اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305344
تاریخ انتشار: 1401/03/01 00:52
«یارانه‌های جدید، نابرابری درآمد جامعه را به کم‌ترین سطح پس از انقلاب می‌رساند» / «افزایش قیمت گوشت گوساله به ۲۵۰ هزار تومان» /«خبر خوش برای جاماندگان از سود سهام عدالت»/طلبه‌ها باید در «متاورس» حضوری جریان ساز داشته باشند/روایت کیهان از «شغال برجام» اصلاح‌طلبان که جای «طاوس علیین» جا زده شد/ماجرای تیتر «بابا خامنه‌ای» در روزنامه‌های ترکیه

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد.

چه کسانی به روزنامه سلام هشدار دادند درباره هاشمی تعابیر گزنده به کار نبرد؟
محمدعلی ابطحی رییس دفتر رییس دولت اصلاحات در بخشی از خاطرات خود مربوط به پنجم آبان سال ١٣٧۶ است، نوشت:شب‌ در منزل‌ آقای‌ نوری‌ جلسه‌ای‌ با حضور نمایندگان کارگزاران‌ سازندگی‌، مجمع‌ روحانیون‌ مبارز و خط‌ امامی‌ها برگزار شد. محور بحث‌ راه‌های‌ پیشگیری‌ از ایجاد اختلاف‌ میان‌ آقای‌ هاشمی‌ و طرفداران‌ آقای‌ خاتمی‌ بود. ظاهرا جناح‌ راست‌ به‌ شدت‌ درصدد جذب‌ صددرصد آقای‌ هاشمی‌ است‌. قرار شد جمعی‌ تشکیل‌ شود و با آقای‌ هاشمی‌ جلسات‌ منظم‌ داشته‌ باشد؛ من‌، عبدالله‌ نوری‌، مجید انصاری‌، بهزاد نبوی‌ و غلامحسین‌ کرباسچی‌ به‌ عنوان‌ اعضای‌ این‌ جمع‌ انتخاب‌ شدیم‌ و بنا شد هر دو هفته‌ یک‌ بار با ایشان‌ ملاقات‌ داشته‌ باشیم‌. در اولین‌ جلسه‌ از هاشمی‌ خواهیم‌ خواست‌ که‌ بیش‌ از حد حساسیت‌ نشان‌ ندهد و بهانه‌گیری‌ نکند تا راه‌ برای‌ جلب‌ همکاری‌ دوستان‌ دوم‌ خردادی‌ باز شود. در ضمن‌، قرار شد از روزنامه‌ سلام‌ بخواهیم‌ از به‌ کار بردن‌ تعابیر گزنده‌ درباره‌ هاشمی‌ پرهیز کند.

رئیسی: قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم
سید ابراهیم رئیسی با بیان این‌که قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، اظهار کرد: شاید برخی موافق این موضوع نباشند، اما اگر نگاه نقادانه به کارها داشته باشند، اشکالی ندارد ما را رهنمود می‌کند به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است.

بازگشت مرتضی عقیلی به سینما
مرتضی عقیلی بازیگر باسابقه، قصد دارد با فیلمی به کارگردانی خودش، به سینماها بازگردد. «کویت پنجاه پنجاه» نام فیلمنامه تازه‌ای است که مرتضی عقیلی خودش آن را نوشته و قرار است کارگردانی کند. عقیلی به تازگی در تئاتر «فلزات چکشخوار» به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی ایفای نقش داشت.مرتضی عقیلی که سابقه بازی در بیش از صد فیلم سینمایی دارد و کارگردانی و تهیه کنندگی آثاری همچون «گل‌های کاغذی»، «بی‌گناه»، «جای امن» و «فاصله» را انجام داده، با وقوع انقلاب فقط در حیطه بازیگری به یک فیلم «پنجمین سوار سرنوشت» به عنوان بازیگر رضایت داد و به دلیل ممنوع الفعالیت شدن، رهسپار اسپانیا و سپس آمریکا شد.سال گذشته در پی اعلام شفاهی مقامات دولت سیزدهم مبنی بر عدم ممنوعیت بازیگران پیشکسوت، مرتضی عقیلی برای همیشه به ایران بازگشت و با بازی در نمایش «فلزات چکشخوار» روی صحنه رفت./برنا

