اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305280
تاریخ انتشار: 1401/02/26 15:13
با آغاز طرح دولت برای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، واریز مبالغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان آغاز شد؛ اما در این میان، بسیاری از مردم از عدم واریز یارانه‌ها گلایه‌مند هستند؛ اعتراضی که در نهایت با ورود رئیس جمهور و دستور وی مبنی بر واریز کمک معیشتی ماه اول، همراه شده است.

هفته گذشته، سید ابراهیم رئیسی در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، جزئیاتی از برنامه دولت برای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها را بیان کرد. وی با اشاره به اینکه از همان نخستین روز‌های آغاز فعالیت دولت، تقریبا همه اقتصاددانان و صاحب‌نظران به ما هشدار می‌دادند که باید برای این موضوع به عنوان یکی از مشکلات جدی کشور چاره‌اندیشی کنیم، اظهار داشت: باید قانون بودجه ۱۴۰۱ را اجرا و تلاش کنیم به مردم و به ویژه نیازمندان و قشر ضعیف جامعه به هیچ عنوان فشاری وارد نشود و این‌ها مشکلی از جهت معیشتی پیدا نکنند.

 
رئیس جمهور در مورد اینکه با اجرای طرح کمک معیشتی قرار است به هر فرد چه میزان پرداختی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه این موضوع را کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به سه دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم تا نهم هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد.
 
پس از این اظهارات مهم اقتصادی رئیس دولت سیزدهم، خاندوزی وزیر اقتصادی دولت در گفت‌وگویی در خصوص جزئیات واریز یارانه‌های مورد اشاره رئیس جمهور با تاکید بر اینکه فرآیند آغاز پرداخت یارانه به مشمولان دریافت یارانه آغاز شده است و امیدوارم در چند ساعت آینده خاتمه یابد، افزود: تفکیک دهک‌ها را دولت با حداکثر دقت و احتیاط انجام داده است تا در بین گروه‌هایی که کاملاً نیازمند هستند و طبقه متوسط و میانی تمایز قائل شویم و ۷۷ میلیون نفری که گیرندگان انواع یارانه‌های دولت قبل و دولت اسبق هستند، در این دو طبقه تقسیم‌بندی شده‌اند.
 
وی ادامه داد: ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومان، ۶۰ درصد دیگر یارانه ۳۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند و نزدیک به ۱۰ درصد جزو طبقات برخوردارند و بی‌نیاز از حمایت دولت شناسایی شدند که در صف یارانه بگیران نیستند.
 
اشاره وزیر اقتصاد به تعداد ۷۷ میلیون مشمول طرح یارانه جدید دولت در حالی بود که با شروع روز پس از واریز یارانه ها، بسیاری از مردم از عدم واریز یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حسابشان گلایه داشتند. در این میان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد، پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هموطنانی که به هر دلیل، ابهام یا اعتراضی به یارانه اختصاص یافته دارند، می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.

از سوی دیگر، با اعلام بانک مرکزی و سازمان هدفمندی یارانه ها مبنی بر واریز یارانه دو ماه برای ۷۲ میلیون ایرانی، این اختلاف حدود ۵ میلیون نفری مشمولان یارانه از زبان وزیر اقتصاد و سازمان هدفمندی، شروعی بود بر اینکه باید منتظر اعتراض گروه زیادی از مردمی باشیم که انتظار داشتند همچون ماه‌های گذشته، مشمول واریز یارانه جدید معیشتی نیز باشند.
 
در نهایت با گذشت حدود یک هفته از زمان واریز یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب میلیون‌ها ایرانی، تعداد زیادی از مردم هم از عدم واریز یارانه به حساب خود گلایه‌مند هستند و معتقدند سازوکار حذف یارانه بگیران از طرح حمایتی جدید، با ابهامات فراوانی همراه است و تاکید دارند افرادی را می‌شناسند که وضعیت مالی و اقتصادی به مراتب بهتری نسبت به خودشان دارند، ولی آن‌ها از یارنه جدید بهره‌مند شده اند.

در این میان، وزیر رفاه در واکنش به برخی از این انتقادات گفته است: در شناسایی مشمولان یارانه، مجموعه متغیر‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شد و این متغیر‌ها شامل گردش حساب، درآمدها، سود‌های بانکی و خودرو و دارایی‌های جاری بود که ملک شامل آن نبود. حجت‌الله عبدالملکی توضیح داد، فرض می‌گیریم که هیچ شخصی ملکی ندارد؛ بنابراین، دهک‌بندی صورت گرفت و در معادله، ملک ملاک نبود. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گردش مالی و وضعیت خانوار‌ها در مدت زمان چندساله مورد بررسی قرار می‌گرفت و امکان داشت فردی به صورت موقت تراکنش بانکی داشته باشد که نشانگر درآمد مالی بالایی نبود از این رو طی چند سال ضرایب بررسی می‌شد. 
 
جزئیات دستور رئیس‌جمهور برای واریز یارانه به حساب مشمولان معترض به دهک بندی

بر اساس این گزارش، باید یادآور شد با توجه به متن منتشره در سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، در حال حاضر امکان ورود به سامانه و ثبت اعتراض برای آن دسته از افرادی که تاکنون جهت دریافت یارانه ثبت نامی نکرده یا از سال ۹۳ تاکنون یارانه‌ای دریافت نکرده اند، وجود ندارد. تصمیم گیری‌های بعدی در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.

 

اصل بر اعتماد به خوداظهاری مردم

روز گذشته سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.
 
