اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305263
تاریخ انتشار: 1401/02/25 23:39
سیگنال دلار ۳۰ هزار تومانی به بازار خودرو/حیرت و سردرگمی بخش زیادی از مستاجرها/منتظر واردات خودروهای شاسی بلند نباشیم/در روزهای مرگ و میرهای تک رقمی همه مسابقات فوتبال کشور بدون تماشاگر شدند

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد.
اجرای یک نمایش در قم به دلیل حجاب تماشاگران و رنگ چتر توقیف شد
اجرای نمایش «رابینسون کروزو» به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی در شهر قم، بعد از یک شب اجرا متوقف شد. سعید برجعلی، بازیگر و دستیار کارگردان این نمایش درباره دلیل توقیف آن به ایسنا می‌گوید: به ما گفته شده این نمایش به دلیل حجاب تماشاگران و نیز رنگ چتری که جزو آکسسوار کار است، توقیف شده است. برجعلی با اشاره به اجرای این نمایش درتالار فرهنگ و هنر وزارت ارشاد استان قم ادامه می‌دهد: بعد از اینکه اولین اجرای خود را روی صحنه بردیم، ناگهان اعلام شد که این نمایش از سوی مدیر کل ارشاد استان قم توقیف شده است و زمانی که دلیل این توقیف را جویا شدیم، گفتند مدیر کل ارشاد قم دستور داده این نمایش به دلیل حجاب تماشاگران و نیز رنگ یک چتر که در این نمایش استفاده شده است، توقیف شود، چون معتقد بودند رنگ این چتر، نماد هم‌جنس‌گرایی است، در حالیکه نمایش ما درباره جنگ و صلح است و به این مقوله هیچ ربطی ندارد.

فحاشی بچگانه دهباشی و مجری شبکه افق
روز گذشته دهباشی مجری برنامه تاریخ شفاهی ایران و سازنده مستند تبلیغاتی حسن روحانی و شهبازی، مجری شبکه افق، با الفاظی رکیک در توییتر با یکدیگر درگیر شدند و مرز توهین‌هایشان به استفاده از الفاظ رکیک و توهین به خانواده رسید.

آیا شما سر گردن کلفت‌ها فریاد زدید؟!
دبیر ستاد امر به‌ معروف استان اصفهان خطاب به آیت‌الله صدیقی توییتی را منتشر کرد. حجت‌الاسلام عبداللهی نژاد در صفحه توییترش با انتشار کلیپی از آیت‌الله صدیقی نوشت: رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور: باید با گردن کلفتها درافتاد، باید با آنها برخورد کرد، باید سر آنها فریاد زد!
پ.ن: مخاطب این بایدها کیست!؟ آیا شما سر گردن کلفت ها فریاد زدید!؟ آیا از کسی که در مقابل دانه درشت ها ایستاد حمایت کردید؟
در پیوست این توییت ویدئویی از سخنان آیت‌الله کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه درباره امر به معروف منتشر شده است.

وریا غفوری در شب قهرمانی: مسئولین شرمنده نمی‌شوند که این موقعیت‌ها را می‌بینند؟
وریا غفوری، کاپیتان استقلال که اغلب درخصوص مسائل اجتماعی و سیاسی هم اظهار نظر می‌کند، در شب قهرمانی تیمش در اهواز گفت: این حق مردم ایران است که سعادتمند زندگی کنند. ما باید زبان هوادارانی باشیم که با بدبختی بلیت می‌خرند تا ما را تشویق کنند زمانی که وضعیت اقتصادی را می‌بینم و به آن فکر می‌کنم، همیشه بغض گلویم را می‌گیرد. واقعا ناراحت می‌شوم و کاری از دست آدم برنمی‌آید. من نمی‌دانم مسئولین شرمنده نمی‌شوند که این موقعیت‌ها را می‌بینند؟

با اقدامات غیرقانونی دولت حدود ۳۰۰ هزار کارگر بلاتکلیف مانده اند
علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (۲۵ اردیبهشت) مجلس طی تذکری به دولت، اظهار داشت: براساس بودجه کارگران شاغل در بخش دولتی، باید بر اساس مصوبات شورای عالی کار باید مزد بگیرند، اما دولت با استناد به دستورالعمل‌های غیرقانونی رفتار می‌کند. رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: البته معاونت مرتبط در مجلس به کمیسیون تطبیق دستور پیگیری داده اند، اما ما تقاضا داریم این بررسی‌ها سریع‌تر انجام شود تا حقوق کارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی ضایع نشود تا حداقل حدود ۳۰۰ هزار کارگر که منتظر نظر مجلس هستند تعیین تکلیف شوند.