سفر خانواده قالیباف به ترکیه بر سرنوشت سیاسی او تاثیر می‌گذارد؟
یک نماینده مجلس درمورد فضای انتخابات ریاست مجلس عنوان می‌کند که ریاست مجلس در اختیار قالیباف خواهد بود و این مساله هیچ مشکلی هم ندارد. شان، جایگاه و گذشته قالیباف درست است و حواشی مربوط به سفر برخی از اعضای خانواده او به ترکیه نباید باعث نادیده گرفتن سوابق درخشان قالیباف شد، کما اینکه پسرش هم عنوان کرده که رویه قالیباف این نبوده است. احد آزادیخواه درخصوص اینکه آیا خبر انصراف مرتضی آقا تهرانی از کاندیداتوری برای ریاست مجلس صحت دارد یا خیر، گفت: «در مورد آقای تهرانی من خبر ندارم و نمی‌دانم اصلا ایشان کاندیدا بودن که بخواهند انصراف دهند یا نه. اما تحلیل من بر این است که ریاست مجلس کماکان در اختیار آقای قالیباف خواهد بود. فضای مجلس را هم در این فضا می‌بینم و در ریاست ایشان هم مشکلی نمی‌بینیم.» وی درباره اینکه آیا حواشی سفر اعضای خانواده قالیباف تاثیری بر آرای نمایندگان گذاشته است، عنوان کرد: «حواشی معمولا وجود دارد. باورم این است که شان، جایگاه و گذشته ایشان درست است. کما اینکه پسر ایشان هم اعلام کردند که رویه پدر من این نبوده است. اما به هر حال این دلیل نمی‌شود که سوابق درخشان آقای قالیباف را نادیده گرفت.»

بایدن به زودی شکست مذاکرات برجام را اعلام می کند؟
لارا روزن خبرنگار آمریکایی دیپلماتیک: مقامات اروپایی هشدار و ناامیدی فزاینده ای را ابراز می کنند که بایدن احتمالا اجازه دهد توافق هسته ای ایران شکست بخورد. دیپلمات اروپایی درگیر در مذاکرات به من گفت: تا آنجا که من آن را می بینم، هر دو طرف به جهات مختلف می روند و فاصله در حال کاهش نیست. این دیپلمات اروپایی سفر مورا به تهران را یک حرکت بدون پیشرفت توصیف کرد.

وزارت ورزش: دریافت سند خانه برای ضمانت اعزام ورزشکاران به خارج صحت ندارد
سرپرست روابط عمومی وزارت ورزش گفت: سند خانه به عنوان ضمانت‌نامه ورزشکاران اعزامی نیست. در هفته‌های اخیر شاهد پناهندگی چهار ورزشکار ایرانی بودیم. آنها معمولاً وقتی از طرف تیم ملی به مسابقات خارجی اعزام می شوند در پایان مسابقات محل اقامت تیم ملی را ترک و بعد از چند روز خبر پناهندگی خود را تایید می کنند. در همین رابطه صحبت‌های زیادی مطرح است که از ورزشکاران برای اعزام ضمانت نامه معتبر مانند سند ملکی دریافت می شود. در صورتی که ورزشکار اعزامی به کشور بازنگردد، ضمانت‌نامه‌اش به اجرا گذاشته می‌شود. در همین رابطه محسن معتمد کیا سرپرست روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان با انتشار توییتی دریافت سند خانه برای ضمانت‌نامه اعزام را تکذیب کرد. محسن معتمد کیا در توییتی نوشت: "درباره ادعای گرفتن سند خانه برای اعزام ورزشکاران از معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان استعلام گرفتم که این موضوع را تکذیب کردند؛ بنابراین، از ورزشکاری برای اعزام به خارج از کشور سند خانه بعنوان ضمانت گرفته نمی‌شود."

کیهان: اصلاح‌طلبان می‌خواهند «شغال برجام» را در خم رنگرزی فرو و به جای «طاووس علیین» به مردم قالب کنند 
روزنامه کیهان نوشت: برجام برای مدعیان اصلاحات، به قول مولوی آن بت عیاری است که هر لحظه به شکلی درمی‌آید. در دوره مذاکرات آب خوردن مردم هم به آن پیوند می‌خورد. وقتی مردم مطالبه میوه‌اش را کنند، باغ سیب و گلابی می‌شود که فعلا باید منتظر محصول ماند و عجله نکرد. وقتی هم تقش درآمد می‌گویند مگر هدف برجام اقتصادی بود؟ چه کشکی چه پشمی؟ حال چند سالی گذشته و مردم زیر فشار آوار تدابیر هشت ساله حضرات هستند و گمان می‌کنند بار دیگر وقت آن شده که این شغال را در خم رنگرزی فرو و به جای «طاووس علیین» به مردم قالب کنند. فارغ از اینکه این شغال دیگر پشمی ندارد.

