بعضی از فقهای آن زمان می‌گفتند چهره و دست نیز باید پنهان شود و اگر قبل از انقلاب هم دیده باشید همسران علما، با روبند و سربند به بیرون می‌آمدند.وی افزود:‌ باید به این آقایان گفت از کجا معلوم است ده تا بیست سال دیگر افرادی را که امروز بی حجاب شناخته می‌شوند، با حجاب معرفی شوند و جز با حجاب‌ها به شمار بیایند و بی حجابی آن زمان تعریف دیگری داشته باشد. بنابراین اسلام در این موارد انعطاف دارد و در هر زمانی، نظر فقها و علما متفاوت است. به نظر صحبت‌هایی که گفته شد موجب تبلیغ به حجاب نمی‌شود. فکر می‌کنم تبلیغ اسلام به این شکل نیست و بیشتر موجب بدبینی به اسلام می‌شود.این فعال سیاسی تاکید کرد:‌ در اسلام انعطاف وجود دارد. یک زمانی به زنان می‌گفتند حتی برای تماشای بازی‌ها نباید به ورزشگاه بروند. حالا خانم‌ها فوتبال و هندبال بازی می‌کنند و ورزش کشتی را هم انجام می‌دهند. بنابراین فکر می‌کنم، شرایط زمان به گونه‌ای است که دیگر این حرف‌ها نمی‌تواند خریداری داشته باشد.

توضیح دانشگاه شهید بهشتی درباره قطع همکاری با «محمد فاضلی»

دانشگاه شهید بهشتی توضیحاتی را درباره علت قطع همکاری با محمد فاضلی عضو هیات علمی این دانشگاه ارائه داد.در پی درج مطالبی درخصوص «اتمام همکاری دکتر فاضلی با دانشگاه شهید بهشتی»، روابط‌ عمومی دانشگاه شهید بهشتی توضیحاتی را جهت تنویر افکار عمومی به شرح زیر منتشر کرد که به شرح زیر است؛

به اطلاع می‌رساند، براساس آیین نامه‌های جذب و ضوابط جاری تمدید قرارداد اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، عضو هیات علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم نماید؛ در صورتی‌ که عضو در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب ننماید، قرارداد همکاری ایشان با دانشگاه تمدید نخواهد شد.موضوع قرارداد پیمانی آقای دکتر محمد فاضلی پس از طی مراحل اداری در جلسه هیات اجرایی جذب دانشگاه مورخ ۱۵/۶/ ۱۴۰۰ مطرح شد و به‌علت عدم انجام تکالیف مقرر در مواد ۲۱، ۲۲ و ۱۱۴ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، پرونده ایشان مورد تایید هیات قرار نگرفت.این رای قابل اعتراض در هیات اجرایی جذب دانشگاه و متعاقبا در هیات اجرایی جذب مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مآلاً در مراجع قضایی مربوطه است.

منتجب‌نیا: رئیسی فکر می‌کند هنوز ایام «انتخابات» است و رجز می‌خواند

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در خصوص عملکرد شش ماهه دولت «سیدابراهیم رئیسی» گفت: آقای رئیسی فکر می کند هنوز دوران تبلیغات انتخابات است. آقایان باید در مورد کارهایی که کردند صحبت کنند نه شعارهایشان. آقای رئیسی نیاز نیست رهنمود بدهند، رهنمود دادن کاری ندارد. بنده همین الان می‌توانم صبح تا شب به بقیه رهنمود بدهم؛ این کار نه هزینه دارد نه هیچی. دولت باید پاسخگوی مردم باشد.

محمد فاضلی: چنین ادراکی ندارم که دولت سیزدهم بخواهد از دانشگاه اخراج شوم

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی در پاسخ به این که آیا آن‌گونه که در برخی رسانه‌ها گفته می‌شود دولت سیزدهم و وزارت علوم پیگیر اخراجش بوده‌اند، گفت: من چنین ادراکی ندارم که دولت سیزدهم و یا وزیر علوم به دنبال این مساله باشند که بخواهند از دانشگاه اخراج شوم.محمد فاضلی استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهیدبهشتی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اخراج وی و با عناوین همچون تسویه سیاسی دولت سیزدهم با یکی اساتید دانشگاه شهید بهشتی، و در پاسخ به این که آیا دولت سیزدهم و وزارت علوم پیگیر اخراج شما بوده، گفت: من چنین ادراکی ندارم که دولت سیزدهم و یا وزیر علوم به دنبال این مسئله باشند که بخواهند فاضلی از دانشگاه اخراج شود.