وزیر آموزش و پرورش از حذف مطالب غیرکاربردی از کتب درسی خبر داد
یوسف نوری گفت در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش مصوب شد که متون همه کتاب‌ها بازنگری شود. تغییرات محتوایی در کتاب‌های همه پایه‌های تحصیلی انجام خواهد شد. نوری تاکید کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری مطالب غیرکاربردی در کتاب‌های درسی که برای دانش آموزان منفعتی ندارند از کتاب‌های درسی حذف خواهند شد. وی یادآور شد: کتاب‌های تحصیلی سال آینده چاپ شده اند و ما امکان تغییر این کتاب‌ها برای امسال را نداریم.

شاخص امید به زندگی در ایران چند سال است؟
کارشناس اداره‌ سلامت سالمندان وزارت بهداشت:بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، امید به زندگی در مردان سالمند ۶۰ تا ۶۴ سال، حدود ۲۱.۴ و در زنان ۶۰ تا ۶۴ سال ۲۳.۴ سال است. کشور ما با شیب قابل توجهی در حال سالمند شدن است. نسبت جمعیت سالمند بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵، ۹.۲۸ درصد بوده است و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰، بیست درصد افزایش پیدا کند.در قرن اخیر شاخص امید به زندگی در بدو تولد افزایش یافته و از سن کمتر از ۵۳ سال به بیش از ۷۰ افزایش یافته است. بر اساس پیش بینی سازمان ملل این روند صعودی ادامه خواهد یافت، افزایش امید به زندگی در اثر کاهش مرگ و میر منجر به افزایش حجم جمعیت سالخورده می‌شود./باشگاه خبرنگاران

پلیس خواستار دسترسی کامل به سامانه تجارت وزارت صمت شد
سردار حاجیان، سخنگوی فراجا: باید دسترسی کامل به سامانه تجارت برای پلیس فراهم شود تا بتوانیم چرخه انبارداری کشور را تحلیل کرده و به آمار‌ها دسترسی داشته باشیم.پلیس با کسانی که بخواهند با معیشت مردم بازی کنند و با اخلال در بازار و چرخه تولید آن را به خطر بیندازند برخورد جدی خواهد کرد. امروز خودرو‌های شوتی که کالا‌های قاچاق را جابه‌جا می‌کنند به یک معضل برای ما تبدیل شده‌اند و باید برخورد شدیدتری با آن‌ها صورت بگیرد. ۵۱ درصد از سرقت‌های کل کشور سرقت‌های خرد را شامل می‌شود که بخش قابل توجهی از آن از سوی سارقان خرده‌پا، معتادان متجاهر و بعضا افرادی رخ می‌دهد که چاره‌ای جز سرقت ندارند. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۷ تن برنج احتکاری و قاچاق در کشور کشف و همچنین ۱۸۶ تن گندم و آرد، ۴۳۰ تن روغن و ۱۷۶ تن نهاده دامی نیز کشف و ضبط شد./باشگاه خبرنگاران

دست‌نوشته‌ دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک: ۲۰ روز در «بونکر» بدون اجازه هواخوری نگهداری شدم
دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک نوشت: من ۲۰ روز در بونکر نگهداری شده‌ام و در تمام ۲۰ روز اجازه هواخوری جمعی به من داده نشد.همسر اسدالله اسدی دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک در صفحه شخصی‌اش با انتشار دو دست‌نوشته از همسر اسیر خود در بلژیک، بخشی از رفتار غیرانسانی مدعیان حقوق‌ بشر اروپایی را به تصویر کشیده است.اسدی در این دو دست‌نوشته آورده است: هیچ زندانی باور نمی کرد که من ۲۰ روز در بونکر نگهداری شده ام. بدترین افراد، چند شب در بونکر نگهداری می شدند و مجددا به سلول خود باز می گشتند. در تمام ۲۰ روز اجازه هواخوری جمعی به من داده نشد.
در دست نوشته دیپلمات اسیر ایرانی آمده است: در بونکر کلیه وسایلم را پشت درب گذاشتند، به جز یک عدد تشک پلاستیکی، یک پتو و یک توالت فرنگی هیچ چیز نبود و کف و سقف با کاشی و سرامیک بدرنگ پوشیده شده بود، به نحوی که آن را به یک غسالخانه شبیه کرده بود.

