اخبار عمومی
اعلام وصول 2
305361
تاریخ انتشار: 1401/03/01 23:21
فرماندار سابق شهر قدس: زن خانه‌دار گزارش ۲۰:۳۰ من نیستم/خبرگزاری فارس: «حجاب‌استایل‌ها» به دنبال حذف «چادر» هستند/عیسی کلانتری: سالی یک میلیارد دلار پتروشیمی میانکاله ارزش دارد یا تولید دو تن علوفه با ۶۰ هزار دلار؟/باقری: مذاکرات به بن‌بست نرسیده

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد.

حادثه تیراندازی در ایلام گروگان‌گیری نبود

دادستان ایلام گفت: در حادثه اداره‌ کل اموال و‌ املاک بنیاد مستضعفان ایلام، ضارب پس از حضور در طبقه دوم سراغ مدیر را گرفته اما با درب بسته مواجه شده بود.او ادامه داد: پس از آنکه ضارب از باز شدن اتاق مدیرکل ناامید شده بود ضمن شکستن بخشی از درب اتاق، نارنجک را به داخل اتاق مدیر هدایت کرد که مدیر و یک خانم که به اتاق وی پناه برده بود مصدوم شدند. او گفت: ضارب با این تصور که مدیر را کشته است اقدام به تیراندازی با کلاشنیکف به‌ سمت کارکنان کرد که سه نفر از این کارکنان در محل حادثه و دو نفر در بیمارستان جان باختند. دادستان ایلام افزود: بر اساس گفته مدیران بنیاد حقوق کارکنان به‌موقع پرداخت شده و دلایل این تیراندازی اختلافات شخصی بوده است.

باقری: مذاکرات به بن‌بست نرسیده
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حضور معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این کمیسیون خبر داد و گفت: علی باقری درباره سفر مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به ایران به سوالات اعضا پاسخ داد. وحید جلال زاده در توضیح جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران به خبرنگاران گفت: پیش از آغاز سال جاری وقفه‌ای در مذاکرات ایجاد شد و آمریکایی‌ها دوباره بدعهدی و به گفته‌های قبلی خود در همین مذاکرات پشت کردند و به همین خاطر شکل قبلی مذاکرات از بین رفت و بعد از آن ترک وین اتفاق افتاد. در ادامه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا دو بار به ایران آمد و گفت‌وگوهای تلفنی را نیز با مسئولان کشورمان در جهت اتصال دوباره مذاکره‌کنندگان وین انجام داد. وی خاطرنشان کرد: نگاه معاون سیاسی وزارت امور خارجه  این است که مذاکرات ادامه دارد و سفرهای  مورا به تهران و نامه‌نگاری‌ها به منزله ادامه مذاکرات است و موضوع به بن‌بست رسیدن مذاکرات را وارد نمی‌دانست.

روایت روزنامه جوان از زندگی اقتصادی روحانیون
روزنامه اصولگرای جوان در مطلبی درباره وضعیت اقتصادی روحانیون نوشت: امروز بیشتر طلاب و روحانیون با حداقل شهریه دریافتی ـ که بسیار کمتر از حداقل دستمزد یک کارگر ساده است ـ و در عین حال با خانواده‌هایی نسبتاً پرجمعیت، بی‌ادعا گذران زندگی می‌کنند. روزنامه جوان نوشت: امروز هر کس با روحانیون از نزدیک معاشرت داشته باشد، تصدیق می‌کند که از طلاب تازه‌محصل و فضلای مجرب گرفته تا علمای تراز اول و مراجع معظم تقلید در ساده‌زیستی و بی‌اعتنایی به زخارف دنیوی الگوی جامعه‌اند.همین امروز بیشتر طلاب و روحانیون با حداقل شهریه دریافتی (که بسیار کمتر از حداقل دستمزد یک کارگر ساده است) و در عین حال با خانواده‌هایی نسبتاً پرجمعیت، بی‌ادعا گذران زندگی می‌کنند.جالب اینجاست اندک بودجه حمایتی در قالب بیمه درمانی و... که مشابه همه اقشار دیگر جامعه در اختیار طلاب قرار می‌گیرد مورد حسادت برخی قرار گرفته و زبان نیش و کنایه ضدانقلاب را می‌گشاید، فارغ از اینکه سرانه بودجه حمایتی طلاب به مراتب کمتر از دانشگاهیان و بسیاری دیگر از اقشار بوده و در برابر مبالغ تخصیصی به دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی تقریباً هیچ است!