مسئول فضای مجازی حوزه‌های علمیه: طلبه‌ها باید در «متاورس» حضوری جریان ساز داشته باشند
حجت الاسلام والمسلمین برته گفت: در جهان متاورس به دلیل محبوبیتی که در دنیا دارد، مبلغان لازم است که ورودی هدفمند و جریان ساز داشته باشند.مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه طلبه و مبلغ متاورسی به ابزار‌ها و شناخت‌های متفاوتی مجهز است، افزود: در جهان متاورس به دلیل محبوبیتی که در دنیا دارد، مبلغان لازم است که ورودی هدفمند و جریان ساز داشته باشند، به عنوان مثال لیگ‌های مطرح دنیا مانند لیگ آ ایتالیا و دیگر لیگ‌های معتبر ورزشی نسخه متاورسی پیدا می‌کنند. مدیر مسئول خبرگزاری حوزه ادامه داد: در عرصه فضای مجازی، طلاب در آغاز راه هستند و اگر به صورت قوی این عرصه را شروع کنیم، به نتایج خوبی خواهیم رسید.

سرانه مصرف گوشت طی یک دهه چقدر کاهش یافته است؟
کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۹۰،‌ حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم برای هر ایرانی بود، این میزان در سال ۱۴۰۰ به عدد ۶ کیلوگرم رسیده است./خبرآنلاین

افزایش قیمت گوشت گوساله به ۲۵۰ هزار تومان
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی: قیمت گوشت گوسفند نسبت به هفته گذشته ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان روند کاهشی به خود گرفته است.قیمت گوشت گوسفند نسبت به گوشت گوساله کمتر است، به طوری که گوشت گوساله کیلویی ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است، اما گوشت گوسفند کیلویی ۱۹۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود./ايلنا

افشاگری مجری برنامه «فوتبال یک» از فساد اخلاقی برخی مربیان فوتبال پایه
متأسفانه یکسری تصاویر به دست ما رسیده که نه قابل پخش است و نه می‌توانم آن را باز کنم.آدم‌های بیماری که اسم خودشان را مربی می‌گذارند، چه کارها که با بچه مردم نمی‌کنند! امیدواریم دستگاه قضایی این افراد را به اشد مجازات برساند.به خانواده‌ها هشدار می‌دهم حواسشان باشد؛ یکسری مربیان از بچه‌ها فیلم می‌گیرند تا از آنها و خانواده‌هایشان باج‌گیری کنند!

ماجرای تیتر «بابا خامنه‌ای» در روزنامه‌های ترکیه
محمدرضا باقری سفیر اسبق ایران در ترکیه گفت: در ترکیه بعد از آتاتورک به سلیمان دمیرل می گفتند بابا. وقتی دمیرل به تهران آمد و حضرت آقا به زبان ترکی با سلیمان دمیرل صحبت کردند، همه روزنامه های ترکیه فردای آن روز تیتر زدند بابا خامنه ای.

رئیس جمهور: کارخانه خصوصی‌ شده را انبار پیاز و سیب‌زمینی کردند
رئیس جمهور گفت: اگر بخش خصوصی بگوید که فضا برای سرمایه‌گذاری مناسب است قابل قبول خواهد بود اما اگر وضعیت موجود را تأیید نکند، نیاز به تغییر فضا وجود دارد. مساله فسادها در مرحله دوم قرار دارد اما در گام اول عدم اجرای قانون و سیاست‌های اصل 44 است که نیاز به بازنگاه دارد. ما باید اصلاح ساختار و رفتار را داشته باشیم نه اینکه سرعت خصوصی‌سازی را کاهش دهیم. باید به‌ روی مشکلات به توافق و وحدت نظر برسیم. رئیسی با بیان اینکه حتماً باید به بخش خصوصی واقعی میدان داده شود، گفت: ساختارهایی که در این رابطه وجود دارد، مانند هیات واگذاری باید کارآمدی لازم را داشته باشد. در لرستان یک مجموعه خصوصی‌سازی را دیدیم که هم نمونه خصوصی‌سازی خوب و هم نمونه خصوصی‌سازی بد بود. در بازه زمانی به مدیران نااهل واگذار شده بود؛ اما پس از آن به بخش خصوصی واقعی واگذار شد که نتیجه آن اشتغال و موفقیت آن شرکت بود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در موارد مختلف کارخانه‌ها را به انبار سیب‌زمینی و پیاز تبدیل کرده‌اند و یا دستگاه‌ها را فروخته‌اند.

دریافت دلار مسافرتی، یارانه را قطع می کند؟
امروز بانک مرکزی در خبری اعلام کرد: طبق مصوبه هیات عامل بانک مرکزی، اسامی اشخاص دریافت کننده ارز مسافرتی به کشورهایی که نیازمند دریافت ویزا هستند، به صورت دوره ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می شود تا در پایگاه داده رفاه ایرانیان ثبت و برای تصمیم گیری در خصوص شمول یا عدم شمول دریافت یارانه استفاده شود. این خبر البته ساعتی بعد از سایت این بانک حذف شد.