جناب اولیانوف! چه کسی در گِل مانده؛ ما یا شما؟
روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی به پاسخ توئیتری مذاکره‌کننده ارشد روسیه به یک کاربر ایرانی واکنش نشان داد.این روزنامه نوشت:نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین و رئیس هیأت روسیه در مذاکرات احیای برجام، در بیشتر موضع‌گیری‌هایش موضعی مثبت، امیدوارانه و با تأکید بر عزم برای حصول نتیجه داشت و البته رویکردی مایل به ایران. حالا اما آن روزها گذشته‌اند و لبه تیز کنایه تند اولیانوف است که به سمت ایرانی‌ها نشانه رفته است.رئیس هیأت روسی مذاکره‌کننده احیای برجام، در پاسخ به توییت البته تند یک کاربر ایرانی پاسخی تند و تاحدی غیرمنتظره داد که به سرعت با واکنش شبکه‌های اجتماعی فارسی مواجه شد. کاربر ایرانی با اسم مستعار خطاب به اولیانوف با اشاره همزمان به ماجرای برجام و چالش‌های روسیه در اوکراین نوشته بود: «تاریخ تکرار می‌شود و خیانت شما هم تمامی ندارد. اکنون به فکر خود باشید که عین خر در گِل گیر کرده‌اید.»

اولیانوف در پاسخ به این توئیت به انگلیسی نوشت: «من یا شما؟» «شما» در این عبارت را خیلی‌ها، نه کاربر طرف صحبت اولیانوف که کشور او یعنی ایران برداشت کرده بودند، احتمالا با توجه به این که خر مورد اشاره آن کاربر نیز نه شخص اولیانوف که مرکب نظامی روسیه در گِل اوکراین بوده است. این تندی کنایه‌آمیز و شاید حتی تحقیرآمیز، در فضایی که به‌ندرت اطلاعات جدید درباره برجام می‌رسد، از نگاه بسیاری به عنوان نشانه‌ای تازه از شدت فاصله مسکو و تهران درباره ماجرای وین و نیز نگاه روسیه به ماجرا دیده شده است، به‌خصوص به این خاطر که این بگومگو زیر توئیت دیگری از او اتفاق افتاده بود که باز هم خبر مثبتی با خود به همراه نداشت.مذاکره‌کننده ارشد روسیه می‌گوید این کشور نمی‌تواند فعلا کمکی به نهایی‌سازی توافق احیای برجام بکند. اولیانوف با نقل توئیت یک خبرنگار که درباره روند مذاکرات طرف غربی با ایران نوشته بود، گفت: «در شرایطی دیگر، روسیه احتمالا می‌توانست دفاتر خود را برای نهایی‌کردن توافق درباره برجام در اختیار دو طرف بگذارد. اما الان نه.» در این توئیت و توئیت‌های بعدی مربوطه، البته اولیانوف تأکید داشت که علت این «الان نه» محدودیت‌هایی است که به روسیه تحمیل شده است؛ اما حتی در هم‌دلانه‌ترین نگاه به سمت روسیه نیز حرف‌های الان اولیانوف نشان می‌دهد روسیه امروز، دیگر مثل چند ماه قبل پیشرانه فعال به سمت موفقیت مذاکرات نیست.


