اخبار عمومی
اعلام وصول 2
304440
تاریخ انتشار: 1400/11/15 18:23
یادداشت
یکی از زیباترین تالاب های ایران «تالاب برم الوان» است که ضرس قاطع می توان گفت «نگینی درخشان در حوزه گردشکری جنوب» است

پایگاه خبری عصرجهان؛ خلیل جهان تاب- 2 فوریه مطابق با 14 بهمن 1400 سال جاری براساس کنوانسیون رامسر «روز جهانی تالاب‌ها» (World Wetlands Day) نامگذاری شد.
وب‌گاه کنوانسیون رامسر در این روز با هدف افزایش آگاهی جهانی در مورد نقش حیاتی تالاب‌ها گزارش‌هایی از فعالیت‌های ۹۵ کشور در این باب منتشر می‌کند.
یکی از زیباترین تالاب های ایران «تالاب برم الوان» است که ضرس قاطع می توان گفت «نگینی درخشان در حوزه گردشکری جنوب» است
دستگاه های متولی شهرستانی و استانی به مردم پاسخ دهند در این روز چه اقدامی انجام دادند؟ و از این ظرفیت جهانی جهت معرفی شهرستان بعنوان نرم افزار توسعه چه بهره ای برده اند؟
آیا براساس مصاحبه های صورت گرفته مقامات مسئول تاکنون تالاب برم الوان در کنوانسیون رامسر ثبت شد؟ اگر ثبت شد شماره ثبت آن چند است؟

کلیپ آرشیوی از تالاب برم الوان↓

شایان ذکر است تالاب برم الوان، در شهرستان بهمئی و در 40 کیلومتری شهر لیکک، بخش سرآسیاب یوسفی و در مجاورت روستای برم الوان در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا قرار دارد که آب آن دائمی است و منابع تأمین آب این تالاب، نزولات آسمانی، آبهای سطحی و چشمه‌های کف بستر تالاب می‌باشد(رواناب ناشی از بارندگی حدود 0.4 میلیون متر مکعب معادل 20 درصد، جریانهای زیرزمینی حدود 1.6 میلیون متر مکعب معادل 80 درصد می باشد)
متوسط سطح تالاب برابر با 13 هکتار و حجم متوسط آب تالاب، بالغ بر 2 میلیون مترمکعب برآورد می شود.
در خصوص وجه تسمیه برم الوان می گویند با توجه به ترجمه لغوی الوان وجه تسمیه به دلیل رنگ برم یا تالاب می باشد. ولی برخی پژوهشگران چون احمد اقتداری معتقدند نام اصلی آن برم المان است و ریشه در تاریخ الیمائی بهمئی  دارد.و در رابطه با چگونگی پیدایش دریاچه بومیان محلی افسانه ای را سینه به سینه روایت نمودند.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*