خبرگزاری فارس: یارانه‌های جدید، نابرابری درآمد جامعه را به کم‌ترین سطح پس از انقلاب می‌رساند
خبرگزاری فارس نوشت: عدالت در توزیع یارانه کالاهای اساسی، هدف اصلی دولت از اجرای این سیاست است. بررسی‌های یک مرکز پژوهشی هم نشان می‌دهد، یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی سبب افزایش چشمگیر قدرت خرید قشرهای کم‌درآمد و متوسط در جامعه خواهد شد که نتیجه آن را در شاخص ضریب جینی خواهیم دید. بر اساس بررسی‌های این مرکز پژوهشی، شاخص ضریب جینی در نتیجه اصلاح توزیع یارانه کالاهای اساسی به رقم ۰.۳۴۷ واحد خواهد رسید که کمترین رقم پس از انقلاب اسلامی است. پیش از این کمترین رقم ضریب جینی در کشور مربوط به سال‌های پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم بود؛ اما متاسفانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به علت سیاست‌های نادرست اقتصادی از جمله توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی، پولدارها پولدارتر و فقرا فقیرتر شدند و ضریب جینی به شدت افزایشی شد. اکنون به نظر می‌رسد که با افزایش چشمگیر قدرت خرید قشرهای کم‌درآمد با یارانه‌های ۴۰۰ هزار تومانی، شکاف درآمدی دهک‌ها به طور چشمگیری کاسته شود و ضریب جینی به بهترین وضعیت خود برسد. ضریب جینی یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه است و عددی است بین صفر و یک که در آن صفر به معنی توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع درآمدی است. 

خبر خوش برای جاماندگان از سود سهام عدالت
معاون فناوری شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: از امروز صبح کار محاسبات سوده جاماندگان را آغاز کردیم و نهایتاً از فردا اول خرداد می‌توانیم سودها را به حساب شبا سهامداران واریز کنیم.

رکوردشکنی افزایش قیمت سمند LX در یک هفته
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در هفته سپری شده بازار با رشد عجیب قیمت «سمند lx» و «سمند سورن پلاس» روبرو بوده، بطوریکه «سمند lx» در بازار رشد ۵۷ میلیونی را تجربه کرد و «سمند سورن پلاس» نیز رشدی ۳۶ میلیونی در بازار داشته است. اما از میان ۱۴ خودرو داخلی که در هفته جاری مورد ارزیابی قرار گرفته اند؛ سه خودرو تغییر قیمت نداشتند و ۵ خودرو نیز با افت قیمت در بازار عرضه شدند.

رئیس اتاق بازرگانی: رد دیون در حقیقت جیب به جیب کردن دولت است
رییس اتاق بازرگانی ایران در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران از شیوه خصوصی سازی در کشور انتقاد کرد و گفت: رد دیون با خصوصی سازی همخوانی ندارد. رد دیون در حقیقت جیب به جیب کردن دولت است.

روسیه صادرات گاز به فنلاند را قطع کرد
شرکت گازپروم روسیه امروز اعلام کرد، صادرات گاز به کشور فنلاند را به علت عدم پرداخت پول گاز به روبل متوقف کرده است. «صادرات گازپروم»، بخش صادرات شرکت «گازپروم» به علت تحریم های اعمال شده علیه مسکو از کشورهای اروپایی خواسته تا پول گاز خریداری شده از این کشور را به روبل پرداخت کنند اما فنلاند از این کار سر باز زده است. این اقدام گازپروم همزمان با درخواست فنلاند برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو انجام می شود. «گس‌گرید فنلاند»، اوپراتور سیستم گاز فنلاند در بیانیه ای اعلام کرد، «واردات گاز از مبادی ورودی «ایماترا» متوقف شده است.» «ایماترا»، مبدا ورود گاز روسیه به فنلاند است. «گاسوم»، شرکت  گاز دولتی فنلاند، روز جمعه اعلام کرد، «گازپروم» هشدار داده است که جریان گاز از ساعت 4 صبح شنبه به وقت گرینویچ متوقف خواهد شد. «گاسوم» و «گازپروم» نیز روز شنبه تایید کردند که جریان متوقف شده است. بیشتر قراردادهای خرید گاز اروپا به یورو یا دلار است و مسکو در ماه گذشته گاز بلغارستان و لهستان را پس از اینکه آنها از پرداخت به روبل خودداری کردند، قطع کرد.

منبع:تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*