نماینده سیستان و بلوچستان: پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی از هیچی بهتر است

حبیب الله دهمرده اظهار داشت: ارز ترجیحی و دلار، رانتی بود که جماعتی از آن سوء استفاده می‌کردند و این واقعیتی است که در کشور با آن روبرو هستیم. اگر قرار بود فکری نشود و بازهم مانند گذشته عمل کنیم، دلار‌هایی که با عنوان ارز ترجیحی وجود داشت به سفره مردم نمی‌نشست. حال برای خروج از این وضعیت، آزاد شدن قیمت‌ها یک راه حل بود، اما باید این را هم در نظر گرفت که درآمد مردم ثابت است و چیزی گیرشان نیامده است. مبلغی که به حسابشان واریز شده مبلغی است که در بین گرانی‌ها گم است؛ مانند ۴۵ هزارتومان یارانه دوران احمدی نژاد که یک کیلو مرغ هم نمی‌شد با آن خرید. عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: در زمان احمدی نژاد ۴۵ هزار تومان معادل با ۴۵ دلار بود، اما الان که با این پول یک کیلو گوشت هم نمی‌شود خرید؛ بنابراین دولت برآورد کرده و به دهک‌های پایین به هر نفر علی الحساب ماهی ۴۰۰ هزار تومان در دو ماه آینده پرداخت کرده که می‌دانیم کافی نیست، اما از هیچی بهتر است. از طرفی قرار است تلاش شود جلوی افزایش قیمت اقلامی مانند دارو گرفته شود.

در روزهای مرگ و میرهای تک رقمی همه مسابقات فوتبال کشور بدون تماشاگر شدند
سازمان لیگ فوتبال ایران به استناد ابلاغیه وزارت کشور، تمامی بازی ها را بدون تماشاگر کرد. با استناد به ابلاغیه ارسالی وزرات کشور و ضرورت تثبیت شرایط کنترل شده کرونا و با نظر به اینکه در اکثر ورزشگاه های کشور رصد گردیده که رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام نگرفته است فلذا با عنایت به وضعیت شکننده بیماری کرونا و ضرورت اقدامات سلبی، ایجابی و تثبیت وضعیت موجود، رعایت دستورالعمل وظایف، الزامات و فرآیندهای برگزاری مسابقات ورزشی در شرایط کرونا با تماشاگران ابلاغ گذشته ضروری بوده، لذا در صورت برقرار نبودن ارتباط سامانه های فروش بلیت الکترونیکی با سامانه ایران من، برگزاری هرگونه مسابقه با حضور تماشاگر ممنوع است. بر این اساس در صورت عدم فروش بلیت الکترونیکی و استعلام تزریق دو دوز واکسن کرونا از سامانه ایران من، حضور تماشاگران در تمامی لیگ های برتر، یک، دو و سه در ورزشگاه ها ممنوع می شود.

نماینده اصولگرا: هنوز درگیر تبعات منفی اقدامات اقتصادی دولت روحانی هستیم
رضا تقی‌پور با بیان اینکه کشور هنوز درگیر تبعات منفی اقدامات دولت روحانی در عرصه اقتصادی است، گفت: تمام تصمیمات اقتصادی دولت تدبیر و امید از نیمه دوم سال ۹۸ اشتباه بود. دولت روحانی با اقدامات اقتصادی اشتباه خود، باعث کاهش ارزش پول ملی شد و رشد تورم و گرانی‌های فعلی هم به دلیل کاهش ارزش پول ملی است و دولت تدبیر و امید در این زمینه مقصر است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از همان ابتدا مشخص بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی که به ارز جهانگیری معروف است، پیامدهای منفی خواهد داشت، اما دولت روحانی با نگاه لیبرالیستی و کاملاً غرب‌گرایانه خود باعث شد معضلات اقتصادی جدی و جبران‌ناپذیر برای کشور به وجود آید. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت سابق نظارت خوبی بر بازار نداشت و از فناوری اطلاعات برای مدیریت اقتصادی کشور استفاده نمی‌کرد. برای مثال، زمانی که از این دولت سوال می‌کردیم ۱۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی در سال ۹۹ چگونه خرج شد، آنان هیچ پاسخی نداشتند و مشخص بود ارز ترجیحی را بدون حساب و کتاب به یکسری افراد داده‌اند.

