اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305304
تاریخ انتشار: 1401/02/28 23:23
زمین یا مسکن «فرزندآوری» فقط به خانواده‌های تک همسری داده می‌شود/کیسه هوای ۸۹ درصد از خودروهای تصادفی بطور کلی باز نشده‌اند

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد.

وزیر ارتباطات: کُندی سرعت اینترنت را تکذیب می‌کنم
زارع‌پور گفت: کُندی سرعت اینترنت را تکذیب می‌کنم و به‌اندازه نیاز کشور پهنای باند تأمین شده است. عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره کُندی سرعت اینترنت گفت: آن را تکذیب می‌کنم و به‌اندازه نیاز کشور پهنای باند تأمین شده است. مشکلی در زمینه اینترنت وجود ندارد و سرعت میانگین برای ما 10 است در حالی که در دنیا 60 است.وی افزود: ظرفیت‌های خوبی در حوزه فناوری اطلاعات داریم.

جزئیات بیشتر از حادثه‌ی گروگان‌گیری خونین امروز ایلام
فرمانده انتظامی استان ایلام دلیل حادثه‌ی امروز در ایلام را اختلاف کاری اعلام کرد. سردار «دلاور القاصی‌مهر» اظهار کرد: در پی تماس مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر درگیری در اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان ، بلافاصله ماموران انتظامی و رهایی گروگان یگان ویژه ، به محل اعزام شدند.وی افزود: بلافاصله اینجانب در معیت ماموران انتظامی و یگان ویژه،در محل حضور یافتیم که مشخص شد شخصی مسلح از کارمندان همان سازمان با توجه به اختلاف شخصی که با محل کار خود داشته به صورت مسلح وارد شده است.فرمانده انتظامی استان ایلام خاطرنشان کرد: قاتل به محض ورود به محل کار خود به سمت کارمندان آن اداره تیراندازی می کند.القاصی‌مهر خاطرنشان کرد: متاسفانه در این درگیری ۳ نفر کشته و هفت نفر زخمی می شوند.وی ادامه داد: با اقدامات تامینی و حضور به موقع پلیس سه نفر از کسانی که در این اداره توسط قاتل، گیر افتاده بودند به صورت صحیح و سالم به بیرون از محل هدایت شدند.فرمانده انتظامی استان ایلام تصریح کرد: قاتل با ورود ماموران انتظامی و رهایی گروگان یگان ویژه ، عرصه را بر خود تنگ دید و اقدام به خودکشی کرد.وی گفت: بلافاصله توسط خودروهای امدادی انتظامی و اورژانس ، به بیمارستان برای ادامه درمان منتقل شدند.فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان اینکه هم‌اکنون امنیت و آرامش در محل گروگانگیری حاکم است از مردم خواست به شایعات مطرح شده در فضای مجازی توجه نکرده و اخبار موثق خود را از رسانه‌های معتبر دریافت کنند.

فرزند آخر «ایران» زنده می‌ماند؟
معاون سازمان محیط زیست علت اصلی مرگ دومین توله ایران را شیر بی‌کیفیت عنوان کرد و گفت: تمامی شیرها به دلیل مسائل تحریم‌ها مستقیماً قابل خرید نیست و همین‌ها باعث شد توله دوم را از دست دهیم. حسن اکبری با تشریح دلایل مرگ دومین توله یوزپلنگ ایران گفت: پس از اینکه در عادت دفع یکی از توله‌ها اشکال پیش آمد، بلافاصله یکی از متخصصان داخلی به آنجا منتقل شد و توله را ویزیت کرد. متأسفانه مسیر محل نگهداری توله‌ها تا نزدیک‌ترین دامپزشکی فاصله قابل توجهی دارد.معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه در ادامه این توله برای اقدامات درمانی تکمیلی به تهران منتقل شود که متأسفانه در مسیر تلف شد، گفت: در کالبدگشایی انجام شده یبوست زیاد در دستگاه گوارش و لخته‌هایی از شیرهای مصرف شده در دستگاه گوارش وجود دارد. وی با بیان اینکه فرضیه‌های اولیه این است که شیر کیفیت مناسب نداشته و اقدامات تکمیلی در حال انجام است، اظهار کرد: شیر با کیفیت برای این گونه خاص در کشور نداریم و تمامی شیرها به دلیل مسائل تحریم‌ها مستقیماً قابل خرید نیست و همین‌ها باعث شد توله دوم را از دست دهیم. اکبری با بیان اینکه توله سوم متأثر از شیر آسیب‌دیده و الان وضعیت بهتری دارد و تحت درمان است و امیدواریم زنده بماند، گفت: یوزپلنگ گونه خاصی است و دانش آن را نداریم و طبیعتاً باید از دامپزشک‌های خارج از کشور کمک بگیریم و قرار بود اوایل هفته پیش رو به ایران بیایند و کار درمانی انجام شود.