خبرگزاری فارس: «حجاب‌استایل‌ها» به دنبال حذف «چادر» هستند
خبرگزاری فارس نوشت: رقابت در هر حرفه‌ای عضو جدایی ناپذیر آن حرفه‌ است. دنیای مد و لباس هم از این قاعده مستثنی نیست. برخی مزون ها و طراحان لباس‌های اسلامی برای جذب هرچه بیشتر مشتری، لباس ها و چادرهایی تولید می‌کنند که حجاب را از معنا و مفهوم اصلی‌‌ آن که پوشیدگی و سادگی است دور کرده است. در این بین، حجاب‌استایل‌ها هم دست به خلاقیت زده‌اند و هر روز اکسسوری های مخصوص حجاب را به نمایش می‌گذارند و با پوشیدن برخی لباس ها و تبلیغ آن، پوشش اسلامی را به سمت و سوی دیگری بردند. برای بعضی حجاب استایل‌ها منطق حجاب این است که فقط موهایشان پوشیده باشد و مابقی چیزها چنان اهمیتی ندارد. به قول خودشان خدا ارحم‌الراحمین‌تر از آن است که به این چیزهای کوچک خرده بگیرد. یا اصلا بعضی مسائل برای 1400 سال پیش بوده و حالا شرایط فرق کرده.قدم اول این حجاب استایل‌ها جذاب کردن چادرهای نگین دار و عباست. قدم بعدی به رخ کشیدن تجملات زندگی مذهبی مثل داشتن گوشی‌های اپل و زیورآلات گران قیمت. اما بعد از این دو، گام بعدی حذف چادر و جایگزین کردن عباهای رنگی است. این عباها به مرور زمان جذب‌تر و کوتاه‌تر می‌شود و نهایتا به شلوار و پیراهن می‌رسد. اثرات این تبلیغات ضد فرهنگ ایرانی اسلامی، بالاتر از تصور ماست. خرید چادر نگین دار و عبای رنگی اصلا کار اشتباهی نیست اما به مرور زمان این افراد در شبکه‌های اجتماعی با برندسازی و تبلیغات سوء تاثیرات خودشان را  روی سبک زندگی ایرانی اسلامی خواهند گذاشت.

انتقاد روزنامه اصولگرا از برخی ادبیات رئیس جمهور و دولتمردان
یکی از روزنامه های اصولگرا با انتقاد از برخی ادبیات رئیس جمهور و اعضای دولت نوشت: تأکید چندباره آن‌که رئیس‌جمهور آبروی خود را در دست گرفته، صرف‌نظر از تلاش مخلصانه‌ای که دولتمردان به خرج داده‌اند، از منظر رسانه درست نیست. در قسمتی از یادداشت روزنامه رسالت آمده است: مخاطب به‌ویژه اگر کمتر برخوردار و نگران آینده باشد، از خود سؤال می‌کند که مگر چه اتفاق سخت و ترسناکی قرار است رخ دهد که دولتمردان در مواجهه با مردم، مرتب این‌گونه سخن می‌گویند؛ ضمن آن‌که تجربه هم نشان داده که هر کس با جلب همراهی مردم، پا در مسیر اصلاحات جدی بگذارد، جایگاه بالاتری هم در میان مردم خواهد یافت و هر که از آن فاصله بگیرد، با افت شدید سرمایه اجتماعی مواجه خواهد شد؟ ایراد سخنان ضدونقیض از سوی مسئولان اقتصادی، می‌تواند حس بلاتکلیفی و رهاشدگی را در میان مردم به وجود آورد. هرچند با قاطعیت رئیس‌جمهور، کمتر شاهد این مورد بوده‌ایم، کمترین مقدار ناهماهنگی هم زیاد است.مطمئنا مجموعه تصمیمات دولت در حوزه جراحی اقتصادی، متکی به کار کارشناسی متخصصان و اساتید اقتصاد بوده است. در چند هفته گذشته، شاهد انتقادات و نقد و نظرهای بسیاری در این زمینه بوده‌ایم که برخی اعداد و ارقام اعلامی توسط دولت را به چالش کشیده‌اند؛ هرچند پاسخ برخی نقدها از سوی کارشناسان و مسئولان دولت مطرح شده، همچنان بسیاری از نقدهای دلسوزان بدون جواب مانده است و نباید خیلی درگیر بازی‌های رسانه‌ای شد، اما هیچ نقد دلسوزانه و حتی شبهه بدخواهانه ای نباید بدون جواب مستند و مستدل و علمی بماند.