وی ادامه داد: درون دانشگاه گروه‌هایی وجود دارند که به هروسیله‌ای مانع از اجرای امور استخدامی شدند و کار به جایی رسید که دانشجویان در ترم جدید متوجه شدند که هیچ واحدی برای بنده در دانشگاه ارائه نشده است. فاضلی همچنین افزود: من از شهریور ماه تا به حال سکوت کرده بودم و به دنبال ایجاد قائله سیاسی درباره پرونده خودم نبودم و میدانم که بروز چنین وضعیتی برای دولت آقای رئیسی که با مشکلات زیادی درگیر است، به نفع دولت هم نبوده است، لذا خیلی از دوستانی که از موضوع مطلع شدند، ابراز گلایه کردند که چرا در همان شهریور ماه درباره وضعیت اداری خودم به آن‌ها هیچ اطلاعی ندادم. فاضلی در ادامه تاکید کرد: به اشتباه در فضای خبری عنوان شده که سال ۸۸ و به دنبال بروز فتنه در همان سال از دانشگاه گیلان اخراج شده است که این خبر درست نیست، اخراج از دانشگاه در سال ۱۳۹۰ و از دانشگاه مازندران بوده است و در همان دانشگاه نیز گروه‌های ذی نفوذ درباره من ادعا‌هایی مطرح کرده بودند که درست نبود و من بدون هیچ جنجالی از دانشگاه مازندران بیرون آمدم و به صورت یک استاد صفر و بدون سابقه و به صورت قانونی در سامانه جذب استاد وزارت علوم ثبت نام کردم و البته دو بار هم در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ در دولت قبل، هیئت جذب دانشگاه رای منفی به درخواست من داده‌اند. وی به عدم پاسخ دانشگاه شهید بهشتی به درخواست وزارت علوم اشاره کرد گفت: در همان زمان نامه شکایتی را برای وزارت علوم تنظیم کردم و وزارت علوم نیز در تاریخ نوزدهم مهرماه نامه‌ای برای دانشگاه ارسال می‌کند، ولی تا همین امروز دانشگاه هیچ پاسخی به این شکایت و درخواست وزارت علوم نداده است.

آیا روسیه از تحریم‌ های ایران نفع می‌برد؟

در مورد روسیه همواره نگاه دوگانه‌ای در داخل کشور وجود داشته و دارد و برخی این کشور را دوست و برخی آن را رقیبی برای ایران می‌دانند. همین نگاه در حوزه تحریم‌ها علیه ایران نیز وجود دارد و بعضی می‌گویند مسکو از قبل این تحریم‌ها سود می‌برد و برعکس دسته دیگری معتقد هستند که کرملین خواهان رفع این تحریم‌ها علیه ایران است. دکتر الهه کولایی،‌ استاد دانشگاه تهران نیز می‌گوید که مسکو با اعمال تحریم‌ها و فشار حداکثری علیه ایران مخالف است و حتی آن را علیه منافع خود می‌بیند.

تمجید رسانه روسی از رئیسی: او تسلیم‌ناپذیر است

یک رسانه روسی در تحلیلی به دیدار آیت الله رئیسی و ولادیمر پوتین در کاخ کرملین پرداخت.​این رسانه در توصیف رئیس جمهور ایران، آیت الله رئیسی را فردی متدین و تسلیم ناپذیر معرفی میکند و همچنین نوشته است که ولادیمیر پوتین نمی توانست با رئیس جمهور ایران دیدار نکند.کومرسانت در تحلیل میز بزرگی که روسای جمهور دو کشور پشت آن قرار گرفتند می‌نویسد: این مساله به دلیل قرنطینه نبودن روسای جمهور و پروتکل های مربوط به کرونا بوده است. در ادامه این گزارش با اشاره به تحریم هر دو کشور توسط آمریکا به این جمله ولادیمر پوتین اشاره می‌کند که بدون واهمه از تبعات آن خطاب به رئیس جمهور ایران گفته است ما در عرصه بین المللی همکاری بسیار نزدیکی با یکدیگر داریم.تمجید رسانه روسی از رئیسی : او تسلیم ناپذیر است / پوتین نمی توانست با رئیسی دیدار نکندپوتین به موضوع همکاری دو کشور در سوریه اشاره کرده است. این رسانه روسی در تحلیل خود می‌نویسد که رئیس جمهور روسیه نیز به چنین دیداری نیاز داشت و این نیاز کمتر از احساس نیاز در طرف ایرانی نبوده است. کومرسانت همچنین به ماجرای نماز خواندن آیت الله رئیسی نیز اشاره کرده است. در این گزارش آمده است که رئیسی مذاکرات را قطع کرد و گفت وقتش رسیده است. او به اتاق کناری رفت و نماز خواند. این رسانه با اشاره به اینکه تا به حال پیش از این کسی در کاخ کرملین دست به این اقدام نزده بود می‌نویسد: « مگر اینکه رمضان قدیروف (رئیس جمهور مسلمان چچن و از افراد مورد اعتماد رئیس جمهور روسیه) در دیدار جدید با ولادیمیر پوتین این کار را انجام دهد. اما سرویس مربوط به پروتکل رئیس جمهور روسیه به من اطمینان داد که او این کار را نکرده است. یعنی اولین کسی که چنین کرد کسی نبود جز ابراهیم رئیسی.»