رئیس جمهور در این جلسه گفت: اصل بر اعتماد به خوداظهاری مردم است؛ لذا مبلغ کمک معیشتی ماه اول، به حساب این افراد نیز واریز شود تا به محض تأیید درخواست متقاضیان از سوی دستگاه‌های مسئول، این مبلغ توسط آن‌ها قابل برداشت گردد و در ماه‌های آتی نیز همانند سایر مشمولان، بتوانند مبلغ کمک معیشتی را دریافت نمایند. دکتر رئیسی با اشاره به اینکه باید به مردم فرصت بازبینی اطلاعات خانوار‌ها داده شود تا قانون مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها دقیق‌تر به اجرا درآید، تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است، حداکثر ظرف یک ماه، این درخواست‌ها را بررسی و نتیجه نهایی را به سرپرستان خانوار اعلام نماید.
 
رئیس جمهور همچنین از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست نحوه محاسبه شاخص‌های دهک‌بندی خانوار‌ها شفاف برای مردم تبیین شود و با اطلاع‌رسانی لازم ابهامات و دغدغه‌های مردم در این زمینه برطرف و جامعه و افکار عمومی به خوبی قانع شوند.


سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در گفت‌وگو با خبر سیما، در این مورد گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در جلسه ستاد اقتصادی دولت گزارشی در مورد وضعیت رسیدگی به مشمولان طرح و اعتراض‌ها و تقاضا‌های جدید ارایه کرد.
 
در همین راستا رییس جمهور دستور داد، تمام افراد یارانه بگیری که تا ماه گذشته مشمول دریافت یارانه نقدی بوده‌اند و درصورتی‌که همچنان خودشان متقاضی باشند، یارانه جدید به حساب آن‌ها واریز شود. وی افزود: از طرفی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باید حداکثر تا یک ماه به تقاضا‌ها در مورد دهک‌بندی‌ها رسیدگی کند و در صورتی‌ که این تقاضا‌ها درست باشد، مبلغ یارانه آزاد و برای خانوار‌ها قابل‌ استفاده خواهد بود، اما در صورتی‌ که افراد جزو دهک دهم باشند، مدارک به خانواده‌ها ارایه می‌شود تا در جریان نحوه ارزیابی وزارت رفاه قرار بگیرند.
 
 
حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز یکشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی اظهار داشت: پیرو دستور رئیس جمهور، آمار و کدملی همه افرادی که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌کردند، اما به خاطر قرار گرفتن در دهک دهم یارانه آن‌ها حذف شده بود و درخواست بررسی داده بودند، لیست آن‌ها در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفت تا کمک معیشت واریز شود. وی ادامه داد: سازمان هدفمندی یارانه‌ها کمک معیشت خانوار‌هایی که اعتراض داشته اند را واریز می‌کند، اما این مبلغ مسدود خواهد بود تا بررسی نهایی وضعیت نهایی دهک بندی صورت گیرد.
 
عبدالملکی افزود: تا زمانی استحقاق این افراد تایید شود مبلغ مسدود می‌ماند و در صورت قرار گرفتن در دهک اول تا نهم این مبلغ آزاد و قابل برداشت می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اعتراض دهک بندی‌ها در حال بررسی است، گفت: بانک‌های اطلاعاتی متعددی داریم که باید وضعیت اقتصادی مجدد بررسی شود. در این زمینه فرصتی نیاز بود که رئیس جمهور ظرف یک ماه از ما خواستند تا موارد رسیدگی شود. وی بیان داشت: در همین راستا تعامل با کسانی که اعتراض به دهک بندی یارانه‌ای داشتند، صورت می‌گیرد و پیامک برای سرپرست خانوار ارسال می‌شود تا مجدد به سایت مراجعه و صورت شناسنامه اقتصادی را مشاهده کنند و اگر نیاز به اعتراض بود، ثبت کنند. در نهایت جمع بندی می‌شود که جزو دهک بندی هستند. عبدالملکی خاطرنشان کرد: افرادی که به دهک بندی‌ها اعتراض دارند، از طریق تماس با شماره‌های ۶۳۶۹ و ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ اقدام یا با مراجعه به آدرس hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند.


وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در فضای مجازی نیز در این باره نوشت: «مبلغ یارانه به عنوان حق هر ایرانی که در ۹ دهک درآمدی قرار دارد محفوظ است. با دستور رئیس جمهور کمک معیشتی ماه اول به حساب همه افراد متقاضی در سامانه واریز شده و بعد از تایید قابل برداشت خواهد بود؛ وزارت مردم ظرف یک ماه همه درخواست‌ها را بررسی خواهد کرد.»
 
بنابراین با دستور رئیس جمهور و توضیحات دو وزیر اقتصادی کابینه دولت، یارانه ماه اول که به نظر می‌رسد برای این گروه (طبق گفته رئیس جمهور؛ افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند) مبلغ ۳۰۰ هزار تومان برای هر فرد باشد، به حساب سرپرستان خانوار واریز شده، ولی تا زمانی که تقاضای این افراد توسط وزارت رفاه بررسی و تایید شود، قابل برداشت نخواهد بود.
 
هرچند به نظر می‌رسد بسیاری از این خانواده ها، این انتظار را داشتند که در این شرایط اقتصادی و با توجه به افزایش قیمت‌های صورت گرفته در بازار، مبلغ یارانه واریزی دولت بدون محدودیت قابل استفاده باشد، به هر حال سیاست دولت در این باره با شرط بررسی تقاضای افراد معترض است و در صورت تایید اعتراض آن ها، مبالغ واریزی آزاد خواهد شد.
 
از سوی دیگر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظار می‌رود در این روز‌ها با توجه به دستور شخص رئیس جمهور به این وزارتخانه مبنی بر لزوم "تبیین نحوه محاسبه شاخص‌های دهک‌بندی خانوار‌ها به طور شفاف برای مردم"، هرچه سریع به ابهامات مردم پاسخ شفاف و دقیقی داده شود.


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*