اخبار عمومی
اعلام وصول 2
304461
تاریخ انتشار: 1400/11/17 17:31
یادداشت|حامدحیدری
درست زمانی که همه مردم جهان، نفس های خود را حبس کرده، و همبسته و نظاره گر تلاش نیروهای امدادی کشور مغرب جهت نجات «ریان» ۵ساله که در چاهی افتاده، بوده اند.در گوشه ای از شهر من، مردی درخاکریز ذهن پر هذیانش، ورد افسونگری می خواند که قانعش می کرد همسر۱۷ساله اش را به جرم فرار از خانه سر ببرد و به قتل برساند.

پایگاه خبری عصرجهان؛حامد حیدری✒️ درست زمانی که همه مردم جهان، نفس های خود را حبس کرده، و همبسته و نظاره گر تلاش نیروهای امدادی کشور مغرب جهت نجات «ریان» ۵ساله که در چاهی افتاده، بوده اند.در گوشه ای از شهر من، مردی درخاکریز ذهن پر هذیانش، ورد افسونگری می خواند که قانعش می کرد همسر۱۷ساله اش را به جرم فرار از خانه سر ببرد و به قتل برساند. ۱۷ساله بودن همسر به همان اندازه غم انگیز و دردناک است که سربریدن و قتل او. و بین این پاردادوکس هیجان انگیز همواره می پرسم که هجوم آتش کدامین فکر بی بنیاد، باعث این مساله شده است؟
همین دیروز بود که رومینای اشرفی در شمال، توسط پدرش با داس سربریده شد. هنوز داغدار رومینا و رومیناهایی هستیم که اینگونه نیست ونابود می شوند. مثل یک سریال بی پایان.
هرچند شستن لکه ننگ و رهایی از عار ، مخرج مشترک و انگیزه اساسی قاتلان است که متاسفانه برخی مبانی فرهنگی و خردفرهنگی آن را تایید و حمایت می کنند اما اغلب آسیب شناسی های اجتماعی فقر اقتصادی علت اساسی است که به فقر فرهنگ و اندیشه منجر می شودبه قول ویل دورانت فیلسوف و مورخ مشهور:«رفاه، تمدن می آفریند» که عکس آن هم صادق است.
از منظرروانشناسان که علاقمند مطالعه زوایای مختلف ، "فرد" هستند از ابعاد مختلفی مثل ویژگی های شخصیتی خصوصا بعد روان رنجور خویی ، کیفیت ارتباط والد- فرزندی در دوران کودکی، میزان تاب آوری، و کنترل هیجان و مهارتهای شناختی، و... مورد بحث و بررسی قرار میدهند.

این یادداشت به جهت پیشگیری از وقوع این حوادث تلخ و کاهش احتمال نرخ تکرار آنها را، موارد ذیل توصیه می گردد:

الف) آموزش و مشاوره قبل از ازدواج و تشکیل خانواده و اخذ گواهی صحت سلامت روان الزامی شود.
ب) آموزش و مشاوره رایگان بعد از ازدواج در دوحوزه حل تعارضات زناشویی و شیوه های فرزند پروری الزامی و تعمیم گردد.
ج) آموزش سواد رسانه خصوصا کیفیت استفاده از شبکه های اجتماعی تحت وب به والدین، فرزندان و نوجوانان ارائه شود.
د) مهارتهای شناختی و مهارت های زندگی مثل کنترل هیجان، تفکر نقاد و حل مساله و... بصورت کاربردی به فرزندان آموزش داده شود.
ه) تربیت و مراقبت جنسی و حقوق فردی و شهروندی ،از دوران کودکی توسط والدین و متخصصان به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.
و) مراکز آموزشی ، رسانه ها، و نهادهای حمایتی ، انتظامی و قضایی و...،بستر آموزشهای فوق را فراهم نموده وبه وظایف خود درپیشگیری از آسیب های اجتماعی عمل نمایند.
ز) دولتها با ایجاد اشتغال و مبارزه بافقر و بیکاری چتر های حمایتی خود را به جهت رفاه وآرامش روانی خانوادها گسترش دهد.همچنین بسترهای ازدواج آسان را برای جوانان فراهم آورد.
ح) سازمانهای متولی خدمات مشاوره و شرکهای بیمه ، سرویسهای رایگان خصوصا در شهرهای کوچک وروستاهارا توسعه دهند ومراکز اقامتی حمایت از بدسرپرستان وزنان وکودکان را گسترش دهند.
ط) لوایح، اسناد وبرنامه هایی درخصوص حمایت از قربانیان خشونت خصوصا زنان وکودکان و همچنین پدیده کودک همسری، طراحی، تصویب، اجرا ونظارت گردد.
ک)خانواده ها ضمن پر کردن اوقات فراغت فرزندان و ایجاد مهارت ها وفعالیت های ارتباطی تنگاتنگ با آنها ،و ضمن مطالبه عمومی کاربست پیشنهادات بالا توسط متولیان امر... خود شخصا در راستای آموزش فرزندان خود از طرق مختلف گامهای جدی بردارند.وگرنه دلی که از بی کسی خالی است ،برق هرنگاهی او را می خراشد...
وچه سخت است فهماندنش به اندیشه هایی که آزادی در قاموسشان، مالکیت دختری است که در جیغی مرگبار جان خود را از دست می دهد.

بقول دهلوی:
« از رنج منش چه شد زیادت واز کشتن من چه کار برخاست؟
ای عقل برو زما که نتوان، زین میکده، که هوشیار برخاست.»

برچسب ها:
حامدحیدری ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


نعمت داورپناه
|
Iran
|
1400/11/17 18:21
  +0

  -0
پاسخ
عالی و دقیق
احسنت
رضايي
|
Iran
|
1400/11/17 21:27
  +0

  -0
پاسخ
واقعه دردناك ،
به دليل عدم آگاهي وسواد رسانه اي واندماج آن با فقر فرهنگي و اقتصادي.
متشكريم دكتر،
تنها كسي كه باز اين واقعه راموشكافي كرد.گويا همه به خواب ابدي رفته اند.

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*