می‌گویید یک دهک از دریافت یارانه حذف شدند، اما نیمی از جمعیت یارانه ۳۰۰ تومانی را هم دریافت نکردند
علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خطاب به دولت، گفت: «مردم آگاه و با سواد هستند و وقتی می گویید یک دهک از دریافت یارانه حذف شدند، یعنی معادل ۱۰ درصد جمعیت؛ اما بر اساس آمارها شاید نیمی از جمعیت این یارانه ۳۰۰ تومانی را هم دریافت نکردند که نشان می دهد صحبت و عمل شما با هم فرق می کند لذا اعتماد به مسئولین کاهش پیدا خواهد کرد.»

ایلان ماسک برای خرید توییتر شرط گذاشت
ایلان ماسک در توییتی نوشت: پیشنهاد من بر مبنای اظهارنامه توییتر نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار بوده است. دیروز مدیرعامل توییتر علنا حاضر نشد مدرکی درباره این که حسابهای ربات، کمتر از پنج درصد از کاربران توییتر هستند، ارائه کند. ایلان ماسک پس از این که هفته گذشته، پیشنهاد خود را تا زمان دریافت اطلاعاتی درباره حسابهای ربات معلق کرد، اعلام کرد این ظن را دارد که حسابهای ربات حداقل ۲۰ درصد از کاربران توییتر را تشکیل می دهند. وی روز دوشنبه در کنفرانسی در میامی گفت: نمی‌توانید همان قیمت را برای چیزی بپردازید که بسیار بدتر از ادعای آنها بوده است. وی در پاسخ با این که آیا قرارداد توییتر با قیمت دیگری، مقرون به صرفه است، گفت: دور از ذهن نیست. مدیران توییتر مدعی شدند که آنها یک روش شناسی پیچیده‌ای دارند که فقط خودشان می‌توانند سر در بیاورند. این روش ناشی پیچیده نمی‌تواند یک راز عمیق، به پیچیدگی روح انسان یا نظیر آن باشد.

زاکانی: مسئولان امنیتی باید درباره آمار بازداشت رانندگان پاسخ دهند
علیرضا زاکانی شهردار تهران در جمع خبرنگاران درباره مشکلات حمل و نقل عمومی و وضعیت رانندگان توضیحاتی ارائه کرد. زاکانی در پاسخ که امروز وضعیت به چه شکلی است، گفت: وضعیت کاملا عادی است اما این یک بخش کوچکی از کل ماجراست. حدود ۳۰۰ نفر از آقایان بودند که این شائبه برایشان پیش آمده بود اما بقیه رانندگان خدمت خود را انجام می‌دادند. از دیروز هم که همه رانندگان سر کار هستند.زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا از جمع رانندگان افرادی بازداشت شدند گفت: این سوال را باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند و برخی بودند که این اعتراضات را سامان‌دهی می‌کردند و به نظرم در مواجهه آن‌ها متفاوت عمل شده است.

علم‌الهدی: باید با بی حجابی مقابله کرد حتی اگر همه با ما دشمن شوند
امام جمعه مشهد گفت: «امروز جریان ناهنجاری بی‌حجابی در مسیر ریشه‌کن کردن اسلام قرار گرفته که اساس دین را از بین ببرد و متاسفانه عناصر تبلیغی چنان که باید با این جریان ناهنجاری مبارزه نمی‌کنند در حالی که طبق آیات قرآن باید جوّشکن بود و با جریان ضد دین و مروج منکرات شرعی مقابله کرد حتی اگر همه با ما دشمن شوند.»

چرا بودجه صداوسیما و سایر نهاد‌ها شامل جراحی اقتصادی نمی‌شود؟
شاکری در واکنش به انتقادی که مطرح می‌شود مبنی بر اینکه چرا دولت جراحی اقتصادی را از نهادهایی همچون سازمان تبلیغات، صدا و سیما و... که بودجه‌های کلانی دارند، شروع نکرده و به جای آن به سراغ مردم رفته است، عنوان کرد: «از مردم شروع نشده، کالای مورد نیاز مردم است و برای مردم انجام شده است. یعنی دولت یارانه را به مردم می‌دهد چون برای مردم دارد این کار را دارد انجام می‌دهد.»