بیش از ۲ میلیون سهامدار سهام عدالت بدون سود ماندند
 علی مهدوی پارسا معاون عملیات سمات در خصوص شیوه دریافت سود سهام عدالت سهامدارانی که اطلاعات آنان کامل نیست، اظهار داشت: این دسته از سهامداران عدالت می بایست اطلاعات بانکی (شماره شبا معتبر) خود را ظرف یک هفته آینده ( تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری) تکمیل کنند. وی با بیان اینکه سود سال ۱۳۹۹ سهامداران عدالت روز ۲۱ اسفندماه سال گذشته به حساب ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار مشمول سهام عدالت پرداخت شد، افزود: بر اساس آخرین آمار شرکت سپرده گذاری مرکزی، بیش از ۲ میلیون سهامدار سهام عدالت به دلیل نداشتن شماره شبای معتبر بانکی سود سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت نکرده اند. شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت مهم ترین دلایلی است که باعث شد تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود. معاون عملیات سمات با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ هزار سهامدار از ابتدای امسال با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام، مشکل شماره شبای بانکی معتبر خود را برطرف کرده اند، گفت: سود سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این سهامداران تا پایان اردیبهشت ماه جاری به حسابشان واریز خواهد شد. آن دسته از سهامداران عدالتی که ظرف یک هفته آینده ( تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری) اطلاعات بانکی (شماره شبا معتبر) را در سامانه سجام تکمیل کنند نیز مشمول دریافت سود سهام عدالت در این مرحله می شوند.
 
پس از دستور رئیسی، یارانه جدید کِی واریز می شود؟
 احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت همزمان با اعلام دستور رئیس جمهور مبنی بر پرداخت یارانه کمک معیشتی جدید به حساب تمام یارانه بگیران، در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: با دستور رئیس جمهور بنا شد، تمام افرادی که یارانه بگیر هستند و تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه نقدی بوده اند، در صورتی که خودشان همچنان متقاضی باشند برای ماه اول یارانه کمک معیشتی جدید به حساب آنها واریز شود. وزارت رفاه ظرف یک ماه باید به این تقاضاها رسیدگی کند و اگر تقاضا درست بود، این مبلغ آزاد خواهد شد و خانوار می توانند استفاده کنند. ولی در صورتی که مستنداتی مبنی براینکه خانوار جز دهک دهم است، وجود داشت، گزارش های مربوط به ارزیابی دهک بندهی ها ارسال می شود تا مردم در جریان نحوه دهک بندی خانوار قرار بگیرند. سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد کمک‌ معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.
 
ترکش جنگ روسیه و اوکراین به تورم اتحادیه اروپا رسید
 
اتحادیه اروپا در جدیدترین پیش بینی خود اعلام کرد تورم در حوزه اتحادیه اروپا امسال به ۶.۱ درصد می‌رسد که ۳.۴ درصد بیشتر از پیش بینی قبلی است. منطقه یورو به دلیل وابستگی به انرژی روسیه و نزدیکی به درگیری، یکی از مناطقی است که بیشترین آسیب را دیده است.
 
منتظر واردات خودروهای شاسی بلند نباشیم
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره مصوبه واردات خودرو گفت: این طور که ما از زبان نمایندگان مجلس شنیده‌ایم، سقف محدویت قیمتی برای واردات خودرو ۲۰ هزار دلار است و محدودیت تعدادی وجود ندارد؛ علاوه بر اینکه باید به ازای صادرات خودرو، قطعات و خدمات یا دیگر کالا‌های صادراتی به تشخیص وزارت صمت باشد. به هر حال با واردات خودرو پاسخ به تقاضای بازار از نظر تعداد خودرو داده می‌شود، ولی از نظر قیمتی اتفاقی نخواهد افتاد. فعلا بازار خودرو انحصاری شده است و با واردات خودرو هم نباید فکر کنید که بازار رقابتی می‌شود، چون متاسفانه فاصله بسیار شدیدی بین قیمت خودروی داخلی و خودرو‌های وارداتی باقی می‌ماند. ما متقاضی خودروی وارداتی را در کشور داریم. به هر حال بین کیفیت خودروی خارجی با خودروی چینی فاصله وجود دارد که مردم هم به آن توجه دارند. رنج قیمت خودرو‌های وارداتی بین ۷۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ خواهد بود. یعنی عملا این خودرو‌ها رقیب خودرو‌های چینی در بازار می‌شوند؛ ولی آن طور که گفته شده خودرو‌های شاسی هیچ یک وارد نخواهند شد.
 