نماینده مجلس: ادعای اثر ۱۰ درصدی افزایش قیمت ۴ قلم کالا بر تورم، با الفبای اقتصاد هم‌خوانی ندارد
معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس گفت: آقایان فرموده بودند که اثر تورمی افزایش قیمت روغن، مرغ، تخم مرغ و لبنیات بر کالاهای دیگر تنها ۱۰ درصد است که این با مبنا و الفبای اقتصاد هم‌خوانی ندارد. وقتی شما در حوزه روغن ۴۰۰ درصد افزایش قیمت دارید مگر می‌شود که سایر کالاها و خدمات تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کنند؟ این را خود آقایان هم به نظر من قبول نخواهند کرد.

فرماندار سابق شهر قدس: زن خانه‌دار گزارش ۲۰:۳۰ من نیستم
فرماندار سابق شهر قدس ضمن ابراز گلایه از صداوسیما و شایعه شباهتش به زنی که در گزارش  ۲۰:۳۰ حضور داشت، گفت: آن خانم فقط روسری‌اش شبیه به روسری سه سال گذشته من بوده و دیگر هیچ شباهتی میان ما نبوده است! من پس از انتشار این گزارش به صداوسیما زنگ زدم و به آنها گفتم که خیلی از این موضوع ناراحتم!لیلا واثقی، فرماندار سابق شهر قدس حواشی گزارش چند روز گذشته ۲۰:۳۰ درباره یارانه معیشتی دولت ابراهیم رئیسی و انتشار شایعه شباهت زن خانه دارِ در گزارش با وی به سایت دیده‌بان ایران گفت: بنده تمامی شایعات در خصوص بودن بنده در آن گزارش را تکذیب می‌کنم.

مجلس سازمان انرژی اتمی را از «شفافیت» مستثنی کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان رسیدگی به طرح شفافیت قوای سه گانه، ردیف ۴ و ۵ از ماده ۱ این طرح را به شرح زیر تصویب کردند: ردیف ۱-۴- کلیه شوراها و شوراهای عالی که به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی یا شورای انقلاب تشکیل شده اند و همچنین شوراهای عالی وابسته به قوه مجریه، شوراهای اسلامی شهر و روستا، بخش، شهرستان، استان و شورای عالی استانها
تبصره- شورای امنیت کشور، شورای‌های تامین استان‌ها و شهرستانها از حکم این بند مستثنی هستند.
ردیف ۵-۱- کلیه موسسات خصوصی عهده دار خدمات عمومی ازجمله شامل مراکز و کانون های وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، سازمان های نظام مهندسی، اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اصناف و تعاون، موسسات اعتباری و شرکت های بیمه غیردولتی و همچنین سازمان های مردم نهاد و خیریه‌ها.
تبصره- نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از حکم این قانون مستثنی هستند.

علی مطهری: ما استاد از دست دادن فرصت‌ها هستیم تا به دیوار بخوریم
علی مطهری نوشت: ما استاد از دست دادن فرصت‌ها هستیم تا به دیوار بخوریم و این به دیوار خوردن‌ها به قیمت تحمیل سختی‌های غیرضروری بر مردم و لاجرم فقر و تنگدستی آنهاست.علی مطهری، نماینده سابق مجلس طی یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت: اگر در روند تصمیم‌گیری‌هایمان در مسائل حیاتی کشور از ابتدای انقلاب تاکنون دقت کنیم، درمی‌یابیم که سیاست ما سیاست دیوارخوری بوده است. یعنی آنقدر فرصت‌ها را از دست داده‌ایم که خورده‌ایم به دیوار، آنگاه از روی اجبار تصمیمی گرفته‌ایم و به عبارتی تصمیمی بر ما تحمیل شده است. یک نمونه آن، موضوع گروگانگیری ما در سفارت امریکاست که آنقدر آن را طولانی کردیم که دیگر امریکا هم بی‌خیال شده بود و زمانی آزادی گروگان‌ها را پذیرفتیم که سودی به حال‌مان نداشت. یعنی زمانی پذیرفتیم که به دیوار خوردیم. آنگاه در الجزایر بیانیه‌ای را امضا کردیم که خسارت محض بود و تا سال‌ها پول‌هایی را بابت خسارت به امریکا پرداخت کردیم و هنوز گرفتار تحریم بابت آن ماجرا هستیم.