افشاگری یک نماینده از یک تبصره در طرح شفافیت مجلس
ایزدخواه، نماینده مجلس در صفحه شخصی خود با اعلام تبصره ای از طرح شفافیت قوای سه گانه نوشت: همین یک تبصره کافی است تا ایده شفافیت آرای نمایندگان، از خاصیت افتاده و زمین بماند.وی در این باره نوشت: همین یک تبصره در طرح کذایی شفافیت قوای سه گانه کافی است تا ایده شفافیت آرای نمایندگان، از خاصیت افتاده و زمین بماند: تبصره- درجهت استقلال کارشناسی، آرای ماخوذه از نمایندگان مجلس درخصوص مصوباتی که جنبه صنفی و منطقه ای دارد، از شمول این ماده خارج است. وی افزود: پیشنهاد حذف آن در جلسه امروز رای نیاورد. کدام قانون است که جنبه های صنفی و منطقه ای نداشته باشد؟ بدین ترتیب، اغلب مصوبات مجلس شامل شفافیت آرای نمایندگان نخواهد شد!!

از «آقامون جنتلمنه» نوشتید، از «سلام فرمانده» هم بنویسید!
ایرنا نوشت: «بدنو ببین، جون بابا، خودتو بلرزون بابا» می‌خواندند و تأسف می‌خوردند و سر تکان می‌دادند که کودک و نوجوان ایرانی تباه شده و جمهوری اسلامی دچار شکاف نسلی عمیقی شده که دیگر پر کردنی نیست. ارزش‌ها و هنجارهای انقلاب اسلامی را بر باد رفته می‌دیدند و به اندک تلاش‌های مخلصانه بسیجیانی که مخلصانه و بی‌مزد و منت در حال تربیت نسل و برپایی حلقه صالحین و برگزاری اردوی جهادی بودند، پوزخند می‌زدند که چه نشسته‌اید که سیل همه‌تان را غرق خواهد کرد. اما امروز که یک سرود کاملاً ابتدایی و تقریباً بی‌هزینه روی لب ده‌ها هزار کودک و نوجوان ایرانی نشسته، سکوت کرده‌اند و لب نمی‌جنبانند که نکند ماله‌کش و همدست و حکومتی خوانده شوند.«سلام فرمانده» شهر به شهر می‌چرخد. نمی‌توان انکارش کرد. نمی‌توان حکومتی دانستش. چیزی دارد که خریدنی نیست. نمی‌توان اتوبوس و مینی‌بوس گرفت و این همه دختر و پسر نوجوان را جمع کرد و در میدان‌های اصلی شهر، لب‌خوانی کردش. نمی‌توان همه رسانه‌های فراگیر را به خط کرد و این چنین هماهنگ به خانه‌ها فرستادش. «سلام فرمانده» در متن جامعه پیچیده، با همه مشکلات و دشواری‌ها و رنج‌ها و زخم‌هایی که این جامعه دارد و زیر بار آنها کمر خم کرده. اما هر چه بیشتر خوانده می شود، کمتر در موردش نوشته می‌شود. 

اولین درخواست «فراجا» از دولت
نیروی انتظامی با توجه به ارتقای ساختار سازمانی خود به فرماندهی کل و لزوم توسعه دانشگاه جامع علوم انتظامی برای تربیت افسران پایور و ارتقای سطح دانش انتظامی آنها، خواستار موافقت هیأت وزیران با بهره‌برداری این فرماندهی از اراضی جنب دانشگاه علوم انتظامی شد.

 

زمین یا مسکن «فرزندآوری» فقط به خانواده‌های تک همسری داده می‌شود
 بر اساس آیین نامه‌ای که وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت برای اجرای ماده ۴ قانون جوانی جمعیت پیشنهاد داده، تنها به خانواده‌هایی که ۳ فرزند یا بیشتر از یک همسر باشد زمین یا مسکن تعلق می‌گیرد.
 
کیسه هوای ۸۹ درصد از خودروهای تصادفی بطور کلی باز نشده‌اند
 حسین گودرزی نماینده مردم درود و ازنا در مجلس با اشاره به بررسی ۱۰۹ خودروی تصادفی توسط پلیس راهور، گفت: یافته‌های این مطالعه هم نشان می‌دهد، از ۱۰۰ درصد خودروهای تصادفی مورد بررسی که متعلق به ایران خودرو، سایپا و دیگر تولیدکنندگان خودرو داخلی بودند، کیسه هوا ۸۹ درصد بطور کلی باز نشده‌اند و کیسه هوا ۱۱ درصد دیگر هم به موقع باز نشده و عملا فاقد کاربرد موثر بوده است.
 
خرید و فروش ارز، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد است؟
سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام‌ کرد: سوداگران ارزی که حسب اعلام بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند، در اجرای ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب بر درآمد می‌شوند.
 