نشست سران قوا با محوریت سفر رئیس‌جمهور به روسیه و بررسی بودجه

سران سه قوه در نشست خود به میزبانی دفتر رئیس جمهور، موضوعات داخلی و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند.در نشست هفتگی سران سه قوه که عصر شنبه به میزبانی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، مهم‌ترین مسائل و موضوعات داخلی و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.سفر دو روزه رئیس جمهور به روسیه و دستاوردهای این سفر در گسترش روابط دو جانبه تهران و مسکو و همچنین تاکید بر اهمیت راهبردی منطقه‌ای و بین المللی همکاری‌های دو کشور به ویژه مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی از جمله محورهای گفت و گو سران قوا در این نشست بود.موضوع بررسی بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و لزوم توجه به محورها، اهداف و جهت‌گیری‌های بودجه متناسب با ظرفیت‌ها و منابع کشور نیز در این نشست مطرح و بررسی شد. همچنین در این نشست سران سه قوه بر همکاری و هم افزایی هر چه بیشتر قوای مجریه، مقننه و قضائیه و همه نهادها در جهت اهداف عدالتخواهانه نظام مقدس جمهوری اسلامی با توجه به قرار گرفتن در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب و تقویت امید و اطمینان در مردم تاکید کردند.

آیا رئیسی در پیام خود به پوتین واقعا گاف داد؟

پس از آنکه ابراهیم رئیسی در دیدار با ولادمیر پوتین از عبارت «در خدمت شما هستم» نقدهایی به آن مطرح شد اما آیا استفاده از این عبارت اشتباه بود؟این عبارت که نوعی تعارف است در سال ۲۰۱۵ یعنی ۷ سال پیش عینا توسط خود پوتین در دیداری به کار رفته و نشان می‌دهد که خلاف عرف نبوده است.فیلم و متن سخنان رئیسی در سفر اخیر او به روسیه و دیدار با رییس جمهور روسیه در روزهای اخیر دستمایه‌ی شوخی‌ها و نقدهایی قرار گرفته است.از جمله انعکاس ترجمه‌ی روسی عبارت «در خدمت شما هستم» در سایت کاخ کرملین، همچنان در حال دست به دست شدن و نقدهاست.این عبارت غیر از این زبان رئیسی یک بار دیگر هم در سایت کاخ ریاست جمهوری روسیه استفاده شده بود.آیا «در خدمت شما هستم» اشتباه بود؟پوتین در ۱۹ ژوئن سال ۲۰۱۵ در دیدار با روسای خبرگزاری‌های مطرح جهان، در کتابخانه ریاست جمهوری بوریس یلتسین در سن پترزبورگ، در پایان پاسخ به سخنان سرگئی میخائیلوف، گفت: «Я к вашим услугам. Добрый вечер!» یعنی «من در خدمت شما هستم. عصر بخیر!»