نادران نامزد رسمی ریاست مجلس شد
سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: امروز نادران رسما و طی نامه‌ای برای انتخابات ریاست مجلس اعلام کاندیداتوری کرد. ولی اسماعیلی با اشاره به انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: از صبح امروز ثبت نام کاندیداهای انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در فراکسیون انقلاب اسلامی آغاز شده و کاندیداها می‌توانند تا عصر فردا اسامی خود را به ما اعلام کنند.

وی افزود: عصر سه‌شنبه نیز مجمع عمومی فراکسیون انقلابی مجلس تشکیل جلسه می‌دهد و نتیجه رأی‌گیری درباره گزینه‌های هیات رئیسه مجلس در مجمع عمومی، صبح چهارشنبه در اختیار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد. سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امیدوارم کسانی که رأی لازم را برای انتخابات هیات رئیسه مجلس در فراکسیون انقلاب اسلامی نمی‌آورند، به تعهد خود پایبند باشند و دیگر در صحن علنی مجلس برای انتخابات هیات رئیسه کاندیدا نشوند. اسماعیلی درباره گزینه‌های تصدی ریاست مجلس در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم، بیان کرد: امروز الیاس نادران رسمی و طی نامه‌ای برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام کاندیداتوری کرد. محمدباقر قالیباف هم برای حضور در انتخابات ریاست مجلس اعلام آمادگی کرده است. وی اظهار داشت: هنوز نماینده دیگری برای انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی نکرده است.

شرق: روسیه و ونزوئلا مشتریان قدیمی نفت ایران را قُر زدند
روزنامه شرق نوشت:جنگ روسیه و اوکراین معادلات پیچیده‌ای برای بازار نفت ایران رقم زده است. فعالان صنعت نفت ایران می‌گویند که تخفیف‌های زیاد روسیه برای نفت خود باعث شده است که مشتریان قدیمی بازار ایران یعنی چین و هند به خرید قابل‌توجه نفت از روسیه و جایگزینی ایران روی آورند.رویترز هم به‌تازگی مدعی شده است که واردات نفت چین از ایران پس از جنگ اوکراین به حدود یک‌سوم کاهش داشته و مطابق اعلام کپلر درحال‌حاضر چیزی حدود ۴۰ میلیون بشکه نفت ایران از بهمن و اسفند سال گذشته تاکنون بدون مشتری روی آب معطل مانده‌اند.ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و ایران تولید نفت یکی دیگر از رقبای خود را با ارسال میعانات گازی به ونزوئلا و ترکیب آن با نفت سنگین این کشور، تولید نفت ونزوئلا را دوبرابر کرده و چین نفت این کشور را ۲۵ دلار زیر قیمت بازار می‌خرد!

عیسی کلانتری: سالی یک میلیارد دلار پتروشیمی میانکاله ارزش دارد یا تولید دو تن علوفه با ۶۰ هزار دلار؟
عیسی کلانتری در گفت‌وگو با روزنامه شرق و در پاسخ به سوالی درخصوص دادن مجوز ساخت پتروشیمی در زمان حضورش در سازمان حفاظت محیط زیست: آنها مجوز وزارت نفت را داشتند و محیط زیست نمی‌توانست جلوی این کار را بگیرد. چرا که قرار نیست توسعه کشور متوقف شود. شمالی‌ها که نمی‌توانند همیشه نقش خدماتی را برای مسافران شمال بازی کنند؛ باید صنایع و کارخانجات بزرگ داشته باشند.‌ معتقد به توسعه پایدار هستم. محیط زیست و توسعه از هم جدا نیستند، شما نه می‌توانی جلوی توسعه را به بهانه حفظ محیط زیست بگیری و نه می‌توانی اجازه دهی توسعه، محیط زیست را فدا کند. پتروشیمی که سالانه درآمد یک‌میلیارد دلاری دارد مهم‌تر است یا اینکه در ۹۰ هکتار زمین دو تن علوفه در هکتار تولید شود و ۱۵ تن گوشت دام بدهد که ۶۰ هزار دلار ارزش دارد؟ منطق اقتصادی و توسعه چه می‌گوید؟

 منبع:تابناک


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*