اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305240
تاریخ انتشار: 1401/02/22 23:28
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که این ادعا که سدهای کشور باعث ایجاد طوفان‌های شن و گرد و غبار در ایران شده کاملا غیرعلمی دانست و گفت و علت اصلی طوفان‌های شن، گرد و غبار بیابانی است که از آفریقا و خاورمیانه می‌آید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی، تانژو بیلگیچ، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای کتبی در واکنش به این موضوع که «ترکیه باعث آلودگی هوا با طوفان شن و گرد و غبار در ایران شده است»، اظهار داشت: «این ادعا که سدها در ترکیه باعث ایجاد طوفان‌های شن و گرد و غبار در جغرافیای ما می‌شوند، علمی نیست. طوفان های شن و گرد و غبار تا حد زیادی یک پدیده طبیعی است و این مورد مورد قبول عموم است».

وی تاکید کرد: «علت اصلی طوفان‌های شن و گرد و غبار در ترکیه و ایران، گرد و غبار بیابانی است که از آفریقا و خاورمیانه که دو منبع مهم گرد و غبار در جهان هستند، می آید. در واقع، تخریب زمین، جنگل‌زدایی، بیابان‌زایی و خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی نیز باعث افزایش این طوفان‌ها می شود».

بیلگیچ افزود: «این ادعا که سدهای ساخته شده توسط ترکیه باعث مشکلات زیست محیطی ناشی از طوفان ‌های شن و گرد و غبار اخیر در ایران شده و آلودگی هوای تهران به اوج خود رسیده است، به شدت در رسانه های ایران بازتاب پیدا کرده؛ این موضوع از سوی سیاستمداران نیز در دستور کار قرار گرفته است».

وی بار دیگر تاکید کرد: «مقصر دانستن ترکیه در حوادث طبیعی از سوی دولت تهران رویکردی واقع بینانه نیست. برای جلوگیری از طوفان‌های شن و گرد و غبار و کاهش اثرات منفی آن، هر کشوری باید ابتدا به وظیفه خود عمل کند و در جهت استفاده پایدار از منابع آب و خاک اقدامات لازم را انجام دهد».

بیلگیچ با بیان اینکه ترکیه به موضوع آب از منظری کاملا بشردوستانه برخورد می‌کند، اذعان داشت: «ترکیه معتقد است که آبهای فرامرزی به جای تضاد بین کشورهای ساحلی، عنصر همکاری هستند. ترکیه همیشه به قوانین بین‌المللی پایبند است.

وی تصریح کرد: ترکیه آماده هرگونه همکاری منطقی و علمی با ایران در این زمینه است.

طی هفته های اخیر توفانهای گرد و غبار باعث آلودگی اکثر شهرهای ایران شده است. 

برخی کارشناسان، علت این توفانها را سیاست سد سازی ترکیه و کاهش آب ورودی به رودخانه های دجله و فرات عراق می دانند که منجر به خشک شدن بخش هایی از خاک عراق و در نتیجه ایجاد گرد و غبار در منطقه شده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*