حیرت و سردرگمی بخش زیادی از مستاجرها
 ارقام پیشنهادی موجران برای اجاره واحدهای مسکونی، از هم‌‌اکنون منجر به حیرت و سردرگمی بخش زیادی از مستاجرها شده است. بررسی‌‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در حالی که متوسط اجاره‌‌بهای مسکن در شهر تهران در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت، بسیاری از مستاجرها امسال هم با مشاهده اجاره‌‌بهای پیشنهادی موجران در برخی از فایل‌‌های اجاره سردرگم شده‌‌اند. اجاره‌‌بهای پیشنهادی هم‌‌اکنون در سطحی بالاتر از توان مستاجرهاست و همین موضوع منجر به افزایش تقاضای اجاره مسکن در مناطق ضعیف‌‌تر تهران شده است، در حالی که هم‌‌اکنون در مناطق مختلف شهر تهران واحدهای مسکونی اجاره‌‌ای با سطح قیمت متعارف کمیاب شده است؛ ضمن آنکه شواهد از کاهش عرضه مسکن به این بازار خبر می‌دهد.

بررسی‌‌ها حاکی است مستاجرها در آستانه ورود به فصل اوج جابه‌جایی‌‌ها در بازار اجاره با افزایش قابل توجه و بیش از ۳۰ درصدی در نرخ اجاره‌‌بهای قرارداد سال قبل مواجه شده‌‌اند. این افزایش نرخ در برخی فایل‌‌ها به‌ویژه فایل‌‌هایی که برای اجاره به مستاجر جدید عرضه شده‌‌اند بیش از قراردادهای تمدیدی است. فعالان بازار معاملات مسکن می‌گویند بعید است امسال هم مانند دو سال قبل نرخ‌‌گذاری دستوری در بازار اجاره اثرگذار باشد. به گفته آنها با توجه به تورم شدید و همچنین جهش قیمت مسکن نمی‌توان افزایش اجاره‌‌بها را محدود به ۲۵ درصد کرد. به گفته آنها همچنین برخی موجران که سال‌های قبل اقدام به عرضه واحدهای خود به بازار اجاره کرده‌‌ بودند، به دلیل ضوابط سختگیرانه، انگیزه خود را برای ادامه حضور در بازار اجاره و عرضه واحد خود به این بازار از دست داده‌‌اند و بعضی از آنها امسال قصد عرضه ملک به این بازار را ندارند.
 
چرا هند صادرات گندم را ممنوع کرد؟
 هند با اعلام هدف محموله های گندم در سال جاری، صادرات گندم را ممنوع کرد، در حالی که موج گرمای شدید تولید گندم را کاهش داده و قیمت های داخلی به بالاترین حد خود رسیده است. این دولت گفت که همچنان به صادرات با پشتوانه اسنادی که صادر شده و به کشورهایی که تقاضا دارند، مجوز می دهد. مقام‌های ارشد دولتی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفتند که این ممنوعیت ارسال‌های خارج از کشور دائمی نبوده و می‌توان آن را بازبینی کرد.
 
سیگنال دلار ۳۰ هزار تومانی به بازار خودرو
عبور دلار از مرز ۳۰ هزار تومان عمده دلیلی است که موجب شد تا بازار خودرو امروز شکل افزایشی به خود گیرد. به اعتقاد فعالان بازار افزایش نرخ دلار و جو روانی که این روند در بازار به وجود آورده موجب شده تا برخی خودرو‌ها شکل افزایشی پیدا کنند، اما برخی دیگر بر این نکته تاکید می‌کنند که افزایش اینچنینی پایدار نخواهد بود و با ریزش نرخ دلار شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود. علاوه بر نرخ دلار فعالان بازار خودرو معتقدند که کاهش عرضه برخی خودرو‌ها نیز بر بازار اثرگذار بوده و موجب شده تا قیمت این خودرو‌ها در بازار افزایش یابد. اما آنچه در این میان از اهمیت بسیاری برخوردار است، به نبود خریدار در بازار بازمی‌گردد، به طوری که به گفته فعالان بازار در حال حاضر خریداران تمایلی به خرید خودرو ندارند و در انتظارند. براساس ارزیابی بازار خودرو، امروز «سمند LX» و «دنا معمولی» در بازار رشد ۶ قیمت داشتند و «سمند LX با موتور EF۷» در بازار ۷ میلیون گران شد.

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*