چرا پوتین به استقبال رئیسی نرفت؟

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در روسیه، ضمن تشریح پروتکل‌های دیپلماتیک کشور روسیه برای استقبال از روسای جمهوری میهمان، تاکید کرد: عده‌ای با جوسازی می‌خواهند موفقیت‌های سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه را تحت الشعاع ببرند و بپوشانند.سیدمحمودرضا سجادی سفیر اسبق کشورمان در روسیه در خصوص جریان‌سازی برخی رسانه‌های وابسته به دولت سابق در خصوص عدم استقبال رئیس‌جمهور روسیه از رئیس جمهور کشورمان در جریان سفیر اخیر آیت‌الله رئیسی به این کشور، اظهار داشت: پروتکل‌های استقبال از رؤسای جمهوری خارجی در روسیه به این صورت است که معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه این کشور به فرودگاه می‌رود و از رئیس جمهور کشور دیگر استقبال می‌کند و بعد از اینکه میهمان وارد کاخ کرملین می‌شود، رئیس جمهور روسیه از او استقبال می‌کند که این استقبال از آقای رئیسی نیز صورت گرفت.وی ادامه داد: زمانی که به عنوان سفیر در روسیه بودم، اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا به روسیه آمد و آقای ریابکوف معاون آمریکای وزارت امور خارجه روسیه برای استقبال از وی به فرودگاه رفت و حتی در فرودگاه گارد تشریفات نیز حضور نداشت، ولی برای رئیس جمهور ما هم گارد تشریفات در فرودگاه مستقر شد و استقبال کرد و هم وزیر انرژی روسیه به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های دوجانبه به استقبال آیت الله رئیسی آمد.سفیر اسبق کشورمان در روسیه خاطرنشان کرد: روس‌ها خیلی بر روی پروتکل‌های استقبال حساس هستند و به آن متعهدند، چون اگر این پروتکل‌ها به هم بخورد، به نوعی بدهکار بقیه میهمانان خارجی می‌شوند که چرا مثلا در سفر رئیس جمهور ایران در سطح وزیر در فرودگاه از وی استقبال شد، بنابراین از جهت عرف دیپلماتیک روسیه، کار بسیار مهمی انجام شده است.

اولیانوف: زمان‌بندی نباید عامل تعیین‌کننده نتیجه مذاکرات در وین باشد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفت: زمان در مذاکرات وین اهمیت دارد، اما نباید عامل اصلی تعیین‌کننده نتیجه این گفت‌وگوها باشد.«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به توییت خبرنگار «وال استریت ژورنال» که به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته بود این نگرانی وجود دارد که به دلیل کند بودن روند مذاکرات و زمانبندی نتوان به توافقی خوب در وین رسید، واکنش نشان داد. این دیپلمات روس در توییتی نوشت: زمان‌بندی به شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین بستگی دارد، اینطور نیست؟ در این شرایط زمان‌بندی بسیار مهم است، اما نباید عامل اصلی تعیین‌کننده نتیجه مذاکرات در مورد آینده برجام باشد. در صورت لزوم، مذاکره‌کنندگان باید کار خود را تسریع کنند.نماینده روسیه در مذاکرات وین دیروز (جمعه) هم در توییتی تاکید کرد مسکو احساس فوریت دارد اما مخالف ضرب‌الاجل‌های ساختگی است.

انتقاد تند احمدی نژاد از قراردادهای ایران با روسیه و چین

دکتر احمدی نژاد قرارداد ایران با چین را بدتر از برجام توصیف کرد و گفت: حالا آمده اند یک قرارداد با چین بسته اند که آن را دیگر به مجلس هم نمی‌برند تا بخواهند در مدت ۲۰ دقیقه تصویب کنند! و فاجعه بار اینکه در پاسخ به علت عدم انتشار محتوای آن می‌گویند طرف چینی خواسته است متن قرارداد منتشر نشود! در حالی که این حق ملت ایران است و به چین ربطی ندارد. مگر آن‌ها حاکم بر سرنوشت کشور هستند؟ جسته و گریخته هم خبر‌هایی بیرون می‌آید که فلان جزیره را می‌خواهند بدهند، یا آنکه می‌خواهند نیروی نظامی وارد ایران کنند، که همه اش خلاف قانون اساسی است.

وی به بیان یک بهانه دیگر در باره عدم انتشار قرارداد با چین پرداخت و گفت: می‌گویند اگر متن قرارداد را منتشر کنیم آمریکایی‌ها می‌فهمند و خرابکاری می‌کنند! ساده لوحانه است که فکر کنیم آمریکایی‌ها خبر ندارند؟! عوامل اسرائیل در تهران اسناد سری و فوق سری را به سرقت می‌برند و از کشور خارج می‌کنند، آنوقت چگونه ممکن است از محتوای قرارداد با چین خبر نداشته باشند؟ اصلا مگر چین بدون نظارت آمریکا با ما قرارداد می‌بندد؟! آیا فقط ملت نباید واقعیت این قرارداد را بداند؟!

وی با اشاره به تلاش های در دست انجام برای انعقاد قرارداد بیست ساله با روسیه نیز گفت: من به آنهایی که فکر کرده اند ایران در موضع ضعف قرار گرفته است و می شود یک امتیاز تاریخی از ایرانی ها بگیرند، اعلام می کنم تا بشنوند؛ ملت ایران آن چیزی را که در جریان آن نباشد، نمی پذیرد. اگر نظر ملت گرفته نشود و معلوم نباشد که ملت با آن موافق است، اعتباری ندارد و نباید از اینکه ملت بعدا زیر آن بزند، گلایه کنند!

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*