ماجرای واردات خودرو در ازای صادرات پراید
 در روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن ادعا می‌شود که در حال حاضر امکان واردات خودرو در ازای صادرات خودروهای تولید داخلی وجود دارد. ماجرا از این قرار است که فردی ( آ-ز) بلاگر‌ فضای مجازی که در حوزه تهیه کلیپ‌‎های دوربین مخفی مشغول فعالیت است، ادعا می‌کند که به دنبال واردات خودرو است و بر همین اساس با فرد دیگری تماس برقرار می‌کند. فرد مدعی می‌شود که در حال حاضر با صادرات دو پراید، امکان وارد کردن دو خودروی لوکس فراهم می‌شود و باید هر چه سریع‌تر این عمل صورت گیرد چراکه ممکن است با تغییر قانون، امکان واردات در ازای صادرات خودرو دیگر وجود نداشته باشد. بلاگر معروف با شنیدن این صحبت‌ها، سوالی در خصوص سرنوشت دو پراید صادر شده‌ مطرح می‌کند و فرد پاسخ می‌دهد از آنجایی که کیفیت خودروی پراید مورد تأیید سایر کشورها نیست، این خودروها پس از خروج از مرز، در دریا رها می‌شود؛ البته فرد به این نکته هم اشاره می‌کند که سود حاصل از واردات خودروی لوکس آنقدر بالا است که در مقایسه با آن قیمت 2 خودروی پراید، اصلاً به چشم نمی‌آید. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌‌و‌گو با فارس،‌ امکان واردات خودرو در شرایط فعلی را رد کرد و گفت: تا به این لحظه ما آیین‌نامه‌ای در خصوص اجازه واردات خودرو نداشته‌ایم؛ بنابراین این کلیپ باید مورد بررسی نهادهای متولی قرار گیرد تا پشت پرده این ماجرا مشخص شود. به گفته زاوه، حتی با وجود مصوبه واردات خودرو در قبال صادرات، طرح موضوع رهاسازی خودرو در دریا امری عجیب است. با وجود اینکه خودروهای داخلی از کیفیت پایینی برخوردار هستند، اما امکان بازیافت آنها وجود داشته و رهاسازی در دریا امری غیر قابل باور است.
 
افزایش قیمت شوینده‌ها کذب است
 صبح امروز در فضای مجازی نامه‌ای از سوی انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران منتشر شد که نشان از افزایش قیمت محصولات مختلف این صنعت از ۵۰ تا ۸۰ درصد می‌داد. این در حالی است که تغییر قیمت صنایع شوینده باید با مجوز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار باشد و همچنین به دستور معاون اول رئیس‌جمهوری، هرگونه تغییر قیمت همه محصولات و کالاها با هماهنگی ستاد تنظیم بازار و پس از اعلام این ستاد خواهد بود. در همین راستا پی گیری های خبرنگار مهر از هر دو نهاد حکایت از آن دارد که این قیمت‌ها مورد تأیید نیست و این انجمن هنوز مجوزی برای تغییر قیمت دریافت نکرده است.
 
پیش‌بینی فائو از روند قیمت مواد غذایی در جهان

چو دونگیو مدیرکل سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)  با تشریح وضعیت امنیت غذایی جهانی در سایه جنگ اوکراین پیش‌بینی کرد قیمت مواد غذایی در جهان طی ماه‌های آینده روندی صعودی را طی کند. برخی کشورها مثل ترکیه و مصر و همچنین تعدادی از کشورهای زیرصحرا مثل اریتره، سومالی، کنگو و نامیبیا وابستگی شدیدی به واردات گندم از خارج دارند. این کشورها باید به دنبال منابع جدید بگردند که کار مشکلی است و حداقل در شش ماه آینده دچار چالش خواهند بود.
 
چه تعداد ایرانی برای یارانه ثبت‌نام کرده‌اند؟
 «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: با آغاز ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده، تاکنون 500 هزار نفر به این سامانه مراجعه کرده‌اند. وی افزود: وزارت تعاون در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده است و البته این بدان معنا نیست که ایرادی وجود نداشته باشد اما با فرصت یک‌ماهه برای بررسی دهک‌ها این خطا برطرف می‌شود.
 
معاون وزیر صمت: قیمت‌ خودرو در بازار آزاد بسیار بالاست
منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت گفت: برای تغییر قیمت خودرو باید بررسی‌های زیادی انجام شود و احتمالاً تا فصل تابستان به طول بکشید. نکته این است باید هزینه‌های خودروسازی کاهش یابد در این صورت، قیمت خودرو در کارخانه هم چندان دستخوش تغییر نمی‌شود؛ در واقع مدیریت قیمت خودرو در دو بخش انجام می‌شود که یک بخش توسط خودروساز و یک بخش توسط وزارت صمت انجام می‌شود. در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد بسیار بالاست بنابراین در صورت واردات خودرو و متعادل شدن وضعیت عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در بازار ریزش می‌کند که می‌تواند نکته مثبتی برای جلب رضایت مشتریان تلقی شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*